Euro NCAP 2017: Porsche Cayenne – Pět hvězd se zaváháním v ochraně dětí
Porsche Cayenne se sice koncem letošního léta představilo ve své třetí generaci, ale testů organizace Euro NCAP se účastnilo poprvé. Dosaženými výsledky pak s výjimkou kategorií ochrany dětských cestujících a asistenčních systémů překonává model Macan, který byl v roce 2014 historicky prvním zástupcem značky Porsche v testech Euro NCAP.
Předmětem testu bylo Porsche Cayenne Diesel s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 2169 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž aktivní kapotou motoru.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Porsche Junior Plus Seat ISOFIT a pro desetileté dítě sedačka Osann/Nania Dream.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Porsche Cayenne prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou jejich hrudníků, u nichž byla vyhodnocena jako dostatečná u řidiče a mezní u spolujezdce na zadním sedadle.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Porsche Cayenne získalo maximální počet bodů.
V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako dostatečná a u ostatních částí jeho těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dokázal vždy zabránit srážce.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,2 | 7,5 | 16 | 2,6 | 3 | 36,2 | 95% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla u figuríny desetiletého dítěte vyhodnocena ochrana hlavy jako dobrá a hrudníku jako dostatečná, ale v případě krku byla hodnocena jako špatná. Pro figurínu šestiletého dítěte byla uvedena ochrana hlavy dobrá, hrudníku mezní a krku dostatečná.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na sedadla modelu Caynne lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 12,6 | 8 | 7 | 12 | 39,6 | 80% | |
Ochrana chodců
Porsche Cayenne je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné a to i v oblasti A sloupků karoserie.
Přední nárazník poskytoval při srážce nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce a získal maximální počet bodů.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla v celé šířce vozu špatná.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana chodců | 19,2 | 0 | 6 | 5,6 | 30,8 | 73% | ||
Asistenční systémy
Porsche Cayenne je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i nastavitelný omezovač rychlosti, který řidiče upozorňuje na místní rychlostní omezení.
Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizím nebo výrazně přispěl ke zmírnění jejich následků.
Systém sledování jízdního pruhu je k dispozici pouze v rámci příplatkové výbavy a proto nebyl zahrnut do hodnocení.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| - | body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 1,8 | 3 | 0 | 2,8 | 7,6 | 62% | |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Porsche Cayenne dosáhlo v testech Euro NCAP dobrých výsledků ve všech kategoriích. Nejlépe si velké SUV vedlo v ochraně dospělých cestujících.
V kategorii ochrany dětských cestujících ztrácel tento model body při čelním nárazu. V případě chodců představuje největší problém ochrana pánve při srážce. V kategorii asistenčních systémů pak hodnocení snižuje sledování jízdních pruhů, které není součástí standardní výbavy.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 36 | 95% | 39,6 | 80% | 31 | 73% | 7,6 | 62% | 81% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |























