2.3. 2017

Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s revolučními akumulátory! Na stovku za 2,4 s, dojezd 1000 km...

 

Quant 48Volt je prý zralý pro sériovou výrobu. Zaujme nejen úžasnou dynamikou, ale také rekordním dojezdem.

Vše stojí a padá s vývojem akumulátoru na tekuté bázi a jeho přímého spojení s elektromotory. Technické a bezpečnostní překážky se podařilo překonat firmě NanoFlowcell teprve nedávno, na podzim minulého roku. Jejich pohon se tak stal tím nejrychlejším a zároveň nejbezpečnějším mezi všemi srovnatelnými. Tanky akumulátorů a jejich elektrolyty nejsou ani hořlavé, ani explozívní. Velkým přínosem je též jejich nízká hmotnost. Ve srovnání s dnešními bateriovými bloky, které dosahují tři čtvrtě tuny, jsou nanoCell ani ne poloviční.

Quant 48Volt není tuctové auto. Jeho karoserie vyniká nevšední aerodynamikou a dekorací spojenou s praktickými prvky, z nichž některé jsou unikátní. Úsilí vývojářů směřovalo od počátku ke špičkovému, ale i praktickému produktu – to by měla zaručit konfigurace 2+2.

Zrychlení elektromotorů je příslovečné, i tak ale stojí 2,4 sekundy z 0 na 100 km/h za pozornost, nejvyšší rychlost je pak omezena na 300 km/h. Přesto podle šéf-inženýra Nunzia La Vecchia není sama rychlost nejdůležitější. „Jde nám o ekologii, praktičnosti a hlavně bezpečnost. Quant pracuje na nízkém napětí a všechny režimy zůstávají netransformované, na nízké voltáži. K praktičnosti patří též komfort posádky, který je srovnatelný se sériovými osobními auty. Naše auto je nejbezpečnější a nejekologičtější sporťák na světě.“

Dodnes a navzdory známému bezpečnostnímu riziku se výrobci elektrických aut nedistancovali od vysokého napětí. Používají běžně přes 400 voltů, silné transformátory a kondenzátory, což vytváří zdraví škodlivou atmosféru - elektrosmog. V zájmu prodloužení dojezdu pracují dokonce na zvýšení provozního napětí až na 800 voltů! Quant používá, jak název napovídá, napětí 48 voltů…

NanoFlowcell Holdings vyvinul pro Quant 48Volt alternativu, která umožňuje na jedné straně výkon přesahující 560 kW a za ideálních podmínek pohádkový dojezd více než 1000 kilometrů.

Konstruktéři zmíněné nanoFlowcell® - tekuté buňky dokládají bezpečnost hned několika argumenty. Na póly akumulátoru se dá bez nebezpečí sáhnout, což je u Li-Ion vyloučené. Tekutá buňka neexploduje za žádných okolností a je dokonce nehořlavá. Ani zničující automobilová nehoda nevede k požáru, o výbuchu ani nemluvě. Termické samovznícení, jako je bohužel známe u jiných výrobců a hlavně u chytrých telefonů, je vyloučené. Elektrolytová tekutina, zvaná bi-Ion, není životnímu prostředí nebezpečná a její odstranění je též bezproblematické.

Nízké napětí znamená zároveň nízkou cenu

V nově vyvinutém Quant 48Volt jsou zabudovány inovativní 45-ti fázové motory. Jak zmíněno, pracují s netransformovaným, nízkým napětím. Firma se rozhodla osadit auto čtyřmi motory a nabídnout tak nejsilnější, čistě elektrický vůz s pohonem všech kol na světě. Tato technologie umožňuje používat kabely malého průměru. Ty jsou nejen levnější, ale i lehčí a energeticky výhodnější, než výroba silných vodičů. Snížená hmotnost znamená lepší ekologickou bilanci. Specialitou těchto nových motorů je jejich masivní plášťová struktura z lehké slitiny, která nahrazuje drahé a těžké cívky konvenčních elektromotorů. Velikost a hmotnost motoru je tak nižší.

Široká skála využití výkonu

Motory jsou u nanoFlowcell® 48Volt řízeny “zapínáním“ toho nejvýhodnějšího počtu pólových párů pro požadovaný výkon. Počet aktivních pólových párů tak odpovídá užitým stupňům jako u konvenční převodovky. V praxi to znamená, že se využívá jen tolik magnetického pole, kolik je zapotřebí – redukce energetické náročnosti se ve srovnání s asynchronními elektromotory pohybuje kolem 50 %. Tato úspora jde samozřejmě ve prospěch dojezdu, zvláště v každodenním, různorodém cestovním cyklu, jak jej známe z města.

Další výhodou pohonu nanoFlowcell® 48Volt s motory na nízké napětí se jasně ukazuje při maximálním zatížení, např. při zrychlení. Konvenční motory, resp. jejich akumulátory, musí být pak krátkodobě omezeny, aby se zchladily. Tento fenomén pro pohon a akumulátory nanoCell neplatí.

Síla z tekutých elektrobuněk

Dvojice nádrží obsahují 150-200 litrů elektrolytu. Tekutina se skládá z minerálních a organických solí a vody. Po elektrolytické reakci a výměně iontů je tekutina téměř nezměněná, jen není aktivní. Filtruje se, sůl zadržuje filtr v nádrži (výměna filtru je nutná asi po 10.000 km). Zbývající voda se rozprašuje při rychlosti nad 80 km jako studená pára.

Tajemstvím větší aktivace bi-iontové reakce je nová membrána. Nanotechnickým výrobním procesem se vývoji dlouhém dva a půl roku podařilo několikanásobně zvýšit aktivní povrch buněčné membrány tak, že takto získaný povrch umožnil podstatně zrychlit uvolnění energie. Očekávaný výsledek přesahuje 600 Wh na litr bi-iontového elektrolytu, který je okamžitě k dispozici.

Nejpokrokovější elektrosporťák nebo dokonce elektrická energie zítřka?

Zbývá nám úloha pozorného diváka a čekat co přinese budoucnost tak slibných projektů, jako právě Quant 48Volt. Euforie není zatím na místě. Zaznamenal jsem už několik podobných, převratných inovací např. Rinspeed (CH), Lightning (GB), RIMAC (Chorvatsko), s pohádkovými parametry, ale zatím žádná nezvládla vstup na trh. Firma nanoFlowCell není na tomto poli žádný nováček. Má za sebou již 4 provozuschopné modely: Quant, (menší) Quantino, Quant FE a Q-E a nejnovější QUANT s nanoFlowcell® 48VOLT technologií se představí v Ženevě.

Těžko říct, jak to s případnou výrobou bude, samotný patent na revoluční akumulátory pochází už z padesátých let, NASA se jej pak pokusila rozvíjet v letech sedmdesátých. NanoFlowCell nyní hledá partnera, s nímž by se Švýcaři na produkci novinky podíleli.

Autor: Jiří W.Pollak

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje

Rijád, klíčový účastník konfliktu, čelí po vraždě…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Ekonomický decoupling

Hospodářský růst i u nás začíná vykazovat známky…

Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus Plzeňská Škoda Electric představila nový elektrobus

Plzeňská Škoda Electric představila na pražském veletrhu…

 

Štítky Ženeva 2017

 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. v USA ale žije. Z dobrých důvodů

Dnes 13:56

Motory s tyčkovým rozvodem OHV bývaly dříve zcela běžné. Dnes na ně však v Evropě skoro nenarazíte. V USA ale stále žijí a těší se oblibě motorářů. Jaké mají výhody?




Blesk.cz

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého snoubence! Co se stalo?!

Absolonová pár dnů po porodu zazdila svého…

Před více než týdnem se Monika Absolonová (42) stala dvojnásobnou matkou a naplno si to užívá. Každou chvíli se…

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás bije! Kvůli majetku...

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás…

Dům plný nenávisti! Jak přiznávají manželé Stanislav (80) a Jana (75) Svitákovi, nedokážou  pochopit, koho to…

 

iSport.cz

SE SIMONOU: Ve školce se Sičákem a Beránkem. Proč nemohli říct pokřik?

SE SIMONOU: Ve školce se Sičákem a Beránkem. Proč…

Na jedné straně defenzivní zkušenost, na druhé dravé ofenzivní mládí. Vladimír Sičák a Ondřej Beránek, kteří…

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak odešel z lavičky!

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak…

Má za sebou první sraz u slovenského národního týmu, a hned aby řešil náladovost svých hráčů. Lavičku, které…

 

Reflex.cz

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za pár let uvidíte, Rusko tu jaderné bloky stavět nebude!

Bartuška: Česko a celý náš svět je v ohrožení, za…

Rusové to nebudou! Zmocněnec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška má jasno v tom, kdo by v Česku neměl…

Zdravotní stav Babiše mladšího by mohli prošetřit Švýcaři. Na kauze pracuje policejní tým i soudní znalec

Zdravotní stav Babiše mladšího by mohli prošetřit…

Na kauze zavlečení Andreje Babiše mladšího na Krym pracuje podle náměstka policejního prezidenta Martina…