Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvanáctiválcový Mercedes-Benz S končí. Jaké dvanáctiválcové limuzíny na trhu zůstávají?

David Bureš
Diskuze (81)
Mercedes-Benz se postupně zbavuje svého šestilitrového dvanáctiválce. Po třídách G a SL končí také v sedanu třídy S.

Nejen fanoušci dvanáctiválcových motorů mají opět důvod říkat, že automobilový svět už není takový jako dříve. Mercedes-Benz totiž potvrzuje dřívější zprávy a zbavuje se svého šestilitrového dvanáctiválce s dvojitým přeplňováním. Na letošním ženevském autosalonu se s ním rozloučí sedan třídy S, v podobě rozlučkové verze S 65 Final Edition.

Bližší informace o této speciální (ale trochu smutné) edici výrobce neprozradil. Zatím pouze tvrdí, že S 65 Final Edition korunuje a ukončuje dlouhý úspěšný příběh šestilitrového dvanáctiválce s dvojitým přeplňováním v třídě S sedan.

Konec S 65 následuje po dřívějším ukončením prodeji modelů SL 65 a G 65 s tím samým šestilitrovým dvanáctiválcem. Motor dosud zůstává v kabrioletu a kupé třídy S a vrcholné variantě sedanu třídy S se znaky Maybachu. Ani ty ale podle všeho nebudou mít dlouhého trvání, šéf Mercedes-AMG Tobias Moers už loni na podzim přiznal, že s koncem životního cyklu dnešní generace třídy S stávající dvanáctiválcový motor v nabídce značky skončí. Vydržet by mohl pouze v modelech Maybach, jisté to ale také není.

Problémem šestilitru je hlavně jeho technické stáří. Motor s interním označením M279 přišel na trh v roce 2012 s tím, že byl založen na základech staršího agregátu M275 z počátku tisíciletí. Využíval tak rozvod s jednou vačkovou hřídelí a třemi ventily na válec. Velkoobjemový mnohoválcový agregát navíc produkoval vysoké emise, což je v dnešní době velice zatěžující okolnost. Mercedes jej tak i proto podle všeho nahradí nějakou silnou verzí svého čtyřlitrového osmiválce s dvěma turby, který by měl zvládnout poskytnout obdobnou sílu při menší spotřebě.

Jestliže vedení Mercedesu má pocit, že se mu další vývoj dvanáctiválce už nevyplatí a raději ho nahradí menším agregátem, konkurence zatím v této oblasti setrvává. Byť i BMW a Audi s dvanáctiválcovým motorem musejí řešit problémy a navíc naznačují, že tato generace jejich modelů může být poslední aplikace jejich dvanáctiválcových jednotek.

BMW se svého 6,6litrového dvanáctiválce s dvěma turbodmychadly v řadě 7 na čas kvůli emisním normám zbavilo, s letošním uvedením faceliftované verze sedmičky jej ale do nabídky opět vrátí, doplněný o filtr pevných částic a s výkonem snížením na 430 kW. Do řady 8 ho ale neuvedlo, byť se o tom nějaký čas spekulovalo.

Podobně je na tom též Audi. Aktuální A8 sice na premiéře v roce 2017 prezentovalo i s motorem 6.0 TFSI W12 o výkonu 430 kW, v českém konfigurátoru ho ale dosud nenajdeme. Ostatně i modernizované BMW 7 na český ceník zatím čeká.

Pokud tak koukáte po dvanáctiválcové limuzíně, měli byste hledět ještě o stupínek výše. Přímá konkurence velkých sedanů německé prémiové trojky jako Maserati Quattroporte, Lexus LS nebo Jaguar XJ dvanáctiválec nenabízí, takové Bentley a Rolls-Royce ale ano. V případě Bentley je tu 6.0 W12 twin-turbo pro Flying Spur, zatímco u Rollsu 6,6litrový dvanáctiválec s dvěma turbodmychadly pro Ghost. V jejich případě se podle všeho nic nemění a oba luxusní výrobci s těmito agregáty počítají i v následujících letech. Dvanáctiválce pak samozřejmě zůstávají i v supersportovních vozech, Aston Martin, Ferrari nebo Lamborghini s nimi rozhodně končit nehodlají.

David Bureš
Diskuze (81)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
27. 2. 2019 22:46
Re: Zas o konkurenci méně
Pitomosti mě nezajímaj.....
Avatar - Barrichello
27. 2. 2019 22:45
Re: Zas o konkurenci méně
skla
Avatar - Hammunasakra
26. 2. 2019 22:54
Re: V pohodě
No hlavně že ten V12 = furt do svejch aut cpe. A nejen do Rollse = v Bentley brzy skončí W12 mimochodem
Avatar - Hammunasakra
26. 2. 2019 22:50
Re: Zas o konkurenci méně
jak loutka Putina [odkaz] a [odkaz] nemělo by tě tohle zajímat víc? Trumpeto? >:-[]

Už sis tipnul? [odkaz] :-)
Avatar - Hammunasakra
26. 2. 2019 22:47
Re: Zas o konkurenci méně
My? Co?