Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

 
18.1. 2012 David Bureš David Bureš - db.png Google+ profil

Do center osmnácti německých měst nesmějí od 1. ledna 2012 starší automobily, předběžné výsledky však žádné zlepšení kvality ovzduší nenaznačují.

Ve vybraných německých městech byly na začátku letošního roku rozšířeny emisní zóny, navíc v některých z nich byla zpřísněna pravidla pro vjezd do nich. Jak ale podotýká německý autoklub ADAC, tyto zóny k lepšímu ovzduší v centrech měst nevedou.

Množství škodlivých látek v německých městech loni zkoumala Spolková agentura pro životní prostředí, výsledky jejího výzkumu budou zveřejněny na konci ledna. Podle předběžných zpráv od výzkumníků se však zjistilo, že se množství prachových částic v nízkoemisních zónách meziročně zvýšilo. Výsledky tak budou zřejmě důkazem pro fakt, že na koncentraci prachových částic ve vzduchu má doprava jen malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť. Samotné omezení dopravy tak neznamená zlepšení kvality ovzduší.

Kvalitu ovzduší v zavedených emisních zónách již v minulosti měřil ADAC, který k tomu použil data z lokálních meteorologických stanic. Výsledky pak byly porovnány s výsledky ve městech, kde k zavedení emisních zón nedošlo.

ADAC zjišťoval průměrnou změnu koncentrace oxidu dusičitého a drobných prachových částic s průměrem do 10 mikrometrů (PM10) mezi lety 2007 a 2008, kdy v Německu byly zavedeny první emisní zóny. Jejich koncentrace pak byla porovnávána mezi blízkými městy, která zóny zavedla, a která ne. Výsledky z Berlína (zde zóny jsou) byly srovnány s těmi z Postupimi, výsledky z Mannheimu (zóny jsou) s Karlsruhe a Ludwigshafenu, a konečně výsledky ze Stuttgartu (má zóny) a jeho blízkého okolí.

Pouze mezi Mannheimem a sousedícími městy Karlsruhe a Ludwigshafen byly naměřeny větší rozdíly. V Mannheimu meziročně klesla koncentrace NO2 o 5,32 % a PM10 o 11,92 %, zatímco v Karlsruhe a Ludwigshafen klesla koncentrace NO2 o 3,09 % a PM10 o 5,86 %.

V ostatních městech byly rozdíly minimální, v Postupimi dokonce koncentrace NO2 klesla o 6,64 %, zatímco v sousedním Berlíně „jen“ o 5,34 %. Německý autoklub ale upozorňoval i na možné odchylky v měření.

Do center německých měst již jen s ekologickými známkami

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách. Pokud vozidla jedou konstantní rychlostí, spotřebují méně paliva, než pokud zastavují na křižovatkách a poté se rozjíždějí. To samozřejmě vede i k vypouštění méně škodlivin, především oxidů dusíku.

Nejen němečtí řidiči by si měli dávat pozor na novou, obrovskou emisní zónu v Porúří. Ta zahrnuje třináct měst a rozprostírá se na ploše velké zhruba 850 km2. Dosavadní emisní zóny, které byly svým rozšířením spojeny dohromady, se rozkládaly na čtvrtinové ploše. Mnozí majitelé starých vozidel, kteří neobdrží emisní známku, tak už na zdejší silnice nemohou vyjet.

Navíc se už pracuje na dalším rozšiřování a zpřísňování pravidel. Od 1. července 2014 tu vznikne takzvaná zelená zóna. Do ní smí vjet pouze automobily se zelenou známkou. V případě vozů s dieselovým motorem to jsou jen takové, které splňují normu Euro 4 a výše. Benzinové automobily dostanou tuto známku, pokud splňují alespoň normu Euro 1.

Emisní zóny v Německu: Přísnější pravidla od roku 2012

Do center Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Osnabrücku je od začátku roku povolen vjezd pouze automobilům se zelenou emisní známkou. Do zóny v Pleidelsheimu, která byla rozšířena i o sousední Ingersheim a Freiberg nad Neckarem, mohou pouze vozy se zelenou a žlutou známkou.

Do center 18 německých měst je od 1. ledna 2012 zakázán vjezd dieselovým automobilům s červenou emisní známkou, tedy takovým, které splňují pouze emisní normu Euro 2. Rozšíření zón vláda vysvětlila tím, že výzkumníci z Evropské unie naměřili v německých městech vyšší hodnoty emisních částic, než se dříve očekávalo. Pokud by zvýšená hodnota emisí přetrvávala, mohlo by za to Německo od EU dostat pokutu.

Anketa

Mohou podle vás nízkoemisní zóny zlepšit ovzduší ve městech?
  • Ano, stará auta nemají na silnicích co dělat

    24,3

    Hlasovat

     
  • Ne. Objevuje se stále více důkazů, že osobní auta nejsou primárním zdrojem znečistění.

    62,7

    Hlasovat

     
  • Nevím. O takových věcech by měli rozhodovat jen odborníci.

    13,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový

Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje…

Samsung dosáhl rekordního provozního zisku Samsung dosáhl rekordního provozního zisku

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics v…

Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

 
Zdroj: ADAC

Štítky ADAC

 

Přidat názorDiskuse: Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho zakrátko oznámí

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho…

Je to tady! Princ William (35) a vévodkyně Kate (36) uvedli, že dnes prozradí jméno svého nejmladšího syna,…

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí. Spoušť zachytila kamera

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí.…

Neobvyklý pohled se naskytl lidem v peruánském městě Cuzco. Po ulicích běhal splašený býk, který vrážel, do čeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem celkem pomohli 5 body

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem…

Útočníci David Pastrňák a David Krejčí výrazně pomohli v sedmém rozhodujícím zápase prvního kola play off NHL k…

 

Reflex.cz

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný epos pro moderní dobu

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný…

Desetiletá sága marvelovského filmového vesmíru dochází grandiózního finále ve filmu Avengers: Infinity War...…

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…