Euro NCAP 2015: VW Touran – Pět hvězd na první pokus
Volkswagen Touran si v roce 2003 z testů Euro NCAP odvážel nejprve jen čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a až následně po přehodnocení mu byl udělen plný počet pěti hvězd. Nový Touran se letos podobnými obtížemi nepotýkal a dostal rovnou plných pět hvězd.
Předmětem testu byl VW Touran 1.6 TDI, s karosérií pětidvéřové MPV, výbavou Comfortline a pohotovostní hmotností 1483 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18 měsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka G0 Plus ISOFIX a pro tříleté dítě G1 ISOFIX Duo Plus s úchytem Top Tether po směru jízdy.
crashtest vw euroncap novemodely video mpv
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Touran prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu získal vůz plný počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla řidiče. Ochrana cestujících na zadních sedadlech byla dobrá nebo dostatečná.
V obou testech bočního nárazu získal Volkswagen Touran maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na všech sedadlech.
Systém autonomního brzdění není standardním vybavením vozu, a proto nebyl hodnocen.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,6 | 7,8 | 16 | 2,4 | 0 | 0% | 33,8 | 88% |
Ochrana dětí
Touran získal maximální počet bodů za ochranu 3 letého dítěte. Ochrana 18 měsíčního dítěte byla dobrá, až na mezní ochranu hrudníku.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit a to včetně sedadel třetí řady.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 11,7 | 12 | 8 | 12 | 43,7 | 89% |
Ochrana chodců
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců.
Přední hrana kapoty poskytuje převážně špatnou ochranu pánevní oblasti chodců. Touran je vybaven aktivní kapotou, která se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a po téměř celém povrchu kapoty bylo dosaženo dobré ochrany.
Špatné ochrany bylo dosaženo pouze v oblasti kolem A sloupků.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 18,7 | 1 | 6 | 25,7 | 71% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Volkswagenu Touran je ESC, připomínání pásů pro všechna sedadla, včetně třetí řady.
Systém autonomního brzdění si v testech kolizí s pomaleji jedoucím autem vedl dobře, je ale součástí příplatkové výbavy a nepředpokládá se u něj prodej ve většině aut, proto nebyl ohodnocen.
Za příplatek je také k dispozici řidičem stavitelný tempomat a systém varování před opuštěním jízdního pruhu.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0 | 2,6 | 9,9 | 76% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volkswagen Touran ve své nové generaci velmi dobře ochrání dospělé i dětské cestující a špatně si nevedl ani v kategorii asistenčních systémů. Nejvíce prostoru ke zlepšení je i přes použití aktivní kapoty motoru tradičně v kategorii ochrany chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 88% | 43,7 | 89% | 26 | 71% | 10 | 76% | 84% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |