Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde ve světě mají evropské značky nejvyšší odbyt? Vítěz přináší i velký bolehlav

Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
Volkswagen ID. Aura
130 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (13)

Největší automobilový trh světa je zároveň největším zahraničním odbytištěm evropských automobilek. Kvůli nástupu elektromobility a tamních značek ovšem spousta z nich trpí poklesem prodejů.

Evropa je příliš malá na to, aby uživila všechny místní výrobce automobilů. Na našich trzích navíc panuje velmi silná konkurence, tudíž značky z Česka, Německa, Itálie, Francie i dalších zemí musejí nacházet odbytiště i daleko za svými hranicemi.

V uplynulých dekádách to takový problém nebyl. Takřka nenasytný čínský trh s minimální místní konkurencí (alespoň z pohledu technické vyspělosti) absorboval ohromné objemy aut. Není proto divu, že pro spoustu automobilek se Čína stala nejdůležitějším trhem ze všech. Jenže Číňané se během zhruba 40 let naučili vyrábět více než konkurenceschopná auta, navíc přeskočili několik mezičlánků a zaměřili svou pozornost na elektromobily, v kterých mají v mnoha ohledech několikaletý náskok nad zbytkem světa.

Žně z nedávné milosti jsou proto fuč. Například Škoda v roce 2018 v Číně prodala 341 tisíc aut, kdežto loni jich bylo pouze 36 tisíc. Zřejmě to nepotrvá dlouho a z druhé nejlidnatější země se mladoboleslavská automobilka zcela stáhne.

Problémy ale mají také další brandy, třeba sesterský Volkswagen, či prémioví výrobci. Přesto je to právě Čína, která pro zdejší značky představuje nejvýznamnější zahraniční trh. S odstupem téměř tří milionů exemplářů následují Spojené státy, kde jsou populární zejména dražší vozy od Audi, BMW, Mercedesu či Land Roveru. Z dostupnějších automobilek se daří třeba Volkswagenu.

Největší trhy pro evropské automobilky v roce 2024 z hlediska objemu
PořadíZeměPočet (ks)
1.Čína4,65 milionu
2.USA1,7 milionu
3.Brazílie1,18 milionu
4.Mexiko276.000
5.Jižní Korea236.000
6.Japonsko229.000
7.Kanada225.000
8.Argentina209.000
9.Indie174.000
10.Austrálie144.000
Zdroj: JATO Dynamics a Motor1

Třetí Brazílie je se svými zhruba 213 miliony obyvatel sedmou nejlidnatější zemí světa, čemuž odpovídá i silné zastoupení evropských značek. Silný je tu zejména Fiat, pro který je Jižní Amerika důležitější než Evropa. Špatně se ovšem nevede ani Volkswagenu s dlouhou historií působení na místním trhu. U dalších zemí v pořadí se odbyt počítá „pouze“ na nižší stovky tisíc kusů.

Video placeholder
Mercedes-Benz G 580 EQ • Zdroj: auto.cz

Z hlediska tržního podílu jsou na prvních dvou místech severoafrické země s koloniální historií, vcelku živými obchodními vazbami na Evropu a bez vlastního automobilového průmyslu. Následují Argentina s Brazílií. Gruzii v tomto žebříčku vnímáme jako mimoevropský stát, jelikož leží na rozhraní Evropy a Asie.

Největší trhy pro evropské automobilky v roce 2024 z hlediska tržního podílu
PořadíZeměPodíl (%)
1.Maroko78
2.Alžírsko65
3.Argentina54
4.Brazílie48
5.Uruguay42
6.Tunisko40
7.Gruzie33
8.Singapur32
9.Burkina Faso26
10.Hongkong25
Zdroj: JATO Dynamics a Motor1

Deváté místo Burkiny Faso trochu překvapí. Jedná se ovšem o bývalou francouzskou kolonii (nezávislost vyhlásila v roce 1960), vazby na náš kontinent tu proto stále jsou.

Zdroj: JATO Dynamics a Motor1, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (13)