TEST Daewoo Chairman 2,2
Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, že by Daewoo mohlo vyrábět vůz vyšší střední třídy. Postupným omlazováním stávajících typových řad a rychlým nástupem nových modelů ale jihokorejská automobilka dokázala, že si troufá ještě výš.
Model Chairman odvozený od Mercedesu S bude však v tuzemsku stále spíše výjimkou. Čtyřdveřová limuzína Leganza se naopak prodává vcelku dobře. Rozhodli jsme se proto ověřit, zda výrobce, který si zakládá na slušné kvalitě a bohaté základní výbavě za velmi dobrou cenu, dodržel tento standard i u tohoto modelu.
Designéři se příliš nesnaží experimentovat a drží se spíše tradičních oblých čistě protáhlých linií, které jsou pro automobily Daewoo až na výjimky typické. Zvláště zadní partie vozu připomínají spíše vozy americké provenience než kohokoli z evropských či japonských konkurentů. Křivkou zadních bočních oken, ale i zaobleným mohutným víkem kufru pak Leganza poukazuje hlavně na svou důstojnost. Při bližším pohledu jistě oceníte kvalitní dílenské zpracování.
Interiéru vévodí mohutně působící přístrojová deska s výraznými výdechy topné soustavy. Všechny přístroje jsou snadno čitelné, jen je třeba najít optimální polohu pro volant, jehož střed je dosti rozměrný a může zakrývat výhled. Cestující se nemusí obávat, že by trpěli nedostatkem místa, ať do výšky či šířky. Všechna sedadla jsou dostatečně pohodlná, ani dlouhé cesty v nich neunavují. Překvapivě chybí palubní počítač (k dispozici jsou jen hodiny a ukazatel vnější teploty), naopak standardem je automatická klimatizace. Leganza nabízí i posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti - účinek je velmi dobrý. Při parkování jde řízení velmi lehce, ve vyšších rychlostech naopak neschází kontakt s vozovkou. Zavazadelníko objemu 411 litrů je objemem spíše průměrný, je ale snadno přístupný a při otevírání se neumažete...
Zvýšením zdvihu získal šestnáctiventilový dvoulitr dva decilitry navíc na celkový objem 2,2 l - na výkon měla tato změna minimální vliv, motor ale získal daleko lepší průběh točivého momentu. Na přidání plynu reaguje výrazně už v nízkých otáčkách, ve středních pak připomíná svým zátahem turbodiesely. Ve vysokých otáčkách však na rozdíl od nich točivý moment neztrácí - vůz tak výrazně akceleruje i v rychlostech, které se blíží udávanému maximu. Agregát je také poměrně slušně odhlučněn, což ocení posádka hlavně při poslechu hudby.
Díky měkčí charakteristice podvozku je jízda pohodlná a plynulá. Je pravdou, že Leganza je koncipována spíše pro klidnější jízdu a kvalitnější silnice, nicméně v zatáčkách se vyznačuje slušnou stabilitou a vcelku nepatrnými výkyvy. Sportovnější jízdu sice motor umožňuje, ale vzhledem k málo tuhému příčnému stabilizátoru zadní nápravy je nutno počítat s většími náklony auta. Brzdy mají měkký nástup, jejich účinek ale neslábne ani po větším zatížení. Naopak možná až nepříjemně dlouhé jsou dráhy řadicí páky. S trochou nadsázky se tento handicap dá napravit použitím automatické převodovky, která k tomuto vozu vyloženě patří.
Případní zájemci však při této volbě musí počítat s vyšší spotřebou. Ta námi naměřená se pohybovala pod 10 l naturalu na 100 km, což není na tak objemný motor špatné.
Leganza je jednoznačně reprezentativní automobil, ale hravě si poradí i s rodinou na cestách, či v námi testované verzi s dravější jízdou. Její předností je však hlavně pohodlná jízda na delší vzdálenosti. Za cenu necelých sedmset tisíc korun Leganza nabízí slušnou protihodnotu, avšak v této cenové kategorii je konkurence velmi tvrdá a zákazníci si pečlivě vybírají...