Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen Xsara Picasso 2.0 16V AT Exclusive - Kolumbovo vejce

Minivan Xsara Picasso je na trhu od počátku roku 2000, tedy více než 3 roky, ale nic nenasvědčuje tomu, že by zájem o tento vůz klesal. Za prvních 7 měsíců letošního roku bylo u nás prodáno 421 kusů a Xsara Picasso je lídrem kategorie MPV.

Jednou z mála novinek, které obohatily nabídku francouzského bestselleru je špičková varianta s motorem 2.0 16V, dodávaná výhradně s automatickou převodovkou od počátku roku 2003. S tímto automobilem jsme strávili příjemný srpnový týden a naše dojmy vám nyní přinášíme.

Picasso je na našich silnicích celkem běžným automobilem (za poslední dva roky prodáno přes 1500 vozů) a stále více zákazníků přichází na chuť originálnímu velkoprostorovému minivanu za přijatelnou cenu. Pragmatický základ konstrukce Picassa vychází z předlouhého rozvoru náprav 2760 mm, na kterém je posazena karosérie délky 4276 mm. Jednoduše řečeno: Xsara má v každém rohu jedno kolo, což je koncept používaný u miniautomobilů. Poměr výšky 1637 mm a šířky 1751 mm je optimální z hlediska vnitřního prostoru i subjektivních pocitů ze stability vozu. To co vytvořili stylisté Citroenu na modifikovaném podvozku Xsary se nemusí líbit každému, ale karosérie je originálem, který má své kouzlo. vejčitý tvar prospívá aerodynamice a současně dobře ukrývá velké objemy vnitřního prostoru pro posádku i zavazadla. Zadní okno ve výklopné zádi je skloněno poněkud více, než je u vozů této třídy obvyklé.

Naše Xsara byla poháněna čtyřválcem 2.0 16V, který se v Citroenech objevuje od poloviny 90. let. Jeho maximální výkon 100 kW je dnes průměrem této objemové třídy a podobné je to i s největším točivým momentem 190 Nm dosahovaným při 4100 ot./min. Tento motor hraje v Picassu roli vlajkové lodi, protože jde o nejsilnější pohonnou jednotku v tomto modelu. Stratégové automobilky rozhodli, že bude dodáván jen ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Moderní automat s adaptivní volbou převodů umožňuje také volbu převodů pohybem voliče vpřed, či vzad. Převodovce je možno tlačítkem vnutit sportovní režim řazení, ale i sama převodovka je citlivá na to, jak jedete. Klidná jízda „na spotřebu“ znamená, že automat řadí sametově a poklidně již při nízkých otáčkách. Naproti tomu agresivnější styl jízdy přepíná „myšlení“ převodovky a ta pak řadí s cílem dosáhnout nejlepšího možného zrychlení vozu. Přitom je příjemné docela razantní podřazování ve chvíli, kdy začnete prudce brzdit. S rychlostí sešlapování pedálu plynu roste spotřeba paliva. Za sportovní styl jízdy si Xsara vyžádá 12 až 13 litrů na 100 km. Nutno však dodat, že to zrovna není parketa tohoto hnacího ústrojí, podvozku ani tohoto druhu karosérie. Naše Picasso je pohodlným společníkem na dlouhé cesty. Při každých otáčkách dvoulitrového motoru je cítit dostatek síly na bezpečné předjíždění, ale na divokou jízdu zatáčkovitou tratí si raději kupte jiný vůz. Dynamika Xsary s automatem je srovnatelná s menší motorem 1.8 16V (85 kW) s pětistupňovou manuální převodovkou. Zrychlení na stovku je obdobné za 10,9 s resp. 10,8 s, maximální rychlost činí 190 resp. 192 km/h. Menší motor má přirozeně i nižší spotřebu, podle údajů výrobce je to o jen o necelý litr více, ale v praxi se jízda s automatem prodraží zřejmě ještě více. Proč tedy vůbec zvolit dražší automat? Komfort jízdy je zejména ve městě s automatem podstatně vyšší a pokud popojíždíte denně hodinu v koloně, zjistíte že na tom automatu přeci něco je. Mimo město by se dalo Xsaře vytknout horší odstupňování 2. a 3. rychlostního stupně, protože mezi nimi jakoby něco schází. Problém by jistě byl vyřešen zavedením pětistupňového automatu, což by navíc přineslo další snížení spotřeby paliva. Ta však není špatná ani u současného provedení. S automatem jsme ujeli 650 km dlouhou trasu s pětinovým podílem městské jízdy a to s celkovou spotřebou 8,8 l / 100 km. To je jen o málo více, než udává hodnota výrobce pro kombinovaný cyklus.

