Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari se bouří proti výrobci replik

redakce AUTO.CZ
Diskuze (18)
Žádný výrobce luxusních automobilů ještě nikdy nepodnikal ve stejných podmínkách, jaké představovala výrobní linka vmáčknutá do skladišť Josého Maríi Calera mezi pomerančovníky ve východním Španělsku.

Tady společně se svým týmem přeměňoval elegantní vozy na ještě elegantnější - pro všechny nadšence, co vždycky snili o tom, že budou mít Ferrari a spokojili se s replikou.

Mezi spokojenými zákaznicemi byla i María Lapiedraová, druhořadá španělská celebrita známá mimo jiné i díky hraní v soft-pornografických filmech. "Nadělala jsem si víc přátel, než kdy jindy, když jsem měla Ferrari," napsala na své internetové stránce. "Každý si chtěl dopřát takovou jízdu," dodala.

Naopak jednoznačně nespokojeni jsou představitelé firmy Ferrari. Až donedávna ovšem netušili, že nějaký takový španělský mechanik vůbec existuje a v jakém oboru podniká. Calero svá "Ferrari" stavěl na podvozcích starých vozů značky Toyota s pomocí sklolaminátu a na míru vyrobených součástek. Jeho zákazníci to pochopitelně věděli - ovšem byli ochotni tento "detail" přehlédnout, protože Calero si za "svá Ferrari" počítal 40.000 eur (asi 1,1 milionu Kč), což je pouhá pětina ceny skutečného Ferrari.

Společnost Ferrari zalarmovala španělskou policii, která v červenci loňského roku udělala zátah ve dvou Calerových skladištích, uzavřela je a jako důkaz zabavila 17 replik Ferrari a dvě repliky vozů Aston Martin. Nyní mají španělské soudy rozhodnout, co odborníci na průmyslový nehmotný majetek označují za největší dosud zaznamenané padělání vozidel na světě. Půjde o případ, který by mohl pomoci definovat legální hranice stínového světa automobilových replik.

Španělská policie uvádí, že tyto vozy jsou stejně nelegální, jako jsou nelegální například falešné značkové kabelky. Calero a další, kdo se v tomto oboru podnikání pohybují, na ně ale pohlížejí jako na dokonale restaurované umělecké dílo.

V historii soudnictví bude Calerův případ největší od precedentu, který loni ustavil Batmobil. V únoru totiž americký soud rozhodl v neprospěch kalifornské společnosti nazvané Gotham Garage, proti níž podalo žalobu za porušení autorských práv a chráněné značky filmové studio Warner Bros. Soudce Ronald S.W. Lew rozhodl, že Gotham Garage nemůže vyrábět Batmobily v podobě, v jaké se objevily ve filmech o Batmanovi, když nemá souhlas producenta, tedy společnosti Warner Bros.

Podobný případ s rychlým zásahem práva se stal v roce 2012 v Německu. Celníci tam zabavili repliku sportovního vozu značky Mercedes-Benz 300SL na žádost výrobce, společnosti Daimler AG. Když německý sud rozhodl ve prospěch Daimleru, byl "nelegální výtvor" rozbit na malé kousky, pochvalovala si automobilová firma.

Někteří výrobci replik zaznamenali Pyrrhovo vítězství. V roce 2010 společnost Factory Five Racing ve městě Wareham v americkém státě Massachusetts vysoudila právo vyrábět repliky ceněných vozů Shelby Cobra bez loga Shelby. Ovšem stálo ji to více než milion dolarů na právních poplatcích, neboť ji zažaloval legendární závodní jezdec a designér Carroll Shelby.

Případ proti Calerovi by se podle odborníků mohl zúžit na otázku toho, kdo dal logo Ferrari na jeho vozy. Calero tvrdí, že si ho tam připevnili sami zákazníci, kteří si u něj výrobu repliky objednali. S tím nesouhlasí španělská policie, která tvrdí, že si Calero stahoval logo ve vysokém rozlišení z internetu a používal speciální tiskárnu k jeho napodobení. Mluvčí automobilky Ferrari Joanne Marshallová podle listu The Wall Street Journal uvedla, že italská automobilka si je vítězstvím v tomto případě jistá.

Pokud Calero dával sám na vozy logo, pak se dopustil začátečnické chyby, řekl jiný výrobce automobilových replik Francisco Aguilar. Jeho firma SRC Kit Cars vyrábí až pět napodobenin vozů Ferrari ročně na španělských Baleárských ostrovech. Proti používání loga na nich ale výslovně varuje na svých internetových stránkách a nikdy neměla problém se zákonem.

"Víme, že existují zákazníci, kteří se prohánějí v našich autech a předstírají, že jsou to Ferrari," řekl Aguilar. "Nelíbí se nám to a myslíme si, že to vlastně náš výrobek degraduje, protože jeho smysl je v něčem jiném."

Calero se zatím nechce vzdát. Do podniku investoval 400.000 eur a vytvořil pracovní místa pro 13 lidí. Ale odkládaný soudní proces vyčerpává jeho finanční zdroje, stejně jako mu je mohou vysát samotné soudní procedury. Zatím nebyl ani jmenován soudce v jeho případu, a pokud budou průtahy a odklady pokračovat, "tak už firma Ferrari vyhrála", prohlásil Calero.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (18)
Avatar - Jaros71
20. 1. 2014 10:58
Re: Za milion
Souhlas..takováto imitace za milion je tragedie.
A bourat bych v tom tedy nechtěl.. ;-)
Avatar - biscuit
20. 1. 2014 09:14
Re: Za milion
hlavne naladena a na nic si nepotrebuji hrat. ale kdyz je nekdo pozer... budme radi, ze vetsina lidi je hloupa, tak jako vse to ma i sve vyhody ;-)
Avatar - biscuit
20. 1. 2014 09:09
Re: Za mega
je to tak. bohuzel lidi jsou ovecky a nechapou, ze mohou byt individualitou i jinak, nez ze budou mit na volantu konika (at uz toho z maranella, nebo treba nejakyho z guangzhou).
20. 1. 2014 02:45
Re: Za mega
MR2 asi těžko, ta má motor vzadu, tyhle pochybné repliky mají motor vpředu. Osobně proti replikám nic nemám, ale musí být trochu na úrovni, to znamená motor správně orientovaný a na správném místě, alespoň nějaký výkon, pokud možno zachovat počet válců. Viděl jsem už pár skutečně povedených replik Lamborghini, jsou výrobci, kteří si vyhrají s každým detailem a laik nemá šanci poznat rozdíl.
19. 1. 2014 23:38
Za milion
...radši 4C, 370Z, Genesis Coupe, GT86, BRZ, atd... Vypadají taky skvěle, jezdit s nima větší zážitek, jsou to nová auta bez pochybného zpracování a hlavně nejezdím ve fejku. >:D