15.2. 2016 ČTK

Dnes je 80 let od představení lidového vozu, Volkswagenu Brouk

 

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku.

Revolučně pojatý lidový vůz, Volkswagen, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety. Jeho zrod ohlásil 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu osobně německý vůdce Adolf Hitler. Konstruktér automobilu Ferdinand Porsche se při jeho návrhu nepokrytě inspiroval u československé Tatry.

"KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), se ale před vypuknutím druhé světové prakticky k žádnému z 300.000 Němců, kteří si na něj pravidelně spořili, nedostal. První majitelé se z netradičně tvarovaného vozu se vzduchem chlazeným motorem pohánějícím zadní nápravu měli radovat v roce 1939, plány ale překazila válka. A zbrusu nově vybudovaná továrna začala chrlit vojenské verze vozu, KdF 82 "Kübelwagen" a obojživelný KdF 166 "Schwimmwagen".

Při vývoji volkswagenu, který se později proslavil pod jménem Brouk, se přitom nešetřilo penězi ani lidskými silami. Pro auto, které mělo stát méně než tisíc marek (dodnes se vedou spory, zda jej bylo reálné za tuto cenu vůbec vyrobit), vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější automobilka druhu v Evropě. A nejen ona - také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno za využití válečných zajatců, nuceně nasazených i vězňů z koncentračních táborů.

V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla - a jako většina jiných německých továren se stala cílem spojeneckého bombardování. V květnu 1945 tak ležela v troskách. O továrnu se sice zajímal Ford, nakonec ale byla ponechána ve správě britského majora Ivana Hirsta. Díky němu se výroba, a to přes velmi negativní posudky anglických odborníků, znovu rozeběhla a už v roce 1945 se vyrobilo 1800 Brouků; o rok později výroba dosáhla skoro 10.000 vozů. To už se auto oficiálně jmenovalo Volkswagen Type 1.

Nepřehlédněte: Historie crash-testů: Volkswagen Brouk vs. Golf II (video)

Významná byla pro budoucnost automobilu premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 už jezdilo po celém světě sto tisíc Volkswagenů a o pět let později dokonce milion. Už koncem 40. let se model začal prodávat ve Spojených státech, odkud prý pochází i jeho přezdívka, jež se až konce 60. let stala oficiálním pojmenováním vozu. Broukem - anglicky Beetle a německy Käfer - prý vůz poprvé nazvali novináři z listu New York Times v roce 1938.

Během let se Brouk stal kultovním vozítkem, nejvíc slávy získal jako auto amerických hippies. Přitom je dodnes trochu záhadou, proč vlastně získal takovou popularitu. Auto není extrémně hezké, prostoru v něm není nazbyt a motor vzadu je slyšet víc než dost. Navíc vůz nebyl zpočátku ani nijak spolehlivý, v Americe dokonce koloval vtip, že Volkswagen dá pamětní medaili každému, kdo s Broukem dokáže najet přes 100.000 kilometrů.

Jak ale říkal český designér Václav Král, právě takové chyby a nedostatky jsou tím, co z auta dělá legendu. Skoro každý řidič aspoň jednou nezatoužil vlastnit tohle kulaté vozítko. Brouk se stal i předmětem zájmu umělců, objevila se auta s karosérií ze dřeva, kovaných mříží nebo pokrytou záhonem. Brouk si zahrál i v několika filmech, třeba ve Spáči Woodyho Allena, kde hrdina zaspí 200 let a probudí se do světa plného násilí. Brzy narazí na Brouka, vezme klíčky - a bez potíží nastartuje.

Brouk ale nebyl a není jen věcí image, v mnoha zemích světa se osvědčil jako nezdolný pomocník a auto do nepohody, v mnoha zemích sloužil třeba jako taxík. V Evropě poslední vůz vyrobili v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky, v Mexiku se ale auto vyrábělo ve skoro nezměněné podobě až do roku 2003. Celkem vyjelo z výrobních pásů přes 22 milionů Brouků, což tento typ řadí na druhé místo historické tabulky.

Spolupracujeme s TipCars.com
ONLINE: Merkelová přiletěla do Prahy, právě jedná se Sobotkou ONLINE: Merkelová přiletěla do Prahy, právě jedná se Sobotkou

Německá kancléřka Angela Merkelová přiletěla do Prahy.…

Růst švýcarské ekonomiky klesl o více než polovinu, může za to silný frank Růst švýcarské ekonomiky klesl o více než polovinu, může za to silný frank

Švýcarská ekonomika v loňském roce zpomalila růst na 0,8…

Další Světlíkova firma je v úpadku, Vítkovice Power Engineering dluží půl miliardy Další Světlíkova firma je v úpadku, Vítkovice Power Engineering dluží půl miliardy

Ostravský krajský soud poslal společnost Vítkovice Power…

Poláci jako první z EU vydali jüanový dluhopis na čínském trhu Poláci jako první z EU vydali jüanový dluhopis na čínském trhu

Tříletou emisí takzvaného "Panda bondu" získá…

 

Štítky Volkswagen

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy

Hlavní hvězdou moskevského autosalonu je pro automobilku…

Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají…

 




KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz

Brouků Volkswagen vyrobil přes 21 milionů, kusy z časů…

Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko

Přes 21 milionů vyrobených Brouků od Volkswagenu mělo…

 

Související články
Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene

Bývalý moderátor Top Gearu miluje auta s duší, a proto se…

Modernizovaný VW Amarok odhaluje české ceny. Kolik stojí očekávaný šestiválec? Modernizovaný VW Amarok odhaluje české ceny. Kolik stojí očekávaný šestiválec?

Pick-up Volkswagen Amarok se v rámci modernizace výrazně…

 



 
Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene

Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene

Dnes 14:52

Bývalý moderátor Top Gearu miluje auta s duší, a proto se mu Renault Kadjar, Škoda Superb nebo Opel Astra nelíbily. Podle svých slov na nich nenašel nic zajímavého.




Blesk.cz

Krásná Vlastina Svátková je zamilovaná! Zatímco přítel zhubl 10 kilo, ona 6 přibrala!

Krásná Vlastina Svátková je zamilovaná! Zatímco…

Slovenská herečka Vlastina Svátková (34), exmanželka režiséra Dana Svátka, se rozešla s fešným producentem…

Ministr zdravotnictví k vražedkyni z Teska: Psychiatři nepochybili, chyběly relevantní informace od policie

Ministr zdravotnictví k vražedkyni z Teska:…

Mezi regály v Tesku na Andělu ubodala Michala S. 21. července čtyřiapadesátiletou Hanu H., která šla na…

 

iSport.cz

VÝZVA: Kdo vyhrál „břevínka“? Podaný, Kušnír, Tetour nebo novinář?

VÝZVA: Kdo vyhrál „břevínka“? Podaný, Kušnír, Tetour…

Po tréninku hrají fotbalisté různé hry. Jednou z nejčastějších soutěží jsou „břevínka“. Ty si s hráči Dukly…

Konec ikon v Plzni? Kolář do Turecka, Rajtorala láká i Dánsko

Konec ikon v Plzni? Kolář do Turecka, Rajtorala láká…

Řízli do toho a pořádně ostře. Změny v plzeňském kádru se nejspíš budou týkat i dlouholetých opor. Nové posily,…

 

Reflex.cz

Hory masa na stránkách letního čtení: Komiksy, co nás dorazily

Hory masa na stránkách letního čtení: Komiksy, co…

Komiksové léto zahání nudu pořádnou akcí. K premiéře filmu Sebevražedný oddíl vyšel stejnojmenný komiks a jako…

Olympijský tým Velké Británie se svými 900 identickými taškami na letišti baví svět

Olympijský tým Velké Británie se svými 900…

Zdá se, že rozhodnutí britského olympijského výboru, který vybavil své vrcholové sportovce na olympiádu v Riu…