Euro NCAP 2017: Volkswagen T-Roc – Bezpečné malé SUV dostalo pět hvězd
Volkswagen T-Roc je čerstvou novinkou své značky, která má zaujmout především svým designem, ale od nynějška může přitahovat zákazníky i díky svým výsledkům v testech organizace Euro NCAP. Velmi dobře si vedl v ochraně svých cestujících a to především těch dětských.
Předmětem testu byl Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Comfortline s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1250 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti a sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté i desetileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. V případě řidiče byla zaznamenána dostatečná ochrana hrudníku. Volkswagen T-Roc prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou jsou jejich hrudníky, kdy je uvedena dostatečná ochrana.
crashtest vw euroncap novemodely video
Při boční nárazovém testu i náročnějším bočním nárazu na sloup byla ochrana všech kritických částí těla řidiče dobrá a T-Roc získal maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Volkswagen T-Roc v testech Euro NCAP měl ve standardní výbavě systém automatického nouzového brzdění, který při zkouškách v rychlostech odpovídajících městskému provozu vždy zabránil srážce.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,5 | 7,7 | 16 | 2,4 | 3 | 36,6 | 96% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana všech kritických částí těl obou figurín dětských cestujících vyhodnocena jako dobrá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 16 | 8 | 7 | 12 | 43,0 | 87% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě a pouze v okolí A sloupků je hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je dobrá s výjimkou prostoru, kde je přechod mezi maskou chladiče a světlomety, kde j špatná.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při testech fungoval dobře. Kolizím dokázal zabránit nebo výrazně přispěl ke zmírnění jejich následků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 17,3 | 4,4 | 6 | 5,8 | 33,5 | 79% |
Asistenční systémy
Volkswagen T-Roc má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a sledování jízdního pruhu.
Systém automatického nouzového brzdění, který je rovněž součástí standardní výbavy předvedl v testech provedených při dálničních rychlostech podobně pozitivně hodnocené výsledky jako v nízkých rychlostech.
Řidiče nastavitelný omezovač rychlosti je pro model T-Roc k dispozici na přání a nebyl proto v testech Euro NCAP hodnocen.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 0 | 3 | 2,7 | 2,8 | 8,5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volkswagen T-Roc v rámci letošních testů Euro NCAP patří k nejbezpečnějším vozům své kategorie a předvedl dobrou ochranu dospělých cestujících. V případě dětských cestujících pak měl jedny z nejlepších výsledků.
V ochraně chodců má Volkswagen T-Roc podobně jako většina dnešních vozů dobré i smíšené výsledky a hodnocení v kategorii asistenčních systémů snižovala absence omezovače rychlosti ve standardní výbavě.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 96% | 43 | 87% | 34 | 79% | 9 | 71% | 86% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |