2.3. 2017

Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s revolučními akumulátory! Na stovku za 2,4 s, dojezd 1000 km...

 

Quant 48Volt je prý zralý pro sériovou výrobu. Zaujme nejen úžasnou dynamikou, ale také rekordním dojezdem.

Vše stojí a padá s vývojem akumulátoru na tekuté bázi a jeho přímého spojení s elektromotory. Technické a bezpečnostní překážky se podařilo překonat firmě NanoFlowcell teprve nedávno, na podzim minulého roku. Jejich pohon se tak stal tím nejrychlejším a zároveň nejbezpečnějším mezi všemi srovnatelnými. Tanky akumulátorů a jejich elektrolyty nejsou ani hořlavé, ani explozívní. Velkým přínosem je též jejich nízká hmotnost. Ve srovnání s dnešními bateriovými bloky, které dosahují tři čtvrtě tuny, jsou nanoCell ani ne poloviční.

Quant 48Volt není tuctové auto. Jeho karoserie vyniká nevšední aerodynamikou a dekorací spojenou s praktickými prvky, z nichž některé jsou unikátní. Úsilí vývojářů směřovalo od počátku ke špičkovému, ale i praktickému produktu – to by měla zaručit konfigurace 2+2.

Zrychlení elektromotorů je příslovečné, i tak ale stojí 2,4 sekundy z 0 na 100 km/h za pozornost, nejvyšší rychlost je pak omezena na 300 km/h. Přesto podle šéf-inženýra Nunzia La Vecchia není sama rychlost nejdůležitější. „Jde nám o ekologii, praktičnosti a hlavně bezpečnost. Quant pracuje na nízkém napětí a všechny režimy zůstávají netransformované, na nízké voltáži. K praktičnosti patří též komfort posádky, který je srovnatelný se sériovými osobními auty. Naše auto je nejbezpečnější a nejekologičtější sporťák na světě.“

Dodnes a navzdory známému bezpečnostnímu riziku se výrobci elektrických aut nedistancovali od vysokého napětí. Používají běžně přes 400 voltů, silné transformátory a kondenzátory, což vytváří zdraví škodlivou atmosféru - elektrosmog. V zájmu prodloužení dojezdu pracují dokonce na zvýšení provozního napětí až na 800 voltů! Quant používá, jak název napovídá, napětí 48 voltů…

NanoFlowcell Holdings vyvinul pro Quant 48Volt alternativu, která umožňuje na jedné straně výkon přesahující 560 kW a za ideálních podmínek pohádkový dojezd více než 1000 kilometrů.

Konstruktéři zmíněné nanoFlowcell® - tekuté buňky dokládají bezpečnost hned několika argumenty. Na póly akumulátoru se dá bez nebezpečí sáhnout, což je u Li-Ion vyloučené. Tekutá buňka neexploduje za žádných okolností a je dokonce nehořlavá. Ani zničující automobilová nehoda nevede k požáru, o výbuchu ani nemluvě. Termické samovznícení, jako je bohužel známe u jiných výrobců a hlavně u chytrých telefonů, je vyloučené. Elektrolytová tekutina, zvaná bi-Ion, není životnímu prostředí nebezpečná a její odstranění je též bezproblematické.

Nízké napětí znamená zároveň nízkou cenu

V nově vyvinutém Quant 48Volt jsou zabudovány inovativní 45-ti fázové motory. Jak zmíněno, pracují s netransformovaným, nízkým napětím. Firma se rozhodla osadit auto čtyřmi motory a nabídnout tak nejsilnější, čistě elektrický vůz s pohonem všech kol na světě. Tato technologie umožňuje používat kabely malého průměru. Ty jsou nejen levnější, ale i lehčí a energeticky výhodnější, než výroba silných vodičů. Snížená hmotnost znamená lepší ekologickou bilanci. Specialitou těchto nových motorů je jejich masivní plášťová struktura z lehké slitiny, která nahrazuje drahé a těžké cívky konvenčních elektromotorů. Velikost a hmotnost motoru je tak nižší.

Široká skála využití výkonu

Motory jsou u nanoFlowcell® 48Volt řízeny “zapínáním“ toho nejvýhodnějšího počtu pólových párů pro požadovaný výkon. Počet aktivních pólových párů tak odpovídá užitým stupňům jako u konvenční převodovky. V praxi to znamená, že se využívá jen tolik magnetického pole, kolik je zapotřebí – redukce energetické náročnosti se ve srovnání s asynchronními elektromotory pohybuje kolem 50 %. Tato úspora jde samozřejmě ve prospěch dojezdu, zvláště v každodenním, různorodém cestovním cyklu, jak jej známe z města.

Další výhodou pohonu nanoFlowcell® 48Volt s motory na nízké napětí se jasně ukazuje při maximálním zatížení, např. při zrychlení. Konvenční motory, resp. jejich akumulátory, musí být pak krátkodobě omezeny, aby se zchladily. Tento fenomén pro pohon a akumulátory nanoCell neplatí.

Síla z tekutých elektrobuněk

Dvojice nádrží obsahují 150-200 litrů elektrolytu. Tekutina se skládá z minerálních a organických solí a vody. Po elektrolytické reakci a výměně iontů je tekutina téměř nezměněná, jen není aktivní. Filtruje se, sůl zadržuje filtr v nádrži (výměna filtru je nutná asi po 10.000 km). Zbývající voda se rozprašuje při rychlosti nad 80 km jako studená pára.

Tajemstvím větší aktivace bi-iontové reakce je nová membrána. Nanotechnickým výrobním procesem se vývoji dlouhém dva a půl roku podařilo několikanásobně zvýšit aktivní povrch buněčné membrány tak, že takto získaný povrch umožnil podstatně zrychlit uvolnění energie. Očekávaný výsledek přesahuje 600 Wh na litr bi-iontového elektrolytu, který je okamžitě k dispozici.

Nejpokrokovější elektrosporťák nebo dokonce elektrická energie zítřka?

Zbývá nám úloha pozorného diváka a čekat co přinese budoucnost tak slibných projektů, jako právě Quant 48Volt. Euforie není zatím na místě. Zaznamenal jsem už několik podobných, převratných inovací např. Rinspeed (CH), Lightning (GB), RIMAC (Chorvatsko), s pohádkovými parametry, ale zatím žádná nezvládla vstup na trh. Firma nanoFlowCell není na tomto poli žádný nováček. Má za sebou již 4 provozuschopné modely: Quant, (menší) Quantino, Quant FE a Q-E a nejnovější QUANT s nanoFlowcell® 48VOLT technologií se představí v Ženevě.

Těžko říct, jak to s případnou výrobou bude, samotný patent na revoluční akumulátory pochází už z padesátých let, NASA se jej pak pokusila rozvíjet v letech sedmdesátých. NanoFlowCell nyní hledá partnera, s nímž by se Švýcaři na produkci novinky podíleli.

Autor: Jiří W.Pollak

Spolupracujeme s TipCars.com
Aplikace Airbnb neinformuje o cenách správně, uvedla Evropská komise Aplikace Airbnb neinformuje o cenách správně, uvedla Evropská komise

Služba Airbnb, která nabízí ubytování v soukromí, má…

Oživení ruského a jihoamerického trhu pomohlo Renaultu k rekordním prodejům Oživení ruského a jihoamerického trhu pomohlo Renaultu k rekordním prodejům

Francouzský výrobce automobilů Renault v prvním pololetí…

Chrenekovu Agelu se daří, zdravotnická skupina navýšila zisk o více než čtvrtinu Chrenekovu Agelu se daří, zdravotnická skupina navýšila zisk o více než čtvrtinu

České zdravotnické skupině Agel loni meziročně stoupl…

 

Štítky Ženeva 2017

 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

TEST: Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

Dnes 12:52

Renault Clio 4. generace stárne. A platí to také o jeho ostré verzi R.S. 200. Zpomalit tento neodvratný proces mohou pouze dílčí inovace nebo příchod speciální edice. A právě tou je testovaný model R.S.18. Čím se liší od R.S. 200?




Blesk.cz

Případ brutálně zbitého číšníka řeší pražská mordparta. Nizozemským mlátičkám hrozí 10 let vězení

Případ brutálně zbitého číšníka řeší pražská…

Vyšetřování případu zmláceného číšníka, kterého si v centru Prahy v dubnu podalo pět Nizozemců, se posunulo do…

Pohřeb oblíbeného faráře, který se zřítil do rokle: Loučily se s ním stovky věřících

Pohřeb oblíbeného faráře, který se zřítil do rokle:…

Měl rád přírodu a kempování a to se mu stalo osudným. Oblíbený kněz Josef Pelc (†46) z Uherského Hradiště se…

 

iSport.cz

Djokoviče sledoval při triumfu poprvé syn: Ten moment si ponesu v srdci

Djokoviče sledoval při triumfu poprvé syn: Ten…

Wimbledon má svá pravidla, takže se tříletý Stefan včera při finále nemohl na svého tatínka Novaka Djokoviče…

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si chce zahrát za Baník

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si…

Už jen hodiny zbývají do oficiálního oznámení pikantního přestupu Daniela Holzera ze Sparty do Baníku.…

 

Reflex.cz

Červenobílé peklo. Chorvaté ve Splitu si užívali finále MS ve fotbale tancem i dýmovnicemi

Červenobílé peklo. Chorvaté ve Splitu si užívali…

I když prohráli o dvě branky, jsou národními hrdiny. Chorvatský tým zanechal na turnaji v Rusku skvělý dojem a…

Nevycházejte z domu! Na královéhradecku utekli z klece dva tygři a lev

Nevycházejte z domu! Na královéhradecku utekli z…

Ze soukromého Bioparku Štít na Královéhradecku utekli v pondělí před desátou hodinou dva tygři a jeden lev.…