7.6. 2016 Martin Frei

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Máte doma emisně fixlující volkswagen a ještě vám nepřišla pozvánka do servisu? Buďte v klidu, akce holt postupuje pomalu.

Od oficiálního zahájení dlouho očekávané servisní akce Volkswagenu uplynuly dva týdny. Slyšet o ní moc není, spíš to vypadá na ticho po pěšině. Většinu českých zákazníků emise nezajímají a dopisy z národního Centra dopravních služeb přicházejí pomalu.

Ne však proto, že by české úřady nestíhaly. „První vlnu zákazníků jsme již obeslali,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Upozorňuje však, že šlo jen o 1100 z téměř 160.000 vozidel dotčených emisní aférou. Není to nějak málo? Podle oficiální zprávy je nyní servisní akce připravena pro Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo. A těch by v ČR mělo být rozhodně víc.

Skromné možnosti

„Na vaše auto žádná akce připravená není, počkejte si na ten dopis od ministerstva,“ reagují přijímací technici, když si v roli zákazníků zkoušíme sjednat termín opravy. V čem je problém? Deset čísel karoserie, která jsme si k telefonátům vybrali, sice patří golfu, Audi A4, A5 a Seatu Exeo, jenže mají samočinnou převodovku nebo pohon všech kol. Tedy přesně to, co každému autu zhoršuje emise. Právě tady zatím selhávají i umravňovací snahy techniků Volkswagenu.

Těžký převod, těžký život

Jestliže samočinná převodovka nerozezná měření na válcové zkušebně, jednoduše neví, že má motor za každou cenu drtit v nejnižších otáčkách. Jakmile se vytočí výš, emise škodlivin i spotřeba paliva vzrostou. Volkswagen právě s podtáčením motoru v původním návrhu vozidel počítal, a teď vycházejí výsledky zkoušek velmi těsně. Proto zatím modely se samočinnými převodovkami schválení k úpravám nedostaly.

Také pohon všech kol zvyšuje jízdní odpory vozidla natolik, že výrobce zatím nenašel cestu, jak je s čistými emisemi a nezměněnou spotřebou překonat.

Podobné potíže stojí v cestě schválení úprav pro Volkswagen Passat. Velký a těžký vůz dostal v zájmu nízké spotřeby extrémně dlouhé převody. Kvůli nim se už při rychlostech 50 a 70 km/h na válcové zkušebně dostává do velké zátěže. Pro snížení emisí NOx by potřeboval recirkulovat více spalin, jenže průtok okruhu EGR je už vyčerpaný a softwarově se zvýšit nedá. Druhou možností ke zlepšení by bylo obohacení směsi, pak by ale stoupla spotřeba paliva. Tu výrobce překročit nesmí, protože by tím homologace propadla. Pak by musel Volkswagen statisícům zákazníků nejen poskytnout kompenzaci, ale ještě za ně v západních zemích doplácet uhlíkové daně.

A to vše se točí stále jen kolem měření na válcové zkušebně. Snížení emisí jedovatých oxidů dusíku v reálném provozu po Volkswagenu ani dalších automobilkách nikdo nechce a chtít nemůže.

Potvrdily to první zkoušky upraveného Volkswagenu Amarok, které v Německu uspořádal magazín Auto Motor und Sport. Měřicí aparatura v reálném provozu vykázala stejnou úroveň emisí NOx jako před úpravou. Naopak spotřeba na testovacím okruhu o půl litru stoupla. Zákazník tratí, úřad mává rukou - hlavně že na zkušebně to vyšlo.

Možná vás napadlo, jak mohl právě dvoutunový amarok s pohonem všech kol oficiálním měřením projít, když to passat nedokáže. To jsou další čáry máry s předepsanou metodikou. Často kritizovaný nepoměr mezi výkonem a hmotností amarok žehlí velmi krátkými převody, díky nimž se motor při ustálené jízdě 50 a 70 km/h příliš nenadře. Má tedy rezervu pro další škrcení sání a posílení recirkulace spalin. Terénním vozům je zároveň na válcích povolený rozjezd na dvojku, což významně snižuje otáčky v městském cyklu. Jak málo někdy stačí…

Já na tom dělám

Postup úprav a jejich schvalování nabírá stále větší zpoždění. „Jde to pomaleji, než bychom chtěli,“ přiznal nejvyšší muž Volkswagenu Matthias Müller. Roztrpčení neskrývají ani německé servisy. V očekávání rychlého návalu aut nabraly zaměstnance navíc, a teď pro ně nemají práci.

Co nám vadí?

Servisní akce není v ČR povinná. Na otázku, zda se zúčastnit, neexistuje jednoduchá odpověď. Životnímu prostředí úpravy nepomůžou, jde jen o formální splnění požadavků emisních norem. K tomu kromě úpravy vstřikování slouží silnější recirkulace spalin. Ta může mít za následek výraznější zanášení motoru úsadami, zvýšení kouřivosti a častější regenerace DPF. Reálný vliv potvrdí až test na několik tisíc kilometrů. Nebojte se – pracujeme na něm, vzhledem ke složitosti postupu to ale ještě chvíli potrvá.

Zelené mozky: Vše povinně!

Testy německých novinářů na případu Volkswagenu Amarok ukázaly, že dodatečné úpravy nepřinesou v reálném provozu žádné snížení emisí oxidů dusíku. To nijak neotřáslo vírou tamních Zelených, že svět potřebuje více regulací a zákazů. Nestačí jim, že servisní akce je povinná v Německu – protestují proti tomu, že u nás povinná není. Kdyby radši něco dělali s uhelnými elektrárnami, které se po zběsilém úprku od jádra znovu rozkouřily na plné kotle.

Mnichovský rozsudek děsí

Nejen v USA, už i v Evropě se někteří zákazníci s Volkswagenem soudí. V Německu zatím v osmi případech prohráli – napadali totiž ztrátu hodnoty vozidla, což automobilka vyvrátila znaleckými posudky. Devátý případ ale zákazník vyhrál. Vyšel z toho, že jeho Seat Ibiza 1.6 TDI získal homologaci podvodem, a tak ji prohlásil za neplatnou. Auto vrátil a po dealerovi žádá zpět kupní cenu. Zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu, což v celé skupině Volkswagen vyvolalo značné obavy. Vždyť jen v Německu by mohlo stejným způsobem postupovat na dva a půl milionu motoristů. Prodejce Seatu se odvolal, dál se uvidí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný

Končící filmový rok 2017 v Česku patří podle recenzentů…

Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal obchodní…

Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena

Rostoucí obliba bitcoinu paradoxně zkomplikovala možnost…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Dnes 09:57

Na stránkách Auto.cz se můžete díky nové licenční smlouvě těšit na exkluzivní materiály z internetové verze německého Auto Bildu.




Blesk.cz

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)! Převezme její slavnou roli

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)!…

Květa Fialová (†88), která zemřela letos v září, byla vskutku jedinečná bytost a její herectví bylo tím pádem…

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky: Starostka Prahy 3 ji bude rozlévat na Jiřáku

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky:…

Zajděte v sobotu 16. prosince dopoledne na rybí polévku na náměstí Jiřího z Poděbrad. Nalije vám ji sama…

 

iSport.cz

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i Frolík, Jágr nehrál

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu zvítězili v bostonské TD Garden 5:3 a ukončili domácím sérii tří výher v řadě.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou Metronome Festivalu Prague 2018

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou…

Britští The Chemical Brothers je další ohlášenou hvězdou třetího ročníku Metronome Festivalu Prague, který se…