Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrobus SOR EBN 11 po roce provozu v Praze

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Elektrobus SOR EBN 11 má za sebou úspěšný rok provozu v pražských ulicích a před sebou má díky svým dosavadním výsledkům minimálně ještě jeden rok ve službách DPP.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se více než pět let zabývá testováním elektrobusů. V rámci tohoto projektu uzavřel elektrobus SOR EBN 11 k datu 31. srpna 2016 první rok provozu na pravidelných linkách.

Pozitivní provozní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování důležitých parametrů přinesly rozhodnutí o prodloužení zkušebního provozu až do konce srpna 2017.

Zkušební provoz elektrobusu byl v DPP zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. 8. 2016 pokořil hranici 70.000 kilometrů, drtivou většinu absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím DPP naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným naftovým autobusem.

Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období.

SOR EBN 11 představuje jedenáctimetrový nízkopodlažní elektrobus s kapacitou 93 cestujících, který je vybaven elektrickým topením a dvojicí klimatizačních jednotek, zvyšujících cestovní komfort řidiče i cestujících.

K pohonu vozidla s maximální rychlostí 80 km/h slouží elektromotor o výkonu 120 kW a lithium-iontové baterie s kapacitou 172 kWh. Dodavatelem elektrovýzbroje je společnost Cegelec, a.s.

Tento elektrobus je vybaven systémem rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě, kdy se doba nabíjení plně vybité baterie pohybuje kolem jedné hodiny.

Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro rychlonabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km v závislosti na lince, dnu v týdnu a dalších parametrech.

Pro rychlonabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař.

Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru letošního června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo.

Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů, které mají přímý vliv na plánování provozu a nabíjecích cyklů.

Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení dvouletého zkušebního cyklu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Avatar - Bubáq
9. 9. 2016 20:55
Re: Škoda dvou věcí
Výstižné...!
9. 9. 2016 12:03
Re: Škoda dvou věcí
v Praglu se resi jinci veci, dokud tohle nebude zakazka v miliardach, tak to malokoho zajima, neni tam totiz kde "tunelovat" ve velkem, takze se v tichosti zkousi jeden usmudlanej elektrobus, nekdo to ma jako zajimave placenou trafiku a aby se nereklo tak se to prodlouzi na dalsi rok, tedy dalsi rok trafikantstvi :-!

az pujde o nakup elektrobusu v nejakem vetsim mnozstvi, tak sem si na 100% jistej ze to vyhraje ta nejhorsi mozna firma s tema nejhorsima elektrobusama co bude potreba neustale servisovat a aby byla moznost na ty proklate elektrobusy nadavat :-! ostatne vidime jak skoncili vsechny nakupy vozoveho parku DPP za posledni dekadu, predrazne, obcas nepouzitelne, bez klimatizaci ktere na cene zakazky netvori ani 0.001% ceny :yes:
Avatar - Bubáq
9. 9. 2016 11:35
Škoda dvou věcí
a) těch busů mělo být v provozu alespoň 5 ks, pak by byly zkušenosti relevantní. Nevím, kdo za rozhodnutí o nasazení 1 ks může, zda DP, který chtěl ušetřit, nebo SOR, který nemá dost techniků na sledování zkušebního provozu;
b) standardní design busů SOR zevnitř i zvenku si už silně zaslouží změnu: přijatá technická řešení v interiéru mají velmi nizkou životnost a bus na malých kolech již po několika málo tis. km uvnitř drnčí tak, jako by byl v provozu alespoň 30 let. A co se týká exteriéru, SOR by si měl vzít příklad z elektrobusů italské firmy Modulo: mají svébytný design hlásající "já jsem moderní elektrobus", celoplošně nízkou podlahu (i vzadu), kvalitní řešení místa řidiče a pod.
Jestlipak DP zkoumá soustavně také zkušenosti jiných měst s elektrobusy?! nebo se zas jedná o prachsprostou a idiotsky amatérskou akci, kdy se Praha tváří jako že si vše odzkouší a nakoupí sama? Je sice pravda, že Praha má jedinečné terénní a prostorové parametry, ale to neznamená, že by se zkušenosti mnoha jiných hlavních měst měly Prahou ignorovat.
Tento článek je asi převzatý od SORu, takže mnou popsané otázky zodpovědět nemůže. Bylo by ale hezké, pokud by se profíci z AutoCZ o tyto otázky zajímali a PR článek doplnili o příslušné informace.
9. 9. 2016 09:49
Re: Elektrobusy
Proč se to nejmenuje SOR BEN??
9. 9. 2016 08:24
Re: Elektrobusy
To hele nevím, ale jezdí snad v Hradci Králové.