2.3. 2017

Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s revolučními akumulátory! Na stovku za 2,4 s, dojezd 1000 km...

 

Quant 48Volt je prý zralý pro sériovou výrobu. Zaujme nejen úžasnou dynamikou, ale také rekordním dojezdem.

Vše stojí a padá s vývojem akumulátoru na tekuté bázi a jeho přímého spojení s elektromotory. Technické a bezpečnostní překážky se podařilo překonat firmě NanoFlowcell teprve nedávno, na podzim minulého roku. Jejich pohon se tak stal tím nejrychlejším a zároveň nejbezpečnějším mezi všemi srovnatelnými. Tanky akumulátorů a jejich elektrolyty nejsou ani hořlavé, ani explozívní. Velkým přínosem je též jejich nízká hmotnost. Ve srovnání s dnešními bateriovými bloky, které dosahují tři čtvrtě tuny, jsou nanoCell ani ne poloviční.

Quant 48Volt není tuctové auto. Jeho karoserie vyniká nevšední aerodynamikou a dekorací spojenou s praktickými prvky, z nichž některé jsou unikátní. Úsilí vývojářů směřovalo od počátku ke špičkovému, ale i praktickému produktu – to by měla zaručit konfigurace 2+2.

Zrychlení elektromotorů je příslovečné, i tak ale stojí 2,4 sekundy z 0 na 100 km/h za pozornost, nejvyšší rychlost je pak omezena na 300 km/h. Přesto podle šéf-inženýra Nunzia La Vecchia není sama rychlost nejdůležitější. „Jde nám o ekologii, praktičnosti a hlavně bezpečnost. Quant pracuje na nízkém napětí a všechny režimy zůstávají netransformované, na nízké voltáži. K praktičnosti patří též komfort posádky, který je srovnatelný se sériovými osobními auty. Naše auto je nejbezpečnější a nejekologičtější sporťák na světě.“

Dodnes a navzdory známému bezpečnostnímu riziku se výrobci elektrických aut nedistancovali od vysokého napětí. Používají běžně přes 400 voltů, silné transformátory a kondenzátory, což vytváří zdraví škodlivou atmosféru - elektrosmog. V zájmu prodloužení dojezdu pracují dokonce na zvýšení provozního napětí až na 800 voltů! Quant používá, jak název napovídá, napětí 48 voltů…

NanoFlowcell Holdings vyvinul pro Quant 48Volt alternativu, která umožňuje na jedné straně výkon přesahující 560 kW a za ideálních podmínek pohádkový dojezd více než 1000 kilometrů.

Konstruktéři zmíněné nanoFlowcell® - tekuté buňky dokládají bezpečnost hned několika argumenty. Na póly akumulátoru se dá bez nebezpečí sáhnout, což je u Li-Ion vyloučené. Tekutá buňka neexploduje za žádných okolností a je dokonce nehořlavá. Ani zničující automobilová nehoda nevede k požáru, o výbuchu ani nemluvě. Termické samovznícení, jako je bohužel známe u jiných výrobců a hlavně u chytrých telefonů, je vyloučené. Elektrolytová tekutina, zvaná bi-Ion, není životnímu prostředí nebezpečná a její odstranění je též bezproblematické.

Nízké napětí znamená zároveň nízkou cenu

V nově vyvinutém Quant 48Volt jsou zabudovány inovativní 45-ti fázové motory. Jak zmíněno, pracují s netransformovaným, nízkým napětím. Firma se rozhodla osadit auto čtyřmi motory a nabídnout tak nejsilnější, čistě elektrický vůz s pohonem všech kol na světě. Tato technologie umožňuje používat kabely malého průměru. Ty jsou nejen levnější, ale i lehčí a energeticky výhodnější, než výroba silných vodičů. Snížená hmotnost znamená lepší ekologickou bilanci. Specialitou těchto nových motorů je jejich masivní plášťová struktura z lehké slitiny, která nahrazuje drahé a těžké cívky konvenčních elektromotorů. Velikost a hmotnost motoru je tak nižší.

Široká skála využití výkonu

Motory jsou u nanoFlowcell® 48Volt řízeny “zapínáním“ toho nejvýhodnějšího počtu pólových párů pro požadovaný výkon. Počet aktivních pólových párů tak odpovídá užitým stupňům jako u konvenční převodovky. V praxi to znamená, že se využívá jen tolik magnetického pole, kolik je zapotřebí – redukce energetické náročnosti se ve srovnání s asynchronními elektromotory pohybuje kolem 50 %. Tato úspora jde samozřejmě ve prospěch dojezdu, zvláště v každodenním, různorodém cestovním cyklu, jak jej známe z města.

Další výhodou pohonu nanoFlowcell® 48Volt s motory na nízké napětí se jasně ukazuje při maximálním zatížení, např. při zrychlení. Konvenční motory, resp. jejich akumulátory, musí být pak krátkodobě omezeny, aby se zchladily. Tento fenomén pro pohon a akumulátory nanoCell neplatí.

Síla z tekutých elektrobuněk

Dvojice nádrží obsahují 150-200 litrů elektrolytu. Tekutina se skládá z minerálních a organických solí a vody. Po elektrolytické reakci a výměně iontů je tekutina téměř nezměněná, jen není aktivní. Filtruje se, sůl zadržuje filtr v nádrži (výměna filtru je nutná asi po 10.000 km). Zbývající voda se rozprašuje při rychlosti nad 80 km jako studená pára.

Tajemstvím větší aktivace bi-iontové reakce je nová membrána. Nanotechnickým výrobním procesem se vývoji dlouhém dva a půl roku podařilo několikanásobně zvýšit aktivní povrch buněčné membrány tak, že takto získaný povrch umožnil podstatně zrychlit uvolnění energie. Očekávaný výsledek přesahuje 600 Wh na litr bi-iontového elektrolytu, který je okamžitě k dispozici.

Nejpokrokovější elektrosporťák nebo dokonce elektrická energie zítřka?

Zbývá nám úloha pozorného diváka a čekat co přinese budoucnost tak slibných projektů, jako právě Quant 48Volt. Euforie není zatím na místě. Zaznamenal jsem už několik podobných, převratných inovací např. Rinspeed (CH), Lightning (GB), RIMAC (Chorvatsko), s pohádkovými parametry, ale zatím žádná nezvládla vstup na trh. Firma nanoFlowCell není na tomto poli žádný nováček. Má za sebou již 4 provozuschopné modely: Quant, (menší) Quantino, Quant FE a Q-E a nejnovější QUANT s nanoFlowcell® 48VOLT technologií se představí v Ženevě.

Těžko říct, jak to s případnou výrobou bude, samotný patent na revoluční akumulátory pochází už z padesátých let, NASA se jej pak pokusila rozvíjet v letech sedmdesátých. NanoFlowCell nyní hledá partnera, s nímž by se Švýcaři na produkci novinky podíleli.

Autor: Jiří W.Pollak

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům

Nové městské SUV automobilky Škoda Auto se bude jmenovat…

Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů

Petrochemický holding Unipetrol loni zvýšil čistý zisk o…

Akcie, měny & názory Jany Steckerové: S ECB letos nuda nebude Akcie, měny & názory Jany Steckerové: S ECB letos nuda nebude

Dnes nás čeká první zasedání Evropské centrální banky…

 

Štítky Ženeva 2017

 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč

Jsou tomu dva týdny, co jsme psali o rozšíření nabídky…

 





 
Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Dnes 08:00

V roce 2002 znamenala Mazda 6 obrovský skok oproti hranaté 626. Mazdy jsou od té doby zase sportovní, avšak nikoliv bezchybné. A po mnoha letech je situace ještě horší.




Blesk.cz

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem. Výhodou je hlavně cena

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem.…

Lenovo na konci loňského roku obnovilo tabletové portfolio. Do nabídky na našem trhu se dostala trojice cenově…

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem šťastný,“ raduje se astronom

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem…

Pondělní zatmění Měsíce nebylo výjimečné jen tím, jakou barvou oblohu zabarvilo a že šlo o poslední úplné…

 

iSport.cz

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude světová jednička!

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude…

Petra Kvitová je v Austrálii velmi blízko splnění dvou velkých tenisových snů. Spolu s Japonkou Ósakaovou se…

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno a spoluvlastní sklípek

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno…

Odchytat ještě dvě utkání, měl by Ondřej Pavelec na svém kontě v NHL čtyři stovky zápasů. Nestane se tak, do…

 

Reflex.cz

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se na zvýšení daní, socialismus si zaplatíme

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se…

Zaměstnancům se opět budou proplácet první tři dny nemoci. Levice prosadila zrušení karenční doby, když poslanci…

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která se stala senzací tvrdé muziky

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která…

Rakouská židovka utekla před nacisty, v Americe skládala hudbu, byla špionkou a novinářkou. Za pár dní jí bude…