Euro NCAP představuje své plány pro blízkou budoucnost
Organizace Euro NCAP byla založena v roce 1997 díky iniciativě Mezinárodní automobilové organizaci (FIA) a svůj podíl na jejím vzniku mají mimo jiné i britská a švédská vláda.
Za 20 let své existence otestovala organizace Euro NCAP více než 1.800 automobilů a zveřejnila více než 630 hodnocení bezpečnosti. Ve výsledku se tak dnes zhruba devět z deseti aut prodaných na starém kontinentu zúčastnilo testů Euro NCAP.
Nárazové testy organizace Euro NCAP stojí od druhé poloviny devadesátých let dvacátého století za výrazným zvýšením bezpečnosti cestujících v nových osobních vozech na evropském trhu.
Hodnocení této společnosti v podobě hvězdiček má skutečně velký vliv na zákazníky i samotné automobilky, které často u svých vozů právě jako důkaz jejich bezpečnosti uvádějí, že mají plný počet pěti hvězd z testů Euro NCAP.
Testy prováděné organizací Euro NCAP se od jejího zrodu průběžně upravují, dochází ke zpřísnění hodnocení i přidání nových kategorií a díky tomu jsou v současnosti vedle ochrany dospělých i dětských cestujících a chodců hodnoceny i asistenční systémy.
Právě jim přisuzuje vedení organizace Euro NCAP stále větší důležitost a do budoucna se chce stále více věnovat propagaci a podpoře systémů, s jejichž pomocí se mají automobily dokázat vyhnout nehodě.
Díky tomu již v příštím roce hodlá organizace Euro NCAP začít testovat systémy, které jsou schopny rozeznávat cyklisty a mohou řidičům pomoci vyhnout se kolizím právě s nimi.
Mezi lety 2020 a 2025 pak podle oficiálního a veřejnosti přístupného dokumentu Road Map 2025 organizace plánuje sledovat další a další elektrické pomocníky. Věří totiž, že právě v nich je budoucnost. Mají totiž přispět k tomu, že k autonehodám už za pár let nebude vůbec docházet.
V případě primární bezpečnosti se tak máme od roku 2020 dočkat v testech Euro NCAP sledování systémů monitorujících bdělost řidiče a rovněž automatického nouzového řízení. Ve stejném roce pak budou dále upraveny podmínky hodnocení pro automatického nouzové brzdění. Od roku 2024 mají být sledovány systémy komunikace mezi automobily navzájem i mezi automobily a infrastrukturou.
V oblasti sekundární bezpečnosti se hodlá organizace Euro NCAP zaměřit na ochranu proti a při nárazu zezadu a od roku 2022 dále posunout bezpečnost chodců i cyklistů.
V roce 2020 má být rovněž zahájeno sledování záchrany posádky z havarovaného vozu, kdy má být hodnoceno jakým způsobem a jak rychle se dostanou záchranáři do interiéru automobily v případě těžké nehody, kdy se například vzpříčí dveře a nepůjdou otevřít.
Prozatím posledním bodem programu pak má být od roku 2022 sledování, testování a hodnocení systémů detekce přítomnosti dětí ve voze. Tyto systémy mají posloužit podobně jako elektronická chůva, která bude sledovat dítě v interiéru za nepřítomnosti řidiče nebo jiné dospělé osoby a bude jim o něm poskytovat informace prostřednictvím zpráv posílaných na jejich mobilní telefon.