Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

 

Do center osmnácti německých měst nesmějí od 1. ledna 2012 starší automobily, předběžné výsledky však žádné zlepšení kvality ovzduší nenaznačují.

Ve vybraných německých městech byly na začátku letošního roku rozšířeny emisní zóny, navíc v některých z nich byla zpřísněna pravidla pro vjezd do nich. Jak ale podotýká německý autoklub ADAC, tyto zóny k lepšímu ovzduší v centrech měst nevedou.

Množství škodlivých látek v německých městech loni zkoumala Spolková agentura pro životní prostředí, výsledky jejího výzkumu budou zveřejněny na konci ledna. Podle předběžných zpráv od výzkumníků se však zjistilo, že se množství prachových částic v nízkoemisních zónách meziročně zvýšilo. Výsledky tak budou zřejmě důkazem pro fakt, že na koncentraci prachových částic ve vzduchu má doprava jen malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť. Samotné omezení dopravy tak neznamená zlepšení kvality ovzduší.

Kvalitu ovzduší v zavedených emisních zónách již v minulosti měřil ADAC, který k tomu použil data z lokálních meteorologických stanic. Výsledky pak byly porovnány s výsledky ve městech, kde k zavedení emisních zón nedošlo.

ADAC zjišťoval průměrnou změnu koncentrace oxidu dusičitého a drobných prachových částic s průměrem do 10 mikrometrů (PM10) mezi lety 2007 a 2008, kdy v Německu byly zavedeny první emisní zóny. Jejich koncentrace pak byla porovnávána mezi blízkými městy, která zóny zavedla, a která ne. Výsledky z Berlína (zde zóny jsou) byly srovnány s těmi z Postupimi, výsledky z Mannheimu (zóny jsou) s Karlsruhe a Ludwigshafenu, a konečně výsledky ze Stuttgartu (má zóny) a jeho blízkého okolí.

Pouze mezi Mannheimem a sousedícími městy Karlsruhe a Ludwigshafen byly naměřeny větší rozdíly. V Mannheimu meziročně klesla koncentrace NO2 o 5,32 % a PM10 o 11,92 %, zatímco v Karlsruhe a Ludwigshafen klesla koncentrace NO2 o 3,09 % a PM10 o 5,86 %.

V ostatních městech byly rozdíly minimální, v Postupimi dokonce koncentrace NO2 klesla o 6,64 %, zatímco v sousedním Berlíně „jen“ o 5,34 %. Německý autoklub ale upozorňoval i na možné odchylky v měření.

Do center německých měst již jen s ekologickými známkami

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách. Pokud vozidla jedou konstantní rychlostí, spotřebují méně paliva, než pokud zastavují na křižovatkách a poté se rozjíždějí. To samozřejmě vede i k vypouštění méně škodlivin, především oxidů dusíku.

Nejen němečtí řidiči by si měli dávat pozor na novou, obrovskou emisní zónu v Porúří. Ta zahrnuje třináct měst a rozprostírá se na ploše velké zhruba 850 km2. Dosavadní emisní zóny, které byly svým rozšířením spojeny dohromady, se rozkládaly na čtvrtinové ploše. Mnozí majitelé starých vozidel, kteří neobdrží emisní známku, tak už na zdejší silnice nemohou vyjet.

Navíc se už pracuje na dalším rozšiřování a zpřísňování pravidel. Od 1. července 2014 tu vznikne takzvaná zelená zóna. Do ní smí vjet pouze automobily se zelenou známkou. V případě vozů s dieselovým motorem to jsou jen takové, které splňují normu Euro 4 a výše. Benzinové automobily dostanou tuto známku, pokud splňují alespoň normu Euro 1.

Emisní zóny v Německu: Přísnější pravidla od roku 2012

Do center Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Osnabrücku je od začátku roku povolen vjezd pouze automobilům se zelenou emisní známkou. Do zóny v Pleidelsheimu, která byla rozšířena i o sousední Ingersheim a Freiberg nad Neckarem, mohou pouze vozy se zelenou a žlutou známkou.

Do center 18 německých měst je od 1. ledna 2012 zakázán vjezd dieselovým automobilům s červenou emisní známkou, tedy takovým, které splňují pouze emisní normu Euro 2. Rozšíření zón vláda vysvětlila tím, že výzkumníci z Evropské unie naměřili v německých městech vyšší hodnoty emisních částic, než se dříve očekávalo. Pokud by zvýšená hodnota emisí přetrvávala, mohlo by za to Německo od EU dostat pokutu.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Mohou podle vás nízkoemisní zóny zlepšit ovzduší ve městech?
  • Ano, stará auta nemají na silnicích co dělat

    24,4

    Hlasovat

     
  • Ne. Objevuje se stále více důkazů, že osobní auta nejsou primárním zdrojem znečistění.

    62,8

    Hlasovat

     
  • Nevím. O takových věcech by měli rozhodovat jen odborníci.

    12,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

 
Zdroj: ADAC

Štítky ADAC

 

Přidat názorDiskuse: Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká. United spasil Martial

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká.…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…