Euro NCAP 2017: Honda Civic – Nedostatky v ochraně dětí stojí za čtyřmi hvězdami
Honda Civic v letech 2009 a 2012 odjížděla z testů organizace Euro NCAP s plným počtem hvězd, ale tentokrát získala pouze čtyři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí u řady současných vozů většinou nedostatky v kategorii asistenčních systémů.
V případě nejnovějšího hatchbacku japonské značky byly chyby bohužel ve zcela jiné kategorii a to v ochraně dětských cestujících.
Předmětem testu byla Honda Civic 1.0 VTEC Turbo SE s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1292 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na přední i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax KidFix XP a pro desetileté Nania.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Honda Civic prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá nebo dostatečná, zatímco u figuríny spolujezdce na zadním sedadle byla v oblasti hrudníku vyhodnocena jako slabá.
Nová Honda Civic dosáhla maximálního počtu bodů v obou bočních nárazových testech a poskytoval při nich své posádce dobrou ochranu všech kritických oblastí jejich těl.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Honda Civic je standardně vybavena systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,1 | 7,2 | 16 | 1,7 | 3 | 35,0 | 92% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana krční páteře obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako mezní a v případě šestiletého dítěte pak byla ochrana hrudníku slabá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá s výjimkou hlavy desetiletého dítěte, u níž došlo ke kontaktu s tvrdým obložením interiéru. Tento kontakt by znamenal zranění, a proto zde bylo uvedeno hodnocení ochrany hlavy jako špatné.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 11,7 | 4 | 6 | 11,3 | 33,0 | 67% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků a dolní hrany čelního okna, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a dostal maximální počet bodů. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla rovněž dobrá.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců u nové generace modelu Civic zvládne vedle chodců detekovat i další vozidla a při testech předvedl dobrý výkon.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 15 | 6 | 6 | 4,6 | 31,7 | 75% |
Asistenční systémy
Honda Civic má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.
Standardní výbava zahrnovala systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 2,7 | 2,7 | 10,7 | 88% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Honda Civic ve své nejnovější podobě sice poskytuje dobrou úroveň ochrany dospělým cestujícím na předních sedadlech, ale na plný počet hvězd nedosáhne díky výsledkům v kategorii ochrany dětských cestujících, v níž byly výrazné nedostatky.
V kategorii ochrana chodců dosáhl tento model dobrých výsledků v oblasti ochrany nohou a rovněž i ochrany pánve, což není zcela běžné. Dobrého výsledku pak nový Civic dosáhl i v kategorii asistenčních systémů.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 92% | 33 | 67% | 32 | 75% | 10,7 | 88% | 83% |
Počet hvězd | **** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |