Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2019: Tatra Buggyra – Bylo to o schopnosti přežít

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Martin Kolomý pátý v půlmaratonu, kamion Martina Šoltyse zůstal nešťastně v dunách. Taková je bilance týmu Tatra Buggyra Racing na 41. Rallye Dakar 2019, který se odehrál poprvé v historii v jediné zemi, v Peru.

„Letošní ročník se určitě zařadí mezi nejtěžší, co jsme absolvovali. Peru má co nabídnout a je dobře, že se pořadatel vydal tímto směrem. Bylo to především o schopnosti přežít. Problémy se nevyhnuly nikomu, dokonce ani favorizovanému ruskému Kamazu. Úmrtnost techniky byla enormní,“ poukazoval manažer týmu Jan Kalivoda na náročnost letošního Dakaru.

Novinka se osvědčila

Soutěž dokončilo v kategorii kamionů pouhých čtrnáct posádek z jednačtyřiceti. „Máme za sebou lepší výsledky, nicméně díky letošní novince – půlmaratonu, máme alespoň jedno auto v cíli. Měli jsme sice větší ambice, vzhledem k okolnostem ale považuji konečný výsledek za maximum možného,“ říká Kalivoda. Půlmaratonem je míněno hodnocení pro posádky kamionů, osobních vozů a bugin SxS, které nedokončily první polovinu soutěže a mohly nastoupit do druhé části .

Do letošního ročníku Rallye Dakar vstoupili Martinové – Kolomý i Šoltys s novou taktikou. „S oběma jezdci jsme se shodli, že na začátku nepojedeme na krev, ale hlavou. Věděli jsme, že rozhodovat se bude až v cíli a rozestupy budou v řádu několika hodin, což se v konečném součtu i potvrdilo. Bohužel nás potkaly dvě opravy v těžko přístupném terénu a bylo po nadějích,“ bilancoval Jan Kalivoda.

I přes velké technické problémy, které Martina Kolomého v honbě za touženým beduínem potkaly, nakonec bruntálský jezdec dovezl svou Tatru Phoenix až do cíle v Limě na konečném pátém místě v hodnocení semi maratonu (půlmaratonu). „Jak už jsem řekl, z mého hlediska se jednalo o jeden z nejtěžších závodů vůbec. Vysoké duny, rozježděný písek a hromada feš feše. Ve srovnání s minulými roky snížili pořadatelé počet etap, ale jejich náročnost vzrostla. Musím ale organizátory ze společnosti A.S.O. pochválit za letošní novinku v podobě „malého“ Dakaru. Jednalo se o jeden z nejlepších nápadů za posledních deset ročníků. Pravda, motivace už tam nebyla taková, ale pět etap jsme mohli využít k testování v originálních podmínkách a nabrání dalších zkušeností. Ty nám nikdo nevezme,“ zhodnotil své účinkování Kolomý, jenž absolvoval desátý Dakar.

Video se připravuje ...

Mlha v cestě životnímu výsledku

Druhého jezdce Martina Šoltyse připravila o životní výsledek až sedmá etapa. Český jezdec byl v osudné chvíli na vynikajícím sedmém místě. „Rozjeté jsme to měli dobře, ale tři etapy před koncem jsme zapadli v náročném terénu, tak nešťastně, že jsme tam museli nocovat. Ráno za svítání pak nebylo kvůli husté mlze vidět ani na krok. To nás zdrželo a nestihli jsme start do další etapy. Celý Dakar byl hodně náročný jak pro techniku, tak pro posádky. Určitě to pro mě byla další cenná lekce.“

Video se připravuje ...

Jednačtyřicátý ročník byl mimořádně náročný i díky komplikované navigaci. „V první polovině to ještě šlo, ale v té druhé to byl „mazec“. Trasy již byly rozježděné z předešlých dnů, navíc posádky v půl maratonu měly jiný roadbook než v hlavním závodě, tak se to tam různě motalo. Několikrát nám GPS zahlásila, že jedeme o několik kontrolních bodů dopředu, při tom jsme jeli správně. Z mého hlediska se jednalo o opravdový očistec,“ vzpomínal na krušné chvíle navigátor Kolomého posádky Rostislav Plný.

Video se připravuje ...

Rallye Dakar skončila a tým Buggyra čeká další závodní program. „Teď nás čeká konečné vyhodnocení a určení priorit pro další sezonu. Těžko můžeme začít něco plánovat, když neznáme trať dalšího ročníku. Budeme muset být co nejvíce flexibilní,“ dodal manažer Jan Kalivoda.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)