Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Volkswagen Tiguan – Pět hvězd i pro novou generaci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Volkswagen Tiguan se testů Euro NCAP zúčastnil již potřetí a ve své nejnovější podobě ziskem plného počtu hvězd navázal na své předchůdce.

Volkswagen Tiguan absolvoval testy Euro NCAP poprvé v roce 2007 a podle tehdejšího hodnocení získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, čtyři hvězdy za dětské cestující a dvě hvězdy za chodce. Podruhé zamířil do těchto testů v roce 2009 a byl ohodnocen plným počtem pěti hvězd, což je i případ nejnovější generace tohoto SUV.

Předmětem testu byl VW Tiguan 2.0 TDI 110 kW, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1531 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti a systémem upozorňujícím na vyjetí z jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla pro obě děti instalována autosedačka Römer KidFix.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Volkswagen prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá, to samé se týká i osoby na zadním sedadle, s výjimkou hrudníku, jehož ochrana byla mezní.

V obou testech bočního nárazu získal Tiguan maximální počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.

Tiguan je vybaven systémem autonomního brzdění ve standardní výbavě a testy ukázaly dobrou funkci při zabraňování a zmírňování nárazů v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,87,5162,42,936,796%

Ochrana dětí

Při čelním i bočním nárazu byly obě figuríny sedačkami dobře ochráněny. Při čelním nárazu byla ochrana šestiletého dítěte dobrá nebo dostatečná kromě hrudníku, jehož měření při zpomalení ukázalo mezní hodnoty. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit s výjimkou skupiny 0+, kde základně sedačky překáží spona pro zapnutí pásu.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,88711,841,584%

crashtest vw euroncap novemodely video crashtest vw euroncap novemodely video

Ochrana chodců

Tiguan je vybaven aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací. Výsledky testu byly převážně dobré nebo dostatečné.

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti byla převážně špatná.

Systém autonomního brždění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP si vedl dobře.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců19,30,864,530,672%

Asistenční systémy

Test systému autonomního brzdění ve vysokých rychlostech ukázal dobrý výkon a ve většině případů dokázal nárazu zabránit nebo ho zmírnit.

Standardní výbavou Tiguanu je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a systém varující před vyjetím z jízdního pruhu.

Omezovač rychlosti je dostupný pouze za příplatek a proto nebyl do hodnocení zahrnut.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy032,52,78,268%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Nový Volkswagen Tiguan vyšel z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosáhlo německé SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících.

Dobré výsledky pak předvedl i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3796%41,584%3172%868%83%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)