16.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Další revoluce: Budou mít auta elektromotory v kolech?

 

Budoucnost elektromobilů či hybridních vozidel má být v elektromotorech umístěných přímo v kolech automobilu. Na trhu se má toto revoluční řešení objevit už v průběhu letošního roku.

Za celým projektem Protean Drive, který má přinést revoluci do pohonu elektrických a hybridních vozidel, stojí firma Protean Electric s vývojovými základnami v USA, Velké Británii a Číně. Celé řešení spočívá v tom, že elektromotor nebude ve vozidle uložen v karoserii, ale bude přímo integrován do hnacího kola.

Lehčí i efektivnější

Pokud by se celé řešení uvedeného konceptu pohonu podařilo realizovat u sériových automobilů, přineslo by to zásadní zvrat v elektromobilitě. Jaké by mělo uvedené řešení vlastně výhody? Těch je dle vývojářů ze společnosti Protean Electric celá řada.

Elektromobil v příštích pěti letech koupí 40 % lidí, říká nejnovější průzkum

„Pohon Protean Drive nalezne uplatnění v rozličných aplikacích. Bez problému tak lze mít auto s pohonem pouze jedné nápravy, stejně jako všech kol. Případně lze takto snadno řešit hybridní vozidlo,“ říká na úvod Gabriel Donaldson, jeden z vývojářů z Protean Electric. V případě spojení s hybridním pohonem by například přední nápravu poháněl spalovací motor, zadní dvojice elektromotorů. Toto řešení již před lety uvedl koncern PSA, například u hybridního Peugeotu 508 RXH. V jeho případě ale s jedním centrálním elektromotorem na zadní nápravě a tedy s redukčním a stálým převodem a samozřejmě hnacími hřídeli kol.

Všechno hledej v kole

Firma Protean Electric mluví v případě popisovaného pohonu o takzvaném „chytrém aktuátoru“. Jak to celé vypadá? Zavěšení kola počítá s na prvním pohled konvenční těhlicí (držákem kola), stejně jako s běžnými koly z lehké slitiny obutými do normálních pneumatik. Specifické řešení představuje brzdový systém, jehož kotouč má vnitřní otvor o výrazně větším průměru. Trochu to tak připomíná kotouče pro brzdy UFO, používané kdysi na luxusním Audi V8. V tomto případě brzdič „objímal“ kotouč nikoliv vně, jak je obvyklé, ale zevnitř. A podobně je to vyřešeno i zde.

EMA 1: Toto je první československý elektromobil. Jak vznikl, jezdil a kde je dnes k vidění?

Dále už následuje sestava elektromotoru, skládající se z držáku s valivými ložisky, po nichž se odvaluje rotor synchronního elektromotoru s permanentním buzením, s magnetem uloženým uvnitř rotoru, tedy na statoru. Dále je zde ovládací a řídicí elektronika. Středem statoru elektromotoru dále prochází obvyklý náboj kola s ložisky. Systém pracuje stejně jako jiné elektromobily. Napájení zajišťuje akumulátor se stejnosměrným proudem, který se při napájení elektromotorů mění přes invertor na střídavý proud. Při brzdění a tedy rekuperaci brzdné energie to funguje obráceně. Střídavý proud je přes usměrňovač měněn na stejnosměrný, který jde do baterie. Kromě toho systém umožňuje velmi jednoduše řešit stranové rozdělování hnací síly a tím zajistit ještě snazší průjezd vozidla zatáčkou. Bez potřeby brzd či dodatečných zařízení v podobě různých lamelových spojek. Díky pokročilé regulaci pohonu bude možné dokonce nahradit systém ABS či protiprokluzový systém ASR.

Jednodušší a lehčí

Tím, že jsou elektromotory integrovány přímo do kol, odpadá jindy nezbytný hnací řetězec v podobě převodového ústrojí. To se v elektromobilech obyčejně omezuje na redukční a stálý převod v diferenciálu a dále hnací hřídele nápravy případně i kloubový hřídel. Z toho vyplývá jednoduchost celého pohonu a dále snížení hmotnosti auta. Fakt, že auto nepotřebuje obvyklý hnací řetězec, údajně zvyšuje účinnost pohonu o 6 až 8 procent v porovnání s konvenčním pohonem elektromobilu s poháněnou jednou nápravou.

