Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP představuje své plány pro blízkou budoucnost

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Organizace Euro NCAP prostřednictvím dokumentu pojmenovaného Road Map 2025 představuje směr, jímž se hodlá ubírat do roku 2025 v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Organizace Euro NCAP byla založena v roce 1997 díky iniciativě Mezinárodní automobilové organizaci (FIA) a svůj podíl na jejím vzniku mají mimo jiné i britská a švédská vláda.

Za 20 let své existence otestovala organizace Euro NCAP více než 1.800 automobilů a zveřejnila více než 630 hodnocení bezpečnosti. Ve výsledku se tak dnes zhruba devět z deseti aut prodaných na starém kontinentu zúčastnilo testů Euro NCAP.

Nárazové testy organizace Euro NCAP stojí od druhé poloviny devadesátých let dvacátého století za výrazným zvýšením bezpečnosti cestujících v nových osobních vozech na evropském trhu.

Hodnocení této společnosti v podobě hvězdiček má skutečně velký vliv na zákazníky i samotné automobilky, které často u svých vozů právě jako důkaz jejich bezpečnosti uvádějí, že mají plný počet pěti hvězd z testů Euro NCAP.

Testy prováděné organizací Euro NCAP se od jejího zrodu průběžně upravují, dochází ke zpřísnění hodnocení i přidání nových kategorií a díky tomu jsou v současnosti vedle ochrany dospělých i dětských cestujících a chodců hodnoceny i asistenční systémy.

Právě jim přisuzuje vedení organizace Euro NCAP stále větší důležitost a do budoucna se chce stále více věnovat propagaci a podpoře systémů, s jejichž pomocí se mají automobily dokázat vyhnout nehodě.

Díky tomu již v příštím roce hodlá organizace Euro NCAP začít testovat systémy, které jsou schopny rozeznávat cyklisty a mohou řidičům pomoci vyhnout se kolizím právě s nimi.

Mezi lety 2020 a 2025 pak podle oficiálního a veřejnosti přístupného dokumentu Road Map 2025 organizace plánuje sledovat další a další elektrické pomocníky. Věří totiž, že právě v nich je budoucnost. Mají totiž přispět k tomu, že k autonehodám už za pár let nebude vůbec docházet.

V případě primární bezpečnosti se tak máme od roku 2020 dočkat v testech Euro NCAP sledování systémů monitorujících bdělost řidiče a rovněž automatického nouzového řízení. Ve stejném roce pak budou dále upraveny podmínky hodnocení pro automatického nouzové brzdění. Od roku 2024 mají být sledovány systémy komunikace mezi automobily navzájem i mezi automobily a infrastrukturou.

V oblasti sekundární bezpečnosti se hodlá organizace Euro NCAP zaměřit na ochranu proti a při nárazu zezadu a od roku 2022 dále posunout bezpečnost chodců i cyklistů.

V roce 2020 má být rovněž zahájeno sledování záchrany posádky z havarovaného vozu, kdy má být hodnoceno jakým způsobem a jak rychle se dostanou záchranáři do interiéru automobily v případě těžké nehody, kdy se například vzpříčí dveře a nepůjdou otevřít.

Prozatím posledním bodem programu pak má být od roku 2022 sledování, testování a hodnocení systémů detekce přítomnosti dětí ve voze. Tyto systémy mají posloužit podobně jako elektronická chůva, která bude sledovat dítě v interiéru za nepřítomnosti řidiče nebo jiné dospělé osoby a bude jim o něm poskytovat informace prostřednictvím zpráv posílaných na jejich mobilní telefon.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)