Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS3 R3: Nové náčiní pro světové soutěže

Citroën DS3
Citroën DS3
Citroën DS3
Citroën DS3
8 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Citroën uvolnil první informace o chystané novince pro světové automobilové soutěže. Na tratích rychlostních zkoušek se objeví ještě letos.

Citroën vyhrál pět titulů mistra světa značek v rallye a rozhodně neusíná na vavřínech. Jako základ pro čerstvé náčiní posloužila stále relativně nová stylová řada DS3. Verze R3 však není zbraní pro útok na další titul, ale pro stejnojmennou skupinu. Respektive, abychom byli úplně přesní, od nového roku se bude jmenovat R3T, neboť je nově povoleno přeplňování.

Pod kapotou se tudíž objevil motor THP 1,6 l, tedy přeplňovaný čtyřválec, který vychází ze sériové produkce koncernu PSA. Sací a výfukové potrubí, turbodmychadlo, vstřikovače a vstřikovací čerpadlo jsou prakticky totožné s těmi, které známe z běžné DS3. Díky změnám, kterými prošly vzduchový filtr, vačkové hřídele, písty a ojnice, nyní poskytuje výkon 155 kW (210 k) a točivý moment 350 Nm. Ten přenáší na přední kola dvouspojková polosamočinná sekvenční převodovka se šesti stupni, která je konstrukčně shodná s tou v současném C4 WRC. Pilot řadí k sobě vyšší rychlosti a od sebe nižší. DS3 R3 nepřišla o spojkový pedál, ten se ale používá pouze při vypínání motoru, který má mimochodem zespodu kryt z ocelového plechu.

Standardní podvozek byl odlehčen v rámci platných předpisů, přišel o výztuhy, neboť je nahrazuje vnitřní ochranná klec v interiéru, která je svařena z 45 metrů ocelových trubek. Přední pomocný rám umožňuje montáž trojúhelníkových ramen. Hliníkové vzpěry tlumičů jsou v olejové lázni. Zavěšení je vhodné na všechny druhy povrchu, tedy od šotoliny po asfalt. Je samozřejmě plně nastavitelné v několika variantách, vpředu se dá měnit rozchod kol, na obou nápravách pak jejich odklon a sbíhavost. Brzdový systém má dva hlavní válce a čtyřpístkové, respektive dvoupístkové třmeny. Ruční brzda je hydraulická.

První soutěžní verze nové DS3 má stejnou ocelovou karoserii jako sériový model, pouze interiér se změnil, neboť zde našla kromě povinného ochranného rámu rovněž dvojice závodních sedadel. Za nimi je umístěn hasicí přístroj a baterie elektrické instalace. Citroën doporučuje svým zákazníkům pneumatiky BF Goodrich. Ti si budou moci automobily zakoupit buď hotové, nebo díly ve formě stavebnice, kterou si upraví svou produkční DS3. R3 tedy není určena pro tovární tým Citroën Racing, ale výhradně klientům.

Vývoj trval celý rok od srpna 2008, poté vyrazily zkušební exempláře na testy, zejména na středomořskou šotolinu, ale pozadu nezůstal ani asfalt. Za volanty se střídalo několik jezdců, kteří ujeli dohromady více než 10.000 km. Všichni se shodli na tom, že auto bylo snadno ovladatelné i díky modifikovanému zavěšení, motor má velmi slušný zátah a řazení je rychlé. Jak si na rychlostních zkouškách DS3 R3 v plném nasazení povede, uvidíme ale až příští sezonu.

Vstoupit do diskuze (5)