9.9. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nenáviděná dálnice se staví už 50 let. Podívejte se na fotky z výstavby D1

 

Výstavba dálnice D1 v podobě, jak ji známe dnes, začala v září 1967. Ani po padesáti letech však stále není dokončena, nadále chybí část u Přerova.

Nejstarší, nejdelší, nejvyužívanější a mezi českými řidiči nejméně oblíbená, dálnici D1 lze charakterizovat mnohými superlativy. Tento týden dálnice slaví 50 let, její výstavba v podobě, jak ji známe dnes, byla oficiálně zahájena 8. září 1967. První úsek pak byl zprovozněn 12. července 1971, mezi Prahou a Mirošovicemi.

Ve skutečnosti je ale historie nejstarší české dálnice ještě starší, se spojením Čech a Moravy vysokorychlostní, respektive „dálkovou“ silnicí se počítalo již ve třicátých letech, kdy tato dálnice měla vést přes Slovensko až na Podkarpatskou Rus. Po okleštění republiky v důsledku mnichovské dohody se navíc taková silnice stala nutností, protože odtržením Sudet byly přerušeny některé dopravní spoje. Kvůli tomu se změnily i plány a dálnice (zkratka ze spojení dálková silnice vzniklá díky Karlu Chmelovi, který se na stavbě podílel) měla najednou spojit jen Čechy a Moravu, a to v úseku Praha – Jihlava – Brno, což bylo jiné vedení než dříve zamýšlené. Třeba průmyslník Jan Antonín Baťa zamýšlel páteřní silnici Cheb – Plzeň – Brno – Žilina – Velký Bočkov (na dnešních ukrajinsko-rumunských hranicích), která by se vyhnula Praze.

V roce 1939 dokonce byla výstavba tohoto díla na několika úsecích zahájena a pokračovala i po zahájení války, až do roku 1942, kdy byla okupanty ukončena, a to v rámci přechodu na řízené válečné hospodářství. Už předtím však probíhala hodně komplikovaně, a to kvůli nedostatku pracovních sil. Tehdy vznikla třeba část mostů přes údolí Šmejkalky u Senohrab či přes údolí Želivky u Píště.

Po válce se stavba opět rozběhla a bylo postupně dokončováno budování zahájených mostů. Jenže v padesátých letech je z horních míst bez nějakého konkrétního důvodu opět ukončena. Mezi Prahou a Moravou je tak najednou ladem 77 kilometrů tělesa dálnice v různém stádiu rozpracovanosti.

Jak se jezdilo za socialismu? Na D1 dvě pumpy, žádné rychlostní limity a benzin za dvě kačky

Když ale v šedesátých letech silniční doprava opět roste, komunistická strana si uvědomuje, že bez modernizace silnic se neobejde. A tak se vrací i k myšlence dálnice. Ta má opět spojit Čechy s Moravou, avšak v aktualizovaném provedení podle tehdejších hospodářských a státoprávních poměrů. Koncepce dálniční sítě z roku 1963 počítá s výstavbou D1 v trase Praha – Jihlava – Brno – Trenčín – Žilina –Prešov – Košice – hranice SSSR. Většina úseků byla projektována pro rychlosti 120 km/h, přitom třeba u jiných dálnic (Praha – Hradec Králové, Brno – Přerov) se v projektu počítalo až s rychlostí 150 km/h.

V srpnu 1967 je výstavba dálnice předsednictvem vlády konečně odsouhlaseno, a tak je o měsíc později oficiálně zahájena. Začíná se pracovat na dvou úsecích, mezi Prahou (Spořilovem) a Mirošovicemi a mezi Mirošovicemi a Benešovem. Do roku 1970 se na území Československa podařilo rozestavět na 113 kilometrů dálnice, tempo se ale ukazuje jako pomalé. I proto úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl za účasti Čestmíra Gregora, tehdejšího místopředsedy federální vlády, uveden do provozu až 12. července 1971 a dálničního spojení Prahy s Brnem a Bratislavou se povedlo dosáhnout až 8. listopadu 1980. V úseku Brno-Bratislava nicméně už nešlo o D1, ale o D2. D1 měla totiž vést výše, směrem na Starý Hrozenkov.

Dálnice se částečně přizpůsobila rozestavěnému tělesu z meziválečného období, i proto byly ještě používány dlouhé rovné úseky, od kterých se později kvůli bezpečnosti upustilo. Ne všechno ale šlo využít, třeba původní most přes Sedlický potok byl zatopen při vzniku vodní nádrže Švihov, dokončené v polovině sedmdesátých let. Zajímavostí pak byl úsek mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, který byl navržen tak, aby mohl sloužit jako záložní vojenské letiště. Střední dělicí pás měl tak stejný povrch jako vozovka, nechyběla tu ani snadno demontovatelná svodidla.

Exkluzivní video: Zatopený most u dálnice D1

Výhodou pro řidiče v době dostavby byla neomezená rychlost, tehdejší zákony totiž nijak neomezovaly rychlost mimo obce. K tomu došlo až v roce 1979, odkdy se na dálnici mohlo jezdit maximálně 110 km/h (130 km/h přišlo v roce 1997). Z pohledu dneška je pak zajímavostí žluté vodorovné označení, které bylo bílým nahrazeno až později, kdy se ukázalo, že jej povolují mezinárodní normy.

V osmdesátých a devadesátých letech se tempo výstavby zpomaluje. Hlavní úkol dálnice, tedy spojit Prahu s Brnem a Bratislavou se už povedlo splnit, a tak se přesunula pozornost jinam, a to hlavně na dálnice D5 (směrem na Plzeň a dále k hranicím s Německem) a D11 (směrem na Hradec Králové). Přesto je ještě v roce 1992 dokončen úsek k Vyškovu.

Zpomalení výstavby souvisí i se změnami plánů. Jestliže původně měla dálnice D1 spojit Česko se Slovenskem, někde v okolí Starého Hrozenkova, po rozpadu Československa bylo postupně rozhodnuto o tom, že jakožto D1 bude označen tah výhledově spojující Prahu, Brno a Ostravu. Na D1 tak byla postupně přejmenována připravovaná dálnice D47, zatímco původně zamýšlený úsek na Slovensko se má jmenovat D49 a povede z Hulína, přes Zlín na hranice se Slovenskem, kde by měla být napojena na tamější R6.

V novém tisíciletí se dálnice opět prodlužovala, v roce 2007 se přiblížila ke Kroměříži, v roce 2010 k Hulínu, mezitím byly dokončovány také úseky původně zamýšlené D47 v okolí Ostravy, přesto stále není hotová. Zatím chybí dokončit úsek u Přerova. Zatímco jeho část (z Lipníku nad Bečvou do Přerova) má být zprovozněna v červenci 2018, zbývající úsek kolem Říkovic stále bude chybět. Stát stále nemá vykoupené všechny pozemky pro tuto stavbu, která začne nejdříve příští rok. Z Prahy do Ostravy tak výhradně po dálnici dojedete pouze v případě, že to vezmete oklikou přes D46 a D35, tedy přes Prostějov a Olomouc.

Více než o dokončení D1 se však nyní píše o stále probíhající modernizaci dálnice mezi Prahou a Brnem. Ta měla být původně dokončena už příští rok, jenže kvůli zpoždění to vypadá, že se konce oprav dočkáme nejdříve v roce 2020. Modernizace přitom neřeší zásadní problém v podobě přetížení dálnice, s rozšířením dálnice na tři pruhy po celé délce mezi Prahou a Brnem se kvůli finančním a administrativním potížím nepočítalo. A tak D1 bude přetížená dopravou ještě hodně dlouho, minimálně do doby než bude hotová její severní alternativa, D35.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z…

Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě

Čistý zisk americké investiční banky Morgan Stanley ve…

Evropská komise chce větší volnost pro DPH Evropská komise chce větší volnost pro DPH

Evropská komise navrhla členským zemím Evropské unie nová…

Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů

Sněmovna bude při schvalování vládní lékové novely o…

 
Zdroj: Foto: ŘSD

Štítky Český trh Dálnice

 

Přidat názorDiskuse: Nenáviděná dálnice se staví už 50 let.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory dojet bez nehody?

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory…

Česko zasypal sníh. I když jsou silnice s opatrností sjízdné, na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh,…

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý děláme chyby, připustila

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý…

S Novým rokem nový začátek! S takovým heslem začala rok 2018 moderátorka Prima Lenka Špillarová (31). Ještě než…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly ošklivé SMS. Druhé kolo pro mě bude těžká volba

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly…

Prezidentská volba pro bývalého premiéra Mirka Topolánka skončila prvním kolem. Nyní se vrací zpět do práce.…

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér, ani ministři. Do Koreje míří Štěch a Vondráček

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér,…

Na rozdíl od olympiád v ruské Soči (2014) či v brazilském Rio de Janeiru (2016) se letos zimních her v Jižní…