reklama


7.6. 2016 Martin Frei

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Máte doma emisně fixlující volkswagen a ještě vám nepřišla pozvánka do servisu? Buďte v klidu, akce holt postupuje pomalu.

Od oficiálního zahájení dlouho očekávané servisní akce Volkswagenu uplynuly dva týdny. Slyšet o ní moc není, spíš to vypadá na ticho po pěšině. Většinu českých zákazníků emise nezajímají a dopisy z národního Centra dopravních služeb přicházejí pomalu.

Ne však proto, že by české úřady nestíhaly. „První vlnu zákazníků jsme již obeslali,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Upozorňuje však, že šlo jen o 1100 z téměř 160.000 vozidel dotčených emisní aférou. Není to nějak málo? Podle oficiální zprávy je nyní servisní akce připravena pro Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo. A těch by v ČR mělo být rozhodně víc.

Skromné možnosti

„Na vaše auto žádná akce připravená není, počkejte si na ten dopis od ministerstva,“ reagují přijímací technici, když si v roli zákazníků zkoušíme sjednat termín opravy. V čem je problém? Deset čísel karoserie, která jsme si k telefonátům vybrali, sice patří golfu, Audi A4, A5 a Seatu Exeo, jenže mají samočinnou převodovku nebo pohon všech kol. Tedy přesně to, co každému autu zhoršuje emise. Právě tady zatím selhávají i umravňovací snahy techniků Volkswagenu.

Těžký převod, těžký život

Jestliže samočinná převodovka nerozezná měření na válcové zkušebně, jednoduše neví, že má motor za každou cenu drtit v nejnižších otáčkách. Jakmile se vytočí výš, emise škodlivin i spotřeba paliva vzrostou. Volkswagen právě s podtáčením motoru v původním návrhu vozidel počítal, a teď vycházejí výsledky zkoušek velmi těsně. Proto zatím modely se samočinnými převodovkami schválení k úpravám nedostaly.

Také pohon všech kol zvyšuje jízdní odpory vozidla natolik, že výrobce zatím nenašel cestu, jak je s čistými emisemi a nezměněnou spotřebou překonat.

Podobné potíže stojí v cestě schválení úprav pro Volkswagen Passat. Velký a těžký vůz dostal v zájmu nízké spotřeby extrémně dlouhé převody. Kvůli nim se už při rychlostech 50 a 70 km/h na válcové zkušebně dostává do velké zátěže. Pro snížení emisí NOx by potřeboval recirkulovat více spalin, jenže průtok okruhu EGR je už vyčerpaný a softwarově se zvýšit nedá. Druhou možností ke zlepšení by bylo obohacení směsi, pak by ale stoupla spotřeba paliva. Tu výrobce překročit nesmí, protože by tím homologace propadla. Pak by musel Volkswagen statisícům zákazníků nejen poskytnout kompenzaci, ale ještě za ně v západních zemích doplácet uhlíkové daně.

A to vše se točí stále jen kolem měření na válcové zkušebně. Snížení emisí jedovatých oxidů dusíku v reálném provozu po Volkswagenu ani dalších automobilkách nikdo nechce a chtít nemůže.

Potvrdily to první zkoušky upraveného Volkswagenu Amarok, které v Německu uspořádal magazín Auto Motor und Sport. Měřicí aparatura v reálném provozu vykázala stejnou úroveň emisí NOx jako před úpravou. Naopak spotřeba na testovacím okruhu o půl litru stoupla. Zákazník tratí, úřad mává rukou - hlavně že na zkušebně to vyšlo.

Možná vás napadlo, jak mohl právě dvoutunový amarok s pohonem všech kol oficiálním měřením projít, když to passat nedokáže. To jsou další čáry máry s předepsanou metodikou. Často kritizovaný nepoměr mezi výkonem a hmotností amarok žehlí velmi krátkými převody, díky nimž se motor při ustálené jízdě 50 a 70 km/h příliš nenadře. Má tedy rezervu pro další škrcení sání a posílení recirkulace spalin. Terénním vozům je zároveň na válcích povolený rozjezd na dvojku, což významně snižuje otáčky v městském cyklu. Jak málo někdy stačí…

Já na tom dělám

Postup úprav a jejich schvalování nabírá stále větší zpoždění. „Jde to pomaleji, než bychom chtěli,“ přiznal nejvyšší muž Volkswagenu Matthias Müller. Roztrpčení neskrývají ani německé servisy. V očekávání rychlého návalu aut nabraly zaměstnance navíc, a teď pro ně nemají práci.

Co nám vadí?

Servisní akce není v ČR povinná. Na otázku, zda se zúčastnit, neexistuje jednoduchá odpověď. Životnímu prostředí úpravy nepomůžou, jde jen o formální splnění požadavků emisních norem. K tomu kromě úpravy vstřikování slouží silnější recirkulace spalin. Ta může mít za následek výraznější zanášení motoru úsadami, zvýšení kouřivosti a častější regenerace DPF. Reálný vliv potvrdí až test na několik tisíc kilometrů. Nebojte se – pracujeme na něm, vzhledem ke složitosti postupu to ale ještě chvíli potrvá.

Zelené mozky: Vše povinně!

Testy německých novinářů na případu Volkswagenu Amarok ukázaly, že dodatečné úpravy nepřinesou v reálném provozu žádné snížení emisí oxidů dusíku. To nijak neotřáslo vírou tamních Zelených, že svět potřebuje více regulací a zákazů. Nestačí jim, že servisní akce je povinná v Německu – protestují proti tomu, že u nás povinná není. Kdyby radši něco dělali s uhelnými elektrárnami, které se po zběsilém úprku od jádra znovu rozkouřily na plné kotle.

Mnichovský rozsudek děsí

Nejen v USA, už i v Evropě se někteří zákazníci s Volkswagenem soudí. V Německu zatím v osmi případech prohráli – napadali totiž ztrátu hodnoty vozidla, což automobilka vyvrátila znaleckými posudky. Devátý případ ale zákazník vyhrál. Vyšel z toho, že jeho Seat Ibiza 1.6 TDI získal homologaci podvodem, a tak ji prohlásil za neplatnou. Auto vrátil a po dealerovi žádá zpět kupní cenu. Zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu, což v celé skupině Volkswagen vyvolalo značné obavy. Vždyť jen v Německu by mohlo stejným způsobem postupovat na dva a půl milionu motoristů. Prodejce Seatu se odvolal, dál se uvidí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama