16.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Další revoluce: Budou mít auta elektromotory v kolech?

 

Budoucnost elektromobilů či hybridních vozidel má být v elektromotorech umístěných přímo v kolech automobilu. Na trhu se má toto revoluční řešení objevit už v průběhu letošního roku.

Za celým projektem Protean Drive, který má přinést revoluci do pohonu elektrických a hybridních vozidel, stojí firma Protean Electric s vývojovými základnami v USA, Velké Británii a Číně. Celé řešení spočívá v tom, že elektromotor nebude ve vozidle uložen v karoserii, ale bude přímo integrován do hnacího kola.

Lehčí i efektivnější

Pokud by se celé řešení uvedeného konceptu pohonu podařilo realizovat u sériových automobilů, přineslo by to zásadní zvrat v elektromobilitě. Jaké by mělo uvedené řešení vlastně výhody? Těch je dle vývojářů ze společnosti Protean Electric celá řada.

Elektromobil v příštích pěti letech koupí 40 % lidí, říká nejnovější průzkum

„Pohon Protean Drive nalezne uplatnění v rozličných aplikacích. Bez problému tak lze mít auto s pohonem pouze jedné nápravy, stejně jako všech kol. Případně lze takto snadno řešit hybridní vozidlo,“ říká na úvod Gabriel Donaldson, jeden z vývojářů z Protean Electric. V případě spojení s hybridním pohonem by například přední nápravu poháněl spalovací motor, zadní dvojice elektromotorů. Toto řešení již před lety uvedl koncern PSA, například u hybridního Peugeotu 508 RXH. V jeho případě ale s jedním centrálním elektromotorem na zadní nápravě a tedy s redukčním a stálým převodem a samozřejmě hnacími hřídeli kol.

Všechno hledej v kole

Firma Protean Electric mluví v případě popisovaného pohonu o takzvaném „chytrém aktuátoru“. Jak to celé vypadá? Zavěšení kola počítá s na prvním pohled konvenční těhlicí (držákem kola), stejně jako s běžnými koly z lehké slitiny obutými do normálních pneumatik. Specifické řešení představuje brzdový systém, jehož kotouč má vnitřní otvor o výrazně větším průměru. Trochu to tak připomíná kotouče pro brzdy UFO, používané kdysi na luxusním Audi V8. V tomto případě brzdič „objímal“ kotouč nikoliv vně, jak je obvyklé, ale zevnitř. A podobně je to vyřešeno i zde.

EMA 1: Toto je první československý elektromobil. Jak vznikl, jezdil a kde je dnes k vidění?

Dále už následuje sestava elektromotoru, skládající se z držáku s valivými ložisky, po nichž se odvaluje rotor synchronního elektromotoru s permanentním buzením, s magnetem uloženým uvnitř rotoru, tedy na statoru. Dále je zde ovládací a řídicí elektronika. Středem statoru elektromotoru dále prochází obvyklý náboj kola s ložisky. Systém pracuje stejně jako jiné elektromobily. Napájení zajišťuje akumulátor se stejnosměrným proudem, který se při napájení elektromotorů mění přes invertor na střídavý proud. Při brzdění a tedy rekuperaci brzdné energie to funguje obráceně. Střídavý proud je přes usměrňovač měněn na stejnosměrný, který jde do baterie. Kromě toho systém umožňuje velmi jednoduše řešit stranové rozdělování hnací síly a tím zajistit ještě snazší průjezd vozidla zatáčkou. Bez potřeby brzd či dodatečných zařízení v podobě různých lamelových spojek. Díky pokročilé regulaci pohonu bude možné dokonce nahradit systém ABS či protiprokluzový systém ASR.

Jednodušší a lehčí

Tím, že jsou elektromotory integrovány přímo do kol, odpadá jindy nezbytný hnací řetězec v podobě převodového ústrojí. To se v elektromobilech obyčejně omezuje na redukční a stálý převod v diferenciálu a dále hnací hřídele nápravy případně i kloubový hřídel. Z toho vyplývá jednoduchost celého pohonu a dále snížení hmotnosti auta. Fakt, že auto nepotřebuje obvyklý hnací řetězec, údajně zvyšuje účinnost pohonu o 6 až 8 procent v porovnání s konvenčním pohonem elektromobilu s poháněnou jednou nápravou.

