Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobus míří do ulic Prahy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Dopravní podnik hl. m. Prahy se připravuje na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11.

V rámci společného projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), společnosti SOR Libchavy s.r.o. a Cegelec a.s. byly koncem letošního června zahájeny zkoušky nabíjecí infrastruktury pro elektřinou poháněný autobus.

Od poloviny července se má rozběhnout testovací provoz vozidla bez cestujících a nasazení do pravidelného provozu je plánováno od září. Ověřovací provoz se předpokládá v trvání jednoho roku, přičemž užívání vozidla bude poté možné případně prodloužit.

Projekt navazuje na předchozí zkušenosti s nasazením menších elektrobusů a jeho cílem je ověřit provozní, technické a ekonomické parametry vozidla SOR EBN 11, srovnatelného z hlediska obsaditelnosti se standardními dvanáctimetrovými autobusy.

Prototyp elektrobusu SOR EBN 11 se poprvé představil na výstavách v německém Hannoveru a polských Kielcích. Premiérou pro českou veřejnost byla výstava CzechBus, která se konala v listopadu loňského roku.

Dvounápravový elektrobus s celkovou délkou 11 m je poháněn motorem o výkonu 120 kW, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec, a.s.

Vozidlo s prostorem až pro 93 cestujících, z nichž 23 + 6 může být sedících, má dojezd v závislosti na náročnosti trasy v rozsahu 120 až 150 km/h a jeho maximální rychlost je 80 km/h.

Nabíjení baterií bude prováděno v nočních hodinách v areálu garáže Hostivař a má trvat pět až sedm hodin. Navíc je toto vozidlo vybaveno systémem rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované trolejbusové troleje v obratišti Želivského.

Tento nabíjecí úsek bude napájen z přilehlé sekce tramvajové sítě a bude zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení. Doba nabíjení plně vybité baterie se zde má pohybovat okolo jedné hodiny a denní dojezd autobusu se má díky tomu prodloužit minimálně na 260 km.

Součástí výbavy elektrobusu SOR EBN 11 určeného pro testovací provoz u DPP je mimo jiné elektrické topení, zajišťující zcela nulové emise v místě provozu a dvojice klimatizačních jednotek, zvyšujících cestovní komfort řidiče i cestujících.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Avatar - T613
1. 7. 2015 09:04
Re: co?
Ostrava fičí na Solarisech, SORů tu jezdí jen pár co by trolejbusy. A od podzimu se DPO zbaví de facto všech Karos/Irisbusů, přičemž jako náhradu dostanou Solarisy na CNG.
Avatar - KubikCv
30. 6. 2015 22:15
Dojezd?
Dojezd v km/h ? Já vím,že furt rejpám...to nemáte korektora? >:D
Avatar - Pekelná Micinka
30. 6. 2015 20:07
Z Prahy
Jen houšť. A taky pohodlný interiér i za cenu méně míst.
Avatar - Pekelná Micinka
30. 6. 2015 20:04
Re: co?
To je škoda. Jinak tomuhle řešení bych fandím. Ale proč se upínat na jednoho výrobce? Chápu, že je některé komponenty jsou pak opravitelné i z dílů pro "normální" bus, ale opustit celou koncepci jen proto, že jeden typ jednoho výrobce je na prd mi připadá hloupé. A že by byl SOR jediný nebo o tolik levnější tomu se mi nechce věřit.
Avatar - Pekelná Micinka
30. 6. 2015 19:59
Re: nejlepším vozidlem MHD do města je podle mě trolejbus
No vzhledem k tomu, kolik by stálo zatrolejování, bych řekl, že pro Prahu by byly daleko lepší právě takovéhle elektrobusy a busy na CNG. A tramvaje vzhledem k rozsahu stávající sítě asi nic nenahradí.