2.3. 2017

Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s revolučními akumulátory! Na stovku za 2,4 s, dojezd 1000 km...

 

Quant 48Volt je prý zralý pro sériovou výrobu. Zaujme nejen úžasnou dynamikou, ale také rekordním dojezdem.

Vše stojí a padá s vývojem akumulátoru na tekuté bázi a jeho přímého spojení s elektromotory. Technické a bezpečnostní překážky se podařilo překonat firmě NanoFlowcell teprve nedávno, na podzim minulého roku. Jejich pohon se tak stal tím nejrychlejším a zároveň nejbezpečnějším mezi všemi srovnatelnými. Tanky akumulátorů a jejich elektrolyty nejsou ani hořlavé, ani explozívní. Velkým přínosem je též jejich nízká hmotnost. Ve srovnání s dnešními bateriovými bloky, které dosahují tři čtvrtě tuny, jsou nanoCell ani ne poloviční.

Quant 48Volt není tuctové auto. Jeho karoserie vyniká nevšední aerodynamikou a dekorací spojenou s praktickými prvky, z nichž některé jsou unikátní. Úsilí vývojářů směřovalo od počátku ke špičkovému, ale i praktickému produktu – to by měla zaručit konfigurace 2+2.

Zrychlení elektromotorů je příslovečné, i tak ale stojí 2,4 sekundy z 0 na 100 km/h za pozornost, nejvyšší rychlost je pak omezena na 300 km/h. Přesto podle šéf-inženýra Nunzia La Vecchia není sama rychlost nejdůležitější. „Jde nám o ekologii, praktičnosti a hlavně bezpečnost. Quant pracuje na nízkém napětí a všechny režimy zůstávají netransformované, na nízké voltáži. K praktičnosti patří též komfort posádky, který je srovnatelný se sériovými osobními auty. Naše auto je nejbezpečnější a nejekologičtější sporťák na světě.“

Dodnes a navzdory známému bezpečnostnímu riziku se výrobci elektrických aut nedistancovali od vysokého napětí. Používají běžně přes 400 voltů, silné transformátory a kondenzátory, což vytváří zdraví škodlivou atmosféru - elektrosmog. V zájmu prodloužení dojezdu pracují dokonce na zvýšení provozního napětí až na 800 voltů! Quant používá, jak název napovídá, napětí 48 voltů…

NanoFlowcell Holdings vyvinul pro Quant 48Volt alternativu, která umožňuje na jedné straně výkon přesahující 560 kW a za ideálních podmínek pohádkový dojezd více než 1000 kilometrů.

Konstruktéři zmíněné nanoFlowcell® - tekuté buňky dokládají bezpečnost hned několika argumenty. Na póly akumulátoru se dá bez nebezpečí sáhnout, což je u Li-Ion vyloučené. Tekutá buňka neexploduje za žádných okolností a je dokonce nehořlavá. Ani zničující automobilová nehoda nevede k požáru, o výbuchu ani nemluvě. Termické samovznícení, jako je bohužel známe u jiných výrobců a hlavně u chytrých telefonů, je vyloučené. Elektrolytová tekutina, zvaná bi-Ion, není životnímu prostředí nebezpečná a její odstranění je též bezproblematické.

Nízké napětí znamená zároveň nízkou cenu

V nově vyvinutém Quant 48Volt jsou zabudovány inovativní 45-ti fázové motory. Jak zmíněno, pracují s netransformovaným, nízkým napětím. Firma se rozhodla osadit auto čtyřmi motory a nabídnout tak nejsilnější, čistě elektrický vůz s pohonem všech kol na světě. Tato technologie umožňuje používat kabely malého průměru. Ty jsou nejen levnější, ale i lehčí a energeticky výhodnější, než výroba silných vodičů. Snížená hmotnost znamená lepší ekologickou bilanci. Specialitou těchto nových motorů je jejich masivní plášťová struktura z lehké slitiny, která nahrazuje drahé a těžké cívky konvenčních elektromotorů. Velikost a hmotnost motoru je tak nižší.

Široká skála využití výkonu

Motory jsou u nanoFlowcell® 48Volt řízeny “zapínáním“ toho nejvýhodnějšího počtu pólových párů pro požadovaný výkon. Počet aktivních pólových párů tak odpovídá užitým stupňům jako u konvenční převodovky. V praxi to znamená, že se využívá jen tolik magnetického pole, kolik je zapotřebí – redukce energetické náročnosti se ve srovnání s asynchronními elektromotory pohybuje kolem 50 %. Tato úspora jde samozřejmě ve prospěch dojezdu, zvláště v každodenním, různorodém cestovním cyklu, jak jej známe z města.

Další výhodou pohonu nanoFlowcell® 48Volt s motory na nízké napětí se jasně ukazuje při maximálním zatížení, např. při zrychlení. Konvenční motory, resp. jejich akumulátory, musí být pak krátkodobě omezeny, aby se zchladily. Tento fenomén pro pohon a akumulátory nanoCell neplatí.

Síla z tekutých elektrobuněk

Dvojice nádrží obsahují 150-200 litrů elektrolytu. Tekutina se skládá z minerálních a organických solí a vody. Po elektrolytické reakci a výměně iontů je tekutina téměř nezměněná, jen není aktivní. Filtruje se, sůl zadržuje filtr v nádrži (výměna filtru je nutná asi po 10.000 km). Zbývající voda se rozprašuje při rychlosti nad 80 km jako studená pára.

Tajemstvím větší aktivace bi-iontové reakce je nová membrána. Nanotechnickým výrobním procesem se vývoji dlouhém dva a půl roku podařilo několikanásobně zvýšit aktivní povrch buněčné membrány tak, že takto získaný povrch umožnil podstatně zrychlit uvolnění energie. Očekávaný výsledek přesahuje 600 Wh na litr bi-iontového elektrolytu, který je okamžitě k dispozici.

Nejpokrokovější elektrosporťák nebo dokonce elektrická energie zítřka?

Zbývá nám úloha pozorného diváka a čekat co přinese budoucnost tak slibných projektů, jako právě Quant 48Volt. Euforie není zatím na místě. Zaznamenal jsem už několik podobných, převratných inovací např. Rinspeed (CH), Lightning (GB), RIMAC (Chorvatsko), s pohádkovými parametry, ale zatím žádná nezvládla vstup na trh. Firma nanoFlowCell není na tomto poli žádný nováček. Má za sebou již 4 provozuschopné modely: Quant, (menší) Quantino, Quant FE a Q-E a nejnovější QUANT s nanoFlowcell® 48VOLT technologií se představí v Ženevě.

Těžko říct, jak to s případnou výrobou bude, samotný patent na revoluční akumulátory pochází už z padesátých let, NASA se jej pak pokusila rozvíjet v letech sedmdesátých. NanoFlowCell nyní hledá partnera, s nímž by se Švýcaři na produkci novinky podíleli.

Autor: Jiří W.Pollak

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

 

Štítky Ženeva 2017

 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v únoru do Prahy

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v…

Propásli jste letošní Colours of Ostrava? Poku ano, střípek z velkého festivalu můžete zažít i v Praze. A to na…

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Ježka na zahradě bychom si měli vážit a pěkně ho hýčkat, je to hodně užitečné zvíře, které přes…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…