Downsizing je mrtev, ať žije upsizing! Větší motory, vítejte zpět!

 

Emisní krize, kterou vyvolala aféra Volkswagenu, způsobí paradox. Automobilky zase začnou zvyšovat objemy svých motorů. Alespoň dočasně...

Na zpřísňující se emisní předpisy museli výrobci automobil; reagovat redukcí počtu válců a hlavně objemů svých spalovacích agregátů, jak vznětových, tak i zážehových. Hlavně v poslední dekádě. Vzpomeňme jen Volvo, které taktéž u velkých modelů přešlo na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž Volkswagen, hojně se uplatňuje i jejich ještě menší lichý počet, Fiat nabízí dokonce dvouválce! A nejen oni, přizpůsobit se museli takřka všichni, zejména na starém kontinentu.

Downsizing je však zřejmě u konce, dosáhl totiž nejmenší možné (a únosné) míry. Malé motory sice vykazují skvělé výsledky v laboratořích, avšak v reálném provozu spotřebují mnohem více paliva, než uvádějí tabulky. Dokonce jsou mnohdy žíznivější než jejich předchůdci a tím pádem ve větší míře znečišťují ovzduší. Co na tom, že se na celkových exhalacích podílejí pouze několika málo procenty? Jde přece o tak snadnou kořist!

Automobilky se začaly emisním testům v Evropské unii přizpůsobovat, i když aféra Volkswagenu s podváděním u TDI a jejich neblaze proslulým, ale propracovaným elektronickým odpojovacím zařízením původně začala za mořem. Normované emisní zkoušky v EU dosud vždy probíhaly za přísně kontrolovaných podmínek, které se od reálných řidičských návyků značně odlišují. To znamená při teplotách od 20 do 30 stupňů Celsia, s maximálně 2400 otáčkami, jen maximální povolená rychlost je vyšší než dálniční limity ve většině zemí, konkrétně 145 km/h.

Výrobci tedy své nové modely ladili podle metodiky a jiné podmínky (studené a teplé počasí, vyšší otáčky i tempo na některých úsecích německých dálnic) logicky nebrali v potaz. O tom, že v těchto provozních situacích mohou překračovat zákonné limity vypouštěných toxických látek, není třeba dlouze diskutovat. Prokázaly to testy, které byly provedeny po vypuknutí skandálu na vládních úrovních. Nelegální je vlastně každé auto, Mitsubishi se kvůli vlastní cause v Japonsku dokonce dostalo do finančních problémů....

Moderní nadupané turbodiesely emitují při velké zátěži až 15x více NOx (jedovatých oxidů dusíku), než ukládají současné limity. Zážehové ekvivalenty s objemem kolem jednoho litru obvykle vstřikují větší množství paliva, aby se zabránilo jejich přehřátí. Takže chrlí více nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a jemných pevných částic. O zavedení filtrů se spekuluje delší dobu. diesely už je mají dávno.

Řešení zapeklité situace existuje, jak se zdá, je jím paradoxně upsizing. Výfukové, či v menší míře mechanické přeplňování určitě zůstane, ale zdvihové objemy se zase začnou minimálně na kratší dobu zvyšovat. Proč? Podle agentury Reuters se chystá nová metodika už od příštího roku, regulátoři emisí konečně dostali alespoň trochu rozumu. V první řadě pro NOx, testům se samozřejmě podrobí všechna auta nově uváděná na trh, která musejí od roku 2019 takovým podmínkám vyhovovat. Zkoušky budou určitě více odpovídat realitě, protože se uskuteční přímo na silnicích, nikoli v laboratoři jako dosud.

Spotřeba paliva a s ní související emise CO2, které mají vliv na vytváření skleníkového efektu a údajně jsou hlavní příčinou „globálního oteplování“, budou následovat o dvě léta později. Produkci oxidu uhličitého samozřejmě nelze zcela eliminovat a navíc: zmíněná fakta jsou dle některých studií hloupost.

Kupříkladu tříválec VW 1.4 TDI tedy pravděpodobně zmizí a nahradí jej čtyřválcová šestnáctistovka. Francouzský Renault plánuje nástupce řady R-Type (1.6 dCi), která vystřídala v roce 2011 starší a větší 1.9 dCi, zdvihový objem novinky naroste o zhruba 10 procent. Něco podobného se chystá do tří let i u General Motors.

Automobilky čelí obrovské výzvě. Nicméně „elektrifikaci“ a „hybridizaci“ se nevyhnou, budou taktéž pokračovat. Někteří analytici totiž předpovídají, že testování v jízdních podmínkách blížících se realitě pošle do historie vznětové motory s objemy pod 1,5 l a zážehové menší než 1,2 l. Pokud budou smeteny ze stolu a definitivně zabity, potřeba „bzučících“ alternativ se ukáže ještě naléhavější. Objevují se i další konkrétnější hlasy, že druhá vlna downsizingu ještě přijde, ale právě už s podporou elektrických jednotek.

Samotný Volkswagen se díky aféře TDI soustřeďuje zrovna na elektromobily. Jsou ale jeho dohady třímilionového ročního odbytu během pouhých devíti let skutečně reálné?

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
Zdroj: Reuters, Jalopnik, Roa &Track

Štítky Mitsubishi Volkswagen Dieselgate

 

Přidat názorDiskuse: Downsizing je mrtev, ať žije upsizing!…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Ferrari slaví sedmdesátiny. Toto jsou nejvýznamnější milníky jeho historie

Ferrari slaví sedmdesátiny. Toto jsou nejvýznamnější milníky jeho historie

Dnes 15:50

Sedmnáctitisícové Maranello je domovem jedné z nejslavnějších automobilek světa. Ta slaví kulatiny a má za sebou mnoho úspěchů.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa, moje dcera je jako já!

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa,…

Mámě si vždycky postěžovala, když jí něco trápilo, tak si teď u ní vylila srdíčko. Momentálně je ovšem americká…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Následující příběh je vpravdě světový. Odehrává se v Novém Yorku, Chicagu, rakouské Vídni a německých Brémách.…