7.6. 2016 Martin Frei

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Máte doma emisně fixlující volkswagen a ještě vám nepřišla pozvánka do servisu? Buďte v klidu, akce holt postupuje pomalu.

Od oficiálního zahájení dlouho očekávané servisní akce Volkswagenu uplynuly dva týdny. Slyšet o ní moc není, spíš to vypadá na ticho po pěšině. Většinu českých zákazníků emise nezajímají a dopisy z národního Centra dopravních služeb přicházejí pomalu.

Ne však proto, že by české úřady nestíhaly. „První vlnu zákazníků jsme již obeslali,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Upozorňuje však, že šlo jen o 1100 z téměř 160.000 vozidel dotčených emisní aférou. Není to nějak málo? Podle oficiální zprávy je nyní servisní akce připravena pro Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo. A těch by v ČR mělo být rozhodně víc.

Skromné možnosti

„Na vaše auto žádná akce připravená není, počkejte si na ten dopis od ministerstva,“ reagují přijímací technici, když si v roli zákazníků zkoušíme sjednat termín opravy. V čem je problém? Deset čísel karoserie, která jsme si k telefonátům vybrali, sice patří golfu, Audi A4, A5 a Seatu Exeo, jenže mají samočinnou převodovku nebo pohon všech kol. Tedy přesně to, co každému autu zhoršuje emise. Právě tady zatím selhávají i umravňovací snahy techniků Volkswagenu.

Těžký převod, těžký život

Jestliže samočinná převodovka nerozezná měření na válcové zkušebně, jednoduše neví, že má motor za každou cenu drtit v nejnižších otáčkách. Jakmile se vytočí výš, emise škodlivin i spotřeba paliva vzrostou. Volkswagen právě s podtáčením motoru v původním návrhu vozidel počítal, a teď vycházejí výsledky zkoušek velmi těsně. Proto zatím modely se samočinnými převodovkami schválení k úpravám nedostaly.

Také pohon všech kol zvyšuje jízdní odpory vozidla natolik, že výrobce zatím nenašel cestu, jak je s čistými emisemi a nezměněnou spotřebou překonat.

Podobné potíže stojí v cestě schválení úprav pro Volkswagen Passat. Velký a těžký vůz dostal v zájmu nízké spotřeby extrémně dlouhé převody. Kvůli nim se už při rychlostech 50 a 70 km/h na válcové zkušebně dostává do velké zátěže. Pro snížení emisí NOx by potřeboval recirkulovat více spalin, jenže průtok okruhu EGR je už vyčerpaný a softwarově se zvýšit nedá. Druhou možností ke zlepšení by bylo obohacení směsi, pak by ale stoupla spotřeba paliva. Tu výrobce překročit nesmí, protože by tím homologace propadla. Pak by musel Volkswagen statisícům zákazníků nejen poskytnout kompenzaci, ale ještě za ně v západních zemích doplácet uhlíkové daně.

A to vše se točí stále jen kolem měření na válcové zkušebně. Snížení emisí jedovatých oxidů dusíku v reálném provozu po Volkswagenu ani dalších automobilkách nikdo nechce a chtít nemůže.

Potvrdily to první zkoušky upraveného Volkswagenu Amarok, které v Německu uspořádal magazín Auto Motor und Sport. Měřicí aparatura v reálném provozu vykázala stejnou úroveň emisí NOx jako před úpravou. Naopak spotřeba na testovacím okruhu o půl litru stoupla. Zákazník tratí, úřad mává rukou - hlavně že na zkušebně to vyšlo.

Možná vás napadlo, jak mohl právě dvoutunový amarok s pohonem všech kol oficiálním měřením projít, když to passat nedokáže. To jsou další čáry máry s předepsanou metodikou. Často kritizovaný nepoměr mezi výkonem a hmotností amarok žehlí velmi krátkými převody, díky nimž se motor při ustálené jízdě 50 a 70 km/h příliš nenadře. Má tedy rezervu pro další škrcení sání a posílení recirkulace spalin. Terénním vozům je zároveň na válcích povolený rozjezd na dvojku, což významně snižuje otáčky v městském cyklu. Jak málo někdy stačí…

Já na tom dělám

Postup úprav a jejich schvalování nabírá stále větší zpoždění. „Jde to pomaleji, než bychom chtěli,“ přiznal nejvyšší muž Volkswagenu Matthias Müller. Roztrpčení neskrývají ani německé servisy. V očekávání rychlého návalu aut nabraly zaměstnance navíc, a teď pro ně nemají práci.

Co nám vadí?

Servisní akce není v ČR povinná. Na otázku, zda se zúčastnit, neexistuje jednoduchá odpověď. Životnímu prostředí úpravy nepomůžou, jde jen o formální splnění požadavků emisních norem. K tomu kromě úpravy vstřikování slouží silnější recirkulace spalin. Ta může mít za následek výraznější zanášení motoru úsadami, zvýšení kouřivosti a častější regenerace DPF. Reálný vliv potvrdí až test na několik tisíc kilometrů. Nebojte se – pracujeme na něm, vzhledem ke složitosti postupu to ale ještě chvíli potrvá.

Zelené mozky: Vše povinně!

Testy německých novinářů na případu Volkswagenu Amarok ukázaly, že dodatečné úpravy nepřinesou v reálném provozu žádné snížení emisí oxidů dusíku. To nijak neotřáslo vírou tamních Zelených, že svět potřebuje více regulací a zákazů. Nestačí jim, že servisní akce je povinná v Německu – protestují proti tomu, že u nás povinná není. Kdyby radši něco dělali s uhelnými elektrárnami, které se po zběsilém úprku od jádra znovu rozkouřily na plné kotle.

Mnichovský rozsudek děsí

Nejen v USA, už i v Evropě se někteří zákazníci s Volkswagenem soudí. V Německu zatím v osmi případech prohráli – napadali totiž ztrátu hodnoty vozidla, což automobilka vyvrátila znaleckými posudky. Devátý případ ale zákazník vyhrál. Vyšel z toho, že jeho Seat Ibiza 1.6 TDI získal homologaci podvodem, a tak ji prohlásil za neplatnou. Auto vrátil a po dealerovi žádá zpět kupní cenu. Zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu, což v celé skupině Volkswagen vyvolalo značné obavy. Vždyť jen v Německu by mohlo stejným způsobem postupovat na dva a půl milionu motoristů. Prodejce Seatu se odvolal, dál se uvidí.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda se dohodla na zvýšení platů pro zaměstnance veřejné správy Vláda se dohodla na zvýšení platů pro zaměstnance veřejné správy

Zaměstnanci ve veřejné správě a členové bezpečnostních…

Důchody o ledna vzrostou o 475 korun, růst odráží zvyšování cen i mezd v zemi Důchody o ledna vzrostou o 475 korun, růst odráží zvyšování cen i mezd v zemi

Průměrný měsíční důchod vzroste od ledna příštího roku o…

Policie vyšetřuje smrt herce Jana Třísky. Pravděpodobně šlo o nešťastnou náhodu Policie vyšetřuje smrt herce Jana Třísky. Pravděpodobně šlo o nešťastnou náhodu

Tragický pád herce Jana Třísky z Karlova mostu byl podle…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

TEST: Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

Dnes 12:51

Mini je charismatické a moderní auto, což se kromě vzhledu odráží také v nabídce pohonných jednotek. Letos na trh přijíždí vůbec první plug-in hybridní provedení.




Blesk.cz

Praha musí zlepšit průjezdnost MHD na desítkách míst. Problémy mají tramvaje i busy

Praha musí zlepšit průjezdnost MHD na desítkách…

Praha eviduje celkem 67 míst, která v souvislosti s provozem MHD potřebují lepší dopravní řešení. Problémy se v…

Bývalá nejtěžší žena světa (500 kg) zemřela v nemocnici: Zabila ji nadváha

Bývalá nejtěžší žena světa (500 kg) zemřela v…

Ve Spojených arabských emirátech zemřela dnes na srdeční komplikace sedmatřicetiletá Egypťanka Ímán Atíová,…

 

iSport.cz

Na počest Scarponimu! Sagan věnoval titul zemřelému cyklistovi a manželce

Na počest Scarponimu! Sagan věnoval titul zemřelému…

Slovenský cyklista Peter Sagan prokázal nedělním vítězstvím v silničním závodě na mistrovství světa svou…

Bednář o krizi Hradce: Ozvu se, když se někdo fláká. Ojebává tím i další

Bednář o krizi Hradce: Ozvu se, když se někdo fláká.…

Jeden krok dopředu, dva zpátky. Hradecký hokej se zacyklil ve vlnách podivně proměnlivých výkonů. Po nedělní…

 

Reflex.cz

Vláda poslala do Sněmovny návrh rozpočtu pro příští rok, schodek bude 50 miliard korun

Vláda poslala do Sněmovny návrh rozpočtu pro příští…

Stát bude příští rok hospodařit se schodkem 50 miliard korun. Návrh rozpočtu dnes schválila vláda, řekla…

Vědci o volbách: Pětileté děti volí stejně jako dospělí. A volbu ovlivní i to, zda jste levák

Vědci o volbách: Pětileté děti volí stejně jako…

Parlamentní volby se rychle blíží. Strany vypouštějí svůj více či méně vypilovaný marketing — některé si dávají…