Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel

Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel

 
31.12. 2011 Jakub Sochor

Mají modely dnešní konfrontace krom filozofie pojetí karoserie něco společného? A který z nich vás zaujal více?

Actyon je průkopníkem kategorie, která se, byť velmi pomalu, rozrůstá o další modely. Po BMW X6 byla oblast odlehčených sportovně-užitkových automobilů doplněna vozidlem Range Rover Evoque, přičemž všechny zmíněné produkty pracují na bází křížení muskulatury SUV a dynamického apelu, jenž je blízký kategorii kupé. Každý z nich ale tyto postupy praktikuje jinak a označuje je po svém.

Má-li být řeč o vnějších rozměrech, nepřekvapí, že BMW přerůstá Ssangyong ve všech směrech. Na délku je X6 větší 422 mm, na šířku 103 mm a na výšku 255 mm. Rozvor je u německého vozu delší o 193 mm.

Ssangyong Actyon vs. BMW X6 - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Ssangyong ActyonBMW X6Rozdíl
Délka [mm]44554877+422
Šířka [mm]18801983+103
Výška [mm]14351690+255
Rozvor [mm]27402933+193
Rozchod vpředu [mm]15701644+74
Rozchod vzadu [mm]15701706+136


Srovnání
 

Ssangyong Actyon – Sport Utility Coupé

Korejské vozidlo je první oficiální syntézou estetických vlastností kupé a sportovně-užitkového vozidla, pro kterou její výrobce poupravil etablované označení SUV na SUC. Nejde však zcela jen o marketingový tah – Actyon je nezaměnitelný, což bylo intenzivnější v době jeho uvedení na tuzemský trh (2006), kdy byl co do pojetí karoserie zcela ojedinělým.

Vozidlo si razí cestu vpřed maskou trojúhelníkového tvaru. Zajímavostí je příkrý spád linek, které z nemalé části plynou souběžně s nosnými znaky přídě. Jedním z nich jsou světlomety, na které lze nahlížet jako na hravé designérské cvičení. Bylo zde totiž užito kruhu a trojúhelníku, přičemž oba obrazce se navzájem překrývají.

Ssangyong Actyon – Když chybí přirovnání

Pozoruhodnost architektury přídě však vyniká teprve při pohledu zboku. Maska chladiče je zasazena do zkosené plochy, která svou polohou ostře kontrastuje s umístěním světlometů. Tato zóna je plná dynamiky, podobně jako zbytek profilu – nejde ale jen o klesavou linii střechy (což je patrně nejvýraznější rys této části karoserie), ale také o vedení linek v oblasti pontonu, jejich intenzitě a proměnlivosti.

Na první pohled se může zdát, že je záď – obzvláště v konfrontaci s přídí – příliš statická a klidná. Opak je však pravdou. Už samotný fakt, že svítilny nezasahují do pátých dveří, poskytuje víku zavazadlového prostoru nemalý prostor k estetickému působení. Tento díl je tvarován souběžně se zbytkem vozu, z čehož plynou prolisy a citlivě zvolené linky pro zvýraznění tohoto dílu.

Nutno podotknout prakticky kolmý spád zádě, který má tendenci umocnit suverenitu postoje karoserie. Tomu ale může být vytýkána přílišná optická hmotnost.

Kruhové výdechy ventilace mohou navodit lehce sportovní atmosféru, asymetricky stavěný středový panel zase letmé náznaky jihokorejského pojetí progresivismu. Kreativně zejí ostré zlomy v přístrojové desce, kupříkladu na pravé straně před sedadlem spolujezdce. Lze říci, že v kabině probíhají podobné procesy jako v případě exteriéru – ladnost motivu kruhu je zdrsněna a zdynamičtěna aplikací hran a přímek, ovšem takovým způsobem, aby se předešlo disharmonii.


SsaangYong Actyon
 

BMW X6 – Sport Activity Coupé

Německé pojetí unikátního křížence přišlo o něco později. Z hlediska designu jde o zpestření bavorské modelové nabídky SUV (v případě X6 je však voleno zkratky SAC)o model, který velmi věrně pracuje s motivy X5, jež podstoupily výraznou hmotnostní redukci a dodaly karoserii na lehkosti. Z hlediska rozměrů je X6 o 20 mm delší, o 50 mm širší a o 86 mm nižší, než X5.

