Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF spojuje budoucnost nákladních vozidel s elektřinou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Společnost DAF Trucks N.V. se připravuje na budoucnost užitkových vozidel bez emisí škodlivých výfukových plynů, což demonstruje prostřednictvím modelů LF Electric, CF Electric a CF Hybrid.

Společnost DAF Trucks N.V. v letošním roce oslavuje 90 let své existence a vedle připomenutí své slavné minulosti spolu s rozvíjením svých současných modelových řad nezapomíná ani na budoucnost. Pro tu nejbližší má již nyní připravenu trojici modelů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonným systémem.

Nákladní vozidla DAF LF Electric a CF Electric jsou určena pro provoz v městských aglomeracích pro dopravu středně těžkých až těžkých nákladů, a také model CF Hybrid je určen pro národní přepravu s nulovými emisemi v městských oblastech a s maximální efektivitou provozu v případě potřeby delšího dojezdu. Tato vozidla jsou vyvíjena v reakci na zlepšení lokální kvality ovzduší ve městech a také snížení emisí CO2.

DAF LF Electric je 19tunové vozidlo s plně elektrickým pohonem s nulovými emisemi, určené pro provoz ve městech městskou. Vozidlo je vybaveno technologií Cummins s elektromotorem o výkonu 195 kW / 266 k (špičkový výkon: 250 kW / 340 k), který je napájen akumulátory s kapacitou až 222 kWh.

Dojezd na jedno nabití je až 220 kilometrů v případě plně naloženého vozidla. Jelikož je akumulátor modulární, je možné měnit jeho kapacitu podle toho, jaký dojezd zákazník požaduje. Pro rozvážku zboží ve městech je dojezd vozidla DAF LF Electric naprosto ideální. Rychlé nabití na 80 % kapacity trvá 70 minut.

DAF CF Electric je tahač 4x2 pro celkovou hmotnost soupravy až 37 tun, který má představovat ideální řešení pro nulové emise při rozvážce zboží v městských oblastech, kde je vyžadováno větší užitečné zatížení a objem nákladu. Typickým zástupcem jsou návěsové soupravy s návěsy s jednou nebo dvěma nápravami, které jsou například využívány pro zásobování supermarketů.

Tahač vychází z typu DAF CF, oceněného titulem International Truck of the Year 2018, a pro svůj plně elektrifikovaný provoz využívá technologii E-Power společnosti VDL. Těžištěm jeho pohonné soustavy je elektromotor o výkonu 210 kW / 286 k (špičkový výkon: 240 kW / 325 k), napájený soustavou lithium-iontových akumulátorů o celkové kapacitě 170 kWh.

Dojezd vozidla CF Electric činí přibližně 100 kilometrů, což pro rozvážku velkoobjemových nákladů ve městech postačuje. Akumulátory lze rychle dobít za 30 minut, plné nabití je pak možné za pouhých 1,5 hodiny. Dobu nakládání a vykládání je možné využít k nabití akumulátoru.

DAF CF Hybrid byl vyvinut pro jízdu s nulovými emisemi v elektrickém režimu v městských oblastech, ale současně nabízí mnohem větší dojezdovou vzdálenost mimo město, díky nejnovější čisté technologii vznětových motorů.

Model CF Hybrid je vybaven vznětovým motorem o zdvihovém objemu 10,8litru PACCAR MX-11 (330 kW / 450 k) a elektromotorem ZF (75 kW / 100 k / špičkový výkon: 130 kW / 175 k), v kombinaci se speciální převodovkou ZF TraXon pro hybridní poháněcí soustavy.

Elektromotor je napájen akumulátory o celkové kapacitě 85 kWh, což zajišťuje dojezd na plně elektrický pohon s nulovými emisemi do vzdálenosti 30 až 50 kilometrů, v závislosti na celkové hmotnosti jízdní soupravy. Akumulátory se mohou dobíjet ze vznětového motoru během jízdy na dálnici, nebo pomocí nabíječky DC na místě pro nabíjení. Vozidlo disponuje funkcí rychlého nabíjení. Úplné nabití trvá 30 minut a nabití až do 80 % trvá pouze 20 minut.

Mimo městské oblasti je model CF Hybrid poháněn čistým a efektivním vznětovým motorem PACCAR MX-11, kde hybridní technologie přináší další úspory paliva díky inteligentnímu řízení energie. Energie získaná rekuperací při brzdění je využita zpětně pro pohon vozidla v kombinaci elektromotoru a vznětového motoru v situacích, kdy je to nejvýhodnější, což vede ke snížení spotřeby paliva.

Akumulátor hybridního systému poskytuje napájení pro elektrickou poháněcí soustavu, elektrický vzduchový kompresor a také volitelné inteligentní e-PTO. Pohon e-PTO lze využít například k zajištění napájení chladicího zařízení v chladírenských nástavbách u dopravy zboží s řízenou teplotou, kde přispívá tichému provozu.

První vozidla CF Electric budou letos testována v běžném provozu u vybraných zákazníků. Zahájení podobných praktických zkoušek se plánuje i pro model LF Electric a CF Hybrid v roce 2019. Společnost DAF Trucks N.V. uvádí, že prodej těchto vozidel v sériového provedení hodlá spustit, až na to bude trh připraven.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
5. 10. 2018 21:06
Doba
Doba jde nehorázně dopředu, je jen otázkou času, než budeme na elektřinu jezdit všichni :-)