Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

 

Do center osmnácti německých měst nesmějí od 1. ledna 2012 starší automobily, předběžné výsledky však žádné zlepšení kvality ovzduší nenaznačují.

Ve vybraných německých městech byly na začátku letošního roku rozšířeny emisní zóny, navíc v některých z nich byla zpřísněna pravidla pro vjezd do nich. Jak ale podotýká německý autoklub ADAC, tyto zóny k lepšímu ovzduší v centrech měst nevedou.

Množství škodlivých látek v německých městech loni zkoumala Spolková agentura pro životní prostředí, výsledky jejího výzkumu budou zveřejněny na konci ledna. Podle předběžných zpráv od výzkumníků se však zjistilo, že se množství prachových částic v nízkoemisních zónách meziročně zvýšilo. Výsledky tak budou zřejmě důkazem pro fakt, že na koncentraci prachových částic ve vzduchu má doprava jen malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť. Samotné omezení dopravy tak neznamená zlepšení kvality ovzduší.

Kvalitu ovzduší v zavedených emisních zónách již v minulosti měřil ADAC, který k tomu použil data z lokálních meteorologických stanic. Výsledky pak byly porovnány s výsledky ve městech, kde k zavedení emisních zón nedošlo.

ADAC zjišťoval průměrnou změnu koncentrace oxidu dusičitého a drobných prachových částic s průměrem do 10 mikrometrů (PM10) mezi lety 2007 a 2008, kdy v Německu byly zavedeny první emisní zóny. Jejich koncentrace pak byla porovnávána mezi blízkými městy, která zóny zavedla, a která ne. Výsledky z Berlína (zde zóny jsou) byly srovnány s těmi z Postupimi, výsledky z Mannheimu (zóny jsou) s Karlsruhe a Ludwigshafenu, a konečně výsledky ze Stuttgartu (má zóny) a jeho blízkého okolí.

Pouze mezi Mannheimem a sousedícími městy Karlsruhe a Ludwigshafen byly naměřeny větší rozdíly. V Mannheimu meziročně klesla koncentrace NO2 o 5,32 % a PM10 o 11,92 %, zatímco v Karlsruhe a Ludwigshafen klesla koncentrace NO2 o 3,09 % a PM10 o 5,86 %.

V ostatních městech byly rozdíly minimální, v Postupimi dokonce koncentrace NO2 klesla o 6,64 %, zatímco v sousedním Berlíně „jen“ o 5,34 %. Německý autoklub ale upozorňoval i na možné odchylky v měření.

Do center německých měst již jen s ekologickými známkami

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách. Pokud vozidla jedou konstantní rychlostí, spotřebují méně paliva, než pokud zastavují na křižovatkách a poté se rozjíždějí. To samozřejmě vede i k vypouštění méně škodlivin, především oxidů dusíku.

Nejen němečtí řidiči by si měli dávat pozor na novou, obrovskou emisní zónu v Porúří. Ta zahrnuje třináct měst a rozprostírá se na ploše velké zhruba 850 km2. Dosavadní emisní zóny, které byly svým rozšířením spojeny dohromady, se rozkládaly na čtvrtinové ploše. Mnozí majitelé starých vozidel, kteří neobdrží emisní známku, tak už na zdejší silnice nemohou vyjet.

Navíc se už pracuje na dalším rozšiřování a zpřísňování pravidel. Od 1. července 2014 tu vznikne takzvaná zelená zóna. Do ní smí vjet pouze automobily se zelenou známkou. V případě vozů s dieselovým motorem to jsou jen takové, které splňují normu Euro 4 a výše. Benzinové automobily dostanou tuto známku, pokud splňují alespoň normu Euro 1.

Emisní zóny v Německu: Přísnější pravidla od roku 2012

Do center Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Osnabrücku je od začátku roku povolen vjezd pouze automobilům se zelenou emisní známkou. Do zóny v Pleidelsheimu, která byla rozšířena i o sousední Ingersheim a Freiberg nad Neckarem, mohou pouze vozy se zelenou a žlutou známkou.

Do center 18 německých měst je od 1. ledna 2012 zakázán vjezd dieselovým automobilům s červenou emisní známkou, tedy takovým, které splňují pouze emisní normu Euro 2. Rozšíření zón vláda vysvětlila tím, že výzkumníci z Evropské unie naměřili v německých městech vyšší hodnoty emisních částic, než se dříve očekávalo. Pokud by zvýšená hodnota emisí přetrvávala, mohlo by za to Německo od EU dostat pokutu.

Anketa

Mohou podle vás nízkoemisní zóny zlepšit ovzduší ve městech?
  • Ano, stará auta nemají na silnicích co dělat

    24,3

    Hlasovat

     
  • Ne. Objevuje se stále více důkazů, že osobní auta nejsou primárním zdrojem znečistění.

    63,0

    Hlasovat

     
  • Nevím. O takových věcech by měli rozhodovat jen odborníci.

    12,7

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

 
Zdroj: ADAC

Štítky ADAC

 

Přidat názorDiskuse: Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není naděje na zlepšení

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není…

Smutná zpráva z Egypta: útok šílence s nožem má další oběť. Je jí česká účetní Lenka (36) z Rakovnicka, kterou…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…