Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Daewoo Chairman 2,2

Daewoo Chairman
Daewoo Chairman
Daewoo Chairman
Daewoo Chairman
11 Fotogalerie

Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, že by Daewoo mohlo vyrábět vůz vyšší střední třídy. Postupným omlazováním stávajících typových řad a rychlým nástupem nových modelů ale jihokorejská automobilka dokázala, že si troufá ještě výš.

Model Chairman odvozený od Mercedesu S bude však v tuzemsku stále spíše výjimkou. Čtyřdveřová limuzína Leganza se naopak prodává vcelku dobře. Rozhodli jsme se proto ověřit, zda výrobce, který si zakládá na slušné kvalitě a bohaté základní výbavě za velmi dobrou cenu, dodržel tento standard i u tohoto modelu.

Designéři se příliš nesnaží experimentovat a drží se spíše tradičních oblých čistě protáhlých linií, které jsou pro automobily Daewoo až na výjimky typické. Zvláště zadní partie vozu připomínají spíše vozy americké provenience než kohokoli z evropských či japonských konkurentů. Křivkou zadních bočních oken, ale i zaobleným mohutným víkem kufru pak Leganza poukazuje hlavně na svou důstojnost. Při bližším pohledu jistě oceníte kvalitní dílenské zpracování.

Interiéru vévodí mohutně působící přístrojová deska s výraznými výdechy topné soustavy. Všechny přístroje jsou snadno čitelné, jen je třeba najít optimální polohu pro volant, jehož střed je dosti rozměrný a může zakrývat výhled. Cestující se nemusí obávat, že by trpěli nedostatkem místa, ať do výšky či šířky. Všechna sedadla jsou dostatečně pohodlná, ani dlouhé cesty v nich neunavují. Překvapivě chybí palubní počítač (k dispozici jsou jen hodiny a ukazatel vnější teploty), naopak standardem je automatická klimatizace. Leganza nabízí i posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti - účinek je velmi dobrý. Při parkování jde řízení velmi lehce, ve vyšších rychlostech naopak neschází kontakt s vozovkou. Zavazadelníko objemu 411 litrů je objemem spíše průměrný, je ale snadno přístupný a při otevírání se neumažete...

Zvýšením zdvihu získal šestnáctiventilový dvoulitr dva decilitry navíc na celkový objem 2,2 l - na výkon měla tato změna minimální vliv, motor ale získal daleko lepší průběh točivého momentu. Na přidání plynu reaguje výrazně už v nízkých otáčkách, ve středních pak připomíná svým zátahem turbodiesely. Ve vysokých otáčkách však na rozdíl od nich točivý moment neztrácí - vůz tak výrazně akceleruje i v rychlostech, které se blíží udávanému maximu. Agregát je také poměrně slušně odhlučněn, což ocení posádka hlavně při poslechu hudby.

Díky měkčí charakteristice podvozku je jízda pohodlná a plynulá. Je pravdou, že Leganza je koncipována spíše pro klidnější jízdu a kvalitnější silnice, nicméně v zatáčkách se vyznačuje slušnou stabilitou a vcelku nepatrnými výkyvy. Sportovnější jízdu sice motor umožňuje, ale vzhledem k málo tuhému příčnému stabilizátoru zadní nápravy je nutno počítat s většími náklony auta. Brzdy mají měkký nástup, jejich účinek ale neslábne ani po větším zatížení. Naopak možná až nepříjemně dlouhé jsou dráhy řadicí páky. S trochou nadsázky se tento handicap dá napravit použitím automatické převodovky, která k tomuto vozu vyloženě patří.

Případní zájemci však při této volbě musí počítat s vyšší spotřebou. Ta námi naměřená se pohybovala pod 10 l naturalu na 100 km, což není na tak objemný motor špatné.

Leganza je jednoznačně reprezentativní automobil, ale hravě si poradí i s rodinou na cestách, či v námi testované verzi s dravější jízdou. Její předností je však hlavně pohodlná jízda na delší vzdálenosti. Za cenu necelých sedmset tisíc korun Leganza nabízí slušnou protihodnotu, avšak v této cenové kategorii je konkurence velmi tvrdá a zákazníci si pečlivě vybírají...