reklama


19.1. 2014 ČTK

Ferrari se bouří proti výrobci replik

Ferrari se bouří proti výrobci replik

Žádný výrobce luxusních automobilů ještě nikdy nepodnikal ve stejných podmínkách, jaké představovala výrobní linka vmáčknutá do skladišť Josého Maríi Calera mezi pomerančovníky ve východním Španělsku.

Tady společně se svým týmem přeměňoval elegantní vozy na ještě elegantnější - pro všechny nadšence, co vždycky snili o tom, že budou mít Ferrari a spokojili se s replikou.

Mezi spokojenými zákaznicemi byla i María Lapiedraová, druhořadá španělská celebrita známá mimo jiné i díky hraní v soft-pornografických filmech. "Nadělala jsem si víc přátel, než kdy jindy, když jsem měla Ferrari," napsala na své internetové stránce. "Každý si chtěl dopřát takovou jízdu," dodala.

Naopak jednoznačně nespokojeni jsou představitelé firmy Ferrari. Až donedávna ovšem netušili, že nějaký takový španělský mechanik vůbec existuje a v jakém oboru podniká. Calero svá "Ferrari" stavěl na podvozcích starých vozů značky Toyota s pomocí sklolaminátu a na míru vyrobených součástek. Jeho zákazníci to pochopitelně věděli - ovšem byli ochotni tento "detail" přehlédnout, protože Calero si za "svá Ferrari" počítal 40.000 eur (asi 1,1 milionu Kč), což je pouhá pětina ceny skutečného Ferrari.

Společnost Ferrari zalarmovala španělskou policii, která v červenci loňského roku udělala zátah ve dvou Calerových skladištích, uzavřela je a jako důkaz zabavila 17 replik Ferrari a dvě repliky vozů Aston Martin. Nyní mají španělské soudy rozhodnout, co odborníci na průmyslový nehmotný majetek označují za největší dosud zaznamenané padělání vozidel na světě. Půjde o případ, který by mohl pomoci definovat legální hranice stínového světa automobilových replik.

Španělská policie uvádí, že tyto vozy jsou stejně nelegální, jako jsou nelegální například falešné značkové kabelky. Calero a další, kdo se v tomto oboru podnikání pohybují, na ně ale pohlížejí jako na dokonale restaurované umělecké dílo.

V historii soudnictví bude Calerův případ největší od precedentu, který loni ustavil Batmobil. V únoru totiž americký soud rozhodl v neprospěch kalifornské společnosti nazvané Gotham Garage, proti níž podalo žalobu za porušení autorských práv a chráněné značky filmové studio Warner Bros. Soudce Ronald S.W. Lew rozhodl, že Gotham Garage nemůže vyrábět Batmobily v podobě, v jaké se objevily ve filmech o Batmanovi, když nemá souhlas producenta, tedy společnosti Warner Bros.

Podobný případ s rychlým zásahem práva se stal v roce 2012 v Německu. Celníci tam zabavili repliku sportovního vozu značky Mercedes-Benz 300SL na žádost výrobce, společnosti Daimler AG. Když německý sud rozhodl ve prospěch Daimleru, byl "nelegální výtvor" rozbit na malé kousky, pochvalovala si automobilová firma.

Někteří výrobci replik zaznamenali Pyrrhovo vítězství. V roce 2010 společnost Factory Five Racing ve městě Wareham v americkém státě Massachusetts vysoudila právo vyrábět repliky ceněných vozů Shelby Cobra bez loga Shelby. Ovšem stálo ji to více než milion dolarů na právních poplatcích, neboť ji zažaloval legendární závodní jezdec a designér Carroll Shelby.

Případ proti Calerovi by se podle odborníků mohl zúžit na otázku toho, kdo dal logo Ferrari na jeho vozy. Calero tvrdí, že si ho tam připevnili sami zákazníci, kteří si u něj výrobu repliky objednali. S tím nesouhlasí španělská policie, která tvrdí, že si Calero stahoval logo ve vysokém rozlišení z internetu a používal speciální tiskárnu k jeho napodobení. Mluvčí automobilky Ferrari Joanne Marshallová podle listu The Wall Street Journal uvedla, že italská automobilka si je vítězstvím v tomto případě jistá.

Pokud Calero dával sám na vozy logo, pak se dopustil začátečnické chyby, řekl jiný výrobce automobilových replik Francisco Aguilar. Jeho firma SRC Kit Cars vyrábí až pět napodobenin vozů Ferrari ročně na španělských Baleárských ostrovech. Proti používání loga na nich ale výslovně varuje na svých internetových stránkách a nikdy neměla problém se zákonem.

"Víme, že existují zákazníci, kteří se prohánějí v našich autech a předstírají, že jsou to Ferrari," řekl Aguilar. "Nelíbí se nám to a myslíme si, že to vlastně náš výrobek degraduje, protože jeho smysl je v něčem jiném."

Calero se zatím nechce vzdát. Do podniku investoval 400.000 eur a vytvořil pracovní místa pro 13 lidí. Ale odkládaný soudní proces vyčerpává jeho finanční zdroje, stejně jako mu je mohou vysát samotné soudní procedury. Zatím nebyl ani jmenován soudce v jeho případu, a pokud budou průtahy a odklady pokračovat, "tak už firma Ferrari vyhrála", prohlásil Calero.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama