Euro NCAP 2015: Volvo XC90 – Pět hvězd pro švédské SUV
Volvo XC90 první generace absolvovalo testy euro NCAP v roce 2003 a podle tehdejšího hodnocení získalo plný počet pěti hvězd. Nástupce v podobě stejnojmenné druhé generace jde plně v jeho stopách a rovněž získal plný počet hvězd. Špičkové výsledky pak předvedl prakticky ve všech kategoriích.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty městské AEB systémy. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla.
Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.
Předmětem testu bylo Volvo XC90 D5, s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Momentum a pohotovostní hmotností 2040 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, AEB City i Inter – Urban, tempomat a asistent pro jízdu v pruhu, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany obou věkových kategorií dětí byla instalována proti směru jízdy autosedačka HTS iZi Kid X3 ISOfix.
crashtest volvo euroncap novemodely video
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Volvo dokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu (novinka roku 2015) byla ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá. Ochrana hrudníku cestujících na zadních sedadlech byla dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá.
V testování bočního nárazu získalo Volvo XC90 maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla výsledná ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá.
V původním testu nárazu na sloup nedošlo k plnému nafouknutí bočního airbagu a tím byla oslabena ochrana cestujících ve volitelné třetí řadě sedadel. Aktuální test byl proveden s vozem, u kterého je již tento problém vyřešen. Kvůli výměně této součástky bude Volvo majitele vozů s třetí řadou sedadel kontaktovat.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na všech sedadlech. Systém autonomního brždění plně funguje při nižších rychlostech běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, a získal maximální počet bodů.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,8 | 7,8 | 15,6 | 2,8 | 3 | 75% | 37,0 | 97% |
Ochrana dětí
Volvo XC90 získalo maximální počet bodů za ochranu dětí obou věkových kategorií.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit a to včetně sedadel třetí řady.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 7 | 12 | 43,0 | 87% |
Ochrana chodců
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců. Zatímco přední hrana kapoty poskytuje převážně špatnou ochranu pánevní oblasti chodců, kapota samotná poskytuje ochranu dobrou nebo dostatečnou. špatná ochrana nebyla zaznamenána dokonce ani kritické v oblasti čelního skla a A sloupků.
Systém autonomního brzdění rozpoznává kromě automobilů i chodce a cyklisty. Tuto schopnost však bude Euro NCAP hodnotit a oceňovat až v roce 2016.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 18,6 | 1,4 | 6 | 26,0 | 72% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením testovaného Volva XC90 jsou všechny tyto bezpečnostní prvky: ESC; připomínač nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla, včetně třetí řady sedadel; systém upozorňující na vyjetí z jízdního pruhu, který v případě potřeby auto vrátí do původní dráhy; omezovač rychlosti využívající kameru a digitální mapu k určení místního omezení rychlosti, umožňující jak manuální, tak automatické nastavování rychlosti; autonomní brzdící systém, který získal maximální počet bodů, zabraňující kolizím při všech testovaných scénářích a rychlostech
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 13,0 | 100% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Tradiční silnou stránkou vozů Volvo je bezpečnost cestujících, v případě XC90 doplněná širokou škálou asistenčních systémů. Zlepšit už lze snad jen opatření pro bezpečnost chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 97% | 43 | 87% | 26 | 72% | 13 | 100% | 90% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |