Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Devatero režimů světel Opelu Insignia – jak fungují inteligentní světlomety?

Václav Pavlečka
Diskuze (13)
Na natáčení světelného paprsku při průjezdu zatáčkou jsme si sotva zvykli a Opel už přichází s další evolucí v osvětlení. Inteligentní světlomety budou podle stylu jízdy fungovat v devíti režimech. Jako první jimi bude vybaven model Insignia.

Dálkové, potkávací... A dalších sedm?

Německá automobilka s bleskem ve znaku sází u nástupce Vectry na moderní techniku a nové technologie. Osvětlení má hrát mezi nimi prim. Kombinace světelných diod a bi-xenonových lamp bude řízena moderní elektronikou tak, že řidič bude mít k dispozici celkem devět režimů chodu světel.

1. Městská světla - Širší symetrický světelný paprsek, který však nemíří tolik do dálky. Tento režim počítač aktivuje při jízdě do 50 km/h. Má pomoci řidiči lépe vidět na chodce na krajích vozovky.

2. Světla do pěší zóny - Při rychlostech mezi 5 a 30 km/h Opel a jeho dodavatelé vymysleli další mód chodu světlometů. Je určen především do míst, kde si řidič musí dávat skutečně dobrý pozor na to, co se kolem děje. Tedy na hrající si děti na sídlištích, nebo na místa s dopravním omezením. Úhel vidění řidiče světlomety rozšíří o 8° na obou stranách.

3. Světla pro okresní silnice - Oproti potkávacím světlům poskytnou širší paprsek po stranách. Vylepšení má řidiči pomoci zahlédnout případné sebevražedné srnky přeskakující silnici. Tento režim aktivuje řídící jednotka v rychlostech od 50 do 100 km/h. Dohled je asi 70 metrů vpřed.

4. Světla na dálnici - Od 100 km/h dokáže senzor snímající zatáčení vozu rozhodnout, že jedete po dálnici. V tom případě aktivuje čtvrtý mód světel. Intenzita paprsku se zvýší a dohled se prodlužuje na 140 metrů. Řidič má o něco širší úhel osvětlení na levé části vozovky.

5. Světla pro špatné počasí - Když dešťový senzor nahlásí překročení určitého množství dopadající vody nebo sněhu, aktivují se světla pro špatné počasí. Ty fungují poněkud asymetricky. Pravý světlomet začne svítit o něco více (místo 35 vzroste jeho výkon na 38 Wattů), aby ukazoval řidiči čáru vyznačující kraj vozovky. Naopak levý světlomet nebude tmu prořezávat tak ostře (místo 35 výkon poklesne na 32 Wattů), aby automobil neoslnil protijedoucí motoristy.

6. Dálková světla - Výkon obou bi-xenonových světlometů vzroste ze 35 na 38 Wattů. Vozovka je osvícena symetricky a do velké dálky, ale i slušného úhlu.

7. Režim automatické aktivace a deaktivace dálkových světel - Za jízdy v noci dovede kamera inteligentního systému rozeznat blížící se vozidlo. Ve správnou chvíli ztlumí světelný paprsek tak, aby světla neoslnila ostatní řidiče.

8. Dynamické osvícení zatáček - Umožňuje vychýlit paprsek obou světlometů o 15°. Úhel osvětlení přitom záleží na poloměru zatáčky a rychlosti jejího průjezdu. Řidič bude mít také možnost přepnout na sportovní režim, kdy bude celý systém reagovat pohotověji a lépe vyhoví svižnému stylu jízdy.

9. Statické osvícení zatáček - V situaci, kdy odbočujete na neosvětlenou vedlejší silnici v rychlosti 40 km/h a méně, vůz aktivuje devátý mód světlometů. Dovede si posvítit až o 90° vlevo nebo vpravo, podle toho kam a jak zatáčíte. Tento režim funguje i se zařazenou zpátečkou při otáčení. Po dokončení manévru vůz postupně přejde na jiný režim, dle stylu jízdy a podmínek.

Nejen dobrá světla dělají jízdu bezpečnou

Opel se snaží poukázat na to, jak důležité je za volantem dobře vidět. A to mohou přitom zaručit nejen kvalitní světlomety. Řada motoristů, kteří trpí lehkou vadou zraku, se neobtěžuje s nošením brýlí. Zdravé oko je schopné přečíst ceduli s informací o sjezdu z dálnice přibližně ze 100 metrů. Ovšem už jen 1 dioptrická krátkozrakost znamená, že cedule může být čitelná až z 25 metrů (v závislosti na světelných podmínkách).

Václav Pavlečka
Diskuze (13)
Avatar - lettro
25. 4. 2013 22:18
Re: je to ozkousene
Jak kdo. Např. já pracuji v rozvážkové službě. Jezdím jenom ve dne, tudíž si vystačím s denním osvětlením, zato bez navigace by se mi žilo těžko. To reaguji jen na poslední odstavec. Neměli bychom - a to nejen v souvislosti se světly - nazírat na svět ze svého pohledu.
Jinak, systém inteligentního osvětlení je samozřejmě skvělý příspěvek bezpečnosti provozu.

Avatar - 20TFSI
6. 2. 2013 02:14
je to ozkousene
nebojte se, je to vyzkusene, pokud se neco pokazi (cidlo), svetla se prepnou do manualniho modu a chovaji se jako klasicke neadaptivni bixenony.

Trochu dal jde v adaptivnosti jeste hella se sytemem VarioX, kde dokaze dynamicky nasvetlovat vsechnu plochu ve prospech ridice, kde se nepohybuje objekt, ktery nema byt oslnen. Typicky dojizdene auto, nebo auto v protismeru.

A souhlasim, ze za tohle ma smysl priplacet, to pouziva clovek rozhodne casteji, nez napri navigaci (tu 3-4 do roka...) Mel jsem bixenony s AFS II. generace v koncernovem hatchi uz v roce 2006, na rozdil od zbytecne navigace :-)

Viz odkaz:
[odkaz]
Avatar - Loptos
25. 1. 2008 10:07
som zvedavy
ze kolko budu take lampy stat. Vsetci vieme ze v zakladnej verzii nebudu.. ale na cenu sa tesim :yes: