Ferrari F40 – pocta commendatorovi

Ferrari F40 – pocta commendatorovi

 
 

Supersportovní kupé Ferrari F40 bylo posledním modelem této slavné značky, nad kterým dohlížel zakladatel firmy, „comendatore“ Enzo Ferrari. Jeho premiéra v roce 1987 a název souvisejí se 40. výročím vzniku značky Ferrari. Efčtyřicítka“ byla vlastně závodním vozem, se kterým bylo možné jezdit v normálním silničním provozu.

Koncepcí a tvary byl typ F40 do určité míry dalším vývojovým stupněm modelu 288 GTO. Tímto typem se Ferrari snažil přerušit nadvládu vozů Porsche v závodech třídy GT. Předpisy mezinárodní automobilové federace FIA vyžadovaly v roce 1982 pro skupinu B výrobu minimálně 200 identických kusů a tuto podmínku splňoval právě model 288 GTO, kde O znamenalo Omologato, tedy homologaci.

Karoserie

Stylistického návrhu typu F40 se ujal, jak bylo u vozů Ferrari obvyklé, Pininfarina. Tvary vycházely přísně z funkčnosti, byly ale zároveň krásné a vyvážené. Základní linie vozu vycházela z modelu 288 GTO, byla však podstatně aerodynamicky vylepšena. Mimořádně nízké hodnoty součinitele odporu vzduchu (cx = 0,34) bylo dosaženo snížením a vyhlazením přídě vozu s účelně tvarovanými vzduchovými vstupy (na bocích a na přední kapotě typu NACA), vzadu větraným plexisklovým krytem motoru usměrňujícím proud vzduchu na veliké zadní přítlačné křídlo. V dolní části zádě mělo kupé F40 difuzory odvádějící vzduch od motoru. Celou zadní stěnu s typickými kruhovými koncovými světly tvořila jemná mřížka usnadňující, spolu s řadou dalších otvorů v zádi, proudění vzduchu.

Aerodynamika F40 nebyla cílena jen na dosažení maximální rychlosti (zde se vůz spoléhal spíše na sílu motoru), ale hlavně na zvýšení stability vozu při vysokých rychlostech. Důležité bylo i dostatečné chlazení výkonného motoru a odvádění tepla od motoru. Výsledkem bylo cosi jako závodní automobil s odkrytými koly, opatřený karoserií. Velká pozornost byla věnována také proudění vzduchu pod přídí a kabinou, motor ale nebyl zespodu uzavřený.

Tak jako všechny vozy Ferrari určené k závodění, mělo Ferrari F40 na předních blatnících znaky závodní stáje Scuderia Ferrari (SF) se vzpínajícím se černým koněm na žlutém podkladu (barva modenské oblasti) a s italskou trikolórou v horní části.

Konstrukce

Téměř celá karoserie F40 byla vyrobena z kompozitních materiálů, převážně tkaniny z uhlíkových vláken, Kevlaru a Nomexu. Vůz se dodával v jediné rudé barvě (Rosso Corsa) a na mnoha místech zůstaly panely karoserie nenatřené, například na vnitřní straně dveří a podlaze kabiny. Dobře je to patrné při vyklopení celé přední nebo zadní části, usnadňující přístup k chladiči, resp. pohonné jednotce. Zatímco přední část vozu se zvedala obvyklým způsobem směrem dopředu, zadní díl měl závěsy na střeše a otevíral se směrem nahoru. Celá Pininfarinova karoserie tak sestávala pouze z 11 hlavních panelů.

Hlavní podvozková část F40 byla vyrobena z ocelových trubek oválného průřezu. Přední a zadní pomocné rámy používaly trubky čtvercového nebo obdélníkového průřezu. Pevnost karoserie zvyšovaly kompozitní prahy dveří, podlahové panely a střecha, takže šlo vlastně o monokokovou konstrukci uvnitř prostorového rámu z ocelových trubek. Mezi motorovým prostorem a kabinou byla příčka z hliníku a kompozitu, kterou bylo možné částečně odstranit a zlepšit tak přístup k přední části motoru.

