Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari se soudí s fanoušky o facebookovou stránku

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Facebook vznikl před deseti lety, z původní sítě pro studenty se stal nakonec celosvětový fenomén, který si nenechají ujít jednotlivci, uskupení i firmy. Automobilky pochopitelně nevyjímaje.

Takový Aston Martin a Porsche přichystaly dokonce speciální vozy k oslavám dosažení určitého počtu fanoušku, jenže tento boom je patrný teprve posledních dejme tomu pět let. I marketingoví experti už přestali nové médium okázale ignorovat a pochopili, že propagace tímto způsobem je nutná a pomáhá udržovat povědomí o značce. V „pravěku“ sociální sítě se však výrobci automobilů neangažovali. Fanouškům tak nezbylo nic jiného, než založit stránku toho, pro kterého bilo jejich srdce. Přesně to udělal v roce 2008 patnáctiletý teenager Sammy Wasem ze Švýcarska, který založil fan page Ferrari. A pochopitelně nastal problém. Není radno si totiž zahrávat s autorskými právy.

Wasemova stránka se stala vůbec jednou z nejpopulárnějších v oboru. V březnu 2009 dokonce zakladatel obdržel blahopřání k překročení hranice půl milionu fans za jediný rok. Záhy souhlasil s tím, aby se jeho dílo stalo oficiální fanouškovskou stránkou na Facebooku a umožnil zodpovědným manažerům pro web právo administrátora. Jenže Ferrari začalo postupně přebírat kontrolu, uvedlo, že „tak bylo nuceno z důvodů právních otázek“. Po čtyřech letech Wasem zcela ztratil přístup. Tvrdí, že bez jakékoli komunikace, písemné formy a finanční kompenzace, která by mu navíc pomohla financovat vlastní závodní kariéru.

Zakladatel a amatérský mladý jezdec v jedné osobě tedy podal na Ferrari SpA v únoru 2013 spolu se svým otcem Olivierem trestní oznámení o náhradu za více než 5,5 tisíce hodin práce. Žádá maličkost, odškodnění ve výši nejméně 10 milionů švýcarských franků (skoro 225 milionů korun). Agentura Bloomberg jej ocitovala: „Oni se odvážili vzít mi můj dětský sen. Nemají žádné zábrany.“ Celý spor řeší ženevská prokuratura. Je pravdou, že z čirého přesvědčení a dosud zadarmo dělal Ferrari propagaci. Maranello však kontrovalo a zažalovalo jej za zneužití ochranné známky společnosti k inzerci zboží, které neměla se značkou nic společného. Včetně soukromé pozvánky na oslavu 18. narozenin, což možná trochu Italové přestřelili. Wasemovi je dnes jednadvacet a ohledně nařčení kvůli propagaci jiných výrobků se spolu s otcem brání tím, že je přes Facebook nebylo možné koupit a oni sami nezískali vůbec nic.

Mluvčí Ferrari Stefano Lai ale sdělil, že automobilka má jiný názor: „Problém není se samotným facebookovým účtem nebo s našimi fanoušky, ale s těmi, kteří se snaží využít naše duševní vlastnictví k vydělávání peněz.“ K případu se vyjádřil i amsterdamský právník Joris van Manen z kanceláře Hoyng Monegier, který se specializuje na causy porušování autorských práv na internetu: „Nikdo neměl právo stránku převzít. Tvůrci fanouškovských stránek mohou oprávněně tvrdit, že vlastní autorská práva na své práce a příspěvky.“ Van Manen však zmínil i to, že Wasemové udělali chybu v přidělení přístupu lidem od Ferrari bez patřičných smluv a dalších podkladů. V případu ovšem osobně není nijak zainteresován.

Práva na použití loga se vzpínajícím se koníkem ve znaku měla například síť rakouská čerpacích stanic Avanti (dnes ji vlastní OMV), její zakladatel si je vyjednal se samotným Enzem Ferrarim. Totéž učinil v sedmdesátých letech pilot Scuderie Clay Regazzoni ohledně kolekce kalhot. Výbušný commendatore se však rozčílil k nepříčetnosti, když zjistil, že „Rega“ nechal umístit emblém na zadní kapsu.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Francuz
31. 3. 2014 11:08
Re: Smejdi
Ty mas instantne karmu palec dolu >:D
Avatar - Francuz
31. 3. 2014 11:02
Koniec
Dufam ze sa dozvieme aj to ako ten spor skonci :-) takze sa cinnte ACZ.
Avatar - lexi
30. 3. 2014 21:47
marketing
Jak je vidět i takto se dá dělat marketing. Snad to pánové od Ferrari pochopí a omluví se , včetně přiměřeného odškodnění . Tohle je stejná krádež, jako by někdo použil logo Ferrari na svém produktu zdarma.
Avatar - 3_diamanty
30. 3. 2014 21:35
Re: Smejdi
ja mam tiez radsej mclaren :yes:
30. 3. 2014 20:15
Smejdi
Vlastně mě to u Ferrari ani nepřekvapuje. Ta firma mi nikdy nebyla moc sympaticka. Na autosalonech bývá její stánek v obležení, ale já se mu vyhýbám. Cenová a celková politika firmy mi taky nevoní. Auta dělat umí, ale taky vždy hodně povyku kolem toho. :no: