28.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ferrari 456 GT Venice: První rodinné ferrari, ale kolik jich vlastně vzniklo?

 

Zapomeňte na současné „kupé-kombi“ Ferrari GTC4 Lusso, dříve FF. Už dávno před ním existovaly vozy této značky, které kromě pobavení řidiče nabídly praktičnost velkého rodinného auta. Kdo za nimi stál a proč vlastně vznikly?

Brunej je malá, ale nesmírně bohatá země na ostrově Borneo. Vládne ji sultán Haji Muda Hassanal Bolkiah Muizzaddin Waddaulah, který je ale po celém světě známý jen jako Brunejský sultán. Za jeho pohádkovým bohatstvím stojí obrovská naleziště ropy. Díky ní v zemi lidé neplatí daně a mají zdarma zdravotnictví a školství. I přes vývoz ropy není Brunej členem organizace zemí, vyvážejících ropu OPEC. A dle zdrojů z internetu vystačí Bruneji současné zásoby při nynější těžbě přibližně do roku 2030.

Sultán z Bruneje je ale zajímavý i z jiného pohledu. Ve světě platí za pravděpodobně nejnáročnějšího sběratele automobilů. V jeho garážích se tak nacházejí auta, jaká nikde jinde na světě nejsou, a tudíž je ani nikdo jiný nevlastní. Prostě vezměte ty největší automobilové skvosty a povyšte je ne na druhou, ale rovnou na třetí.

Je tak nějak veřejným tajemstvím, že sultán má zálibu v neobvyklých karosářských verzích různých exkluzivních automobilů. Ať už Bentley, Rolls-Royce nebo Ferrari. A přesně takovým autem je Ferrari 456 GT Venice.

Tajemství čísla 456

Jak je zřejmé z názvu, základem vozu je Ferrari 456 GT, od jara 1998 v rámci modernizace přejmenované na 456M GT. Auto se poprvé představilo na podzim 1992 coby nástupce řady 412, jež ale byla pouhou modernizací starší čtyřstovky a ta zase inovací ještě starší 365 GT4 2+2. Tedy auta, které svůj život započalo v roce 1972.

Koncepcí poháněcí skupiny se však 456 GT odkazovala spíše na modely 275 GTB a 365 GTB/4, kterému nikdo neřekne jinak než Daytona. Zatímco předchůdce využíval klasickou koncepci, dostala 456 GT Transaxle. To znamená, že převodovka se z pozice hned za motorem přesunula před zadní nápravu. Jde o stejné řešení, jaké v té době nabízelo také Porsche 928. Kromě manuální šestistupňové převodovky Ferrari časem nabídlo i verzi se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Ta vznikla ve spolupráci Ferrari se specializovanou inženýrskou firmou Ricardo. Taková auta mají označení 456 GTA.

Ferrari 456 (1992-2004): Proč si Ferrari vybralo zrovna tohle číslo?

Ferrari 456 GT ale dostalo pod kapotu samozřejmě dvanáctiválec o objemu 5473,9 cm3. Pokud toto číslo vydělíte dvanácti, vyjde vám 456. Právě tolik cm3 je objem jednoho válce. Motor sám o sobě je hodně zajímavý, neboť úhel rozevření řad válců je u něj dost neobvyklých 65 stupňů. Občas se lze někde dočíst, že agregát 456 je složený ze dvou šestiválců původně určených pro Ferrari Dino. Co je však nezpochybnitelné, je použití systému mazání se suchou klikovou skříní. Jde o řešení vídané u závodních motorů, aby se zabránilo odlévání hladiny oleje v jejich spodním víku při velké odstředivé síle v zatáčce. Olej je tak uložený v externí nádobě a jeho přísun do motoru a současně odvod z něj zajišťuje dvojice čerpadel.

Venice není jen kombi

Varianta vozu pojmenovaná Venice nevznikla pouze u Ferrari, jak se mohlo na první pohled zdát. Ano, technický základ vozu vyrobil závod v Maranellu, avšak přestavbu karoserie provedl na objednávku sultána z Bruneje karosářský mistr Pininfarina. Mimo jiné tvůrce designu karoserií celé řady modelů značky Ferrari.

Venice vznikl v roce 1996. Pod tímto doplňkovým označením se ukrývá kromě šesti vyrobených kombi také čtyři kabriolety (Convertible) a sedm sedanů. Ze čtyř kabrioletů je ale jedna karosářská verze spíše targa. Brunejský sultán vlastní dle neověřených zdrojů celkem 73 kusů Ferrari 456 GT všech verzí! Tomu už se snad ani neříká posedlost.

O technických rozdílech s výjimkou karoserie verzí 456 GT Venice není nic známo. Dle dostupných informací by technika měla být identická s výchozí 456 GT. Výroba tohoto vozu byla ukončena v roce 2003 a nástupcem se stalo Ferrari 612 Scaglietti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká měna je nejníže od léta, oslabila nad hranici 26 korun za euro Česká měna je nejníže od léta, oslabila nad hranici 26 korun za euro

Česká měna oslabila k euru nad hranici 26 korun a je tak…

SPD cítí šanci chopit se moci. Politolog: Dlouhodobé priority nemá, jen se chová pragmaticky SPD cítí šanci chopit se moci. Politolog: Dlouhodobé priority nemá, jen se chová pragmaticky

Premiér chce po šéfovi SPD sadu návrhů zákonů. Obě strany…

Integrované dopravní platformy pomohou vyřešit dopravu v přeplněných městech, tvrdí studie Integrované dopravní platformy pomohou vyřešit dopravu v přeplněných městech, tvrdí studie

Pokračující urbanizace a růst světové populace nutí vlády…

Minimální mzda opět výrazně vzroste, vláda se dohodla na zvýšení o 1150 korun Minimální mzda opět výrazně vzroste, vláda se dohodla na zvýšení o 1150 korun

Minimální mzda se od ledna v Česku zvýší o 1150 korun na…

 

Štítky Ferrari Pininfarina

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná…

Ferrari bude vyrábět jen dvoudveřové supersporty, nic víc Ferrari bude vyrábět jen dvoudveřové supersporty, nic víc

Žádné SUV, žádný sedan, žádný motocykl. To zaznělo…

 



 
Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Dnes 18:50

Zámořská společnost HRE představila první sadu titanových kol z 3D tiskárny. Chce tak ukázat možnosti výroby pro budoucnost.




Blesk.cz

Milenec Bílé Filipi už má Ježíška! Drahý motorkářský dar od Lucie?!

Milenec Bílé Filipi už má Ježíška! Drahý motorkářský…

Do Vánoc sice zbývá ještě zhruba 40 dní, ovšem někde už se s dárky nečeká! Nadílku už tak dostal i Radek Filipi…

František (†35) šel pro dřevo, živý se už z lesa nevrátil: Udělal hloupou chybu

František (†35) šel pro dřevo, živý se už z lesa…

Jeden z posledních kysuckých vozků František (†35) se v pátek vydal do lesa v Olešné svézt dřevo. Stalo se mu to…

 

iSport.cz

O turnaj ve FIFA 19 je obří zájem! Otevíráme druhý termín kvalifikace

O turnaj ve FIFA 19 je obří zájem! Otevíráme druhý…

V sobotu startuje první kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt pro…

Z Edenu je Sinobo Stadium. Jméno má po novém vlastníkovi Slavie

Z Edenu je Sinobo Stadium. Jméno má po novém…

Na stadionu fotbalové Slavie se ve středu objevil nápis Sinoba Stadium. Nový název, který nahradí stávající…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je to odporný hyenismus

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je…

Téměř určitě jste během úterý zaznamenali počin reportérů Seznam zpráv ze Švýcarska, kde se setkali s Andrejem…

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich vyděračský potenciál poroste

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich…

Vyděračský potenciál komunistů rázem povyskočil o patro výš. Nepřipojili se k šestici opozičních stran, které…