Euro NCAP 2013: Mazda 6 – Podruhé s plným počtem hvězd
Nová Mazda 6 je již čtvrtým zástupcem této modelové řady v testech Euro NCAP a druhým, který odjíždí s plným počtem hvězd. Poprvé měla Mazda 6 pět hvězd v roce 2009 a její předchůdkyně získaly za testy absolvované v letech 2003 a 2005 jen čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři, resp. čtyři za ochranu dětí a po jedné za ochranu chodců.
Předmětem testu byla Mazda 6, 2.2DE Wagon s karosérií pětidvéřové kombi, pohotovostní hmotností 1420 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala DSC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen cestujících řidiče i spolujezdce. Mazda poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá. Při zkoumání vozu po nárazu bylo zjištěno, že dveře po nárazu zcela nedoléhaly, za což byl vůz penalizován.
Při nárazu na sloup prokázal vůz dostatečnou ochranu hrudníku a dobrou ochranu všech ostatních částí těla cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,4 | 90% | 7,5 | 94% | 7,9 | 99% | 3,6 | 90% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny při dynamických testech získala Mazda 6 maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale hlava figuríny při zpětném pohybu narazila do hlavové opěrky zadního sedadla. Přestože kontakt nebyl tvrdý, automobil ztratil všechny body za ochranu hlavy za špatnou kontrolu pohybu sedačky.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Při instalaci dětské autosedačky skupiny II/III je třeba zvýšené pozornosti na umístění úchytů ISOFIX a správnému připevnění sedačky. Auta s dřívějším VIN než JMZGJ622621142289 mají úchyty ISOFIX jinak tvarované a uchycení se může od výsledků Euro NCAP lišit.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 19,9 | 83% | 7 | 88% | 11 | 69% | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Naopak přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu pánevní oblasti chodců a nezískala žádné body. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 17,8 | 74% | 0 | 0% | 6 | 100% | 24 | 66% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mazdy 6 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro všechna sedadla. Vozy od VIN JMZGJ622621142289 mají omezovač rychlosti, který splňuje nároky Euro NCAP na toto zařízení.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Největším problémem se po testech jeví uchycení dětské sedačka po směru jízdy. Lépe by chtělo propracovat i ochranu poskytovanou přední hranou kapoty.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 38 | 77% | 24 | 66% | 7 | 81% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |