Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Eliška Junková se dočká seriálu: Závodní příběh první dámy motorismu

David Bureš
Diskuze (1)

V televizní sérii o slavné české závodnici se vedle replik objeví i skutečné historické automobily. Atmosféra série má připomenout Velkého Gatsbyho.

Příběh české závodnice Elišky Junkové dodnes fascinuje, vždyť ve dvacátých letech zaujala celý závodnický svět, když se jako drobná žena dokázala prosadit v tehdy ve fyzicky hodně náročných automobilových závodech. Po několika knihách nebo televizním filmu se první dáma motorismu dočká televizní série, jehož scénář připravuje spisovatel Pavel Kosatík za dramaturgické spolupráce Zuzany Vojtíškové a Pavla Taussiga.

Televizní série je plánovaná jako čtyřdílná, každá epizoda má mít 90 minut, přičemž má především zachytit životní etapu Elišky Junkové mezi lety 1920 a 1938. Autoři slibují, že přiblíží tehdejší dobu i zákulisí velkých automobilových závodů. Chybět samozřejmě nebude přiblížení vůbec nejslavnějšího závodu Junkové, sicilské Targa Florio 1928, na které dojela v nabité konkurenci nejlepších závodníků té doby pátá. A to jen kvůli technickým problémům, nebýt jich, mohla i vyhrát!

„Uřídit těch 500 kilometrů se 7.000 zatáčkami je peklo i v dnešním autě, vybaveném všemi možnými posilovači. Nechápu, jak to dokázala Eliška Junková s tvrdým řízením bugatky a se svýma dívčíma rukama,“ říká o největším úspěchu královny volantu scénárista Pavel Kosatík, který si v rámci přípravy série vyzkoušel jízdu v historické bugatce a dalších veteránech z tehdejší doby.

„Líbí se mi, jak svým závoděním jako člověk zrála. Na začátku třeštiprdlo, které nemyslí na nic jiného než na to, jak porážet soupeře. Na konci žena, která pochopila, že za všechno, zvlášť za výhry, se platí,“ připomíná Kosatík, který pracoval třeba na seriálu České století, že krátce po největším úspěchu Junkové zemřel její manžel Čeněk. Při závodě na německém Nürburgringu...

Životní příběh Elišky Junkové se odehrával v mnoha zemích Evropy, a tak produkce jedná i se zahraničními partnery, hlavně z Německa, Itálie a Francie, kde Eliška Junková zanechala největší stopu. Počítá se s natáčením i v zahraničí a účastí zahraničních herců.

Přestože série přiblíží „mužský“ závodní svět, zaujmout má i ženy. „Píšu to hlavně jako příběh pro ženy. Aby svůj životní koncept mohly případně porovnávat s tím Eliščiným. Příběh rychlých aut, tj. ´příběh pro muže´, je to samozřejmě taky, ale až v druhé řadě,“ tvrdí autor scénáře, který v minulosti napsal třeba knihy o Janu Masarykovi nebo Ferdinandu Peroutkovi.

Každopádně se můžeme těšit na množství historických automobilů, vedle replik se počítá i se skutečnými veterány. „Jde nám o to, aby třeba v ´našem´ závodě Targa Florio ročník 1928, který byl největším závodem Elišky Junkové, startovaly vozy značek a typů, jaké tehdy na Sicílii skutečně jely,“ říká producent Zdeněk Skaunic. Repliky historických vozů Bugatti mimochodem vznikají v dílně dlouholetého sběratele, znalce těchto strojů a partnera projektu Ladislava Samohýla.

Vedle televizní série vznikne i dlouhometrážní dokumentární film, který do kin vstoupí na podzim roku 2020. Na něj následně naváže mezinárodní putovní výstava přibližující osobnost Elišky Junkové i velké automobilové závody její doby. Za projekty stojí producent Zdeněk Skaunic ze zlínských Filmových ateliérů, který si tím podle svých slov chce splnit svůj dlouholetý sen. A navíc půjde o oslavu 120. výročí od narození Elišky Junkové, kterou si tato dáma bez diskuze zaslouží.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - Brumbal
27. 10. 2017 12:16
Super zprava !
Eliska si rozhodne zaslouzi pripomenout jeji uspechy a zdatnost ridicky v tak ostre mechanicke dobe automobiloveho prumyslu 30. let.