reklama


16.10. 2016 Michal Štěpanovský

Exkluzivně se Sebastienem Loebem: Prostě rád vyhrávám

 

Automobilový závodník Sebastien Loeb patří k nejvýraznějším osobnostem světového motoristického sportu. Před pár týdny si našel ochotně čas na exkluzivní rozhovor pro Svět motorů.

Dva týdny po setkání vyhrál v lotyšské Rize s naprostým přehledem první závod mistrovství světa v rallyekrosu. Při našem povídání v Barceloně potvrdil Loeb všeobecně známou pravdu, že čím větší osobnost, tím je v chování skromnější.

Osobní otázka na úvod. Jak se máte?

Dobře, ale dost pracovně. To je u mě obvyklé. A jak jste na tom vy v časopisu?

Dobře, ale dost pracovně. Tušíme, na čem asi pracujete. Řeknete nám něco víc?

Dělám na dvou programech současně. Jezdím mistrovství světa v rallyekrosu, který má dvanáct závodů za sezonu. Z toho se musím dvakrát vydat přes Atlantik. Druhou linií jsou dálkové soutěže, těm se říká rallyeraid.

Co se aktuálně děje v této sféře?

Mám za sebou Silk Way Rallye v Rusku a Asii. Aktuálně zkouším peugeot pro Rallye Dakar, který se pojede v lednu. A v první polovině října mě čeká rallye v Maroku. Tak vypadá život závodního jezdce. Letní tréninky, hodně přesunů z místa na místo, spousta soutěžních kilometrů. Během léta se mi však podařilo ušetřit trochu času na dovolenou s rodinou.

Byla to hodně vzácná událost?

V době jezdění rallye ano, v posledních letech už je to však s mým pracovním časem lepší.

Jak vnímáte zájem médií o svou osobu?

Přiznám se, že moc ne. Pochopitelně se teď objevuji méně než v dobách mistrovství světa v rallye s vozy WRC, ale Dakar má taky obrovské mediální pokrytí. Rallyekros začíná rovněž získávat čím dál více prostoru a roste jeho popularita. Moc nesleduji, co se o mně píše. Nejsem tu od toho, abych vytvářel mediální obraz, mám raději závodění.

Jste zvyklý přijímat komplimenty?

Už docela ano.

Co pro vás znamená rallyekros?

Krásný šampionát, který jde celkovou úrovní hodně nahoru. Právě ten letos objevuji. Moc se mi líbí, auta jsou velmi výkonná, skvělá na řízení, dochází ke spoustě kontaktů a šarvátek. Napětí panuje od začátku až do konce a je velice intenzivní. Zasluhuje pozornost médií a zájem diváků. Jedná se o úžasnou podívanou. Na rozdíl od jiných disciplín se ho daří úspěšně prezentovat v televizi.

Je tedy pro vás významnou výzvou?

Nad veškerou pochybnost. Mohu dělat, co umím, a činím to rád. Řídím výkonné závodní auto, současné mě opravdu baví. Po rallye jsem měl chuť zkusit něco jiného. Nejdříve to byly okruhy s vozy GT a později přišla na řadu cestovní auta (WTCC) s Citroënem C-Elysée. Do rallyekrosu i dálkových soutěží přicházím jako nováček a musím na sobě pracovat, abych se zlepšoval. Chci totiž opět vyhrávat, mám už takovou povahu.

Co si myslíte o pravidlu joker lap, kdy musí jezdec během jízdy absolvovat kromě trati vyznačený úsek navíc?

Je to dobrá věc, která umožňuje udržovat napětí až do konce závodu. Vytváří to prostor na předjetí, na užších tratích není lehké se před někoho dostat. Na okruzích vybudovaných v rámci již fungujících areálů se občas vidí závody, kde to trochu vázne. To neplatí jen o rallyekrosu, ale právě tady díky joker lapu až do konce nevíte, jak to dopadne. A to je moc dobře.

Zvykl jste si na kontakty s auty soupeřů?

Už docela ano, i když to pro mě nebylo přirozené. V této oblasti se musím pořád učit. Na druhou stranu jsem už pár závodů zajel dobře a v takových situacích si poradil. Občas dělám chyby, to se stane každému.

Jak dlouho zůstanete v rallye krosu?

Nevím, neudělal jsem si plán kariéry. S rallye jsem přestal, protože mi už do ní chyběla chuť. Teď objevuji pořád něco nového. Nepochybně budu v současných aktivitách ještě chvíli pokračovat. Nemám ovšem přesnou vizi na další roky.

Jaká vylepšení vidíte na novém autě pro Rallye Dakar 3008 DKR ve srovnání s předchozím modelem 2008 DKR?

Ne taková, že bychom jeli o vteřinu na kilometr rychleji. Celkově se však zlepšilo chování vozu, tlumiče, motor a také spolehlivost je vyšší. Doufám, že se změny projeví. Letos jsme měli v tomto směru pár menších problémů, které nás tu a tam zbrzdily.

