Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

 

Do center osmnácti německých měst nesmějí od 1. ledna 2012 starší automobily, předběžné výsledky však žádné zlepšení kvality ovzduší nenaznačují.

Ve vybraných německých městech byly na začátku letošního roku rozšířeny emisní zóny, navíc v některých z nich byla zpřísněna pravidla pro vjezd do nich. Jak ale podotýká německý autoklub ADAC, tyto zóny k lepšímu ovzduší v centrech měst nevedou.

Množství škodlivých látek v německých městech loni zkoumala Spolková agentura pro životní prostředí, výsledky jejího výzkumu budou zveřejněny na konci ledna. Podle předběžných zpráv od výzkumníků se však zjistilo, že se množství prachových částic v nízkoemisních zónách meziročně zvýšilo. Výsledky tak budou zřejmě důkazem pro fakt, že na koncentraci prachových částic ve vzduchu má doprava jen malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť. Samotné omezení dopravy tak neznamená zlepšení kvality ovzduší.

Kvalitu ovzduší v zavedených emisních zónách již v minulosti měřil ADAC, který k tomu použil data z lokálních meteorologických stanic. Výsledky pak byly porovnány s výsledky ve městech, kde k zavedení emisních zón nedošlo.

ADAC zjišťoval průměrnou změnu koncentrace oxidu dusičitého a drobných prachových částic s průměrem do 10 mikrometrů (PM10) mezi lety 2007 a 2008, kdy v Německu byly zavedeny první emisní zóny. Jejich koncentrace pak byla porovnávána mezi blízkými městy, která zóny zavedla, a která ne. Výsledky z Berlína (zde zóny jsou) byly srovnány s těmi z Postupimi, výsledky z Mannheimu (zóny jsou) s Karlsruhe a Ludwigshafenu, a konečně výsledky ze Stuttgartu (má zóny) a jeho blízkého okolí.

Pouze mezi Mannheimem a sousedícími městy Karlsruhe a Ludwigshafen byly naměřeny větší rozdíly. V Mannheimu meziročně klesla koncentrace NO2 o 5,32 % a PM10 o 11,92 %, zatímco v Karlsruhe a Ludwigshafen klesla koncentrace NO2 o 3,09 % a PM10 o 5,86 %.

V ostatních městech byly rozdíly minimální, v Postupimi dokonce koncentrace NO2 klesla o 6,64 %, zatímco v sousedním Berlíně „jen“ o 5,34 %. Německý autoklub ale upozorňoval i na možné odchylky v měření.

Do center německých měst již jen s ekologickými známkami

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách. Pokud vozidla jedou konstantní rychlostí, spotřebují méně paliva, než pokud zastavují na křižovatkách a poté se rozjíždějí. To samozřejmě vede i k vypouštění méně škodlivin, především oxidů dusíku.

Nejen němečtí řidiči by si měli dávat pozor na novou, obrovskou emisní zónu v Porúří. Ta zahrnuje třináct měst a rozprostírá se na ploše velké zhruba 850 km2. Dosavadní emisní zóny, které byly svým rozšířením spojeny dohromady, se rozkládaly na čtvrtinové ploše. Mnozí majitelé starých vozidel, kteří neobdrží emisní známku, tak už na zdejší silnice nemohou vyjet.

Navíc se už pracuje na dalším rozšiřování a zpřísňování pravidel. Od 1. července 2014 tu vznikne takzvaná zelená zóna. Do ní smí vjet pouze automobily se zelenou známkou. V případě vozů s dieselovým motorem to jsou jen takové, které splňují normu Euro 4 a výše. Benzinové automobily dostanou tuto známku, pokud splňují alespoň normu Euro 1.

Emisní zóny v Německu: Přísnější pravidla od roku 2012

Do center Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Osnabrücku je od začátku roku povolen vjezd pouze automobilům se zelenou emisní známkou. Do zóny v Pleidelsheimu, která byla rozšířena i o sousední Ingersheim a Freiberg nad Neckarem, mohou pouze vozy se zelenou a žlutou známkou.

Do center 18 německých měst je od 1. ledna 2012 zakázán vjezd dieselovým automobilům s červenou emisní známkou, tedy takovým, které splňují pouze emisní normu Euro 2. Rozšíření zón vláda vysvětlila tím, že výzkumníci z Evropské unie naměřili v německých městech vyšší hodnoty emisních částic, než se dříve očekávalo. Pokud by zvýšená hodnota emisí přetrvávala, mohlo by za to Německo od EU dostat pokutu.

Anketa

Mohou podle vás nízkoemisní zóny zlepšit ovzduší ve městech?
  • Ano, stará auta nemají na silnicích co dělat

    24,3

    Hlasovat

     
  • Ne. Objevuje se stále více důkazů, že osobní auta nejsou primárním zdrojem znečistění.

    63,2

    Hlasovat

     
  • Nevím. O takových věcech by měli rozhodovat jen odborníci.

    12,5

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: ADAC

Štítky ADAC

 

Přidat názorDiskuse: Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…