15.2. 2016 ČTK

Dnes je 80 let od představení lidového vozu, Volkswagenu Brouk

 

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku.

Revolučně pojatý lidový vůz, Volkswagen, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety. Jeho zrod ohlásil 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu osobně německý vůdce Adolf Hitler. Konstruktér automobilu Ferdinand Porsche se při jeho návrhu nepokrytě inspiroval u československé Tatry.

"KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), se ale před vypuknutím druhé světové prakticky k žádnému z 300.000 Němců, kteří si na něj pravidelně spořili, nedostal. První majitelé se z netradičně tvarovaného vozu se vzduchem chlazeným motorem pohánějícím zadní nápravu měli radovat v roce 1939, plány ale překazila válka. A zbrusu nově vybudovaná továrna začala chrlit vojenské verze vozu, KdF 82 "Kübelwagen" a obojživelný KdF 166 "Schwimmwagen".

Při vývoji volkswagenu, který se později proslavil pod jménem Brouk, se přitom nešetřilo penězi ani lidskými silami. Pro auto, které mělo stát méně než tisíc marek (dodnes se vedou spory, zda jej bylo reálné za tuto cenu vůbec vyrobit), vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější automobilka druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno za využití válečných zajatců, nuceně nasazených i vězňů z koncentračních táborů.

V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla - a jako většina jiných německých továren se stala cílem spojeneckého bombardování. V květnu 1945 tak ležela v troskách. O továrnu se sice zajímal Ford, nakonec ale byla ponechána ve správě britského majora Ivana Hirsta. Díky němu se výroba, a to přes velmi negativní posudky anglických odborníků, znovu rozeběhla a už v roce 1945 se vyrobilo 1800 Brouků; o rok později výroba dosáhla skoro 10.000 vozů. To už se auto oficiálně jmenovalo Volkswagen Type 1.

Nepřehlédněte: Historie crash-testů: Volkswagen Brouk vs. Golf II (video)

Významná byla pro budoucnost automobilu premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 už jezdilo po celém světě sto tisíc Volkswagenů a o pět let později dokonce milion. Už koncem 40. let se model začal prodávat ve Spojených státech, odkud prý pochází i jeho přezdívka, jež se až konce 60. let stala oficiálním pojmenováním vozu. Broukem - anglicky Beetle a německy Käfer - prý vůz poprvé nazvali novináři z listu New York Times v roce 1938.

Během let se Brouk stal kultovním vozítkem, nejvíc slávy získal jako auto amerických hippies. Přitom je dodnes trochu záhadou, proč vlastně získal takovou popularitu. Auto není extrémně hezké, prostoru v něm není nazbyt a motor vzadu je slyšet víc než dost. Navíc vůz nebyl zpočátku ani nijak spolehlivý, v Americe dokonce koloval vtip, že Volkswagen dá pamětní medaili každému, kdo s Broukem dokáže najet přes 100.000 kilometrů.

Jak ale říkal český designér Václav Král, právě takové chyby a nedostatky jsou tím, co z auta dělá legendu. Skoro každý řidič aspoň jednou nezatoužil vlastnit tohle kulaté vozítko. Brouk se stal i předmětem zájmu umělců, objevila se auta s karosérií ze dřeva, kovaných mříží nebo pokrytou záhonem. Brouk si zahrál i v několika filmech, třeba ve Spáči Woodyho Allena, kde hrdina zaspí 200 let a probudí se do světa plného násilí. Brzy narazí na Brouka, vezme klíčky - a bez potíží nastartuje.

Brouk ale nebyl a není jen věcí image, v mnoha zemích světa se osvědčil jako nezdolný pomocník a auto do nepohody, v mnoha zemích sloužil třeba jako taxík. V Evropě poslední vůz vyrobili v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky, v Mexiku se ale auto vyrábělo ve skoro nezměněné podobě až do roku 2003. Celkem vyjelo z výrobních pásů přes 22 milionů Brouků, což tento typ řadí na druhé místo historické tabulky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exportní banka může v Turecku kvůli puči utopit 12 miliard Exportní banka může v Turecku kvůli puči utopit 12 miliard

Po pokusu o puč v Turecku je ohrožena půjčka státní České…

Rusové narušují náš vzdušný prostor, stěžují si Bulhaři Rusové narušují náš vzdušný prostor, stěžují si Bulhaři

Bulharsko trvá na tom, že ruské letadlo porušilo…

Americký soud souhlasí s miliardovým vyrovnáním Volkswagenu Americký soud souhlasí s miliardovým vyrovnáním Volkswagenu

Americký soudce udělil předběžný souhlas s urovnáním…

Deutsche Börse získala souhlas akcionářů pro fúzi s londýnskou burzou Deutsche Börse získala souhlas akcionářů pro fúzi s londýnskou burzou

Německá burzovní skupina Deutsche Börse získala potřebný…

 

Štítky Volkswagen

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq

Letošní Tour de France je minulostí. Včera se jela…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz

Brouků Volkswagen vyrobil přes 21 milionů, kusy z časů…

Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko

Přes 21 milionů vyrobených Brouků od Volkswagenu mělo…

 

Související články
Evropská komise  se snaží přimět VW k odškodnění zákazníků v Evropě Evropská komise se snaží přimět VW k odškodnění zákazníků v Evropě

Dohoda o řešení skandálu v USA zahrnuje méně než půl…

Nový Volkswagen Polo R WRC pro sezonu 2017 už finišuje vývoj Nový Volkswagen Polo R WRC pro sezonu 2017 už finišuje vývoj

Závodní speciály budou mocí být dle nových pravidel WRC…

 



 
Video: Gympkhana, aneb Kenem Blockem i bez rychlého auta

Video: Gympkhana, aneb Kenem Blockem i bez rychlého auta

Včera

K akčnímu videu ve stylu Gymkhany Kena Blocka nepotřebujete slavnou tvář, ani výkonné auto. Stačí vám čerstvý řidič se starou hondou.




Blesk.cz

„Skočím z okna,“ vyhrožoval muž. Zpacifikovala ho policie

„Skočím z okna,“ vyhrožoval muž. Zpacifikovala ho policie

Muž (61) vyhrožoval své manželce sebevraždou. Po potyčce se zabarikádoval v bytě ve Vinohradské ulici v úterý v…

Prahu zasáhly lijáky: Ve Vysočanské se propadla vozovka, kráter má 4 metry

Prahu zasáhly lijáky: Ve Vysočanské se propadla…

Po několika dnech Prahu opět zasáhly silné lijáky. To se neobešlo, jako už obvykle, bez komplikací na všech…

 

iSport.cz

Plzeň – Karabach 0:0. Mistr doma nedal gól, Baránek viděl červenou

Plzeň – Karabach 0:0. Mistr doma nedal gól, Baránek…

Fotbalisté Plzně vstoupili do 3. předkola Ligy mistrů domácí bezbrankovou remízou s Karabachem. Ázerbájdžánského…

Higuaín do Juventusu! Třetí nejdražší přestup v historii nejspíš spustí lavinu

Higuaín do Juventusu! Třetí nejdražší přestup v…

Velký tanec miliard se ve světovém fotbale dal do pohybu. Útočník Gonzalo Higuaín přestoupil z Neapole do…

 

Reflex.cz

Riziko problémového hráčství hrozí 450 tisícům Čechů, nejvíce mezi 25 a 39 lety

Riziko problémového hráčství hrozí 450 tisícům…

Hráčská vášeň začíná být rostoucím problémem pro stále větší množství Čechů. Podle výroční zprávy o hazardním…

Prezident Hollande: Faráře na severu Francie zavraždili teroristé z Islámského státu

Prezident Hollande: Faráře na severu Francie…

Dva ozbrojenci dnes zabili faráře v kostele v severní Francii a zranili další tři lidi, než je policie…