Gabriel Donaldson srovnává pohon Protean Drive se systémem pohonu elektromobilu BMW i3. Jeho hnací ústrojí vykazuje hmotnost 102 kg, řešení firmy Protean Electric ovšem mluví o 72 kg. Právě tolik údajně váží pár elektromotorů s nezbytným ovládacím příslušenstvím. V praxi by to znamenalo úsporu 30 kg v porovnání s pohonem BMW i3.

Výroba pohonu Protean Drive má být realizována v Číně, a to při počátečním tempu od pěti do deseti jednotek týdně. Z toho vyplývá, že minimálně zpočátku rozhodně nepůjde o nic masového. Na druhou stranu už v současné době existuje uvedený pohon pro rozličné průměry kol, a sice od 14 do více než 20 palců.

Má to i nevýhody?

Jak se zdá, pohon Protean Drive skutečně slibuje mnohé a v řadě ohledů mají jeho tvůrci velmi přesvědčivé argumenty. Ostatně, že to takto lze vyřešit, ukázali už Američané začátkem 70. let u lunárního vozu LRV (Lunar Roving Vehicle) pro Apollo 15 až 17, což byly zároveň poslední tři lety lidí na Měsíc.

Nové baterie pro elektrododávku. Kolik ujede vylepšený Nissan e-NV200?

Z nevýhod, které nás napadají, můžeme zmínit předpoklad poměrně vysoké hmotnosti neodpružených částí podvozku. Dle výše napsaného váží každý z elektromotorů 36 kg. Představa, že máte takto těžké kolo spolu s nábojem a brzdičem a brzdami, musí mít notně vliv na jízdní vlastnosti vozidla zejména při jízdě na nerovném povrchu. A výrazně snížit hmotnost hnací jednotky v kole je poměrně obtížné, při současné technologii skoro nemožné, minimálně pro potřeby masovější výroby.

Podvozek vozu by však musel být pro zástavbu pohonu Protean Drive upraven i jinak, jistě by si vyžádal minimálně změny na zavěšení kol. V této souvislosti firma Protean electric taktně mlčí. Nezbývá tedy, než si počkat na první auta s touto technologií, která se objeví na silnici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP si…

Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS

Koalici v Liberci nejspíš vytvoří vítězní Starostové pro…

Na koalici v Praze 6 se dohodly TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN Na koalici v Praze 6 se dohodly TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN

V Praze 6 podepsaly koaliční smlouvu ODS, STAN a volební…

E.ON v Česku výrazně zvyšuje hrubý zisk E.ON v Česku výrazně zvyšuje hrubý zisk

Energetická skupina E.ON ČR měla loni obrat 1,99 miliardy…

 
 

Přidat názorDiskuse: Další revoluce: Budou mít auta…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Lamborghini zvažuje extrémní limitku. Postaví konkurenta Aston Martinu Valkyrie?

Lamborghini zvažuje extrémní limitku. Postaví konkurenta Aston Martinu Valkyrie?

Dnes 17:45

Vedení italské značky potvrdilo, že zvažuje malou produkci vozů s extrémním aerodynamickým balíčkem. Chce konkurovat britským automobilkám.




Blesk.cz

Karel Gott svěřil Blesku své největší přání: Týká se jeho malých dcer!

Karel Gott svěřil Blesku své největší přání: Týká se…

Své nejmladší dcery vedl Karel Gott (79) před kamerou v nové pohádce Když draka bolí hlava. V rozhovoru pro…

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

 

iSport.cz

Extraligový POWER RANKING: Pešán „na Baroše“, Piráti zpátky v kómatu

Extraligový POWER RANKING: Pešán „na Baroše“, Piráti…

Tipsport extraliga má za sebou další týden, který přinesl mnoho zajímavých příběhů. I když Sparta vede v indexu…

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i hodinky za 54 milionů

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i…

Hned po losu základních skupin Ligy mistrů bylo jasné, že tenhle zápas bude zřejmě tím nejsledovanějším ze…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Politici šli do extrému a řeší transgender, lidi to štve a těží z toho Rusové, říká datový analytik

Politici šli do extrému a řeší transgender, lidi to…

Akcentují se témata, která jsou pro většinu společnosti zcela okrajová, politika začala jít do extrému, tvrdí…