15.2. 2016 ČTK

Dnes je 80 let od představení lidového vozu, Volkswagenu Brouk

 

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku.

Revolučně pojatý lidový vůz, Volkswagen, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety. Jeho zrod ohlásil 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu osobně německý vůdce Adolf Hitler. Konstruktér automobilu Ferdinand Porsche se při jeho návrhu nepokrytě inspiroval u československé Tatry.

"KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), se ale před vypuknutím druhé světové prakticky k žádnému z 300.000 Němců, kteří si na něj pravidelně spořili, nedostal. První majitelé se z netradičně tvarovaného vozu se vzduchem chlazeným motorem pohánějícím zadní nápravu měli radovat v roce 1939, plány ale překazila válka. A zbrusu nově vybudovaná továrna začala chrlit vojenské verze vozu, KdF 82 "Kübelwagen" a obojživelný KdF 166 "Schwimmwagen".

Při vývoji volkswagenu, který se později proslavil pod jménem Brouk, se přitom nešetřilo penězi ani lidskými silami. Pro auto, které mělo stát méně než tisíc marek (dodnes se vedou spory, zda jej bylo reálné za tuto cenu vůbec vyrobit), vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější automobilka druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno za využití válečných zajatců, nuceně nasazených i vězňů z koncentračních táborů.

V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla - a jako většina jiných německých továren se stala cílem spojeneckého bombardování. V květnu 1945 tak ležela v troskách. O továrnu se sice zajímal Ford, nakonec ale byla ponechána ve správě britského majora Ivana Hirsta. Díky němu se výroba, a to přes velmi negativní posudky anglických odborníků, znovu rozeběhla a už v roce 1945 se vyrobilo 1800 Brouků; o rok později výroba dosáhla skoro 10.000 vozů. To už se auto oficiálně jmenovalo Volkswagen Type 1.

Nepřehlédněte: Historie crash-testů: Volkswagen Brouk vs. Golf II (video)

Významná byla pro budoucnost automobilu premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 už jezdilo po celém světě sto tisíc Volkswagenů a o pět let později dokonce milion. Už koncem 40. let se model začal prodávat ve Spojených státech, odkud prý pochází i jeho přezdívka, jež se až konce 60. let stala oficiálním pojmenováním vozu. Broukem - anglicky Beetle a německy Käfer - prý vůz poprvé nazvali novináři z listu New York Times v roce 1938.

Během let se Brouk stal kultovním vozítkem, nejvíc slávy získal jako auto amerických hippies. Přitom je dodnes trochu záhadou, proč vlastně získal takovou popularitu. Auto není extrémně hezké, prostoru v něm není nazbyt a motor vzadu je slyšet víc než dost. Navíc vůz nebyl zpočátku ani nijak spolehlivý, v Americe dokonce koloval vtip, že Volkswagen dá pamětní medaili každému, kdo s Broukem dokáže najet přes 100.000 kilometrů.

Jak ale říkal český designér Václav Král, právě takové chyby a nedostatky jsou tím, co z auta dělá legendu. Skoro každý řidič aspoň jednou nezatoužil vlastnit tohle kulaté vozítko. Brouk se stal i předmětem zájmu umělců, objevila se auta s karosérií ze dřeva, kovaných mříží nebo pokrytou záhonem. Brouk si zahrál i v několika filmech, třeba ve Spáči Woodyho Allena, kde hrdina zaspí 200 let a probudí se do světa plného násilí. Brzy narazí na Brouka, vezme klíčky - a bez potíží nastartuje.

Brouk ale nebyl a není jen věcí image, v mnoha zemích světa se osvědčil jako nezdolný pomocník a auto do nepohody, v mnoha zemích sloužil třeba jako taxík. V Evropě poslední vůz vyrobili v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky, v Mexiku se ale auto vyrábělo ve skoro nezměněné podobě až do roku 2003. Celkem vyjelo z výrobních pásů přes 22 milionů Brouků, což tento typ řadí na druhé místo historické tabulky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brusel chce rozkrývat euromýty, které nahrávají Le Penové Brusel chce rozkrývat euromýty, které nahrávají Le Penové

Francouzské prezidentské volby, v nichž se do druhého…

Přebytek rozpočtu půjde na umoření dluhu a investice. ČSSD jej chtěla použít na penze Přebytek rozpočtu půjde na umoření dluhu a investice. ČSSD jej chtěla použít na penze

Vláda schválila zprávu o hospodaření státu v loňském…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka

Prodává se vzácná americká přestavba původního brouka ze…

VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Volkswagen Typ 1, známý jako Brouk, mohl do sedmdesátých…

 



 
Chtěli byste vidět Škodu Vision E naživo? Stavte se do muzea škodovky!

Chtěli byste vidět Škodu Vision E naživo? Stavte se do muzea škodovky!

Dnes 12:03

Škoda Auto vystavuje ve svém muzeu koncept Vision E. Není však stejný jako ten, který je aktuálně k vidění v Šanghaji.




Blesk.cz

Jak bude vypadat Palác Stromovka? Přijďte v úterý na prezentaci projektu

Jak bude vypadat Palác Stromovka? Přijďte v úterý na…

Jak bude vypadat upravený vzhled plánovaného Paláce Stromovka v Praze 7? Investor ho představí na radnici. Právě…

Erotické dusno na pozadí občanské války: Oklamaný představuje nový trailer

Erotické dusno na pozadí občanské války: Oklamaný…

Režisérka Sofia Coppola (45) má mimořádný talent vyprávět příběhy o netradičních ženách ve filmech, které jsou…

 

iSport.cz

Ramos oslabil Real! Drsně sejmul Messiho, pak se pustil do Piquého

Ramos oslabil Real! Drsně sejmul Messiho, pak se…

Tohle nezvládl. Kapitán Realu Madrid Sergio Ramos oslabil v El Clásiku svůj tým červenou kartou po drsném…

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: Hubník doplatil na potíže, Limberský nulový dopředu

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: Hubník doplatil na potíže,…

V boji o titul si připsali možná klíčové zaváhání. Fotbalisté Plzně prohráli na Spartě 0:2 a pustili před sebe v…

 

Reflex.cz

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš zahájil sběr podpisů

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš zahájil sběr podpisů

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš dnes zahájil sběr podpisů pro svou nominaci do voleb. Jeho tým rozesílá…

Westernová romantika po jihoamericku: Poznejte kovboje moderní doby

Westernová romantika po jihoamericku: Poznejte…

Jeden den na farmě s pravým, byť moderním gaučem přesvědčí, že tato tradice není mrtvá. I když už dnes…