12.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Edonis: Připomeňte si příběh nejošklivějšího superauta světa

 

Supersport italské firmy s podivnými tvary využil techniku Bugatti EB 110. O jeho pohon se staral uprostřed uložený dvanáctiválec.

Když v roce 1995 zkrachovala automobilka Bugatti, tehdy sídlící v italském Campogallianu a vlastněná byznysmenem Romanem Artiolim, zanechala po sobě zkušené inženýry, kteří neměli co na práci. A když k tomu připočteme možnost využití najednou volné techniky tehdejšího Bugatti EB110, bylo rázem jasné, jak najednou tyto experty zaměstnat. Na základech zkrachovalého Bugatti vznikla společnost B Engineering, jejímž prvním (a také posledním) dílem byl model Edonis.

B Engineering (B jako Bugatti) pro stavbu Edonisu použilo za základ právě techniku EB110 Super Sport, která však byla radikálně upravena. Nemluvíme tu přitom jen o naprosto svébytném designu, který však popravdě řečeno krásy moc nepobral, ale také o přepracovaném agregátu. Beze změn tak vlastně zůstalo jen karbonové šasi.

Video

Jestliže motor v EB110 Super Sport měl objem 3,5 litru, konstruktéři B Engineering tento dvanáctiválec převrtali na objem 3,76 litru. Stejně tak došlo ke změně v přeplňování, soustrojí čtyř turbodmychadel (ano, tato koncepce tu byla už před Veyronem) bylo nahrazeno jednodušší kombinací dvou, ale zato větších, turbodmychadel. Výsledkem těchto prací byl výkon zvýšený z výchozích 449 kW na rovných 500 kW (680 koní), přičemž točivý moment vzrostl z 650 N.m na 735 N.m.

Zapomenuté supersporty: Znáte francouzský Mega Track (1992-1995)?

To je ohromná síla i v dnešních poměrech, natožpak v době na přelomu tisíciletí, kdy se na Edonisu pracovalo. Tehdy uváděné parametry, zrychlení z 0-100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlost 365 km/h, tak dokázaly nadchnout. Uprostřed uložený agregát s pěti ventily na válec přitom nekrotil pohon všech kol jako u EB110, šestistupňová převodovka místo toho sílu Edonisu posílala výhradně na zadní kola.

Odstranění pohonu všech kol dokázalo ušetřit 70 kilogramů hmotnosti, což pomohlo dále snížit lehkou konstrukci auta, na jejíž karoserii byl užit hliník nebo karbonová vlákna. Váha mimochodem činila zhruba 1.300 kilogramů.

To všechno ve výsledku znamenalo, že Edonis (řecký výraz pro vášeň) byl divočejší a surovější než výchozí Bugatti. To už bylo patrné na designu, který byl mnohem agresivnější než u EB110. Na komplikovaně tvarovaném designu s mnoha hranami mimochodem vedle hlavního konstruktéra Nicoly Materazziho (bývalého zaměstnance Bugatti či Ferrari) podle některých zdrojů pracoval také Marc Deschamps, známý ze studia Bertone, kde působil v dobách prací na Škodě Favorit. To interiér 4.350 mm dlouhého auta s rozvorem 2.565 mm tak extravagantní už nebyl, třeba volant se dá dokonce považovat za nudný.

Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Tým, jehož součástí byli vedle inženýrů Bugatti také bývalí pracovníci Lotusu (který byl jeden čas také vlastněn Romanem Artiolim), měl v plánu postavit 21 exemplářů Edonisu, které měly být prodávány za zhruba 760.000 eur (bezmála 20 milionů korun). Vedle zachování exkluzivity to mělo zdůrazňovat, že Edonis je „supersport pro 21. století.“ Představen byl 1. ledna 2001, přičemž každý z vyrobených aut měl nést jméno umělce nebo vynálezce právě toho století, jehož číslo ponese.

Na to ale už nikdy nedošlo. Přestože internetové stránky B Engineering fungují dodnes, nikdy nevyšlo najevo, kolik exemplářů Edonisu vlastně vzniklo. Postaveny byly minimálně dva exempláře, žlutý a červený, které se lišily také svým interiérem (podle všeho tedy nejde o jeden předělaný kus), zda k nim ale přibyl další, je neznámo. Zprávy o vzniku až 15 kusů jsou spíše tajné přání než informace s reálným podkladem. Firma se tak spíše zabývala servisováním EB110 než výrobou Edonisu, na které se rovněž specializovala. Větší úspěch tak podle všeho měla německá firma Dauer, která odkoupila několik nedokončených EB110, včetně náhradních dílů, a následně je zkompletovala.

Zapomenuté supersporty: Lister Storm (1993-2001) - Bouře z Albionu

Přestože vznik Edonisu pomohl zafinancovat pneumatikářský gigant Michelin (proto vůz obouval tehdy unikátní runflatové gumy této značky), rozjet nového výrobce superaut nebylo na počátku tisíciletí žádný lehký úkol. B Engineering tak nenapodobil dodnes fungující společnosti Pagani či Koenigsegg, které na přelomu tisíciletí také přišly se svými prvními sériovými auty, a zůstal u jednoho jediného modelu. A to je škoda, protože svět potřebuje co nejvíce superaut. Nebo ne?
Spolupracujeme s TipCars.com
Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 





 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde na jeho účet! Tíží mě to

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde…

Jen málokterá žena by si nechala líbit tolik ponížení, co Dagmar Patrasová (61). Její manžel Felix Slováček (74)…

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni (†18) na útes, aby ji střelil a skopl dolů

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni…

Chtěl se jí nadobro zbavit, a tak ji pod záminkou procházky vylákal na útes. Loren Bunner počkal, až jeho…

 

iSport.cz

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si počkali fanoušci

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si…

Z očí do očí se brněnští fanoušci rozhodli vyříkat si s trenérem Svatoplukem Habancem situaci, v níž se…

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále dostala výprask

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále…

Karolína Plíšková zůstala světovou tenisovou jedničkou. Rumunka Simona Halepová, která ji mohla na prvním místě…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…