7.6. 2016 Martin Frei

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Máte doma emisně fixlující volkswagen a ještě vám nepřišla pozvánka do servisu? Buďte v klidu, akce holt postupuje pomalu.

Od oficiálního zahájení dlouho očekávané servisní akce Volkswagenu uplynuly dva týdny. Slyšet o ní moc není, spíš to vypadá na ticho po pěšině. Většinu českých zákazníků emise nezajímají a dopisy z národního Centra dopravních služeb přicházejí pomalu.

Ne však proto, že by české úřady nestíhaly. „První vlnu zákazníků jsme již obeslali,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Upozorňuje však, že šlo jen o 1100 z téměř 160.000 vozidel dotčených emisní aférou. Není to nějak málo? Podle oficiální zprávy je nyní servisní akce připravena pro Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo. A těch by v ČR mělo být rozhodně víc.

Skromné možnosti

„Na vaše auto žádná akce připravená není, počkejte si na ten dopis od ministerstva,“ reagují přijímací technici, když si v roli zákazníků zkoušíme sjednat termín opravy. V čem je problém? Deset čísel karoserie, která jsme si k telefonátům vybrali, sice patří golfu, Audi A4, A5 a Seatu Exeo, jenže mají samočinnou převodovku nebo pohon všech kol. Tedy přesně to, co každému autu zhoršuje emise. Právě tady zatím selhávají i umravňovací snahy techniků Volkswagenu.

Těžký převod, těžký život

Jestliže samočinná převodovka nerozezná měření na válcové zkušebně, jednoduše neví, že má motor za každou cenu drtit v nejnižších otáčkách. Jakmile se vytočí výš, emise škodlivin i spotřeba paliva vzrostou. Volkswagen právě s podtáčením motoru v původním návrhu vozidel počítal, a teď vycházejí výsledky zkoušek velmi těsně. Proto zatím modely se samočinnými převodovkami schválení k úpravám nedostaly.

Také pohon všech kol zvyšuje jízdní odpory vozidla natolik, že výrobce zatím nenašel cestu, jak je s čistými emisemi a nezměněnou spotřebou překonat.

Podobné potíže stojí v cestě schválení úprav pro Volkswagen Passat. Velký a těžký vůz dostal v zájmu nízké spotřeby extrémně dlouhé převody. Kvůli nim se už při rychlostech 50 a 70 km/h na válcové zkušebně dostává do velké zátěže. Pro snížení emisí NOx by potřeboval recirkulovat více spalin, jenže průtok okruhu EGR je už vyčerpaný a softwarově se zvýšit nedá. Druhou možností ke zlepšení by bylo obohacení směsi, pak by ale stoupla spotřeba paliva. Tu výrobce překročit nesmí, protože by tím homologace propadla. Pak by musel Volkswagen statisícům zákazníků nejen poskytnout kompenzaci, ale ještě za ně v západních zemích doplácet uhlíkové daně.

A to vše se točí stále jen kolem měření na válcové zkušebně. Snížení emisí jedovatých oxidů dusíku v reálném provozu po Volkswagenu ani dalších automobilkách nikdo nechce a chtít nemůže.

Potvrdily to první zkoušky upraveného Volkswagenu Amarok, které v Německu uspořádal magazín Auto Motor und Sport. Měřicí aparatura v reálném provozu vykázala stejnou úroveň emisí NOx jako před úpravou. Naopak spotřeba na testovacím okruhu o půl litru stoupla. Zákazník tratí, úřad mává rukou - hlavně že na zkušebně to vyšlo.

Možná vás napadlo, jak mohl právě dvoutunový amarok s pohonem všech kol oficiálním měřením projít, když to passat nedokáže. To jsou další čáry máry s předepsanou metodikou. Často kritizovaný nepoměr mezi výkonem a hmotností amarok žehlí velmi krátkými převody, díky nimž se motor při ustálené jízdě 50 a 70 km/h příliš nenadře. Má tedy rezervu pro další škrcení sání a posílení recirkulace spalin. Terénním vozům je zároveň na válcích povolený rozjezd na dvojku, což významně snižuje otáčky v městském cyklu. Jak málo někdy stačí…

Já na tom dělám

Postup úprav a jejich schvalování nabírá stále větší zpoždění. „Jde to pomaleji, než bychom chtěli,“ přiznal nejvyšší muž Volkswagenu Matthias Müller. Roztrpčení neskrývají ani německé servisy. V očekávání rychlého návalu aut nabraly zaměstnance navíc, a teď pro ně nemají práci.

Co nám vadí?

Servisní akce není v ČR povinná. Na otázku, zda se zúčastnit, neexistuje jednoduchá odpověď. Životnímu prostředí úpravy nepomůžou, jde jen o formální splnění požadavků emisních norem. K tomu kromě úpravy vstřikování slouží silnější recirkulace spalin. Ta může mít za následek výraznější zanášení motoru úsadami, zvýšení kouřivosti a častější regenerace DPF. Reálný vliv potvrdí až test na několik tisíc kilometrů. Nebojte se – pracujeme na něm, vzhledem ke složitosti postupu to ale ještě chvíli potrvá.

Zelené mozky: Vše povinně!

Testy německých novinářů na případu Volkswagenu Amarok ukázaly, že dodatečné úpravy nepřinesou v reálném provozu žádné snížení emisí oxidů dusíku. To nijak neotřáslo vírou tamních Zelených, že svět potřebuje více regulací a zákazů. Nestačí jim, že servisní akce je povinná v Německu – protestují proti tomu, že u nás povinná není. Kdyby radši něco dělali s uhelnými elektrárnami, které se po zběsilém úprku od jádra znovu rozkouřily na plné kotle.

Mnichovský rozsudek děsí

Nejen v USA, už i v Evropě se někteří zákazníci s Volkswagenem soudí. V Německu zatím v osmi případech prohráli – napadali totiž ztrátu hodnoty vozidla, což automobilka vyvrátila znaleckými posudky. Devátý případ ale zákazník vyhrál. Vyšel z toho, že jeho Seat Ibiza 1.6 TDI získal homologaci podvodem, a tak ji prohlásil za neplatnou. Auto vrátil a po dealerovi žádá zpět kupní cenu. Zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu, což v celé skupině Volkswagen vyvolalo značné obavy. Vždyť jen v Německu by mohlo stejným způsobem postupovat na dva a půl milionu motoristů. Prodejce Seatu se odvolal, dál se uvidí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu z rakoviny

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu…

Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje lískooříškovou pomazánku Sympathica s datem spotřeby 9. 11. 2017. Podle…

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

 

iSport.cz

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se klaní. Co Stanley Cup?

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se…

Fanoušci hokeje v Kanadě jsou na nohou a buší si hrdě do prsou. Možná předčasně, v průměru zbývá do konce…

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek zazářil hattrickem

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek…

Čeští fotbalisté do 21 let v přípravě na EURO se Slovenskem zvítězili v Karviné 4:1. V derby mladíků zazářil…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…