16.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Další revoluce: Budou mít auta elektromotory v kolech?

 

Budoucnost elektromobilů či hybridních vozidel má být v elektromotorech umístěných přímo v kolech automobilu. Na trhu se má toto revoluční řešení objevit už v průběhu letošního roku.

Za celým projektem Protean Drive, který má přinést revoluci do pohonu elektrických a hybridních vozidel, stojí firma Protean Electric s vývojovými základnami v USA, Velké Británii a Číně. Celé řešení spočívá v tom, že elektromotor nebude ve vozidle uložen v karoserii, ale bude přímo integrován do hnacího kola.

Lehčí i efektivnější

Pokud by se celé řešení uvedeného konceptu pohonu podařilo realizovat u sériových automobilů, přineslo by to zásadní zvrat v elektromobilitě. Jaké by mělo uvedené řešení vlastně výhody? Těch je dle vývojářů ze společnosti Protean Electric celá řada.

Elektromobil v příštích pěti letech koupí 40 % lidí, říká nejnovější průzkum

„Pohon Protean Drive nalezne uplatnění v rozličných aplikacích. Bez problému tak lze mít auto s pohonem pouze jedné nápravy, stejně jako všech kol. Případně lze takto snadno řešit hybridní vozidlo,“ říká na úvod Gabriel Donaldson, jeden z vývojářů z Protean Electric. V případě spojení s hybridním pohonem by například přední nápravu poháněl spalovací motor, zadní dvojice elektromotorů. Toto řešení již před lety uvedl koncern PSA, například u hybridního Peugeotu 508 RXH. V jeho případě ale s jedním centrálním elektromotorem na zadní nápravě a tedy s redukčním a stálým převodem a samozřejmě hnacími hřídeli kol.

Všechno hledej v kole

Firma Protean Electric mluví v případě popisovaného pohonu o takzvaném „chytrém aktuátoru“. Jak to celé vypadá? Zavěšení kola počítá s na prvním pohled konvenční těhlicí (držákem kola), stejně jako s běžnými koly z lehké slitiny obutými do normálních pneumatik. Specifické řešení představuje brzdový systém, jehož kotouč má vnitřní otvor o výrazně větším průměru. Trochu to tak připomíná kotouče pro brzdy UFO, používané kdysi na luxusním Audi V8. V tomto případě brzdič „objímal“ kotouč nikoliv vně, jak je obvyklé, ale zevnitř. A podobně je to vyřešeno i zde.

EMA 1: Toto je první československý elektromobil. Jak vznikl, jezdil a kde je dnes k vidění?

Dále už následuje sestava elektromotoru, skládající se z držáku s valivými ložisky, po nichž se odvaluje rotor synchronního elektromotoru s permanentním buzením, s magnetem uloženým uvnitř rotoru, tedy na statoru. Dále je zde ovládací a řídicí elektronika. Středem statoru elektromotoru dále prochází obvyklý náboj kola s ložisky. Systém pracuje stejně jako jiné elektromobily. Napájení zajišťuje akumulátor se stejnosměrným proudem, který se při napájení elektromotorů mění přes invertor na střídavý proud. Při brzdění a tedy rekuperaci brzdné energie to funguje obráceně. Střídavý proud je přes usměrňovač měněn na stejnosměrný, který jde do baterie. Kromě toho systém umožňuje velmi jednoduše řešit stranové rozdělování hnací síly a tím zajistit ještě snazší průjezd vozidla zatáčkou. Bez potřeby brzd či dodatečných zařízení v podobě různých lamelových spojek. Díky pokročilé regulaci pohonu bude možné dokonce nahradit systém ABS či protiprokluzový systém ASR.

Jednodušší a lehčí

Tím, že jsou elektromotory integrovány přímo do kol, odpadá jindy nezbytný hnací řetězec v podobě převodového ústrojí. To se v elektromobilech obyčejně omezuje na redukční a stálý převod v diferenciálu a dále hnací hřídele nápravy případně i kloubový hřídel. Z toho vyplývá jednoduchost celého pohonu a dále snížení hmotnosti auta. Fakt, že auto nepotřebuje obvyklý hnací řetězec, údajně zvyšuje účinnost pohonu o 6 až 8 procent v porovnání s konvenčním pohonem elektromobilu s poháněnou jednou nápravou.

Gabriel Donaldson srovnává pohon Protean Drive se systémem pohonu elektromobilu BMW i3. Jeho hnací ústrojí vykazuje hmotnost 102 kg, řešení firmy Protean Electric ovšem mluví o 72 kg. Právě tolik údajně váží pár elektromotorů s nezbytným ovládacím příslušenstvím. V praxi by to znamenalo úsporu 30 kg v porovnání s pohonem BMW i3.

Výroba pohonu Protean Drive má být realizována v Číně, a to při počátečním tempu od pěti do deseti jednotek týdně. Z toho vyplývá, že minimálně zpočátku rozhodně nepůjde o nic masového. Na druhou stranu už v současné době existuje uvedený pohon pro rozličné průměry kol, a sice od 14 do více než 20 palců.

Má to i nevýhody?

Jak se zdá, pohon Protean Drive skutečně slibuje mnohé a v řadě ohledů mají jeho tvůrci velmi přesvědčivé argumenty. Ostatně, že to takto lze vyřešit, ukázali už Američané začátkem 70. let u lunárního vozu LRV (Lunar Roving Vehicle) pro Apollo 15 až 17, což byly zároveň poslední tři lety lidí na Měsíc.

Nové baterie pro elektrododávku. Kolik ujede vylepšený Nissan e-NV200?

Z nevýhod, které nás napadají, můžeme zmínit předpoklad poměrně vysoké hmotnosti neodpružených částí podvozku. Dle výše napsaného váží každý z elektromotorů 36 kg. Představa, že máte takto těžké kolo spolu s nábojem a brzdičem a brzdami, musí mít notně vliv na jízdní vlastnosti vozidla zejména při jízdě na nerovném povrchu. A výrazně snížit hmotnost hnací jednotky v kole je poměrně obtížné, při současné technologii skoro nemožné, minimálně pro potřeby masovější výroby.

Podvozek vozu by však musel být pro zástavbu pohonu Protean Drive upraven i jinak, jistě by si vyžádal minimálně změny na zavěšení kol. V této souvislosti firma Protean electric taktně mlčí. Nezbývá tedy, než si počkat na první auta s touto technologií, která se objeví na silnici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Další revoluce: Budou mít auta…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…