28.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ferrari 456 GT Venice: První rodinné ferrari, ale kolik jich vlastně vzniklo?

 

Zapomeňte na současné „kupé-kombi“ Ferrari GTC4 Lusso, dříve FF. Už dávno před ním existovaly vozy této značky, které kromě pobavení řidiče nabídly praktičnost velkého rodinného auta. Kdo za nimi stál a proč vlastně vznikly?

Brunej je malá, ale nesmírně bohatá země na ostrově Borneo. Vládne ji sultán Haji Muda Hassanal Bolkiah Muizzaddin Waddaulah, který je ale po celém světě známý jen jako Brunejský sultán. Za jeho pohádkovým bohatstvím stojí obrovská naleziště ropy. Díky ní v zemi lidé neplatí daně a mají zdarma zdravotnictví a školství. I přes vývoz ropy není Brunej členem organizace zemí, vyvážejících ropu OPEC. A dle zdrojů z internetu vystačí Bruneji současné zásoby při nynější těžbě přibližně do roku 2030.

Sultán z Bruneje je ale zajímavý i z jiného pohledu. Ve světě platí za pravděpodobně nejnáročnějšího sběratele automobilů. V jeho garážích se tak nacházejí auta, jaká nikde jinde na světě nejsou, a tudíž je ani nikdo jiný nevlastní. Prostě vezměte ty největší automobilové skvosty a povyšte je ne na druhou, ale rovnou na třetí.

Je tak nějak veřejným tajemstvím, že sultán má zálibu v neobvyklých karosářských verzích různých exkluzivních automobilů. Ať už Bentley, Rolls-Royce nebo Ferrari. A přesně takovým autem je Ferrari 456 GT Venice.

Tajemství čísla 456

Jak je zřejmé z názvu, základem vozu je Ferrari 456 GT, od jara 1998 v rámci modernizace přejmenované na 456M GT. Auto se poprvé představilo na podzim 1992 coby nástupce řady 412, jež ale byla pouhou modernizací starší čtyřstovky a ta zase inovací ještě starší 365 GT4 2+2. Tedy auta, které svůj život započalo v roce 1972.

Koncepcí poháněcí skupiny se však 456 GT odkazovala spíše na modely 275 GTB a 365 GTB/4, kterému nikdo neřekne jinak než Daytona. Zatímco předchůdce využíval klasickou koncepci, dostala 456 GT Transaxle. To znamená, že převodovka se z pozice hned za motorem přesunula před zadní nápravu. Jde o stejné řešení, jaké v té době nabízelo také Porsche 928. Kromě manuální šestistupňové převodovky Ferrari časem nabídlo i verzi se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Ta vznikla ve spolupráci Ferrari se specializovanou inženýrskou firmou Ricardo. Taková auta mají označení 456 GTA.

Ferrari 456 (1992-2004): Proč si Ferrari vybralo zrovna tohle číslo?

Ferrari 456 GT ale dostalo pod kapotu samozřejmě dvanáctiválec o objemu 5473,9 cm3. Pokud toto číslo vydělíte dvanácti, vyjde vám 456. Právě tolik cm3 je objem jednoho válce. Motor sám o sobě je hodně zajímavý, neboť úhel rozevření řad válců je u něj dost neobvyklých 65 stupňů. Občas se lze někde dočíst, že agregát 456 je složený ze dvou šestiválců původně určených pro Ferrari Dino. Co je však nezpochybnitelné, je použití systému mazání se suchou klikovou skříní. Jde o řešení vídané u závodních motorů, aby se zabránilo odlévání hladiny oleje v jejich spodním víku při velké odstředivé síle v zatáčce. Olej je tak uložený v externí nádobě a jeho přísun do motoru a současně odvod z něj zajišťuje dvojice čerpadel.

Venice není jen kombi

Varianta vozu pojmenovaná Venice nevznikla pouze u Ferrari, jak se mohlo na první pohled zdát. Ano, technický základ vozu vyrobil závod v Maranellu, avšak přestavbu karoserie provedl na objednávku sultána z Bruneje karosářský mistr Pininfarina. Mimo jiné tvůrce designu karoserií celé řady modelů značky Ferrari.

Venice vznikl v roce 1996. Pod tímto doplňkovým označením se ukrývá kromě šesti vyrobených kombi také čtyři kabriolety (Convertible) a sedm sedanů. Ze čtyř kabrioletů je ale jedna karosářská verze spíše targa. Brunejský sultán vlastní dle neověřených zdrojů celkem 73 kusů Ferrari 456 GT všech verzí! Tomu už se snad ani neříká posedlost.

O technických rozdílech s výjimkou karoserie verzí 456 GT Venice není nic známo. Dle dostupných informací by technika měla být identická s výchozí 456 GT. Výroba tohoto vozu byla ukončena v roce 2003 a nástupcem se stalo Ferrari 612 Scaglietti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje

Policisté na shromáždění příznivců Dělnické strany…

Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách

Hlavní město ještě nevykoupilo od drobných akcionářů…

V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu

V pavilonu Jeana Nouvela na janovském výstavišti se…

 

Štítky Ferrari Pininfarina

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná…

Ferrari bude vyrábět jen dvoudveřové supersporty, nic víc Ferrari bude vyrábět jen dvoudveřové supersporty, nic víc

Žádné SUV, žádný sedan, žádný motocykl. To zaznělo…

 



 
Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Dnes 13:26

Elegantní kupé od Renaultu zazářilo v první polovině 80. let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.




Blesk.cz

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z ISIS, který ji koupil na trhu a zneužíval

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z…

Devatenáctiletá Ašvak Talová se dlouho cítila bezpečně jako uprchlice ve městě Schwäbisch Gmünd na jihozápadě…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď bude Sevilla. Neskutečné!

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď…

PŘÍMO Z ALMATY | Čelil názorům, že na to nemá. Že kvůli rychlostnímu handicapu vyčnívá a střílí góly jen ve…

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi před startem Serie A?

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi…

Sedm českých stop najdeme na soupiskách prvoligových italských celků, ale kolik z nich pronikne do základních…

 

Reflex.cz

Na Balatonu vše v pořádku. Gastronomie maďarského venkova sympaticky uvízla v tradicích

Na Balatonu vše v pořádku.…

Už týden velmi poctivě cestuji po Maďarsku. Jako malá jsem u Balatonu prožila nejedno léto a vlastně mě nesmírně…

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Pakliže ulítáváte na stylu steampunk, tedy viktoriánských kostýmech a verneovských technologiích, bude se vám…