Fiat 500L: Až sedmimístný drobek na základu Punta
Špionážní snímky prototypu Ellezero (L0) jsme vám přinesli nedávno. Spíše než o kombi se tedy bude jednat o plnohodnotné mini MPV s předkem pětistovky, písmeno L znamená velký (largo).
Samozřejmostí je pětice dveří a vyšší stavba. Bude se nabízet v pěti- a sedmimístné variantě, takže se jedná o přímého konkurenta Opelu Meriva nebo Fordu B-Max, při troše dobré vůle i dalších minivanů podobné velikosti včetně Roomsteru.
Kratší verze měří zhruba 4,15 m, je tedy o nějakých půl metru delší než moderní reinkarnace v pořadí druhé 500 (první bylo přece Topolino!). Sedmimístná varianta bude mít na délku asi 4,25 m.
Paleta pohonných jednotek by měla být široká. Počítá se s benzinovým přeplňovaným dvouválcem TwinAir 0,9 l/63 kW, rovněž zážehovou čtrnáctistovkou s 57 a 78 kW a turbodieselem 1,3 l naladěným na 55, respektive 70 kW.
Uvedení 500L znamená konec pro dvojčata Fiat Idea/Lancia Musa. Idea bude pokračovat jen v Jižní Americe. S českým trhem se rozloučila již v závěru roku 2005 pro nedostatečnou poptávku. 500L vlastně nahradí i extravagantní a již nevyráběnou Multiplu, byť nebude mít šest míst ve dvou řadách. Je primárně určena pro Evropu (již od června 2012) a Rusko, v budoucnu i pro USA, kam by měla dorazit na začátku příštího roku. Větší sedmimístná verze se ovšem za velkou louží nejspíše neobjeví.
V Americe se Fiatu 500 moc nedaří, základní třídveřový hatchback si loni našel jen 20 tisíc zákazníků, což je oproti původním plánům, které hovořily o 50 tisících, poněkud málo. Turínská automobilka má za oceánem malou dealerskou síť, vázly dodávky a Američané maličké retro na čtyřech kolech nepřijali tak nadšeně jako Evropané.
Mini MPV 500L bude novinkou výrobního programu srbské továrny v Kragujevaci, kde vznikaly vozy Zastava a Yugo, původně také licenční Fiaty 600 a nakonec Punta druhé generace. Budou-li mít zákazníci zájem, v prvním roce odtud vyjede do světa minimálně 100 tisíc aut.