Downsizing je mrtev, ať žije upsizing! Větší motory, vítejte zpět!

 

Emisní krize, kterou vyvolala aféra Volkswagenu, způsobí paradox. Automobilky zase začnou zvyšovat objemy svých motorů. Alespoň dočasně...

Na zpřísňující se emisní předpisy museli výrobci automobil; reagovat redukcí počtu válců a hlavně objemů svých spalovacích agregátů, jak vznětových, tak i zážehových. Hlavně v poslední dekádě. Vzpomeňme jen Volvo, které taktéž u velkých modelů přešlo na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž Volkswagen, hojně se uplatňuje i jejich ještě menší lichý počet, Fiat nabízí dokonce dvouválce! A nejen oni, přizpůsobit se museli takřka všichni, zejména na starém kontinentu.

Downsizing je však zřejmě u konce, dosáhl totiž nejmenší možné (a únosné) míry. Malé motory sice vykazují skvělé výsledky v laboratořích, avšak v reálném provozu spotřebují mnohem více paliva, než uvádějí tabulky. Dokonce jsou mnohdy žíznivější než jejich předchůdci a tím pádem ve větší míře znečišťují ovzduší. Co na tom, že se na celkových exhalacích podílejí pouze několika málo procenty? Jde přece o tak snadnou kořist!

Automobilky se začaly emisním testům v Evropské unii přizpůsobovat, i když aféra Volkswagenu s podváděním u TDI a jejich neblaze proslulým, ale propracovaným elektronickým odpojovacím zařízením původně začala za mořem. Normované emisní zkoušky v EU dosud vždy probíhaly za přísně kontrolovaných podmínek, které se od reálných řidičských návyků značně odlišují. To znamená při teplotách od 20 do 30 stupňů Celsia, s maximálně 2400 otáčkami, jen maximální povolená rychlost je vyšší než dálniční limity ve většině zemí, konkrétně 145 km/h.

Výrobci tedy své nové modely ladili podle metodiky a jiné podmínky (studené a teplé počasí, vyšší otáčky i tempo na některých úsecích německých dálnic) logicky nebrali v potaz. O tom, že v těchto provozních situacích mohou překračovat zákonné limity vypouštěných toxických látek, není třeba dlouze diskutovat. Prokázaly to testy, které byly provedeny po vypuknutí skandálu na vládních úrovních. Nelegální je vlastně každé auto, Mitsubishi se kvůli vlastní cause v Japonsku dokonce dostalo do finančních problémů....

Moderní nadupané turbodiesely emitují při velké zátěži až 15x více NOx (jedovatých oxidů dusíku), než ukládají současné limity. Zážehové ekvivalenty s objemem kolem jednoho litru obvykle vstřikují větší množství paliva, aby se zabránilo jejich přehřátí. Takže chrlí více nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a jemných pevných částic. O zavedení filtrů se spekuluje delší dobu. diesely už je mají dávno.

Řešení zapeklité situace existuje, jak se zdá, je jím paradoxně upsizing. Výfukové, či v menší míře mechanické přeplňování určitě zůstane, ale zdvihové objemy se zase začnou minimálně na kratší dobu zvyšovat. Proč? Podle agentury Reuters se chystá nová metodika už od příštího roku, regulátoři emisí konečně dostali alespoň trochu rozumu. V první řadě pro NOx, testům se samozřejmě podrobí všechna auta nově uváděná na trh, která musejí od roku 2019 takovým podmínkám vyhovovat. Zkoušky budou určitě více odpovídat realitě, protože se uskuteční přímo na silnicích, nikoli v laboratoři jako dosud.

Spotřeba paliva a s ní související emise CO2, které mají vliv na vytváření skleníkového efektu a údajně jsou hlavní příčinou „globálního oteplování“, budou následovat o dvě léta později. Produkci oxidu uhličitého samozřejmě nelze zcela eliminovat a navíc: zmíněná fakta jsou dle některých studií hloupost.

Kupříkladu tříválec VW 1.4 TDI tedy pravděpodobně zmizí a nahradí jej čtyřválcová šestnáctistovka. Francouzský Renault plánuje nástupce řady R-Type (1.6 dCi), která vystřídala v roce 2011 starší a větší 1.9 dCi, zdvihový objem novinky naroste o zhruba 10 procent. Něco podobného se chystá do tří let i u General Motors.

Automobilky čelí obrovské výzvě. Nicméně „elektrifikaci“ a „hybridizaci“ se nevyhnou, budou taktéž pokračovat. Někteří analytici totiž předpovídají, že testování v jízdních podmínkách blížících se realitě pošle do historie vznětové motory s objemy pod 1,5 l a zážehové menší než 1,2 l. Pokud budou smeteny ze stolu a definitivně zabity, potřeba „bzučících“ alternativ se ukáže ještě naléhavější. Objevují se i další konkrétnější hlasy, že druhá vlna downsizingu ještě přijde, ale právě už s podporou elektrických jednotek.

Samotný Volkswagen se díky aféře TDI soustřeďuje zrovna na elektromobily. Jsou ale jeho dohady třímilionového ročního odbytu během pouhých devíti let skutečně reálné?

Spolupracujeme s TipCars.com
Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího

Prémiová klinika Canadian Medical Care se bude stěhovat z…

Poslanci prosadili svoji verzi stavebního zákona, senátní spadla pod stůl Poslanci prosadili svoji verzi stavebního zákona, senátní spadla pod stůl

Poslanecká sněmovna odsouhlasila původní návrh novely…

 
Zdroj: Reuters, Jalopnik, Roa &Track

Štítky Mitsubishi Volkswagen Dieselgate

 

Přidat názorDiskuse: Downsizing je mrtev, ať žije upsizing!…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Dnes 18:50

Opel se chystá na zahájení prodeje dalšího díla vzniklého díky spolupráci se Skupinou PSA. Po malém crossoveru Crossland X přichází kompaktní Grandland X.




Blesk.cz

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Ztvárnil řadu rolí, kterými se navždy zapsal do srdcí diváků. Přesto byl konec jeho života dosud opředen temným…

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu ve tvaru pánského přirození

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu…

Norové smutní nad ztrátou oblíbené přírodní památky. Neznámý pachatel zničil skalní útvar ve tvaru pánského…

 

iSport.cz

Vzpomínáte si na Gluščeviče? Teď přivedl posilu Spartě a mluvil česky

Vzpomínáte si na Gluščeviče? Teď přivedl posilu…

Leckdo si ho ještě dobře pamatuje. Igor Gluščevič přišel do Sparty v roce 2003 s pověstí velkého kanonýra, v…

Bohemians jednali s Plzní o hostování Ivanschitze, ten nakonec couvnul

Bohemians jednali s Plzní o hostování Ivanschitze,…

Mimořádně zajímavý transfer se rodil na trase Praha - Plzeň. Podle informací iSport.cz Bohemians jednali s…

 

Reflex.cz

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými Papuánci do neprostupné džungle

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými…

„Angguruk–Wamena–Angguruk!“ křičí do vysílačky mladík z kmene Jaliů v odletové hale pralesního letiště ve…