Downsizing je mrtev, ať žije upsizing! Větší motory, vítejte zpět!

 

Emisní krize, kterou vyvolala aféra Volkswagenu, způsobí paradox. Automobilky zase začnou zvyšovat objemy svých motorů. Alespoň dočasně...

Na zpřísňující se emisní předpisy museli výrobci automobil; reagovat redukcí počtu válců a hlavně objemů svých spalovacích agregátů, jak vznětových, tak i zážehových. Hlavně v poslední dekádě. Vzpomeňme jen Volvo, které taktéž u velkých modelů přešlo na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž Volkswagen, hojně se uplatňuje i jejich ještě menší lichý počet, Fiat nabízí dokonce dvouválce! A nejen oni, přizpůsobit se museli takřka všichni, zejména na starém kontinentu.

Downsizing je však zřejmě u konce, dosáhl totiž nejmenší možné (a únosné) míry. Malé motory sice vykazují skvělé výsledky v laboratořích, avšak v reálném provozu spotřebují mnohem více paliva, než uvádějí tabulky. Dokonce jsou mnohdy žíznivější než jejich předchůdci a tím pádem ve větší míře znečišťují ovzduší. Co na tom, že se na celkových exhalacích podílejí pouze několika málo procenty? Jde přece o tak snadnou kořist!

Automobilky se začaly emisním testům v Evropské unii přizpůsobovat, i když aféra Volkswagenu s podváděním u TDI a jejich neblaze proslulým, ale propracovaným elektronickým odpojovacím zařízením původně začala za mořem. Normované emisní zkoušky v EU dosud vždy probíhaly za přísně kontrolovaných podmínek, které se od reálných řidičských návyků značně odlišují. To znamená při teplotách od 20 do 30 stupňů Celsia, s maximálně 2400 otáčkami, jen maximální povolená rychlost je vyšší než dálniční limity ve většině zemí, konkrétně 145 km/h.

Výrobci tedy své nové modely ladili podle metodiky a jiné podmínky (studené a teplé počasí, vyšší otáčky i tempo na některých úsecích německých dálnic) logicky nebrali v potaz. O tom, že v těchto provozních situacích mohou překračovat zákonné limity vypouštěných toxických látek, není třeba dlouze diskutovat. Prokázaly to testy, které byly provedeny po vypuknutí skandálu na vládních úrovních. Nelegální je vlastně každé auto, Mitsubishi se kvůli vlastní cause v Japonsku dokonce dostalo do finančních problémů....

Moderní nadupané turbodiesely emitují při velké zátěži až 15x více NOx (jedovatých oxidů dusíku), než ukládají současné limity. Zážehové ekvivalenty s objemem kolem jednoho litru obvykle vstřikují větší množství paliva, aby se zabránilo jejich přehřátí. Takže chrlí více nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a jemných pevných částic. O zavedení filtrů se spekuluje delší dobu. diesely už je mají dávno.

Řešení zapeklité situace existuje, jak se zdá, je jím paradoxně upsizing. Výfukové, či v menší míře mechanické přeplňování určitě zůstane, ale zdvihové objemy se zase začnou minimálně na kratší dobu zvyšovat. Proč? Podle agentury Reuters se chystá nová metodika už od příštího roku, regulátoři emisí konečně dostali alespoň trochu rozumu. V první řadě pro NOx, testům se samozřejmě podrobí všechna auta nově uváděná na trh, která musejí od roku 2019 takovým podmínkám vyhovovat. Zkoušky budou určitě více odpovídat realitě, protože se uskuteční přímo na silnicích, nikoli v laboratoři jako dosud.

Spotřeba paliva a s ní související emise CO2, které mají vliv na vytváření skleníkového efektu a údajně jsou hlavní příčinou „globálního oteplování“, budou následovat o dvě léta později. Produkci oxidu uhličitého samozřejmě nelze zcela eliminovat a navíc: zmíněná fakta jsou dle některých studií hloupost.

Kupříkladu tříválec VW 1.4 TDI tedy pravděpodobně zmizí a nahradí jej čtyřválcová šestnáctistovka. Francouzský Renault plánuje nástupce řady R-Type (1.6 dCi), která vystřídala v roce 2011 starší a větší 1.9 dCi, zdvihový objem novinky naroste o zhruba 10 procent. Něco podobného se chystá do tří let i u General Motors.

Automobilky čelí obrovské výzvě. Nicméně „elektrifikaci“ a „hybridizaci“ se nevyhnou, budou taktéž pokračovat. Někteří analytici totiž předpovídají, že testování v jízdních podmínkách blížících se realitě pošle do historie vznětové motory s objemy pod 1,5 l a zážehové menší než 1,2 l. Pokud budou smeteny ze stolu a definitivně zabity, potřeba „bzučících“ alternativ se ukáže ještě naléhavější. Objevují se i další konkrétnější hlasy, že druhá vlna downsizingu ještě přijde, ale právě už s podporou elektrických jednotek.

Samotný Volkswagen se díky aféře TDI soustřeďuje zrovna na elektromobily. Jsou ale jeho dohady třímilionového ročního odbytu během pouhých devíti let skutečně reálné?

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Britská premiérka Theresa Mayová ohlásila odklad…

V Německu stojí vlaky. Deutsche Bahn kvůli stávce přerušila provoz na dálkových linkách V Německu stojí vlaky. Deutsche Bahn kvůli stávce přerušila provoz na dálkových linkách

Železniční provoz v Německu, který výrazně narušila ranní…

KPMG: Čeští zákazníci mají nejlepší zkušenost s výrobcem kosmetiky Manufaktura KPMG: Čeští zákazníci mají nejlepší zkušenost s výrobcem kosmetiky Manufaktura

Pro české zákazníky je důležitý hlavně férový přístup…

Ťokův mýtný tendr platí, antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche Ťokův mýtný tendr platí, antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche

Smlouva ministerstva dopravy s vítězem mýtného tendru…

 
Zdroj: Reuters, Jalopnik, Roa &Track

Štítky Mitsubishi Volkswagen Dieselgate

 

Přidat názorDiskuse: Downsizing je mrtev, ať žije upsizing!…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

 





 
Ještě si můžete koupit nový Saab. Toto je poslední kus svého druhu

Ještě si můžete koupit nový Saab. Toto je poslední kus svého druhu

Dnes 15:50

Už to bude sedm let, co padl švédský Saab a vzkříšení pod novým majitelem NEVS se úplně nezdařilo. Dá se ještě koupit opravdu nové auto, respektive s minimální najetou porcí? Překvapivě ano!




Blesk.cz

Další přepadení kousek od pumpy, kde zavraždili Janu (†58)! Ozbrojení pachatelé jsou na útěku

Další přepadení kousek od pumpy, kde zavraždili Janu…

Týden od otřesného přepadení benzínky u Nelahozevsi se objevila informace o druhém obdobném zločinu. K tomu…

Epicentrum: Obědy zdarma pro děti. Populismus, nebo pomoc potřebným?

Epicentrum: Obědy zdarma pro děti. Populismus, nebo…

Najdou se na obědy zdarma pro předškoláky a školáky peníze? Bude systém spravedlivý? A nejde o pouhý populismus?…

 

iSport.cz

Nový Superlife už v úterý! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už v úterý! Se Šárkou Strachovou i…

Už v úterý vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…

Schwarzenberg: Babiš není vrah, ale kombinace jeho moci je smrtelná, se Zemanem jsou zkázou Česka

Schwarzenberg: Babiš není vrah, ale kombinace jeho…

TOP 09 jako Antibabiš? Podle Karla Schwarzenberga to není tak úplně pravda. Ví, že taková politika straně…