Evropský trh ve čtvrtletí 2016: Opel třetí, Škoda desátá
Prodeje nových automobilů na evropských trzích rostly i v březnu, což znamená, že rostou už 31 měsíců v řadě. Registrace nových aut se tak pomalu dostávají na úroveň před krizí. Největší značkou zůstává Volkswagen, který ale stále bojuje s poklesem zájmu.
V průběhu března se na evropských trzích prodalo 1.744.986 nových aut, což je o 5,7 % více než v březnu 2015. Zároveň to znamená, že se v Evropě za první čtvrtletí letošního roku prodalo už 3.931.903 nových aut, o 8,1 % více než před rokem. Čísla vyplývají ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který eviduje prodeje v 30 evropských zemích. Ke státům Evropské unie přidává i prodeje ve vybraných státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) – z Islandu, Norska a Švýcarska.
Největší značkou na starém kontinentu zůstává přehledem Volkswagen, jehož podíl na trhu ale postupně klesá. V prvním čtvrtletí roku činil 11,1 % (před rokem 12,0 %), v březnu pak dokonce jen 10,4 % (v březnu 2015 11,1 %). Pokles tržního podílu je způsoben tím, že prodeje Volkswagenu zůstávají na stejné úrovni jako loni, zatímco konkurenti rostou. Za první tři měsíce roku Volkswagen v Evropě prodal 434.867 nových aut, o půl procenta méně než před rokem.
Druhý je jako již tradičně Ford, třetí příčku však v prvním čtvrtletí vybojoval Opel (a jeho sesterská značka Vauxhall), který přeskočil Renault. Díky úspěšnému lednu a březnu Opel během prvního čtvrtletí roku evropský zákazníkům předal 268.782 aut, o bezmála 11 % více než před rokem.
Luxusní značky se seřadily za sebe v Evropě tradičním pořadí Audi, BMW, Mercedes-Benz, přičemž obsadily šestou až osmou příčku. Všechny z nich si přitom meziročně pomohly o zhruba 12 %.
Top 10 pak jako již obvykle uzavírá Škoda. Jejích 165.014 prodaných aut znamená devítiprocentní meziroční nárůst a 4,2% podíl na trhu. Nejlepší japonskou značkou je celkově jedenáctá Toyota s 161.183 prodanými vozy (+3,2 %). Toyota těžila i z toho, že prodeje konkurenčního Nissanu proti minulému roku poklesly o 2,5 %. Je tak spolu s Volkswagenem a Seatem jedinými značkami z nejlepší 20, jejichž prodeje se v prvním čtvrtletí meziročně snížily. Největší pokles zaznamenal španělský výrobce, a to o 3,4 %.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-3/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen | 434.867 | -0,5 | 11,1 |
2. | Ford | 286.961 | +7,7 | 7,3 |
3. | Opel/Vauxhall | 268.782 | +10,9 | 6,8 |
4. | Renault | 262.949 | +8,1 | 6,7 |
5. | Peugeot | 235.406 | +5,7 | 6,0 |
6. | Audi | 215.243 | +11,9 | 5,5 |
7. | BMW | 205.696 | +12,5 | 5,2 |
8. | Mercedes-Benz | 202.238 | +12,6 | 5,1 |
9. | Fiat | 200.324 | +16,9 | 5,1 |
10. | Škoda | 165.014 | +9,0 | 4,2 |
11. | Toyota | 161.183 | +3,2 | 4,1 |
12. | Nissan | 160.801 | -2,5 | 4,1 |
13. | Citroën | 150.364 | +4,7 | 3,8 |
14. | Hyundai | 126.519 | +5,5 | 3,2 |
15. | Kia | 110.600 | +15,1 | 2,8 |
16. | Dacia | 101.083 | +4,5 | 2,6 |
17. | Seat | 86.378 | -3,4 | 2,2 |
18. | Volvo | 70.758 | +12,2 | 1,8 |
19. | Mazda | 68.787 | +28,5 | 1,7 |
20. | Suzuki | 50.461 | +9,0 | 1,3 |
- | CELKEM | 3.931.903 | +8,1 | - |
A jak si vedly jednotlivé koncerny? Největším je s přehledem VW Group, je ale na něm patrný pokles mateřské značky. Růst o 3,5 % je totiž mezi největšími koncerny nejmenší, navíc jeho tržní podíl o procento poklesl na 23,4 %.
Stupně vítězů doplňují aliance Renault-Nissan a Skupina PSA. Hodně se dařilo FCA, které si díky úspěchům Fiatu a Jeepu meziročně pomohlo o 16,3 %.
Evropský trh – registrace nových aut podle koncernů | ||||
Poř. | Koncern | Prodeje v 1-3/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | VW Group | 919.413 | +3,5 | 23,4 |
2. | Aliance Renault-Nissan | 524.833 | +3,9 | 13,4 |
3. | Skupina PSA | 405.991 | +5,1 | 10,3 |
4. | Ford | 286.961 | +7,7 | 7,3 |
5. | GM | 269.317 | +10,7 | 6,8 |
6. | FCA Group | 264.262 | +16,3 | 6,7 |
7. | BMW Group | 254.041 | +11,8 | 6,5 |
8. | Hyundai-Kia | 237.119 | +9,8 | 6,0 |
9. | Daimler | 229.380 | +13,0 | 5,8 |
10. | Toyota Group | 173.269 | +4,2 | 4,4 |
- | CELKEM | 3.931.903 | +8,1 | - |