Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP slaví 20 let nárazových testů. Auta jsou díky nim bezpečnější. Skutečně?

David Bureš David Bureš 4. 2. 2017 • 03:39
14
2
Zobrazit náhledy (14)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Nezávislé konsorcium Euro NCAP tvrdí, že od roku 1997 jeho crash testy zachránily přes 78.000 životů. V poslední době jeho zkoušky kráčí od minimalizace následků nehod k jejich předcházení.

Bezpečnost automobilů prošla v posledních letech mohutným rozvojem, moderní auta jsou výrazně bezpečnější než ta před 20 lety. Organizace Euro NCAP tvrdí, že velký podíl na tomto zlepšení bezpečnosti vozů mají právě její nárazové zkoušky. Ty v letošním roce slaví už 20 let.

Za tu dobu organizace otestovala více než 1.800 automobilů a zveřejnila více než 630 hodnocení bezpečnosti. Ve výsledku se tak dnes zhruba devět z deseti aut prodaných na starém kontinentu zúčastnilo nárazových zkoušek Euro NCAP.

Z toho důvodu není velkým překvapením, že se Euro NCAP chlubí tím, jak pomohlo zlepšit bezpečnost aut prodávaných v Evropě. Organizace dokonce tvrdí, že díky jí prováděným zkouškám bylo od roku 1997 zachráněno více než 78.000 životů. Je to však pravda, skutečně má Euro NCAP takový vliv na bezpečnost?

Pravdou je, že zkoušky Euro NCAP dnes v evropském prostředí hrají nadmíru důležitou roli, automobilky se na testy pečlivě připravují, upravují konstrukci svých aut, aby v těchto testech uspěly. Samo Euro NCAP pak pravidla zkoušek pravidelně upravuje, aby reagovalo na aktuální vývoj.

Dobře je to vidět právě na testech dnešních aut a těch před dvaceti lety, jejichž výsledky srovnává přiložené video. Jestliže dnes je u větších aut vlastně samozřejmostí maximální pětihvězdičkové hodnocení, v roce 1997 třeba malá auta moc nebodovala. Rover 100 získal ve vůbec prvním testu zveřejněném 4. února 1997 jedinou hvězdu z tehdy čtyř možných, tehdejší Fiat Punto, Opel Corsa nebo Renault Clio dvě. Jen Ford Fiesta a VW Polo měly na svém kontě tehdy slušné tři hvězdy.

Automobilky dokonce Euro NCAP, které bylo založeno díky Mezinárodní automobilové organizaci (FIA) nebo britské a švédské vládě, v tehdejší době odmítaly. Bezpečnostní standardy označovaly za nerealistické. Jak se mýlily!

Dnešní důraz na dobrý výsledek v Euro NCAP totiž přispěl k tomu, že jsou vozy aktuálně prodávané v Evropě běžně vybaveny prvky, které před dvaceti lety byly jen za příplatek nebo které ještě vůbec neexistovaly. Nebýt ostře sledovaných testů, vývoj bezpečnostních systémů by patrně byl pomalejší – na výrobce by nebyl kladen takový tlak.

To ostatně ukázaly první výsledky z roku 1997, kdy se evropští zákazníci vůbec poprvé dozvěděli o míře bezpečnosti nabízených modelů od nezávislé organizace a nikoliv jen od samotných výrobců. Tehdy testovaná auta sice splňovala zákonné požadavky na bezpečnost, nic moc navíc ale nenabízela. To se přitom vymstilo „jednohvězdičkovému“ Roveru 100, kterému po zveřejnění výsledků nárazových testů klesly prodeje, až se následkem toho přestal prodávat. A to po pouhých třech letech na trhu. Důkazem důležitosti Euro NCAP je i výsledek druhé generace Renaultu Laguna, která jako první auto získala plných pět hvězdiček. Výrobce při jejím vývoji zareagoval právě na mizerné, tříhvězdičkové hodnocení předchůdce.

Vidět je to rovněž na výsledcích aut z míst, kde nezávislé nárazové zkoušky ještě nemají takovou tradici. Třeba v roce 2011 tehdy nově založená organizace Latin NCAP upozornila na nízkou úroveň bezpečnosti aut pro Jižní Ameriku. „Tlak konzumentů informovaných pomocí crash testů pomáhá rychle zlepšovat úroveň bezpečnosti aut pro Indii, Latinskou Ameriku nebo Asii,“ upozorňuje na mimoevropský přesah Euro NCAP Max Mosley, vůbec první předseda této organizace.

Na druhou stranu se dnes Euro NCAP začíná stále více zaměřovat na elektrické pomocníky, které v celkovém hodnocení získávají více pozornosti, a to na úkor hodnocení bezpečnosti posádky. Mnohdy tak pětihvězdičkové hodnocení dostanou auta hlavně díky nabídnutí těchto systémů. Jestli to není škoda, je na posouzení každého z nás. Organizace chce každopádně v tomto směru pokračovat i do budoucna. Chce se totiž zaměřit na samotné vyhnutí se nehodě než na minimalizaci jejích následků.

„Příští rok začneme testovat systémy, které rozeznávají cyklisty a které pomohou se vyhnout kolizi s nimi,“ odhaluje generální sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen. Mezi lety 2020 a 2025 navíc organizace plánuje sledovat další a další elektrické pomocníky. Věří totiž, že právě v nich je budoucnost. Mají totiž přispět k tomu, že k autonehodám už za pár let nebude vůbec docházet.

Související články

Témata
Avatar - rohYpnol
5. 2. 2017 13:53
Trend je jasný
Příklon k elektronice je vcelku jasný. V době, kdy pasivní bezpečnost mají automobilky vcelku vychytanou, lze těžko z drobných rozdílů dělit automobily na bezpečné a ty méně.

Jen je třeba nezanevřít právě na pasivní bezpečnost i nadále. Právě jakýkoliv jiný druh nárazu než normovaný NCAP totiž často ukazuje výrazné rozdíly a pak je vidět, kdo staví automobily na nárazy NCAP a kdo je staví s ohledem na skutečnou bezpečnost.

Takže stále čest těm, kteří mají vlastní bezpečnostní vývoj a jdou svojí cestou, třeba jako Volvo nebo Škoda, a skutečně zohledňují výsledky reálných nehod.

Faktem ale je, že nikdo nic lepšího než EuroNCAP nevymyslel a vždy budou předepsané testy o určitých parametrech. Lze samozřejmě přidat různé úhly a přesazení, ale to by znamenalo výrazně vyšší náklady.

Osobně bych přidal nárazy zezadu, protože reálné nehody dokazují, že zadní náraz je často totální KO. Viz např. vybržďovač BMW vs. Octavia vs. Audi... A nehod, kdy zadní náraz udělal z Octavie jednu poliovinu, je opravdu hodně. Zezadu jsou prostě auta jak papír.
4. 2. 2017 15:01
Honda Jazz
NCAP slavi a srovnava stary Rover s dnesnim nejbezpecnejsim autem ve tride malych aut Hondou Jazz. To samozrejme neprekvapi, Honda dnes nabizi ve vsech tridach a to i na severoamrrickem trhu jedny z nejbezpecnejsich aut.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku