Euro NCAP 2017: Honda Civic – Pět hvězd na druhý pokus
Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky svých testů aktuální generace modelu Civic začátkem července letošního roku. Tradiční zástupce japonské značky Honda z nich odjížděl se čtyřmi hvězdami. Důvodem byly nedostatky v ochraně dětských cestujících.
Honda proto zapracovala na jejich odstranění a přepracovala boční hlavové airbagy. Nové provedení již dosáhlo odpovídajícího výsledku pro udělení plného počtu hvězd. Organizace Euro NCAP uvádí, že nové výsledky testů a hodnocení platí pro vozy vyrobené po 25. září roku 2017, jejichž karoserie mají VIN od SHHFK6**0HU014114 a SHHFK7**0HU011421.
Předmětem testu byla i nyní Honda Civic 1.0 VTEC Turbo SE s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1292 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na přední i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax KidFix XP a pro desetileté Nania.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Honda Civic prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá nebo dostatečná, zatímco u figuríny spolujezdce na zadním sedadle byla v oblasti hrudníku vyhodnocena jako slabá.

Nová Honda Civic dosáhla maximálního počtu bodů v obou bočních nárazových testech a poskytoval při nich své posádce dobrou ochranu všech kritických oblastí jejich těl.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Honda Civic je standardně vybavena systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,1 | 7,2 | 16 | 1,7 | 3 | 35,0 | 92% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana krční páteře obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako mezní a v případě šestiletého dítěte pak byla ochrana hrudníku slabá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá s výjimkou hlavy desetiletého dítěte, u níž došlo ke kontaktu s tvrdým obložením interiéru. Tento kontakt by znamenal zranění, a proto zde bylo uvedeno hodnocení ochrany hlavy jako špatné. Nyní po provedených změnách získala Honda Civic za ochranu hlavy figuríny desetiletého dítěte o stupeň lepší hodnocení, kdy je uváděna slabá ochrana.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 11,7 | 6,2 | 7 | 12 | 36,9 | 75% | |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků a dolní hrany čelního okna, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a dostal maximální počet bodů. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla rovněž dobrá.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců u nové generace modelu Civic zvládne vedle chodců detekovat i další vozidla a při testech předvedl dobrý výkon.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana chodců | 15 | 6 | 6 | 4,6 | 31,7 | 75% | ||
Asistenční systémy
Honda Civic má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.
Standardní výbava zahrnovala systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
| - | body | body | body | body | body | % | ||
| Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 2,7 | 2,7 | 10,7 | 88% | ||
Celkový výsledek: Pět hvězd
Honda Civic ve své nejnovější podobě na plný počet hvězd dosáhla až na podruhé s přepracovanými hlavovými airbagy. Díky nim došlo k vylepšení hodnocení ochrany dětských cestujících, ale je zde velký prostor pro zlepšení.
V případě ochrany dospělých cestujících na předních sedadlech nabízí nový Civic dobrou úroveň. V kategorii ochrana chodců dosáhl tento model dobrých výsledků v oblasti ochrany nohou a rovněž i ochrany pánve, což není zcela běžné. Dobrého výsledku pak nový Civic dosáhl i v kategorii asistenčních systémů.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 35 | 92% | 36,9 | 75% | 32 | 75% | 10,7 | 88% | 84% |
| Počet hvězd | **** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |

























