Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh ve čtvrtletí 2016: Opel třetí, Škoda desátá

David Bureš
Diskuze (62)
V prvním čtvrtletí letošního roku pouze jediné značce z nejlepší desítky klesly prodeje. Asi vás nepřekvapí, která to byla.

Prodeje nových automobilů na evropských trzích rostly i v březnu, což znamená, že rostou už 31 měsíců v řadě. Registrace nových aut se tak pomalu dostávají na úroveň před krizí. Největší značkou zůstává Volkswagen, který ale stále bojuje s poklesem zájmu.

V průběhu března se na evropských trzích prodalo 1.744.986 nových aut, což je o 5,7 % více než v březnu 2015. Zároveň to znamená, že se v Evropě za první čtvrtletí letošního roku prodalo už 3.931.903 nových aut, o 8,1 % více než před rokem. Čísla vyplývají ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který eviduje prodeje v 30 evropských zemích. Ke státům Evropské unie přidává i prodeje ve vybraných státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) – z Islandu, Norska a Švýcarska.

Největší značkou na starém kontinentu zůstává přehledem Volkswagen, jehož podíl na trhu ale postupně klesá. V prvním čtvrtletí roku činil 11,1 % (před rokem 12,0 %), v březnu pak dokonce jen 10,4 % (v březnu 2015 11,1 %). Pokles tržního podílu je způsoben tím, že prodeje Volkswagenu zůstávají na stejné úrovni jako loni, zatímco konkurenti rostou. Za první tři měsíce roku Volkswagen v Evropě prodal 434.867 nových aut, o půl procenta méně než před rokem.

Druhý je jako již tradičně Ford, třetí příčku však v prvním čtvrtletí vybojoval Opel (a jeho sesterská značka Vauxhall), který přeskočil Renault. Díky úspěšnému lednu a březnu Opel během prvního čtvrtletí roku evropský zákazníkům předal 268.782 aut, o bezmála 11 % více než před rokem.

Luxusní značky se seřadily za sebe v Evropě tradičním pořadí Audi, BMW, Mercedes-Benz, přičemž obsadily šestou až osmou příčku. Všechny z nich si přitom meziročně pomohly o zhruba 12 %.

Top 10 pak jako již obvykle uzavírá Škoda. Jejích 165.014 prodaných aut znamená devítiprocentní meziroční nárůst a 4,2% podíl na trhu. Nejlepší japonskou značkou je celkově jedenáctá Toyota s 161.183 prodanými vozy (+3,2 %). Toyota těžila i z toho, že prodeje konkurenčního Nissanu proti minulému roku poklesly o 2,5 %. Je tak spolu s Volkswagenem a Seatem jedinými značkami z nejlepší 20, jejichž prodeje se v prvním čtvrtletí meziročně snížily. Největší pokles zaznamenal španělský výrobce, a to o 3,4 %.

Evropský trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-3/2016Meziroční změna [%]Podíl na trhu [%]
1.Volkswagen434.867-0,511,1
2.Ford286.961+7,77,3
3.Opel/Vauxhall268.782+10,96,8
4.Renault262.949+8,16,7
5.Peugeot235.406+5,76,0
6.Audi215.243+11,95,5
7.BMW205.696+12,55,2
8.Mercedes-Benz202.238+12,65,1
9.Fiat200.324+16,95,1
10.Škoda165.014+9,04,2
11.Toyota161.183+3,24,1
12.Nissan160.801-2,54,1
13.Citroën150.364+4,73,8
14.Hyundai126.519+5,53,2
15.Kia110.600+15,12,8
16.Dacia101.083+4,52,6
17.Seat86.378-3,42,2
18.Volvo70.758+12,21,8
19.Mazda68.787+28,51,7
20.Suzuki50.461+9,01,3
-CELKEM3.931.903+8,1-

A jak si vedly jednotlivé koncerny? Největším je s přehledem VW Group, je ale na něm patrný pokles mateřské značky. Růst o 3,5 % je totiž mezi největšími koncerny nejmenší, navíc jeho tržní podíl o procento poklesl na 23,4 %.

Stupně vítězů doplňují aliance Renault-Nissan a Skupina PSA. Hodně se dařilo FCA, které si díky úspěchům Fiatu a Jeepu meziročně pomohlo o 16,3 %.

Evropský trh – registrace nových aut podle koncernů
Poř.KoncernProdeje v 1-3/2016Meziroční změna [%]Podíl na trhu [%]
1.VW Group919.413+3,523,4
2.Aliance Renault-Nissan524.833+3,913,4
3.Skupina PSA405.991+5,110,3
4.Ford286.961+7,77,3
5.GM269.317+10,76,8
6.FCA Group264.262+16,36,7
7.BMW Group254.041+11,86,5
8.Hyundai-Kia237.119+9,86,0
9.Daimler229.380+13,05,8
10.Toyota Group173.269+4,24,4
-CELKEM3.931.903+8,1-

David Bureš
Diskuze (62)
Avatar - white label
19. 4. 2016 18:25
Re: Skoda
"ty němci" určitě ne... :*) ;-)
19. 4. 2016 17:52
Re: Skoda
Tak teď jsem tě vůbec nepochopil - to mi má jako vadit, že Škodu Auto vlastní VW? >:D >:D >:D
Avatar - Hammunasakra
19. 4. 2016 13:56
Re: Skoda
Vy budete koukat až vám někdo řekne že Škodovka je už 25 let německá a že ty němci v ni celosvětově zaměstnávaj víc cizích státních příslušníků než Čechů >:-[]
Avatar - twistedTSD
19. 4. 2016 13:02
Re: To je hnup
Od prvního Punta šlo jedno špatné rozhodnutí za druhým a ve výsledku 11 letý zástupce Fiatího B segmentu jen tiše dožívá a neštěkne po něm pes. Neuvést žádného nástupce v tak tradičním segmentu by byla velká škoda, ale z toho, že by snad mělo jít o další parodii na pětistovku, taky zrovna velkou radost nemám.
19. 4. 2016 12:38
Re: Skoda
I já mám ź fenomenálních úspěchů Škodovky velkou radost, ale pssst, když to tady řekneš, tak zde spousta zamyndrákovaných čecháčků vidí rudě! ;-)