Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Daewoo Chairman 2,2

Tomáš Zajíček
Diskuze (17)

Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, že by Daewoo mohlo vyrábět vůz vyšší střední třídy. Postupným omlazováním stávajících typových řad a rychlým nástupem nových modelů ale jihokorejská automobilka dokázala, že si troufá ještě výš.

Model Chairman odvozený od Mercedesu S bude však v tuzemsku stále spíše výjimkou. Čtyřdveřová limuzína Leganza se naopak prodává vcelku dobře. Rozhodli jsme se proto ověřit, zda výrobce, který si zakládá na slušné kvalitě a bohaté základní výbavě za velmi dobrou cenu, dodržel tento standard i u tohoto modelu.

Designéři se příliš nesnaží experimentovat a drží se spíše tradičních oblých čistě protáhlých linií, které jsou pro automobily Daewoo až na výjimky typické. Zvláště zadní partie vozu připomínají spíše vozy americké provenience než kohokoli z evropských či japonských konkurentů. Křivkou zadních bočních oken, ale i zaobleným mohutným víkem kufru pak Leganza poukazuje hlavně na svou důstojnost. Při bližším pohledu jistě oceníte kvalitní dílenské zpracování.

Interiéru vévodí mohutně působící přístrojová deska s výraznými výdechy topné soustavy. Všechny přístroje jsou snadno čitelné, jen je třeba najít optimální polohu pro volant, jehož střed je dosti rozměrný a může zakrývat výhled. Cestující se nemusí obávat, že by trpěli nedostatkem místa, ať do výšky či šířky. Všechna sedadla jsou dostatečně pohodlná, ani dlouhé cesty v nich neunavují. Překvapivě chybí palubní počítač (k dispozici jsou jen hodiny a ukazatel vnější teploty), naopak standardem je automatická klimatizace. Leganza nabízí i posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti - účinek je velmi dobrý. Při parkování jde řízení velmi lehce, ve vyšších rychlostech naopak neschází kontakt s vozovkou. Zavazadelníko objemu 411 litrů je objemem spíše průměrný, je ale snadno přístupný a při otevírání se neumažete...

Zvýšením zdvihu získal šestnáctiventilový dvoulitr dva decilitry navíc na celkový objem 2,2 l - na výkon měla tato změna minimální vliv, motor ale získal daleko lepší průběh točivého momentu. Na přidání plynu reaguje výrazně už v nízkých otáčkách, ve středních pak připomíná svým zátahem turbodiesely. Ve vysokých otáčkách však na rozdíl od nich točivý moment neztrácí - vůz tak výrazně akceleruje i v rychlostech, které se blíží udávanému maximu. Agregát je také poměrně slušně odhlučněn, což ocení posádka hlavně při poslechu hudby.

Díky měkčí charakteristice podvozku je jízda pohodlná a plynulá. Je pravdou, že Leganza je koncipována spíše pro klidnější jízdu a kvalitnější silnice, nicméně v zatáčkách se vyznačuje slušnou stabilitou a vcelku nepatrnými výkyvy. Sportovnější jízdu sice motor umožňuje, ale vzhledem k málo tuhému příčnému stabilizátoru zadní nápravy je nutno počítat s většími náklony auta. Brzdy mají měkký nástup, jejich účinek ale neslábne ani po větším zatížení. Naopak možná až nepříjemně dlouhé jsou dráhy řadicí páky. S trochou nadsázky se tento handicap dá napravit použitím automatické převodovky, která k tomuto vozu vyloženě patří.

Případní zájemci však při této volbě musí počítat s vyšší spotřebou. Ta námi naměřená se pohybovala pod 10 l naturalu na 100 km, což není na tak objemný motor špatné.

Leganza je jednoznačně reprezentativní automobil, ale hravě si poradí i s rodinou na cestách, či v námi testované verzi s dravější jízdou. Její předností je však hlavně pohodlná jízda na delší vzdálenosti. Za cenu necelých sedmset tisíc korun Leganza nabízí slušnou protihodnotu, avšak v této cenové kategorii je konkurence velmi tvrdá a zákazníci si pečlivě vybírají...

Tomáš Zajíček
Diskuze (17)
Cena základní sestavy 689 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, Airbag řidiče i spolujezdce, Alarm, Boční výztuhy, Centrální zamykání, Centrální zamykání dálkově ovládané, Disky kol z lehkých slitin, Elektrické ovládání všech oken, Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Elektricky výsuvná anténa rádia, Imobilizer, Klimatizace automatická, Mlhové světlomety přední, Nárazníky v barvě karoserie, Otáčkoměr, Posilovač řízení, Pylový filtr, Rádiopřehrávač s 6-ti reproduktory, Sedadlo zadní dělené, Skla tónovaná, TCS - protiskluzové zařízení, Tempomat, Ukazatel vnější teploty, Volant a řadící řadící páka v kůži, Zpětná zrcátka v barvě karoserie Kč
Cena testované sestavy 689 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 450
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4671
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1437
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1507
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 550
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - JFK
17. 1. 2022 17:32
Re: Nadpis chairman
Mezi tyhle "fajn" lidi pro někoho jako ty, kdo si nevidí do vlastních úst, teda patřit rozhodně nechci, to si buď jistej

Vidím, že mnou nastavené zrcadlo zabralo, což byl účel :*)
17. 1. 2022 11:53
Re: Nadpis chairman
Chodíme sem kvôli fajn ľuďom v diskusiách. Nemaj strach, ty medzi nich nepatríš.
Avatar - JFK
17. 1. 2022 09:25
Re: Nadpis chairman
No vždyť píšu, jsem tím pohoršen. Necheš panu Jánošíkovi dělat zástupce šéfredaktora, když to tu je tak odflaknuté? :)

Ale k Tvému dotazu, pokud to budu brát stejným metrem jako vy, zajímalo by mě, proč sem tedy chodíte, když se vám tu nelíbí a ještě to tu kritizujete, prosím bez urážky, cizí řečí? Vy jste tu akcionáři, něco si tu platíte? Jednou jsem se nedobrovolně účastnil podobné diskuse na poradě ve společnosti se sídlem v Praze, kde jeden zaměstnanec, vaš krajan, vaší řečí někoho kritizoval a pak dostal ťafku od jeho kolegy francouze, co se naučil česky, že mu vůbec nerozumí a proč se v české společnosti baví slovensky, když pro něj ta čeština byla daleko těžší a přesto s ní mluví...

Já si vůbec neumím představit, že bych šel na třeba autobild.de a tam měl tu drzost ve svojí řeči kritizovat práci autorů, ani si hrát na soudce a rovnou vyhazovat cizí lidi z práce, protože sem tam udelají takovouhle nějakou podobnou chybu? Nepříjde mi to tu nijak tendenční jako samozvaní odborníci a sektáři z redakce autíčkář nebo autoforum, kde si tu kritiku za jejich amaterismus třeba zaslouží.
Trochu víc nadhledu, nejedná se tu snad o důležitou instituci aby se tu až tak moc vyvádělo, jsou to jenom lidi :-!
Avatar - Stejsn
17. 1. 2022 08:25
"Daewoo Chairman"?
Ten titulek je na něčem, co sí říká "auto.cz", tak neuvěřitelný trapas, že by si za něj celá redakce včetně šéfredaktora měla navzájem nafackovat. :no: :no: :no:
16. 1. 2022 23:24
Re: Nadpis chairman
Za čo je podľa tvojho úsudku šéf zodpovedný, keď nie za prácu svojich ľudí?
Asi nemôže za tento konkrétny článok, ale v súhrne je zodpovedný za všetky chyby a nezmysly v článkoch, za hrubé a neupravené preklady ako cez google, a tak ďalej. Ty podľa všetkého niekde šéfuješ a nemáš žiadnu zodpovednosť, pravda?