Kia Sportage ve své nejnovější podobě navázala na svého předchůdce. Ve srovnání s ním se ovšem výrazně zlepšila v ochranně chodců.
Kia Sportage ve své čtvrté generaci nabízí dobrou ochranu dospělým i dětským cestujícím a oproti třetí generaci testované v roce 2010 přinesla zlepšení v ochranně chodců, i když zde je stále co zlepšovat.
Předmětem testu byla Kia Sportage 1.7 CRDi GL, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1425 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18-měsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Römer BabySafe a ISOFIX bází a pro tříleté dítě Römer Duo Plus po směru jízdy.
+
Ochrana dospělých
Sportage získala v testu částečného čelního nárazu maximální počet bodů. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce a Kia dokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech částí těla řidiče a cestujících na zadních sedadlech dobrá s výjimkou hrudníku, jehož ochrana byla o zlomek bodu jen dostatečná.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů. Dobrá byla ochrana i při bočním nárazu na sloup
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), zatímco geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu při tomto druhu nárazu. Systém autonomního brzdění, který by v nižších rychlostech, běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, pomohl zmírnit jejich následky, nebyl hodnocen, protože není standardním vybavením vozu.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test
Čelní - deformace
Čelní - celá šíře
Boční
Whiplash
AEB city
Celkem
Jednotky
body
body
body
body
body
%
body
%
Ochrana dospělých
8
7,9
16
2,3
0
0%
34,2
90%
Ochrana dětí
Kia získala při dynamických testech maximální počet bodů za ochranu 18-měsíčního dítěte. Pohyb dopředu tříleté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný, body byly sraženy jen za působení velkého tahu na oblast krku.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test
18měsíční dítě
3leté dítě
Bezpečnostní výbava
Upevnění
Celkem
Jednotky
body
body
body
body
body
%
Ochrana dětí
12
10
7
12
41,0
83%
Ochrana chodců
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců byla vyhodnocena jako převážně dobrá, místy špatná.
Kapota poskytuje ochranu převážně dobrou nebo dostatečnou, v oblasti kolem čelního skla a A sloupků špatnou.
Příplatkový systém autonomního brzdění rozeznává jak auta, tak chodce, hodnocení tohoto systému však bude obsahem testů Euro NCAP až v roce 2016.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test
Hlava
Pánev
Nohy
Celkem
Jednotky
body
body
body
body
%
Ochrana chodců
14
4,2
5,9
24,0
66%
Asistenční systémy
Standardním vybavením Kia Sportage je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla.
Omezovač rychlosti je za příplatek, ale předpokládá se prodej v dostatečném množství aut, aby splnil požadavky Euro NCAP. Systém kombinuje data z digitálních map a kamery na čelním skle a zprostředkovává řidiči informace o rychlostních omezeních.
Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu je součástí příplatkové výbavy a byl zahrnut do hodnocení.
Systém autonomního brzdění je také za příplatek, ale nepředpokládá se u něj prodej dostatečný pro zahrnutí do hodnocení.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-
Omezovač rychl.
Stabilizační systém
Připomínač pásů
Jízdní pruhy
AEB Interurban
Celkem
-
body
body
body
body
body
body
%
Asistenční systémy
2,3
3
3
1
0
9,3
71%
Celkový výsledek: Pět hvězd
Kia Sportage ve své čtvrté generaci absolvovala testy Euro NCAP s velmi dobrými výsledky především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících. Dobrých výsledků dosáhl tento model i v kategorii asistenčních systémů. Nejvíce prostoru pro zlepšení je tradičně v oblasti ochrany chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků
Kategorie
1
2
3
4
Celkem
Název
Ochrana dospělých
Ochrana dětí
Ochrana chodců
Asist. syst.
Vážený průměr
Jednotky
body
%
body
%
body
%
body
%
%
Výsledky
34
90%
41
83%
24
66%
9
71%
82%
Počet hvězd
*****
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015)
V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.