Euro NCAP 2014: Nissan Qashqai – S plným počtem hvězd
Nový Nissan Qashqai dosáhl výrazně lepších výsledků než jeho předchůdce, který si v roce 2007 sice odvezl z testů Euro NCAP pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, ale jen čtyři hvězdy za ochranu dětí a jen dvě hvězdy na ochranu chodců.
Euro NCAP spolu s tímto vozem přináší nový systém hodnocení bezpečnostních prvků obohacený o hodnocení systémů varujících před výjezdem ze zvoleného jízdního pruhu a před přílišným přiblížením se k vozidlu před vámi.
Předmětem testu byl Nissan Qashqai 1.5dCi Acenta s pětidveřovou karoserií, pohotovostní hmotností 1388 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech, systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu, automatické nouzové brždění a varování před kolizí včetně automatického brždění.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a základny EasyFix) autosedačka Maxi Cosi Cabriofix, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Nissan prokázal, že poskytuje stejnou míru ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Qashqai získal maximum bodů za dobrou ochranu všech částí těla řidiče, stejně tak získal maximum i při testu bočního nárazu. Při testu bočního nárazu na sloup byla dobrá ochrana všech částí těla kromě ochrany hrudníku, která byla vyhodnocena jako dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash). Geometrické vyhodnocení zadních sedaček indikuje dobrou ochranu proti tomuto typu nárazu.
Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | AEB City | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,6 | 98% | 8 | 100% | 7,7 | 96% | 2,4 | 60% | 0,0 | 0% | 34 | 88% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Qashqai maximum bodů za ochranu 18měsíčního. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do vnitřního vybavení vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, a řidič má jasný přehled o jeho stavu. Ve voze jsou umístěna dobře viditelná varování před používáním dětské autosedačky na předním sedadle bez předchozího vypnutí airbagu.
Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,8 | 95% | 6 | 75% | 12 | 75% | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty má dobré výsledky v oblast středu vozu, vnější oblasti už mají výsledky většinou špatné.
Povrch kapoty poskytuje dobrou nebo dostatečnou ochranu na většině svého povrchu, špatnou ochranu poskytuje v oblasti základny A- sloupků.
Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15,8 | 66% | 3,1 | 52% | 6 | 100% | 25 | 69% |
Asistenční systémy
Nissan Qashqai je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability a připomínáním zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla, které splňují nároky Euro NCAP. Volitelnou položkou výbavy je systém automatického nouzového brždění (AEB), který v provozu mimo město funguje odpovídajícím způsobem. Požadavkem je, aby systémy AEB pro městský provoz byly standardní součástí výbavy a proto za tuto část Nissan nezískává body. Další volitelnou součástí je systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu, který splňuje nároky Euro NCAP.
Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Opuštění pruhu | AEB mimo město | Celkem | ||||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||||
Asistenční systémy | 1,7 | 3 | 3 | 1,0 | 1,7 | 10 | 79% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nový Nissan Qashqai si v testech Euro NCAP vedle velmi dobře v ochraně dětí a dobré výsledky předvedl i v kategorii ochrany dospělých cestujících. Více než slušný standard nabízí v oblasti asistenčních systémů, ale celkové skóre mu mírně kazí ochrana chodců.
Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 88% | 41 | 83% | 25 | 69% | 10 | 79% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |