Ferrari F40 – pocta commendatorovi

Ferrari F40 – pocta commendatorovi

 
 
3.7. 2006 Karel Haas

Supersportovní kupé Ferrari F40 bylo posledním modelem této slavné značky, nad kterým dohlížel zakladatel firmy, „comendatore“ Enzo Ferrari. Jeho premiéra v roce 1987 a název souvisejí se 40. výročím vzniku značky Ferrari. Efčtyřicítka“ byla vlastně závodním vozem, se kterým bylo možné jezdit v normálním silničním provozu.

Koncepcí a tvary byl typ F40 do určité míry dalším vývojovým stupněm modelu 288 GTO. Tímto typem se Ferrari snažil přerušit nadvládu vozů Porsche v závodech třídy GT. Předpisy mezinárodní automobilové federace FIA vyžadovaly v roce 1982 pro skupinu B výrobu minimálně 200 identických kusů a tuto podmínku splňoval právě model 288 GTO, kde O znamenalo Omologato, tedy homologaci.

Karoserie

Stylistického návrhu typu F40 se ujal, jak bylo u vozů Ferrari obvyklé, Pininfarina. Tvary vycházely přísně z funkčnosti, byly ale zároveň krásné a vyvážené. Základní linie vozu vycházela z modelu 288 GTO, byla však podstatně aerodynamicky vylepšena. Mimořádně nízké hodnoty součinitele odporu vzduchu (cx = 0,34) bylo dosaženo snížením a vyhlazením přídě vozu s účelně tvarovanými vzduchovými vstupy (na bocích a na přední kapotě typu NACA), vzadu větraným plexisklovým krytem motoru usměrňujícím proud vzduchu na veliké zadní přítlačné křídlo. V dolní části zádě mělo kupé F40 difuzory odvádějící vzduch od motoru. Celou zadní stěnu s typickými kruhovými koncovými světly tvořila jemná mřížka usnadňující, spolu s řadou dalších otvorů v zádi, proudění vzduchu.

Aerodynamika F40 nebyla cílena jen na dosažení maximální rychlosti (zde se vůz spoléhal spíše na sílu motoru), ale hlavně na zvýšení stability vozu při vysokých rychlostech. Důležité bylo i dostatečné chlazení výkonného motoru a odvádění tepla od motoru. Výsledkem bylo cosi jako závodní automobil s odkrytými koly, opatřený karoserií. Velká pozornost byla věnována také proudění vzduchu pod přídí a kabinou, motor ale nebyl zespodu uzavřený.

Tak jako všechny vozy Ferrari určené k závodění, mělo Ferrari F40 na předních blatnících znaky závodní stáje Scuderia Ferrari (SF) se vzpínajícím se černým koněm na žlutém podkladu (barva modenské oblasti) a s italskou trikolórou v horní části.

Konstrukce

Téměř celá karoserie F40 byla vyrobena z kompozitních materiálů, převážně tkaniny z uhlíkových vláken, Kevlaru a Nomexu. Vůz se dodával v jediné rudé barvě (Rosso Corsa) a na mnoha místech zůstaly panely karoserie nenatřené, například na vnitřní straně dveří a podlaze kabiny. Dobře je to patrné při vyklopení celé přední nebo zadní části, usnadňující přístup k chladiči, resp. pohonné jednotce. Zatímco přední část vozu se zvedala obvyklým způsobem směrem dopředu, zadní díl měl závěsy na střeše a otevíral se směrem nahoru. Celá Pininfarinova karoserie tak sestávala pouze z 11 hlavních panelů.

Hlavní podvozková část F40 byla vyrobena z ocelových trubek oválného průřezu. Přední a zadní pomocné rámy používaly trubky čtvercového nebo obdélníkového průřezu. Pevnost karoserie zvyšovaly kompozitní prahy dveří, podlahové panely a střecha, takže šlo vlastně o monokokovou konstrukci uvnitř prostorového rámu z ocelových trubek. Mezi motorovým prostorem a kabinou byla příčka z hliníku a kompozitu, kterou bylo možné částečně odstranit a zlepšit tak přístup k přední části motoru.

Pohonná jednotka

Srdcem Ferrari F40 byl vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 90° a zdvihovým objemem 2936 cm3, přeplňovaný dvěma vodou chlazenými turbodmychadly IHI. Byl umístěný podélně před zadní poháněnou nápravou. Úctyhodného maximálního výkonu 351,5 kW (478 k) dosahoval motor při 7000 otáčkách za minutu. Tento motor vznikl dalším vývojem motoru z typu 288 GTO zvýšením objemu, kompresního poměru a maximálního tlaku přeplňování. Další základní charakteristika zůstala stejná: dvojitý rozvod OHC, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, samostatné elektronické zapalování a vstřikování paliva pro každou řadu válců a řídicí jednotka Weber-Marelli.

Přenos výkonu od motoru obstarávala plně synchronizovaná pětirychlostní manuální převodovka s hydraulicky ovládanou spojkou. K dosažení optimálního rozložení hmotnosti byla převodovka umístěna za diferenciálem. Převodovka měla vlastní chladič oleje.

Zavěšení kol

Ferrari F40 používalo v podstatě stejné plně nezávislé lichoběžníkové zavěšení kol jako typ 288 GTO, s vinutými pružinami kolem nastavitelných tlumičů Koni. Na přání mohlo být kupé F40 vybaveno zavěšením s elektronicky nastavitelnou světlostí vozu a tuhostí odpružení. Odlehčené kotoučové brzdy byly vyvinuty ve spolupráci s firmou Brembo. Celý brzdový systém byl převzat z tehdejších vozů formule 1. 17palcová hliníková kola Speedline se montovala jedinou centrální maticí.

Interiér

F40 byla koncipována tak, aby mohla jezdit v normálním silničním provozu a zároveň se účastnit závodů na profesionální úrovni. Vnitřek vozu byl proto zbaven všeho nepotřebného. O nenatřené podlaze a prazích dveří jsem se již zmínil, přístrojová deska a středový tunel byly pokryty černou plstí, která kromě izolační funkce zabraňovala odrazům světla.

Všechny ovládací prvky byly uspořádány kolem řidiče, na středovém tunelu byly umístěny jen páky řazení a ruční brzdy. Před tradičním volantem s třemi příčkami (potaženém kůží) byly v malé „kapličce“ umístěny rychloměr, otáčkoměr, teploměr a měřič tlaku přeplňování. Zbývající přístroje a ovládací prvky byly umístěny ve středu přístrojové desky. Pedály spojky a brzdy byly hliníkové, odlehčené odvrtanými otvory. Kevlarová závodní sedadla řidiče a spolujezdce byla jednodílná s dobrým bočním vedením.

„Efčtyřicítky“ měly pevná plexisklová boční okna s posuvnou částí, později mohly být vybaveny skleněnými okny s ručním stahováním. V interiéru nebyly žádné odkládací prostory, ale překvapivě velký „zavazadlový“ prostor se nalézal pod přední kapotou za chladičem.

Maximální rychlostí 324 km/h se Ferrari F40 stal ve své době nejrychlejším sériovým autem na světě. Během pěti let výroby (ta skončila v roce 1992) vzniklo 1311 těchto jedinečných automobilů s nezaměnitelným charakterem. Jako sportovní nástroj se vozy Ferrari F40 uplatnily hlavně v italském mistrovství vozů GT, závodily i na Monze a v Le Mans. Tato legenda sportovních vozů našla pokračovatele v roce 1995, kdy Ferrari oslavilo 50. výročí značky typem F50. O něm ale někdy příště.

Stručný přehled technických údajů
MotorV8 2936 cm3, DOHC, 32 ventilů, 2xturbo IHI, vstřikování paliva
Maximální výkon motoru351,5 kW (478 k) / 7000 ot/min
Maximální krouticí moment577 Nm / 4000 ot/min
Rozměry – rozvor - rozchod443 x 198 x 113 cm - 245 cm - 159,4 cm vpředu / 161 cm vzadu
Pohotovostní hmotnost1254 kg
Objem palivové nádrže120 l
Maximální rychlost324 km/h
Zrychlení z 0 na 100/200 km4,6 / 12 s
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Formule 1 Ferrari

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

 



V Česku koupíte Ferrari F40 za pět tisíc korun! Chtít jej nebudete ani zdarma V Česku koupíte Ferrari F40 za pět tisíc korun! Chtít jej nebudete ani zdarma

Jsou repliky zdařilé a méně zdařilé. A pak je tu toto…

Ferrari F40 slaví třicátiny: Vývoj kultovního supersportu byl brutálně rychlý! Ferrari F40 slaví třicátiny: Vývoj kultovního supersportu byl brutálně rychlý!

Ferrari F40 je dnes skutečnou ikonou, navíc slaví kulaté…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…