Automobil byl vybaven tempomatem, který však bylo možno nastavit teprve při rychlostech nad 65 km/h, takže průjezd dlouhou obcí rychlostí 50 km/h je možný jen s nohou na pedálu plynu. Cenu vrcholného modelu dále zvýšilo příplatkové čalounění sedadel a výplní dveří v kůži a zatmavení skel od B-sloupku dozadu. Výbava tak byla kompletní. Scházel snad jen navigační systém, který však zatím u nás není příliš běžně v nabídce.

Uvnitř Xsary je dostatek místa pro 4 až 5 dospělých cestujících a mnoho zavazadel. Záď skvěle ukrývá 550 litrů zavazadlového prostoru. Úložné prostory jsou po ruce všem cestujícím. Řidič například může odložit velkou láhev s nápojem do kapsy ve výplni dveří, místo je i ve schránce pod sedadlem spolujezdce, před kterým je navíc 15 litrová klimatizovaná schránka. K dispozici cestujícím vzadu jsou také výklopné stolky podobné těm v letadlech a praktická 12 V zásuvka za zadními sedadly. Přístrojová deska měla elegantní hnědo-béžové barevné provedení. Vnitřní dveřní kliky z plastu se do luxusního interiéru nehodily, leštěný kov by byl mnohem vhodnější.

Přední sedadla byla spíše měkčí a v kombinaci s koženým čalouněním působila velmi hodnotně, držení těla v zatáčce si však musí cestující zajistit vlastními silami. Zadní tři samostatná sedadla jsou posuvná v rozsahu 14 cm. Všechny lze také snadno vyjmout a proměnit Picasso v prostorný van, jehož útroby pojmou 2128 l a maximálně 506 kg nákladu. Při sklopených zadních sedadlech lze do Xsary naložit až 1,5 m dlouhé předměty, po demontáži sedaček předměty o délce až 1,8 m. Zavazadlový prostor je velmi dobře přístupný výklopným víkem, které se nejprve otevře do výšky 1720 mm a je-li to málo, lze víko přizvednout do vyšší polohy 1860 mm nad vozovkou. Výška nákladové hrany kufru nad zemí je u nezatíženého vozu 560 mm a stejná hodnota platí i pro výšku zavazadlového prostoru pod plato. Mezi zadními podběhy je minimální šířka 1150 mm.

Málo intuitivní je umístění spínačů elektrického ovládání bočních skel na středové konzole. Kritika by mohla směřovat i k digitálnímu informačnímu displeji který nahrazuje kapličku před řidičem. Údaje jsou dobře čitelné, ale je jich poměrně dost na malém prostoru, takže při jízdě vyžadují trochu více pozornosti, než klasické kruhové budíky. I v našem prvním testu jsme kritizovali vysoké umístění spínače varovných světel, který by měl být více po ruce.

Cena testované verze 675.000,- Kč odpovídá úplné výbavě tohoto automobilu. Podobně prostorné a snad ještě lépe reprezentující velké kombi C5 Break dostanete se stejným motorem za necelých 700.000,- Kč, jenže v něm schází mnoho drahých příplatkových položek, které naše Picasso již mělo. Jako vždy při výběru nového vozu je výběr nakonec na zákazníkovi, zda koupit hierarchicky nižší model s maximální výbavou nebo průměrně vybavený model o třídu výše. Vyšší cena nejdražšího Picassa kontrastuje s aktuálními akčními nabídkami průměrně vybavených Citroenů. Právě nyní je například v nabídce Picasso 1.8 16V s klimatizací a cenou lehce převyšující půlmiliónovou hranici.

Dvoulitrové Picasso je vrcholem řady minivanů, který uspokojí zájemce o vůz s originálním francouzským designem, exkluzivním interiérem a hnacím ústrojím, které je vhodné pro dlouhé dálniční jízdy a přitom pohodlné při jízdách po městě.

Cena základní sestavy 675 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přitahovače předních bezpečnostních pásů, imobilizér, ABS, ESP, brzdový asistent, posilovač řízení, tempomat, palubní počítač, tónovaná skla, nárazníky lakované v barvě vozu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední i zadní okna, kožený volant výškově stavitelný, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, automatická klimatizace, přední mlhové světlomety, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, samočinná aktivace zadního stěrače při zařazení zpátečky, rádio s přehrávačem CD, elektrická zásuvka 12V za zadními sedadly, disky kol z lehkých slitin o průměru 15 palců Kč
Cena testované sestavy 743 750 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+11.000,-), čalounění v kůži (+55.000,-), tmavě tónovaná skla (+2.750,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 4100 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.6 / 6.3 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2128
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1326 / 506
Rozměr pneu: 185/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1637
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1434
f) rozchod vzadu (mm): 1452
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano