Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Punto 1,2i

Tomáš Zajíček
Diskuze (22)

Jak jistě víte Fiat si dal ke svému stému výročí "malý" dárek. Tímto dárkem byl nástupce veleúspěšného Punta, kterého se vyrobilo přes 3,7 milionu kusů.

Nové Punto má zajímavé "hranaté" tvary, které dobře navazují na zakulacenou karosérii předchozího modelu (prostě více zakulacovat již nešlo). Nové Punto vypadá dravěji a moderněji. A to je od něj také očekáváno v těžké konkurenci třídy malých vozů.

Testované Punto bylo vybaveno základním zážehovým čtyřválcem 1,2 se dvěma ventily na válec a nejvyšším výkonem 44 kW. Hodnota nejvyššího točivého momentu také není nijak oslnivá - 102 Nm při 2500 ot/min. Nadějná je však hodnota otáček při kterých je nejvyšší točivý moment dosahován.

Přes relativně nízké hodnoty parametrů motoru je jízda s motorem 1,2 poměrně příjemná. Zásluhu na tom má především velmi dobré (odpovídající charakteru motoru) zpřevodování pětistupňové manuální převodovky a dobré odhlučnění motoru od interiéru. Díky tomu není problém vytáčet motor do vyšších otáček, čímž se eliminuje jeho nižší výkon. Spotřeba se dá udržovat na hodnotě okolo 6,5-7 litrů Naturalu na 100 km.

Mezi dobré stránky nového Punta patří také relativně komfortní odpružení, které však není vykoupeno horšími jízdními vlastnostmi. V extrému je Punto nedotáčivé, což je však obvyklá vlastnost vozů této třídy. Kritiku zaslouží hlasitý přenos rázů od kol k uším posádky, což je vzhledem ke špatnému stavu našich silnic častý jev... Brzdová soustava plnila citlivě a zároveň účinně svou funkci, přesto že vůz nebyl vybaven ABS. Tímto bych však rozhodně nechtěl propagovat "český" nešvar kupovat vozy bez ABS s výmluvou, že ABS stejně jen prodlužuje brzdnou dráhu. Ano je to pravda, ABS může v některých situacích prodloužit brzdnou dráhu o několik decimetrů, ale jeho ostatní výhody musí být každému rozumě myslícímu motoristovi jasné.

Elektro-hydraulický posilovač řízení je vybaven neobvyklou funkcí CITY (aktivace se provádí tlačítkem na přístrojové desce), která zvýší účinek posilovače na maximum. Tato funkce je však skoro zbytečná, jelikož i v "normálním" režimu je ovládání volantu velmi snadné. V režimu CITY stačí na ovládání Punta při parkování jediný prst... S tímto souvisí i další důležitý parametr u malých vozů. Tím je ovladatelnost. Vzhledem k tomu, že ovládání ostatních zařízení, jako je spojka či řadící páka nečiní obzvláštních potíží a navíc je výhled z vozu velmi dobrý, je ovladatelnost jedním z kladně hodnocených prvků. Bohužel jsem narazil i na jeden problém s vyskakující /nedržící/ hlavou řadicí páky, která mi několikrát při přeřazení zůstala v ruce. Snad to byl ojedinělý případ a u ostatních vozů je toto v pořádku.

Interiér je navržen v hravém, zakulaceném stylu, zvláště přístrojová deska a volant. Naštěstí u Fiatu nechali "kapličku" před volantem a nesnažili se ji přesunout doprostřed, jak bývá poslední dobou zvykem. Přední sedadla překvapila svými rozměry, za které by se nemusely stydět ani vozy vyšších tříd... Bohužel velikost sedadel není vše. Jako nepříliš dobré se mi zdály potahy sedadel, které se díky svému umělému a nesavému materiálu vůbec nehodily do letních veder. Tímto materiálem jsou však kupodivu vybaveny i jiné modely vozů Fiat... Místo vzadu odpovídá velikosti tohoto vozu. Pokud vpředu sedí osoba do 180 cm není problém, aby se dozadu vešla na stejnou stranu druhá osoba stejného vzrůstu. Klasické omezení se však týká šířky, která je vzadu spíš pro dvě osoby. Přesto je Fiat nutno pochválit za sériovou instalaci tří tříbodových pásů a tří opěrek vzadu (bohužel stále to není běžná věc). Problém byl však v tom, že zámky bezpečnostních pásů vzadu, které jsou jiné pro středový pás a jiné pro pásy boční, byly již z výroby přehozeny a nebylo možno je v tomto provedení použít (nápravu sice zvládne téměř každý, ale je s podivem, že si toho nevšimli při výstupní kontrole).

Zavazadlový prostor o objemu bezmála třista litrů (přesně 297 l) je nad průměrem své třídy. Sklopením sedadel která jsou dělena v klasickém poměru 1/3 ku 2/3 je možné získat mnoho dalších "litrů" navíc.

Charakter našeho nepříliš bohatého trhu dává dobrou šanci vozům s nízkou cenou. Přestože Fiat Punto 1,2 je povedeným vozem s minimem záporů a převahou kladů není jeho cena vysoká. Základní třídveřovou verzi je možno koupit již za 269.900 Kč a pětidveřovou o deset tisíc dráž. Testovaný model s označením ELX byl však s bohatší výbavou (oproti základu navíc: elektrický posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken, nárazníky v barvě karosérie, autorádio BASE s RDS a metalízu) a stál 324.400 Kč.

Tomáš Zajíček
Diskuze (22)
Cena základní sestavy 309 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, el. posilovač řízení, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, el. ovládání předních oken a nárazníky v barvě karosérie, příprava pro rádio (anténa + 6x repro), imobilizer, 3x tříbodový pás vzadu + 3x opěrky vzadu Kč
Cena testované sestavy 324 400 Kč
Výbava testované sestavy autorádio BASE s RDS (+ 7.500,-), metalíza (+7.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 297 / 0
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 435
Rozměr pneu: 155
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3835
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1398
f) rozchod vzadu (mm): 1392
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 730
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 11. 2023 06:39
Re: Cena
Tak aktualni stav rustu ma zcela konkretni duvody. Proc je nechapes?

PS: za to v jakem rustu a pohodlí jsi vyrůstal a zil ma z podstatne casti vliv EU. To jen az tady zas na EU budes nadavat.
26. 11. 2023 22:39
Re: Cena
No přece, abys zachránil světové klima, to je přece jasné, ne? :-[] :-[]
Avatar - twistedTSD
26. 11. 2023 21:40
Re: Posilňovač - elektro hydraulický alebo elektro mechanick
Elektrohydraulický měla i druhá Fabia. Punto skutečně mělo elektromechanický.
Avatar - twistedTSD
26. 11. 2023 21:38
Re: Cena
Kolikrát ti mám ještě psát, že je mi jedno, jestli jsem na tom podle tebe lépe nebo hůř než před 23 lety? A argoantní připomínky o mých znalostech si strč někam. To, že růst průměrné mzdy neodpovídá růstu životních nákladů, zdaleka není něco, co se týká výhradně mě a mých znalostí.
Avatar - twistedTSD
26. 11. 2023 21:25
Re: Cena
WTF? Proč bych měl chtít, aby klesla?