Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel

Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel

 
31.12. 2011 Jakub Sochor

Mají modely dnešní konfrontace krom filozofie pojetí karoserie něco společného? A který z nich vás zaujal více?

Actyon je průkopníkem kategorie, která se, byť velmi pomalu, rozrůstá o další modely. Po BMW X6 byla oblast odlehčených sportovně-užitkových automobilů doplněna vozidlem Range Rover Evoque, přičemž všechny zmíněné produkty pracují na bází křížení muskulatury SUV a dynamického apelu, jenž je blízký kategorii kupé. Každý z nich ale tyto postupy praktikuje jinak a označuje je po svém.

Má-li být řeč o vnějších rozměrech, nepřekvapí, že BMW přerůstá Ssangyong ve všech směrech. Na délku je X6 větší 422 mm, na šířku 103 mm a na výšku 255 mm. Rozvor je u německého vozu delší o 193 mm.

Ssangyong Actyon vs. BMW X6 - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Ssangyong ActyonBMW X6Rozdíl
Délka [mm]44554877+422
Šířka [mm]18801983+103
Výška [mm]14351690+255
Rozvor [mm]27402933+193
Rozchod vpředu [mm]15701644+74
Rozchod vzadu [mm]15701706+136


Srovnání
 

Ssangyong Actyon – Sport Utility Coupé

Korejské vozidlo je první oficiální syntézou estetických vlastností kupé a sportovně-užitkového vozidla, pro kterou její výrobce poupravil etablované označení SUV na SUC. Nejde však zcela jen o marketingový tah – Actyon je nezaměnitelný, což bylo intenzivnější v době jeho uvedení na tuzemský trh (2006), kdy byl co do pojetí karoserie zcela ojedinělým.

Vozidlo si razí cestu vpřed maskou trojúhelníkového tvaru. Zajímavostí je příkrý spád linek, které z nemalé části plynou souběžně s nosnými znaky přídě. Jedním z nich jsou světlomety, na které lze nahlížet jako na hravé designérské cvičení. Bylo zde totiž užito kruhu a trojúhelníku, přičemž oba obrazce se navzájem překrývají.

Ssangyong Actyon – Když chybí přirovnání

Pozoruhodnost architektury přídě však vyniká teprve při pohledu zboku. Maska chladiče je zasazena do zkosené plochy, která svou polohou ostře kontrastuje s umístěním světlometů. Tato zóna je plná dynamiky, podobně jako zbytek profilu – nejde ale jen o klesavou linii střechy (což je patrně nejvýraznější rys této části karoserie), ale také o vedení linek v oblasti pontonu, jejich intenzitě a proměnlivosti.

Na první pohled se může zdát, že je záď – obzvláště v konfrontaci s přídí – příliš statická a klidná. Opak je však pravdou. Už samotný fakt, že svítilny nezasahují do pátých dveří, poskytuje víku zavazadlového prostoru nemalý prostor k estetickému působení. Tento díl je tvarován souběžně se zbytkem vozu, z čehož plynou prolisy a citlivě zvolené linky pro zvýraznění tohoto dílu.

Nutno podotknout prakticky kolmý spád zádě, který má tendenci umocnit suverenitu postoje karoserie. Tomu ale může být vytýkána přílišná optická hmotnost.

Kruhové výdechy ventilace mohou navodit lehce sportovní atmosféru, asymetricky stavěný středový panel zase letmé náznaky jihokorejského pojetí progresivismu. Kreativně zejí ostré zlomy v přístrojové desce, kupříkladu na pravé straně před sedadlem spolujezdce. Lze říci, že v kabině probíhají podobné procesy jako v případě exteriéru – ladnost motivu kruhu je zdrsněna a zdynamičtěna aplikací hran a přímek, ovšem takovým způsobem, aby se předešlo disharmonii.


SsaangYong Actyon
 

BMW X6 – Sport Activity Coupé

Německé pojetí unikátního křížence přišlo o něco později. Z hlediska designu jde o zpestření bavorské modelové nabídky SUV (v případě X6 je však voleno zkratky SAC)o model, který velmi věrně pracuje s motivy X5, jež podstoupily výraznou hmotnostní redukci a dodaly karoserii na lehkosti. Z hlediska rozměrů je X6 o 20 mm delší, o 50 mm širší a o 86 mm nižší, než X5.

Příď zahrnuje prvky ve specifických kontrastech. Muskulaturní nárazník doplňují nepříliš velké a dynamicky tvarované světlomety. Avšak přijde-li řeč na stavbu přídě jako celku, lze bez nadsázky konstatovat, že BMW volí vcelku konvenční tvarové postupy (v porovnání se Ssangyongem a jeho výše popsanou čelní části karoserie).

BMW X6 – Je to konec klasických SUV?

Máme-li hledat podobnosti mezi oběma modely, zřejmě nejdiskutovanější bude pojetí boční části, konkrétně vedení střešní linky a s ním související klesavost střechy. BMW volilo plynulejší tah horní linky vozu, který oživilo mírným stupněm na pátých dveřích. Ten je z podstatné části důsledkem klenutí, kterým jsou pověstná vozidla tvůrce Christophera Edwarda Bangla.

I přes klasičtější vzezření zádě X6 (ve srovnání s modelem Actyon) nelze hovořit o vizuální konformitě. Odlišností oproti Ssangyongu je členitost lamp a jejich ostřejší stavba. Páté dveře jsou zde propracovanější a intenzivněji pracují s klenutím ploch. Zadní sklo je strmější a lépe naplňuje přítomnost karosářské varianty kupé v designu vozu jako komplexním celku.

Interiéry duelantů jsou stavěny na zcela odlišných principech. Neexistuje zde takřka žádná paralela mezi hravějším Actyonem a luxusněji zařízenou X6. Druhý jmenovaný model sdílí většinu tvarových prvků přístrojové desky s X5, od které ji odlišují sportovněji pojaté detaily. Deska je o poznání členitější a pro svou stavbu používá více vrstev. Samozřejmostí jsou, vzhledem k výrobci, prestižnější dekory a hodnotnější materiály, tedy prvky, které mají na výsledném dojmu určitý podíl.

Závěrem lze konstatovat, že navzdory obdobné filozofii orientace karoserie (byť pod dvěma různými zkratkami) jde o dva atypické a zcela svébytné modely, u kterých je více než zřejmé, že oslovují rozdílné zákaznické skupiny.


BMW X6
 

Anketa

Které z terénních kupé se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká

Čelní muži hnutí ANO hýří optimismem poté, co se sociální…

 

Štítky SUV BMW SsangYong Design

 

Přidat názorDiskuse: Ssangyong Actyon vs. BMW X6: Designový duel












Blesk.cz

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor reagoval výsměšným videem

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor…

Takhle živo na poli českého MMA už dlouho nebylo. Před několika dny vyzval Karlose Vémolu na souboj Viktor…

 

Reflex.cz

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje dětmi a potlačuje v nich svobodu

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje…

Svoboda, jak víme z historie, často umírá za bouřlivého potlesku davů. A v posledních letech to můžeme sledovat…

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si tam lze užít dnes?

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si…

Kam jsme mohli za totáče? Se zavařeným vepřovým do Jugošky, k Balatonu nebo Rumunska. Dříve pro nás tahle místa…