Citroën U55 Currus Cityrama (1959): Autobus z jiné planety

 

Citroën Type 55 byl obyčejný náklaďák v americkém stylu. Currus na jeho podvozku na zakázku cestovní kanceláře stvořil flotilu futuristických busů...

Už je pryč doba, kdy Citroën vyráběl větší náklaďáky. Jejich podvozky sloužily i jako základ pro autobusů. Nejfuturističtějším příkladem je Cityrama karosárny Currus, která měla základ v typu U55 (U znamenalo univerzální podvozek pro nástavby). Baculatá nosatá klasika Type 55 se vyráběla v letech 1953-1965, ve verzi 46 s pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem i pro armádu a pyšnila se užitečnou hmotností minimálně 5000 kg, celkem vážila až 9,3 tuny.

Poháněl ji buď naftový šestiválec 5,18 l se 63 kW (86 k)/2300 min-1, nebo benzinový , taktéž šestiválcový motor z předchozí řady 45. Ten z objemu 4,58 l dával 54 kW (73 koní)/2500 min-1. Diesel spolykal zhruba 25 l na 100 km. Existovaly i tahače. Heuliez pro ni později vytvořil hranatější kabinu. Bylo postaveno 54.898 kusů se třemi rozvory. Currus kupříkladu „oblékal“ i užitkové vozy řady H, dokonce pro policii...

Ufo

Currus Cityrama z konce padesátých let však působil jako z jiné planety. Doba byla plná experimentů, ale tenhle patrový bus i po takřka šedesáti letech vypadá jako ufo. Na prohlídku Paříže byl skutečně ideální, prakticky kompletní prosklení poskytovalo cestujícím uvnitř, hlavně těm v patře opravdu perfektní výhled na pamětihodnosti. Turisté mohli otáčet své hlavy prakticky kamkoliv. Na „palubu“ se jich vešla padesátka, třicet dolů a dvacet nahoru.

Elegantně zakřivená obří okna byla skleněná a tónovaná, ve slunečných dnech se dala odsunout i střecha v „patře“, což kabinu provzdušnilo a hlavně nepřehřívalo, klimatizaci stroje pravděpodobně postrádaly. Nezapomínejme také, že tehdy se ještě mohlo v prostředcích hromadné dopravy kouřit. Každé plyšem potažené sedadlo mělo k dispozici hlasového průvodce, navíc v osmi jazycích. Za projektem stála Groupe Cityrama založená v roce 1956, cestovní kancelář, která pořádala vyhlídkové jízdy po francouzském hlavním městě pro „venkovany““ i cizince. Právě ona pověřila karosárnu Currus... Objednávka zněla na deset kusů.

Autobusy futuristického designu se zakrytými koly a vzhledem připomínajícím spíše rychlé osobní vznášedlo doslova vládly rušným pařížským ulicím a působily, jako kdyby přistály z vesmíru. Podívejte se jen třeba na „ploutev“ vpředu na střeše! Nebylo to vlastně nic neobvyklého, ke hvězdám vzhlížely nejen supervelmoci, ale i země galského kohouta. A co o rok starší bruselské Atomium, nebo Le Corbussierova kaple Notre Dame du Haut z roku 1954? Poválečná krize byla tatam, i když se blížila ta suezská a nepokoje v Alžírsku, stále ještě pod francouzskou správou také nešlo přehlédnout.

Ve filmu

Pohodlné Cityramy se staly ikonou a řídit je bylo výsadou, cestovní ruch navíc rostl. Pro Pařížany byly na přelomu 50. a 60. let minulého věku poměrně běžným zjevem, mohli je spatřit na Champs Élysées a Quai Voltaire, známém Voltairově nábřeží u Seiny. Podobné kreace byly k vidění spíše na železnici než na silnici. Objevily se také ve filmu, kriminální komedii Le Corniaud (Smolař) režiséra Gérarda Ouvryho s Louisem de Funèsem a Bourvilem (1965) a Zazie dans le métro (Zazie v metru) Louise Malleho (1960), mimochodem manžela americké herečky Candice Bergen.

Dochoval se nějaký ze stříbrných krasavců s oranžovými pruhy? Jedna z fotografií zachycuje tři exempláře za sebou, údajně jich bylo v provozu celkem pět a poslední vyřazen až v roce 1980. Minimálně jeden přežil v Paříži do dnešních dnů, i když je stále v zuboženém stavu a čeká na renovaci.

Karosárnu Currus založil už v roce 1900 Nathan Levy převzetím Carrosserie Perrotin & Bollinger na ulici Poliveau ve třináctém pařížském obvodě a o šest let později k ní připojil ještě původně kočárovnu Chastel & David se stoletou tradicí (založena 1805). Ve třicátých letech Currus experimentoval se samonosnými karoseriemi a plexisklem. Po druhé světové válce firmu vedl syn Samuel. V 60. letech postavila ještě jednu Cityramu, ale méně odvážnou na podvozku Saviem. Později karosovala Citroëny CH14 a ID, levnější sourozence DS uměla přetvořit v sanitky. V polovině 70. let měla navrch konkurence (Heuliez, Durisotti a Gruau) a společnost bohužel zkrachovala.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie

Česko je pětadvacátou nejatraktivnější zemí na světě z…

 
Zdroj: Citroënet, CarThr, AutoCult.fr

Štítky Citroën Heuliez Design Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice ale odmítly miliony

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice…

Už mohl kopat na Blízkém východě, ale nakonec zůstává. Přestup útočníka Davida Vaněčka, o kterého projevil zájem…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…