Downsizing je mrtev, ať žije upsizing! Větší motory, vítejte zpět!

 

Emisní krize, kterou vyvolala aféra Volkswagenu, způsobí paradox. Automobilky zase začnou zvyšovat objemy svých motorů. Alespoň dočasně...

Na zpřísňující se emisní předpisy museli výrobci automobil; reagovat redukcí počtu válců a hlavně objemů svých spalovacích agregátů, jak vznětových, tak i zážehových. Hlavně v poslední dekádě. Vzpomeňme jen Volvo, které taktéž u velkých modelů přešlo na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž Volkswagen, hojně se uplatňuje i jejich ještě menší lichý počet, Fiat nabízí dokonce dvouválce! A nejen oni, přizpůsobit se museli takřka všichni, zejména na starém kontinentu.

Downsizing je však zřejmě u konce, dosáhl totiž nejmenší možné (a únosné) míry. Malé motory sice vykazují skvělé výsledky v laboratořích, avšak v reálném provozu spotřebují mnohem více paliva, než uvádějí tabulky. Dokonce jsou mnohdy žíznivější než jejich předchůdci a tím pádem ve větší míře znečišťují ovzduší. Co na tom, že se na celkových exhalacích podílejí pouze několika málo procenty? Jde přece o tak snadnou kořist!

Automobilky se začaly emisním testům v Evropské unii přizpůsobovat, i když aféra Volkswagenu s podváděním u TDI a jejich neblaze proslulým, ale propracovaným elektronickým odpojovacím zařízením původně začala za mořem. Normované emisní zkoušky v EU dosud vždy probíhaly za přísně kontrolovaných podmínek, které se od reálných řidičských návyků značně odlišují. To znamená při teplotách od 20 do 30 stupňů Celsia, s maximálně 2400 otáčkami, jen maximální povolená rychlost je vyšší než dálniční limity ve většině zemí, konkrétně 145 km/h.

Výrobci tedy své nové modely ladili podle metodiky a jiné podmínky (studené a teplé počasí, vyšší otáčky i tempo na některých úsecích německých dálnic) logicky nebrali v potaz. O tom, že v těchto provozních situacích mohou překračovat zákonné limity vypouštěných toxických látek, není třeba dlouze diskutovat. Prokázaly to testy, které byly provedeny po vypuknutí skandálu na vládních úrovních. Nelegální je vlastně každé auto, Mitsubishi se kvůli vlastní cause v Japonsku dokonce dostalo do finančních problémů....

Moderní nadupané turbodiesely emitují při velké zátěži až 15x více NOx (jedovatých oxidů dusíku), než ukládají současné limity. Zážehové ekvivalenty s objemem kolem jednoho litru obvykle vstřikují větší množství paliva, aby se zabránilo jejich přehřátí. Takže chrlí více nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a jemných pevných částic. O zavedení filtrů se spekuluje delší dobu. diesely už je mají dávno.

Řešení zapeklité situace existuje, jak se zdá, je jím paradoxně upsizing. Výfukové, či v menší míře mechanické přeplňování určitě zůstane, ale zdvihové objemy se zase začnou minimálně na kratší dobu zvyšovat. Proč? Podle agentury Reuters se chystá nová metodika už od příštího roku, regulátoři emisí konečně dostali alespoň trochu rozumu. V první řadě pro NOx, testům se samozřejmě podrobí všechna auta nově uváděná na trh, která musejí od roku 2019 takovým podmínkám vyhovovat. Zkoušky budou určitě více odpovídat realitě, protože se uskuteční přímo na silnicích, nikoli v laboratoři jako dosud.

Spotřeba paliva a s ní související emise CO2, které mají vliv na vytváření skleníkového efektu a údajně jsou hlavní příčinou „globálního oteplování“, budou následovat o dvě léta později. Produkci oxidu uhličitého samozřejmě nelze zcela eliminovat a navíc: zmíněná fakta jsou dle některých studií hloupost.

Kupříkladu tříválec VW 1.4 TDI tedy pravděpodobně zmizí a nahradí jej čtyřválcová šestnáctistovka. Francouzský Renault plánuje nástupce řady R-Type (1.6 dCi), která vystřídala v roce 2011 starší a větší 1.9 dCi, zdvihový objem novinky naroste o zhruba 10 procent. Něco podobného se chystá do tří let i u General Motors.

Automobilky čelí obrovské výzvě. Nicméně „elektrifikaci“ a „hybridizaci“ se nevyhnou, budou taktéž pokračovat. Někteří analytici totiž předpovídají, že testování v jízdních podmínkách blížících se realitě pošle do historie vznětové motory s objemy pod 1,5 l a zážehové menší než 1,2 l. Pokud budou smeteny ze stolu a definitivně zabity, potřeba „bzučících“ alternativ se ukáže ještě naléhavější. Objevují se i další konkrétnější hlasy, že druhá vlna downsizingu ještě přijde, ale právě už s podporou elektrických jednotek.

Samotný Volkswagen se díky aféře TDI soustřeďuje zrovna na elektromobily. Jsou ale jeho dohady třímilionového ročního odbytu během pouhých devíti let skutečně reálné?

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa

Již podruhé za necelý rok se bude řešit, kdo povede…

Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost

Příjmová nerovnost se zvyšuje. V Číně téměř čtvrtinu…

Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize

Návštěvu prezidenta Miloše Zemana u amerického prezidenta…

 
Zdroj: Reuters, Jalopnik, Roa &Track

Štítky Mitsubishi Volkswagen Dieselgate

 

Přidat názorDiskuse: Downsizing je mrtev, ať žije upsizing!…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

Včera

Automobily lze identifikovat nejen podle značek a názvů modelů, ale především pomocí tzv. VIN čísla, kódu skládajícího se ze 17 znaků.




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po rodičovské dovolené?

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po…

Můžete si na rodičovské dovolené přivydělat? A je třeba dávat pozor na výši výdělku? Jak je to s návratem zpátky…

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí! Ukazuje záplavu novinek i luxusu.

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí!…

Slyšeli jste někdy o Bratislavském autosalonu? Už  27. ročník ukazuje, že tuhle výstavu si do kalendáře musí…

 

iSport.cz

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února hrál Terry

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února…

Fotbalisté Chelsea zvítězili v anglické lize nad Southamptonem 4:2, odčinili předchozí porážku 0:2 od…

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým, favorit v poháru končí

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým,…

V semifinále MOL Cupu došlo k překvapení. Fotbalisté Zlína porazili Slavii Praha na jejím hřišti 1:0 a…

 

Reflex.cz

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“ ze zlaté izolepy

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“…

Se zvláštním nápadem přišel umělec, který si říká Joel Alvarez a je součástí The Black Tape Project. Ten spočívá…

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v depresích, propadl hazardu

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v…

Uzamčený ve vlastním světě, kde se dveře na svobodu hledají strašně obtížně. Svázaný ošklivými démony, jež bez…