Příď zahrnuje prvky ve specifických kontrastech. Muskulaturní nárazník doplňují nepříliš velké a dynamicky tvarované světlomety. Avšak přijde-li řeč na stavbu přídě jako celku, lze bez nadsázky konstatovat, že BMW volí vcelku konvenční tvarové postupy (v porovnání se Ssangyongem a jeho výše popsanou čelní části karoserie).

BMW X6 – Je to konec klasických SUV?

Máme-li hledat podobnosti mezi oběma modely, zřejmě nejdiskutovanější bude pojetí boční části, konkrétně vedení střešní linky a s ním související klesavost střechy. BMW volilo plynulejší tah horní linky vozu, který oživilo mírným stupněm na pátých dveřích. Ten je z podstatné části důsledkem klenutí, kterým jsou pověstná vozidla tvůrce Christophera Edwarda Bangla.

I přes klasičtější vzezření zádě X6 (ve srovnání s modelem Actyon) nelze hovořit o vizuální konformitě. Odlišností oproti Ssangyongu je členitost lamp a jejich ostřejší stavba. Páté dveře jsou zde propracovanější a intenzivněji pracují s klenutím ploch. Zadní sklo je strmější a lépe naplňuje přítomnost karosářské varianty kupé v designu vozu jako komplexním celku.

Interiéry duelantů jsou stavěny na zcela odlišných principech. Neexistuje zde takřka žádná paralela mezi hravějším Actyonem a luxusněji zařízenou X6. Druhý jmenovaný model sdílí většinu tvarových prvků přístrojové desky s X5, od které ji odlišují sportovněji pojaté detaily. Deska je o poznání členitější a pro svou stavbu používá více vrstev. Samozřejmostí jsou, vzhledem k výrobci, prestižnější dekory a hodnotnější materiály, tedy prvky, které mají na výsledném dojmu určitý podíl.

Závěrem lze konstatovat, že navzdory obdobné filozofii orientace karoserie (byť pod dvěma různými zkratkami) jde o dva atypické a zcela svébytné modely, u kterých je více než zřejmé, že oslovují rozdílné zákaznické skupiny.


BMW X6
 

Anketa

Které z terénních kupé se vám líbí víc?
Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky SUV BMW SsangYong Design

 

Přidat názorDiskuse: Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel













Blesk.cz

Zemřel poslední ze slavné trojky komedie Svatba jako řemen Schánilec: Nikdo mu nepřišel na pohřeb!

Zemřel poslední ze slavné trojky komedie Svatba jako…

Herec Jan Schánilec (†72) byl posledním žijícím ze slavné trojice „násilníků“ v nejslavnější trezorové komedii…

Očima Františky: Mistr elegance Oscar de la Renta odešel za svou Jackie Kennedy

Očima Františky: Mistr elegance Oscar de la Renta…

Nebe se nad Olympem módy zatáhlo smutečním mrakem. Jeho božstvo opustila jedna z  návrhářských legend Oscar de…

 

iSport.cz

"České" týmy v LM: Senzační obrat Arsenalu, Vaclík…

Trápili se a trápili. Fotbalisté Arsenalu, v jejichž sestavě opět chyběl kapitán českého národního týmu Tomáš…

Chovanec: Spartu znám, ale to nám zápas nevyhraje

Chovanec: Spartu znám, ale to nám zápas nevyhraje

PŘÍMO Z BRATISLAVY | Čeká ho velká premiéra. První zápas na lavičce Slovanu Bratislava. A proti Spartě, kde…

 

Reflex.cz

V centru Ottawy se střílí. Policie útočníka zastřelila

V centru Ottawy se střílí. Policie útočníka zastřelila

Kanadskou Ottawu dnes vyděsil útok neznámého střelce, který zranil vojáka u pomníku obětem války v centru města…

Je lež, že je nás EU schopna ubránit proti Rusku, říká polský euroskeptik Iwaszkiewicz

Je lež, že je nás EU schopna ubránit proti Rusku,…

Nový člen euroskeptické frakce Nigela Farage v Evropském parlamentu, Robert Jarosław Iwaszkiewicz, v rozhovoru…