Pohonná jednotka

Srdcem Ferrari F40 byl vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 90° a zdvihovým objemem 2936 cm3, přeplňovaný dvěma vodou chlazenými turbodmychadly IHI. Byl umístěný podélně před zadní poháněnou nápravou. Úctyhodného maximálního výkonu 351,5 kW (478 k) dosahoval motor při 7000 otáčkách za minutu. Tento motor vznikl dalším vývojem motoru z typu 288 GTO zvýšením objemu, kompresního poměru a maximálního tlaku přeplňování. Další základní charakteristika zůstala stejná: dvojitý rozvod OHC, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, samostatné elektronické zapalování a vstřikování paliva pro každou řadu válců a řídicí jednotka Weber-Marelli.

Přenos výkonu od motoru obstarávala plně synchronizovaná pětirychlostní manuální převodovka s hydraulicky ovládanou spojkou. K dosažení optimálního rozložení hmotnosti byla převodovka umístěna za diferenciálem. Převodovka měla vlastní chladič oleje.

Zavěšení kol

Ferrari F40 používalo v podstatě stejné plně nezávislé lichoběžníkové zavěšení kol jako typ 288 GTO, s vinutými pružinami kolem nastavitelných tlumičů Koni. Na přání mohlo být kupé F40 vybaveno zavěšením s elektronicky nastavitelnou světlostí vozu a tuhostí odpružení. Odlehčené kotoučové brzdy byly vyvinuty ve spolupráci s firmou Brembo. Celý brzdový systém byl převzat z tehdejších vozů formule 1. 17palcová hliníková kola Speedline se montovala jedinou centrální maticí.

Interiér

F40 byla koncipována tak, aby mohla jezdit v normálním silničním provozu a zároveň se účastnit závodů na profesionální úrovni. Vnitřek vozu byl proto zbaven všeho nepotřebného. O nenatřené podlaze a prazích dveří jsem se již zmínil, přístrojová deska a středový tunel byly pokryty černou plstí, která kromě izolační funkce zabraňovala odrazům světla.

Všechny ovládací prvky byly uspořádány kolem řidiče, na středovém tunelu byly umístěny jen páky řazení a ruční brzdy. Před tradičním volantem s třemi příčkami (potaženém kůží) byly v malé „kapličce“ umístěny rychloměr, otáčkoměr, teploměr a měřič tlaku přeplňování. Zbývající přístroje a ovládací prvky byly umístěny ve středu přístrojové desky. Pedály spojky a brzdy byly hliníkové, odlehčené odvrtanými otvory. Kevlarová závodní sedadla řidiče a spolujezdce byla jednodílná s dobrým bočním vedením.

„Efčtyřicítky“ měly pevná plexisklová boční okna s posuvnou částí, později mohly být vybaveny skleněnými okny s ručním stahováním. V interiéru nebyly žádné odkládací prostory, ale překvapivě velký „zavazadlový“ prostor se nalézal pod přední kapotou za chladičem.

Maximální rychlostí 324 km/h se Ferrari F40 stal ve své době nejrychlejším sériovým autem na světě. Během pěti let výroby (ta skončila v roce 1992) vzniklo 1311 těchto jedinečných automobilů s nezaměnitelným charakterem. Jako sportovní nástroj se vozy Ferrari F40 uplatnily hlavně v italském mistrovství vozů GT, závodily i na Monze a v Le Mans. Tato legenda sportovních vozů našla pokračovatele v roce 1995, kdy Ferrari oslavilo 50. výročí značky typem F50. O něm ale někdy příště.

Stručný přehled technických údajů
MotorV8 2936 cm3, DOHC, 32 ventilů, 2xturbo IHI, vstřikování paliva
Maximální výkon motoru351,5 kW (478 k) / 7000 ot/min
Maximální krouticí moment577 Nm / 4000 ot/min
Rozměry – rozvor - rozchod443 x 198 x 113 cm - 245 cm - 159,4 cm vpředu / 161 cm vzadu
Pohotovostní hmotnost1254 kg
Objem palivové nádrže120 l
Maximální rychlost324 km/h
Zrychlení z 0 na 100/200 km4,6 / 12 s
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky Formule 1 Ferrari

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Čerstvě zrestaurované Ferrari F40 kompletně shořelo Čerstvě zrestaurované Ferrari F40 kompletně shořelo

Tohle jsou jedny z nejsmutnějších obrázků letošního roku.…

Video: Ferrari F40 to na sněhu nemělo lehké. Málem skončilo ve stromě! Video: Ferrari F40 to na sněhu nemělo lehké. Málem skončilo ve stromě!

Video, ve kterém si Japonec udělal hezký víkend s Ferrari…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…