Citroën U55 Currus Cityrama (1959): Autobus z jiné planety

 

Citroën Type 55 byl obyčejný náklaďák v americkém stylu. Currus na jeho podvozku na zakázku cestovní kanceláře stvořil flotilu futuristických busů...

Už je pryč doba, kdy Citroën vyráběl větší náklaďáky. Jejich podvozky sloužily i jako základ pro autobusů. Nejfuturističtějším příkladem je Cityrama karosárny Currus, která měla základ v typu U55 (U znamenalo univerzální podvozek pro nástavby). Baculatá nosatá klasika Type 55 se vyráběla v letech 1953-1965, ve verzi 46 s pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem i pro armádu a pyšnila se užitečnou hmotností minimálně 5000 kg, celkem vážila až 9,3 tuny.

Poháněl ji buď naftový šestiválec 5,18 l se 63 kW (86 k)/2300 min-1, nebo benzinový , taktéž šestiválcový motor z předchozí řady 45. Ten z objemu 4,58 l dával 54 kW (73 koní)/2500 min-1. Diesel spolykal zhruba 25 l na 100 km. Existovaly i tahače. Heuliez pro ni později vytvořil hranatější kabinu. Bylo postaveno 54.898 kusů se třemi rozvory. Currus kupříkladu „oblékal“ i užitkové vozy řady H, dokonce pro policii...

Ufo

Currus Cityrama z konce padesátých let však působil jako z jiné planety. Doba byla plná experimentů, ale tenhle patrový bus i po takřka šedesáti letech vypadá jako ufo. Na prohlídku Paříže byl skutečně ideální, prakticky kompletní prosklení poskytovalo cestujícím uvnitř, hlavně těm v patře opravdu perfektní výhled na pamětihodnosti. Turisté mohli otáčet své hlavy prakticky kamkoliv. Na „palubu“ se jich vešla padesátka, třicet dolů a dvacet nahoru.

Elegantně zakřivená obří okna byla skleněná a tónovaná, ve slunečných dnech se dala odsunout i střecha v „patře“, což kabinu provzdušnilo a hlavně nepřehřívalo, klimatizaci stroje pravděpodobně postrádaly. Nezapomínejme také, že tehdy se ještě mohlo v prostředcích hromadné dopravy kouřit. Každé plyšem potažené sedadlo mělo k dispozici hlasového průvodce, navíc v osmi jazycích. Za projektem stála Groupe Cityrama založená v roce 1956, cestovní kancelář, která pořádala vyhlídkové jízdy po francouzském hlavním městě pro „venkovany““ i cizince. Právě ona pověřila karosárnu Currus... Objednávka zněla na deset kusů.

Autobusy futuristického designu se zakrytými koly a vzhledem připomínajícím spíše rychlé osobní vznášedlo doslova vládly rušným pařížským ulicím a působily, jako kdyby přistály z vesmíru. Podívejte se jen třeba na „ploutev“ vpředu na střeše! Nebylo to vlastně nic neobvyklého, ke hvězdám vzhlížely nejen supervelmoci, ale i země galského kohouta. A co o rok starší bruselské Atomium, nebo Le Corbussierova kaple Notre Dame du Haut z roku 1954? Poválečná krize byla tatam, i když se blížila ta suezská a nepokoje v Alžírsku, stále ještě pod francouzskou správou také nešlo přehlédnout.

Ve filmu

Pohodlné Cityramy se staly ikonou a řídit je bylo výsadou, cestovní ruch navíc rostl. Pro Pařížany byly na přelomu 50. a 60. let minulého věku poměrně běžným zjevem, mohli je spatřit na Champs Élysées a Quai Voltaire, známém Voltairově nábřeží u Seiny. Podobné kreace byly k vidění spíše na železnici než na silnici. Objevily se také ve filmu, kriminální komedii Le Corniaud (Smolař) režiséra Gérarda Ouvryho s Louisem de Funèsem a Bourvilem (1965) a Zazie dans le métro (Zazie v metru) Louise Malleho (1960), mimochodem manžela americké herečky Candice Bergen.

Dochoval se nějaký ze stříbrných krasavců s oranžovými pruhy? Jedna z fotografií zachycuje tři exempláře za sebou, údajně jich bylo v provozu celkem pět a poslední vyřazen až v roce 1980. Minimálně jeden přežil v Paříži do dnešních dnů, i když je stále v zuboženém stavu a čeká na renovaci.

Karosárnu Currus založil už v roce 1900 Nathan Levy převzetím Carrosserie Perrotin & Bollinger na ulici Poliveau ve třináctém pařížském obvodě a o šest let později k ní připojil ještě původně kočárovnu Chastel & David se stoletou tradicí (založena 1805). Ve třicátých letech Currus experimentoval se samonosnými karoseriemi a plexisklem. Po druhé světové válce firmu vedl syn Samuel. V 60. letech postavila ještě jednu Cityramu, ale méně odvážnou na podvozku Saviem. Později karosovala Citroëny CH14 a ID, levnější sourozence DS uměla přetvořit v sanitky. V polovině 70. let měla navrch konkurence (Heuliez, Durisotti a Gruau) a společnost bohužel zkrachovala.

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu

Policie v severočínském městě Tchien-ťin zkonfiskovala…

Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS

Americké dělostřelectvo připravuje revoluční systém…

VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

 
Zdroj: Citroënet, CarThr, AutoCult.fr

Štítky Citroën Heuliez Design Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Facelift pro Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Dnes 11:52

Hyundai i20, konkurent mladoboleslavské Fabie v segmentu B prošel omlazovací kůrou a osvěžením designu. Po čtyřech letech na ni má generace IB plné právo.




Blesk.cz

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda turistů, kteří zmlátili v centru Prahy číšníka do bezvědomí

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda…

Bezstarostná fotografie party kamarádů na dovolené v Praze. Tak může na první pohled působit tento snímek, který…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého trenéra za pomluvu

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého…

Dva roky po fotbalovém mistrovství Evropy ve Francii se mezi brankářem Thibautem Courtoisem a koučem Belgie…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…