7.6. 2016 Martin Frei

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Dieselgate v Česku a Evropě: Jak to, že jste ještě nedostali pozvánku?

Máte doma emisně fixlující volkswagen a ještě vám nepřišla pozvánka do servisu? Buďte v klidu, akce holt postupuje pomalu.

Od oficiálního zahájení dlouho očekávané servisní akce Volkswagenu uplynuly dva týdny. Slyšet o ní moc není, spíš to vypadá na ticho po pěšině. Většinu českých zákazníků emise nezajímají a dopisy z národního Centra dopravních služeb přicházejí pomalu.

Ne však proto, že by české úřady nestíhaly. „První vlnu zákazníků jsme již obeslali,“ potvrzuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Upozorňuje však, že šlo jen o 1100 z téměř 160.000 vozidel dotčených emisní aférou. Není to nějak málo? Podle oficiální zprávy je nyní servisní akce připravena pro Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo. A těch by v ČR mělo být rozhodně víc.

Skromné možnosti

„Na vaše auto žádná akce připravená není, počkejte si na ten dopis od ministerstva,“ reagují přijímací technici, když si v roli zákazníků zkoušíme sjednat termín opravy. V čem je problém? Deset čísel karoserie, která jsme si k telefonátům vybrali, sice patří golfu, Audi A4, A5 a Seatu Exeo, jenže mají samočinnou převodovku nebo pohon všech kol. Tedy přesně to, co každému autu zhoršuje emise. Právě tady zatím selhávají i umravňovací snahy techniků Volkswagenu.

Těžký převod, těžký život

Jestliže samočinná převodovka nerozezná měření na válcové zkušebně, jednoduše neví, že má motor za každou cenu drtit v nejnižších otáčkách. Jakmile se vytočí výš, emise škodlivin i spotřeba paliva vzrostou. Volkswagen právě s podtáčením motoru v původním návrhu vozidel počítal, a teď vycházejí výsledky zkoušek velmi těsně. Proto zatím modely se samočinnými převodovkami schválení k úpravám nedostaly.

Také pohon všech kol zvyšuje jízdní odpory vozidla natolik, že výrobce zatím nenašel cestu, jak je s čistými emisemi a nezměněnou spotřebou překonat.

Podobné potíže stojí v cestě schválení úprav pro Volkswagen Passat. Velký a těžký vůz dostal v zájmu nízké spotřeby extrémně dlouhé převody. Kvůli nim se už při rychlostech 50 a 70 km/h na válcové zkušebně dostává do velké zátěže. Pro snížení emisí NOx by potřeboval recirkulovat více spalin, jenže průtok okruhu EGR je už vyčerpaný a softwarově se zvýšit nedá. Druhou možností ke zlepšení by bylo obohacení směsi, pak by ale stoupla spotřeba paliva. Tu výrobce překročit nesmí, protože by tím homologace propadla. Pak by musel Volkswagen statisícům zákazníků nejen poskytnout kompenzaci, ale ještě za ně v západních zemích doplácet uhlíkové daně.

A to vše se točí stále jen kolem měření na válcové zkušebně. Snížení emisí jedovatých oxidů dusíku v reálném provozu po Volkswagenu ani dalších automobilkách nikdo nechce a chtít nemůže.

Potvrdily to první zkoušky upraveného Volkswagenu Amarok, které v Německu uspořádal magazín Auto Motor und Sport. Měřicí aparatura v reálném provozu vykázala stejnou úroveň emisí NOx jako před úpravou. Naopak spotřeba na testovacím okruhu o půl litru stoupla. Zákazník tratí, úřad mává rukou - hlavně že na zkušebně to vyšlo.

Možná vás napadlo, jak mohl právě dvoutunový amarok s pohonem všech kol oficiálním měřením projít, když to passat nedokáže. To jsou další čáry máry s předepsanou metodikou. Často kritizovaný nepoměr mezi výkonem a hmotností amarok žehlí velmi krátkými převody, díky nimž se motor při ustálené jízdě 50 a 70 km/h příliš nenadře. Má tedy rezervu pro další škrcení sání a posílení recirkulace spalin. Terénním vozům je zároveň na válcích povolený rozjezd na dvojku, což významně snižuje otáčky v městském cyklu. Jak málo někdy stačí…

Já na tom dělám

Postup úprav a jejich schvalování nabírá stále větší zpoždění. „Jde to pomaleji, než bychom chtěli,“ přiznal nejvyšší muž Volkswagenu Matthias Müller. Roztrpčení neskrývají ani německé servisy. V očekávání rychlého návalu aut nabraly zaměstnance navíc, a teď pro ně nemají práci.

Co nám vadí?

Servisní akce není v ČR povinná. Na otázku, zda se zúčastnit, neexistuje jednoduchá odpověď. Životnímu prostředí úpravy nepomůžou, jde jen o formální splnění požadavků emisních norem. K tomu kromě úpravy vstřikování slouží silnější recirkulace spalin. Ta může mít za následek výraznější zanášení motoru úsadami, zvýšení kouřivosti a častější regenerace DPF. Reálný vliv potvrdí až test na několik tisíc kilometrů. Nebojte se – pracujeme na něm, vzhledem ke složitosti postupu to ale ještě chvíli potrvá.

Zelené mozky: Vše povinně!

Testy německých novinářů na případu Volkswagenu Amarok ukázaly, že dodatečné úpravy nepřinesou v reálném provozu žádné snížení emisí oxidů dusíku. To nijak neotřáslo vírou tamních Zelených, že svět potřebuje více regulací a zákazů. Nestačí jim, že servisní akce je povinná v Německu – protestují proti tomu, že u nás povinná není. Kdyby radši něco dělali s uhelnými elektrárnami, které se po zběsilém úprku od jádra znovu rozkouřily na plné kotle.

Mnichovský rozsudek děsí

Nejen v USA, už i v Evropě se někteří zákazníci s Volkswagenem soudí. V Německu zatím v osmi případech prohráli – napadali totiž ztrátu hodnoty vozidla, což automobilka vyvrátila znaleckými posudky. Devátý případ ale zákazník vyhrál. Vyšel z toho, že jeho Seat Ibiza 1.6 TDI získal homologaci podvodem, a tak ji prohlásil za neplatnou. Auto vrátil a po dealerovi žádá zpět kupní cenu. Zemský soud v Mnichově mu dal za pravdu, což v celé skupině Volkswagen vyvolalo značné obavy. Vždyť jen v Německu by mohlo stejným způsobem postupovat na dva a půl milionu motoristů. Prodejce Seatu se odvolal, dál se uvidí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump pohrozil Evropě zavedením dvacetiprocentního cla na dovoz automobilů Trump pohrozil Evropě zavedením dvacetiprocentního cla na dovoz automobilů

Americký prezident Donald Trump na twitteru pohrozil…

Antimonopolní úřad schválil vstup Citic Group do CEFC Antimonopolní úřad schválil vstup Citic Group do CEFC

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil vstup…

České konopí je zpátky v lékárnách České konopí je zpátky v lékárnách

Státní ústav pro kontrolu léčiv převzal od společnosti…

Ťok: Získá-li vláda důvěru, na řadu přijdou změny v dozorčích radách Ťok: Získá-li vláda důvěru, na řadu přijdou změny v dozorčích radách

Navzdory silné kritice pomalé výstavby dálniční sítě má…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

 





 
Špioni nafotili interiér nového Range Roveru Evoque. Podívejte se na největší změnu

Špioni nafotili interiér nového Range Roveru Evoque. Podívejte se na největší změnu

Dnes 16:52

Vyspělý infotainment se dvěma obrazovkami se zatím jeví jako největší novinka ve srovnání s předchozím Range Roverem Evoque.




Blesk.cz

Sardinie: Ostrov pastýřů, gurmánských zážitků, pohádkových pláží i míst pro skutečný relax

Sardinie: Ostrov pastýřů, gurmánských zážitků,…

Druhý největší italský ostrov na dohled od Korsiky není jen domovem typického ovčího sýra Pecorino Romano. Je to…

Jenovéfa Boková přestala tajit lásku k Robinsonovi! Táhla ho hned do džungle

Jenovéfa Boková přestala tajit lásku k Robinsonovi!…

Sotva vyhrál v reality show Robinsonův ostrov, dotáhla ho jeho nová přítelkyně zase do »pralesa«. Herečka…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Angela Merkelová útočí a lže!

Václav Klaus ml.: Angela Merkelová útočí a lže!

Výrokem německé kancléřky o vyhnání sudetských Němců z poválečného Československa, návrhem rozpočtu,…

Andrej Babiš prozradil složení nové vlády

Andrej Babiš prozradil složení nové vlády

Osm změn ve srovnání s aktuálním kabinetem v demisi by měla doznat druhá vládní sestava Andreje Babiše (ANO),…