Euro NCAP 2017: Citroën E-Mehari – Tři hvězdy pro elektrický kabriolet
Citroen E-Mehari, který svým jménem i zaměřením odkazuje na populární model Méhari, se představil v prosinci roku 2015, ale testy Euro NCAP absolvoval až nyní. Čtyřmístný elektrický kabriolet předvedl poměrně slušnou ochranu svých cestujících, ale cenné body ztrácí za ochranu chodců a nedostatečnou výbavu asistenčními systémy.
Předmětem testu byl Citroën E-Mehari s třídveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1483 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer Kidfix XP a pro desetileté Fisher Price.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Nicméně řešení palubní desky bylo vyhodnoceno jako rizikové pro kolena a stehenní kosti cestujících různých výšek, sedících v různých pozicích a bylo penalizováno.
crashtest citroen elektromobil euroncap video kabriolet
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou je hrudník figuríny cestujícího na zadním sedadle, u nějž je uvedena dostatečná ochrana.
V bočním nárazovém testu poskytl Citroën E-Mehari dobrou ochranu cestujícím a získal maximální počet bodů.
V náročnějším nárazovém testu bokem vozu na sloup byla ochrana hrudníku řidiče mezní a všech ostatních částí těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,2 | 7,8 | 13,3 | 1 | 0 | 28,3 | 74% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana hlav obou figurín dětských cestujících dobrá, ale v případě krční páteře desetiletého dítěte dostatečná a hrudníku šestiletého dítěte mezní.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy. Informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, nejsou dostatečně jasné a systém nebyl hodnocen.
V návodu k obsluze vozu je uvedeno, že zádržné systémy ISO/R3 nejsou vhodné pro použití na zadních sedadle, ale všechny ostatní dětské autosedačky lze správně instalovat a použít.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 15,1 | 8 | 4 | 11,3 | 38,4 | 78% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem ve své střední části mezní a na okrajích slabou až špatnou ochranu, což platí i pro oblasti kolem A sloupků karoserie.
Přední nárazník poskytoval převážně dostatečnou ochranu, ale v rozích byla slabá ochrana.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šíři vozu dobrá.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 9,3 | 6 | 5 | 0 | 20,3 | 48% |
Asistenční systémy
Citroën E-Mehari má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Asistenční systémy, které organizace Euro NCAP hodnotí ve svých testech, nejsou součástí výbavy modelu E-Mehari.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 0 | 0 | 3,0 | 25% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Citroën E-Mehari dosáhl v testech Euro NCAP na tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v kategorii asistenčních systému a ochrany chodců.
Jistý podíl na výsledku v podobě tří hvězd má i hodnocení za ochranu dospělých cestujících, přestože v samotných nárazových testech nebyly figurínami zaznamenány údaje, které odpovídají slabému nebo dokonce špatnému hodnocení.
Nejlepší hodnocení získal Citroën E-Mehari nakonec za ochranu dětských cestujících, i když ani zde to nebylo bez chybičky.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 28 | 74% | 38,4 | 78% | 20 | 48% | 3 | 25% | 60% |
Počet hvězd | *** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |