15.2. 2016 ČTK

Dnes je 80 let od představení lidového vozu, Volkswagenu Brouk

 

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku.

Revolučně pojatý lidový vůz, Volkswagen, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety. Jeho zrod ohlásil 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu osobně německý vůdce Adolf Hitler. Konstruktér automobilu Ferdinand Porsche se při jeho návrhu nepokrytě inspiroval u československé Tatry.

"KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), se ale před vypuknutím druhé světové prakticky k žádnému z 300.000 Němců, kteří si na něj pravidelně spořili, nedostal. První majitelé se z netradičně tvarovaného vozu se vzduchem chlazeným motorem pohánějícím zadní nápravu měli radovat v roce 1939, plány ale překazila válka. A zbrusu nově vybudovaná továrna začala chrlit vojenské verze vozu, KdF 82 "Kübelwagen" a obojživelný KdF 166 "Schwimmwagen".

Při vývoji volkswagenu, který se později proslavil pod jménem Brouk, se přitom nešetřilo penězi ani lidskými silami. Pro auto, které mělo stát méně než tisíc marek (dodnes se vedou spory, zda jej bylo reálné za tuto cenu vůbec vyrobit), vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější automobilka druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno za využití válečných zajatců, nuceně nasazených i vězňů z koncentračních táborů.

V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla - a jako většina jiných německých továren se stala cílem spojeneckého bombardování. V květnu 1945 tak ležela v troskách. O továrnu se sice zajímal Ford, nakonec ale byla ponechána ve správě britského majora Ivana Hirsta. Díky němu se výroba, a to přes velmi negativní posudky anglických odborníků, znovu rozeběhla a už v roce 1945 se vyrobilo 1800 Brouků; o rok později výroba dosáhla skoro 10.000 vozů. To už se auto oficiálně jmenovalo Volkswagen Type 1.

Nepřehlédněte: Historie crash-testů: Volkswagen Brouk vs. Golf II (video)

Významná byla pro budoucnost automobilu premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 už jezdilo po celém světě sto tisíc Volkswagenů a o pět let později dokonce milion. Už koncem 40. let se model začal prodávat ve Spojených státech, odkud prý pochází i jeho přezdívka, jež se až konce 60. let stala oficiálním pojmenováním vozu. Broukem - anglicky Beetle a německy Käfer - prý vůz poprvé nazvali novináři z listu New York Times v roce 1938.

Během let se Brouk stal kultovním vozítkem, nejvíc slávy získal jako auto amerických hippies. Přitom je dodnes trochu záhadou, proč vlastně získal takovou popularitu. Auto není extrémně hezké, prostoru v něm není nazbyt a motor vzadu je slyšet víc než dost. Navíc vůz nebyl zpočátku ani nijak spolehlivý, v Americe dokonce koloval vtip, že Volkswagen dá pamětní medaili každému, kdo s Broukem dokáže najet přes 100.000 kilometrů.

Jak ale říkal český designér Václav Král, právě takové chyby a nedostatky jsou tím, co z auta dělá legendu. Skoro každý řidič aspoň jednou nezatoužil vlastnit tohle kulaté vozítko. Brouk se stal i předmětem zájmu umělců, objevila se auta s karosérií ze dřeva, kovaných mříží nebo pokrytou záhonem. Brouk si zahrál i v několika filmech, třeba ve Spáči Woodyho Allena, kde hrdina zaspí 200 let a probudí se do světa plného násilí. Brzy narazí na Brouka, vezme klíčky - a bez potíží nastartuje.

Brouk ale nebyl a není jen věcí image, v mnoha zemích světa se osvědčil jako nezdolný pomocník a auto do nepohody, v mnoha zemích sloužil třeba jako taxík. V Evropě poslední vůz vyrobili v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky, v Mexiku se ale auto vyrábělo ve skoro nezměněné podobě až do roku 2003. Celkem vyjelo z výrobních pásů přes 22 milionů Brouků, což tento typ řadí na druhé místo historické tabulky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

Saúdové ubránili Mekku před teroristickým útokem Saúdové ubránili Mekku před teroristickým útokem

Saúdská Arábie v pátek zmařila teroristický útok ve Velké…

Developer Stalin. Podívejte se, jak chtěl diktátor přestavět Moskvu Developer Stalin. Podívejte se, jak chtěl diktátor přestavět Moskvu

Diktátorovi architekti plánovali Moskvu, takřka přes noc,…

Sesuv půdy v Číně zabil přes sto lidí, způsobil ho déšť Sesuv půdy v Číně zabil přes sto lidí, způsobil ho déšť

Při sesuvu půdy ve vesnici Sin-mo v čínské provincii…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Nejlepší motor v roce 2017 stále vyrábí Ferrari. Tříválce a diesely ustoupily do pozadí Nejlepší motor v roce 2017 stále vyrábí Ferrari. Tříválce a diesely ustoupily do pozadí

Odborná novinářská porota rozhodla o držitelích titulu…

 




Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly... Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...

Uplynulou sobotu se do pražských Modřan slétly „brouci“…

Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka

Prodává se vzácná americká přestavba původního brouka ze…

 



 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

Sobotkův rozchod se ženou: Jak ho vnímal politický parťák Zaorálek?

Sobotkův rozchod se ženou: Jak ho vnímal politický…

Na premiéra Bohuslava Sobotku se toho před jeho koncem v nejvyšší politice navalilo více. Veřejně se přiznal…

 

iSport.cz

EURO U21: Makedonie - Portugalsko 2:4. Favorit smutní, semifinále mu uniklo

EURO U21: Makedonie - Portugalsko 2:4. Favorit…

Adeus, Portugal! Fotbalisté z Pyrenejského poloostrova sice porazili Makedonii 4:2, ale vzhledem k výhře…

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál Superpohár po penaltách

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál…

Nevypadalo to s nimi dobře. Fotbalisté Zlína ještě pár minut před koncem prohrávali v premiérovém ročníku…

 

Reflex.cz

Pedofilové mezi námi: Kolik jich vlastně v populaci je?

Pedofilové mezi námi: Kolik jich vlastně v populaci je?

Pedofilů je zřejmě daleko více, než se domnívá laická veřejnost. Kolik jich mezi námi vlastně žije a jak se…

Blíží se volby. Babiš se distancuje od EET

Blíží se volby. Babiš se distancuje od EET

Neuvěřitelná bizarnost české politiky se potvrdila v ještě obludnějším rozměru, než se široká veřejnost…