Už jste strávil chybu z předposlední etapy červencové Silk Way Ral lye, která vás stála vítězství?

V průjezdové kontrole nám s navigátorem došlo, že se nepovedlo trefit kontrolní bod. Chvíli jsme jezdili kolem něj, abychom ho našli. Už se zdálo, že to vyjde. Nemohli jsme být dále než čtyřicet metrů. Byl to opravdu malý kousek. Stál nás několik hodin penalizace a tím také výhru.

Bylo to v danou chvíli frustrující?

Náš výkon byl hodně dobrý a dlouho se nám dařilo jako nováčkům diktovat tempo před zkušenějšími borci. Můj navigátor Daniel Elena se s orientací v terénu vyrovnal dobře. Jsme však stále začátečníci a ještě se nám nepovedlo proniknout do zákonitostí navigačního systému GPS. Pořád se učíme a na Silk Way Rallye se nám povedlo dokázat víc než jen učení.

Jaké disciplíny byste chtěl ještě vyzkoušet?

Už jich mám za sebou dost. Zatím mě nic nového nenapadá.

Nechybí vám rallye?

Šampionát ne. Spíše pocity, které člověkem při rallye procházejí. Ty se jinde zažít nedají. Když mám chuť zajet si pro radost menší soutěž, udělám to. Pořád mi připadá zábavné závodit jen tak proti stopkám.

Jaké vztahy máte s bývalým soupeřem z rallye Petterem Solbergem, který je v rallyekrosu dvojnásobným mistrem světa?

Dobré. Byl jsem rád, že jsme se na rallyekrosovém šampionátu znovu potkali. Chvíli jeden o druhém nevěděl, ale je dobře, že se zase setkáváme. Petter je sympaťák.

Čím se právě zabývá váš tým Sebastien Loeb Racing?

Obecně se mu daří. Před několika lety jsme začali na okruzích a zkusili si Porsche cup, závody kategorie GT a také Le Mans. Díky tomu jsme dostali příležitost řídit polooficiální program Citroënu ve světovém šampionátu cestovních vozů (WTCC), což je aktuálně náš primární program. Kromě toho se pořád účastníme Porsche cupu a letos zkoušíme rallye s Peugeoty 208 R5 a R3.

Plánujete návrat do závodu 24 hodin Le Mans?

Ano, jako divák.

Mohou se Evropané něco naučit od systému závodů v USA?

Kromě vítězství na X-Games v roce 2012 jsem tamní modely moc nepoznal. Netroufnu si proto hodnotit, co se v nich děje. Nejpopulárnější jsou tam soutěže NASCAR na oválu, ale to není úplně to, co by se mi líbilo. Severní Amerika má jinou mentalitu a tím pádem i odlišný systém automobilových a motocyklových závodů.

Proč jste si v závodech cestovních vozů a rallyekrosu vybral startovní číslo 9?

Zvolil jsem si devítku, když už mám devět titulů mistra světa. Doufám, že jednou budu mít desítku. Snad to nebude dlouho trvat.

Jak vás respektují ve stáji Peugeot Hansen o polovinu mladší kluci Hansenovi, kteří s vámi také startují ve světovém a evropském šampionátu?

Máme spolu vztah jako členové jednoho týmu, ve kterém je spousta báječných nadšenců. Rodina Hansenů taková prostě je. Náš vztah s Timmym a Kevinem je uvolněný a řekl bych rovnocenný. Mohu je něco naučit, ale i od nich dost pochytit. Respekt asi mají, ale rozhodně mě nevidí jako svého otce ani učitele.

Co zajímavého sledujete aktuálně v motoristickém sportu?

Rallyekros. Když mám čas, rád se podívám na závody formule 1.

Jaký jste řidič v civilu?

Mám občas tendence jet rychleji, než bych měl. Hlídám si to však, protože třeba na Rallye Dakar je potřeba mít řidičák. Nechci si ho nechat sebrat. Na méně frekventovaných silnicích jezdím asi trochu rychleji než většina lidí, ale za všech okolností řídím dost opatrně.

A které auto?

Peugeot 308 GTI.

Sebastien Loeb

  • Narozen: 26. 2. 1974
  • Stav: ženatý (manželka Severine, dcera Valentine)
  • Bydliště: Lausanne (Švýc.)
  • Koníčky: vodní sporty, lyžování, motokros
  • Úspěchy: Rallye – mistr světa (2004–2012), mistr světa juniorů (2001), nejvyšší počet výher (78), stupňů vítězů (116), vyhraných rychlostních zkoušek (906), získaných bodů (1625), 24 hodin Le Mans – 2. místo (2006), X Games – vítěz (2012), Porsche Cup France – vítěz dvou závodů (2012), Pikes Peak – vítěz (2013), FIA GT - vítěz závodu (2013), MS cestovních vozů WTCC – 3. místo (2014 a 2015), MS rallyekros – vítěz závodu, 3x stupně vítězů (2016)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama