Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel
Actyon je průkopníkem kategorie, která se, byť velmi pomalu, rozrůstá o další modely. Po BMW X6 byla oblast odlehčených sportovně-užitkových automobilů doplněna vozidlem Range Rover Evoque, přičemž všechny zmíněné produkty pracují na bází křížení muskulatury SUV a dynamického apelu, jenž je blízký kategorii kupé. Každý z nich ale tyto postupy praktikuje jinak a označuje je po svém.
Má-li být řeč o vnějších rozměrech, nepřekvapí, že BMW přerůstá Ssangyong ve všech směrech. Na délku je X6 větší 422 mm, na šířku 103 mm a na výšku 255 mm. Rozvor je u německého vozu delší o 193 mm.
Ssangyong Actyon vs. BMW X6 - srovnání rozměrů | ||||
Rozměr [mm] | Ssangyong Actyon | BMW X6 | Rozdíl | |
Délka [mm] | 4455 | 4877 | +422 | |
Šířka [mm] | 1880 | 1983 | +103 | |
Výška [mm] | 1435 | 1690 | +255 | |
Rozvor [mm] | 2740 | 2933 | +193 | |
Rozchod vpředu [mm] | 1570 | 1644 | +74 | |
Rozchod vzadu [mm] | 1570 | 1706 | +136 |
Ssangyong Actyon – Sport Utility Coupé
Korejské vozidlo je první oficiální syntézou estetických vlastností kupé a sportovně-užitkového vozidla, pro kterou její výrobce poupravil etablované označení SUV na SUC. Nejde však zcela jen o marketingový tah – Actyon je nezaměnitelný, což bylo intenzivnější v době jeho uvedení na tuzemský trh (2006), kdy byl co do pojetí karoserie zcela ojedinělým.
Vozidlo si razí cestu vpřed maskou trojúhelníkového tvaru. Zajímavostí je příkrý spád linek, které z nemalé části plynou souběžně s nosnými znaky přídě. Jedním z nich jsou světlomety, na které lze nahlížet jako na hravé designérské cvičení. Bylo zde totiž užito kruhu a trojúhelníku, přičemž oba obrazce se navzájem překrývají.
Pozoruhodnost architektury přídě však vyniká teprve při pohledu zboku. Maska chladiče je zasazena do zkosené plochy, která svou polohou ostře kontrastuje s umístěním světlometů. Tato zóna je plná dynamiky, podobně jako zbytek profilu – nejde ale jen o klesavou linii střechy (což je patrně nejvýraznější rys této části karoserie), ale také o vedení linek v oblasti pontonu, jejich intenzitě a proměnlivosti.
Na první pohled se může zdát, že je záď – obzvláště v konfrontaci s přídí – příliš statická a klidná. Opak je však pravdou. Už samotný fakt, že svítilny nezasahují do pátých dveří, poskytuje víku zavazadlového prostoru nemalý prostor k estetickému působení. Tento díl je tvarován souběžně se zbytkem vozu, z čehož plynou prolisy a citlivě zvolené linky pro zvýraznění tohoto dílu.
Nutno podotknout prakticky kolmý spád zádě, který má tendenci umocnit suverenitu postoje karoserie. Tomu ale může být vytýkána přílišná optická hmotnost.
Kruhové výdechy ventilace mohou navodit lehce sportovní atmosféru, asymetricky stavěný středový panel zase letmé náznaky jihokorejského pojetí progresivismu. Kreativně zejí ostré zlomy v přístrojové desce, kupříkladu na pravé straně před sedadlem spolujezdce. Lze říci, že v kabině probíhají podobné procesy jako v případě exteriéru – ladnost motivu kruhu je zdrsněna a zdynamičtěna aplikací hran a přímek, ovšem takovým způsobem, aby se předešlo disharmonii.
BMW X6 – Sport Activity Coupé
Německé pojetí unikátního křížence přišlo o něco později. Z hlediska designu jde o zpestření bavorské modelové nabídky SUV (v případě X6 je však voleno zkratky SAC)o model, který velmi věrně pracuje s motivy X5, jež podstoupily výraznou hmotnostní redukci a dodaly karoserii na lehkosti. Z hlediska rozměrů je X6 o 20 mm delší, o 50 mm širší a o 86 mm nižší, než X5.
Příď zahrnuje prvky ve specifických kontrastech. Muskulaturní nárazník doplňují nepříliš velké a dynamicky tvarované světlomety. Avšak přijde-li řeč na stavbu přídě jako celku, lze bez nadsázky konstatovat, že BMW volí vcelku konvenční tvarové postupy (v porovnání se Ssangyongem a jeho výše popsanou čelní části karoserie).
Máme-li hledat podobnosti mezi oběma modely, zřejmě nejdiskutovanější bude pojetí boční části, konkrétně vedení střešní linky a s ním související klesavost střechy. BMW volilo plynulejší tah horní linky vozu, který oživilo mírným stupněm na pátých dveřích. Ten je z podstatné části důsledkem klenutí, kterým jsou pověstná vozidla tvůrce Christophera Edwarda Bangla.
I přes klasičtější vzezření zádě X6 (ve srovnání s modelem Actyon) nelze hovořit o vizuální konformitě. Odlišností oproti Ssangyongu je členitost lamp a jejich ostřejší stavba. Páté dveře jsou zde propracovanější a intenzivněji pracují s klenutím ploch. Zadní sklo je strmější a lépe naplňuje přítomnost karosářské varianty kupé v designu vozu jako komplexním celku.
Interiéry duelantů jsou stavěny na zcela odlišných principech. Neexistuje zde takřka žádná paralela mezi hravějším Actyonem a luxusněji zařízenou X6. Druhý jmenovaný model sdílí většinu tvarových prvků přístrojové desky s X5, od které ji odlišují sportovněji pojaté detaily. Deska je o poznání členitější a pro svou stavbu používá více vrstev. Samozřejmostí jsou, vzhledem k výrobci, prestižnější dekory a hodnotnější materiály, tedy prvky, které mají na výsledném dojmu určitý podíl.
Závěrem lze konstatovat, že navzdory obdobné filozofii orientace karoserie (byť pod dvěma různými zkratkami) jde o dva atypické a zcela svébytné modely, u kterých je více než zřejmé, že oslovují rozdílné zákaznické skupiny.