Daewoo Tacuma 1,6 SX

Daewoo Tacuma 1,6 SX

 
 

Svůj první velkoprostorový kompakt představilo Daewoo v České republice na letošním autosalonu v Brně. Do ostrého konkurenčního boje, nejnověji podpořeného vcelku úspěšným Nissanem Almera Tino vstoupil další kandidát.

Už na začátku můžeme říci, že ani nejnovější přírůstek do modelové škály Daewoo se od typických vlastností značky neodchyluje.

Vnější design zaměřený na křivky s měnícím se poloměrem u korejského výrobce nepřekvapí. Na rozdíl od ostatních modelů značky ale Tacuma dostala například velmi neobvykle tvarovanou přední masku, která se podílem chromu může měřit i s modelem Chairman. Značně široký a nepravidelně členěný otvor nazývá výrobce "rozšiřující se zeměkoule", nicméně ani tento poetický výklad nezahání lehké rozpaky, byť subjektivní. Plastové ochranné lišty (které jsou na bocích vozu jediným vodorovným prvkem) naopak chybějí na náraznících. I přes nízkou příď a dobrý výhled z vozu je tak riziko drobných oděrek zbytečně vysoké. Bočnímu pohledu dominují vzhůru se zakřivující podélné prolisy, které opticky odlehčují poměrně masivní záď. Svisle uspořádané zadní skupinové svítilny vystupují z bočního profilu, podobně jako např. u Fiatu Punto.

Vnější, poměrně masivní proporce Tacumy se naštěstí promítají i do vnitřní prostornosti. Poměrně tenké dveře s fádním plastovým obložením přispívají k velmi dobré hodnotě vnitřní šířky - 148 cm. Na měkkých předních sedadlech najdou dost místa i dlouháni, bude jim ale chybět delší vysunutí opěrky hlavy. Pohodlné sedáky jsou sice všestranně seřiditelné, ale poměrně krátké a postrádají jakékoli boční vedení. Pod předními sedadly se ukrývají velmi praktické výsuvné schránky na drobnosti a bonbónkem je možnost otočení spolujezdcova sedadla o 180 stupňů. Tacuma - byť s nadsázkou - připomíná styl limuzín: zadní dělená sedadla jsou o poznání pohodlnější a za povšimnutí stojí i míra komfortu plně srovnatelná s předními místy. Překvapivě pohodlné je i střední zadní sedadlo, které se dá navíc vysouvat o 10 cm vpřed. Obě přední sedadla mají na své zadní straně sklopné stolečky, které bez problémů udrží i půllitrové kelímky s nápoji. Stoleček s prolisy na nápoje je možno utvořit také ze sklopného opěradla prostředního zadního sedadla.

Palubní deska v šedočerném provedení je již stylisticky umírněnější než například kreace v modelu Nubira a Leganza, lacině působícím plastovým plochám ale nelze upřít čistotu designu a kvalitní zpracování. Odkládacích prostor je ve voze dostatek a jsou dobře dosažitelné. To ale neplatí o rádiu, které je v nejhlubším místě palubní desky a je potřeba se k němu lehce natáhnout. Tradičně bohatá je u Daewoo standardní výbava a ani Tacuma není vyjímkou. Překvapuje pouze absence bočních airbagů, které nejsou k mání ani za příplatek.

Variabilita zavazadlového prostoru, který má už v základním uspořádání objem 485 litrů je příkladná: zadní sedadla se dají jednotlivě sklápět i vyjímat přičemž změna z pětimístného na dvoumístný automobil díky jednoduché manipulaci s lehkými sedadly nezabere více než minutu. Nepříjemně ale překvapí víko zavazadlového prostoru, které při otevření zůstává velmi nízko a na jeho zavření je třeba vynaložit poněkud více síly, než je obvyklé. Ocenili jsme naopak velmi praktické schránky na zvedák, trojúhelník, lékárničku a tažné lano v bocích zavazadlového prostoru.

Málo výrazný čtyřválec o výkonu 77 kWzaujme výrazněji snad jen nízkou hladinou hluku v nízkých a středních otáčkách. Tunu a čtvrt vážící Tacumě ale neuděluje žádné zázračné dynamické vlastnosti, svižná jízda je podmíněna častým řazením a vytáčením motoru nad 3500 otáček, což se pochopitelně projeví na spotřebě. Točivý moment 142 Nm je podle našeho názoru na spodní hranici dostatečnosti a uspokojivá dynamika se s ním dá dosáhnout maximálně při polovičním zatížení. Výrobcem udávané devítilitrové průměrné spotřeby jsme nedosáhli, zjištěnou hodnotu 10,2 považujeme vzhledem k převažujícím jízdám v městském provozu za odpovídající.

Komfortní podvozek se projevuje vcelku plynulým přejížděním drobných nerovností - pohromou jsou pro auto ale příčné prahy, které způsobují a tvrdé rány. Počítat je také nutné s většími náklony v zatáčkách. Předvídatelné reakce podvozku poněkud snižují pneumatiky Hankook, nicméně ani v mezních situacích se ovládání Tacumy nevymyká řidiči z rukou. Brzdy se standardním ABS nijak viditelně nevadnou ani při intenzivním, několikanásobném brzdění. V městském provozu bychom ocenili větší vnější zrcátka a možnost přikoupení zadních parkovacích senzorů - lištami nechráněný nárazník je poměrně citlivý na otěr.

Jestliže jsme na začátku zmínili předvídatelnost některých, pro značku typických vlastností, můžeme jen potvrdit, že i přes nesporný kvalitativní posun zůstaly Tacumě některé nevýhody jako nevýrazný motor a dosti nezvyklý styling. K jednoznačným kladům můžeme naopak počítat skutečně bohatou základní výbavu, solidní dílenské zpracování a hlavně nadprůměrný vnitřní prostor.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 509 900 Kč Cena v testované výbavě: 526 900 Kč

Základní výbava:posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední mlhové světlomety, nárazníky a zpětná zrcátka v barvě vozu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, střešní nosiče, boční ochranné lišty, manuální klimatizace, elektrické ovládání všech bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, příprava na autorádio (6x repro, anténa, kabeláž)

Výbava testovaného vozu:metalíza (10.000,-), autorádio Sony s CD přehrávačem (7000,-)

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 

Štítky Chevrolet Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 142 / 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 8.3 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1425
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 556
Rozměr pneu:195/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4350
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1580
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1476
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 810
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…