Gabriel Donaldson srovnává pohon Protean Drive se systémem pohonu elektromobilu BMW i3. Jeho hnací ústrojí vykazuje hmotnost 102 kg, řešení firmy Protean Electric ovšem mluví o 72 kg. Právě tolik údajně váží pár elektromotorů s nezbytným ovládacím příslušenstvím. V praxi by to znamenalo úsporu 30 kg v porovnání s pohonem BMW i3.

Výroba pohonu Protean Drive má být realizována v Číně, a to při počátečním tempu od pěti do deseti jednotek týdně. Z toho vyplývá, že minimálně zpočátku rozhodně nepůjde o nic masového. Na druhou stranu už v současné době existuje uvedený pohon pro rozličné průměry kol, a sice od 14 do více než 20 palců.

Má to i nevýhody?

Jak se zdá, pohon Protean Drive skutečně slibuje mnohé a v řadě ohledů mají jeho tvůrci velmi přesvědčivé argumenty. Ostatně, že to takto lze vyřešit, ukázali už Američané začátkem 70. let u lunárního vozu LRV (Lunar Roving Vehicle) pro Apollo 15 až 17, což byly zároveň poslední tři lety lidí na Měsíc.

Nové baterie pro elektrododávku. Kolik ujede vylepšený Nissan e-NV200?

Z nevýhod, které nás napadají, můžeme zmínit předpoklad poměrně vysoké hmotnosti neodpružených částí podvozku. Dle výše napsaného váží každý z elektromotorů 36 kg. Představa, že máte takto těžké kolo spolu s nábojem a brzdičem a brzdami, musí mít notně vliv na jízdní vlastnosti vozidla zejména při jízdě na nerovném povrchu. A výrazně snížit hmotnost hnací jednotky v kole je poměrně obtížné, při současné technologii skoro nemožné, minimálně pro potřeby masovější výroby.

Podvozek vozu by však musel být pro zástavbu pohonu Protean Drive upraven i jinak, jistě by si vyžádal minimálně změny na zavěšení kol. V této souvislosti firma Protean electric taktně mlčí. Nezbývá tedy, než si počkat na první auta s touto technologií, která se objeví na silnici.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Koncern GE zvažuje prodej průmyslových plynových motorů Koncern GE zvažuje prodej průmyslových plynových motorů

Americký průmyslový konglomerát General Electric (GE)…

„Prvek budoucnosti“ lithium investorům slušně vydělává už teď „Prvek budoucnosti“ lithium investorům slušně vydělává už teď

Nejčastěji je lithium skloňováno jako prvek budoucnosti –…

Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům

Polský premiér Mateusz Morawiecki dnes vyvolal pobouření,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Další revoluce: Budou mít auta…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 





 
Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Včera

Hodně unikátní kousek nabídla před pár dny aukční společnost Bring a Trailer.




Blesk.cz

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav (31) z Postupic: 5000 Kč padne na svatbu

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav…

"Hned první den a bum,"radoval se Jaroslav Andr (31) z Postupic na Benešovsku. »Utrhnul« úžasných 5000 Kč a stal…

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s ministrem vnitra: 13 mrtvých

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s…

Velké zemětřesení o síle 7,2 stupně zasáhlo v pátek místního času (v noci na sobotu českého času)…

 

iSport.cz

Mrázek kouzlil proti Nashvillu. Kaše dál září, góly dali i Zacha a Nosek

Mrázek kouzlil proti Nashvillu. Kaše dál září, góly…

SOUHRN | Petr Mrázek byl vyhlášen hlavní hvězdou sobotního zápasu NHL, ve kterém hokejisté Detroitu zvítězili…

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička, zase chyba… a ZLATO!

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička,…

Přepište dějiny, otevíráme zlatou bránu! Podobná památná hláška, jakou mají všichni spojenou s vítězstvím…

 

Reflex.cz

Poláci vydali deník židovské dívky, kterou zabili nacisté. Nová Anne Frank však žila a zemřela v ghettu v Přemyšli

Poláci vydali deník židovské dívky, kterou zabili…

„Poslouchejte! Poslouchejte mě. A rozumějte mi. Město zachvátila horečka. Myšlenka ghetta, takového, jaké už…

Olympiáda jako svátek diskriminace?

Olympiáda jako svátek diskriminace?

Asi i největší kavárenští povaleči si povšimli, že už zase probíhá jakási olympiáda, nyní tuším, že zimní.