Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Grande Punto - Big Brother

Ondřej Láník
Italský automobilový koncern připravil konkurentům nepříjemné překvapení: nové Grande Punto. Automobil, který nahrazuje Punto ve třídě malých vozů, klepe svými rozměry na dveře nižší střední třídy. Není pochyb o tom, že nový model v příštím roce...

Italský automobilový gigant Fiat Auto se krok za krokem dostává ze závažných ekonomických problémů, které jej postihly v minulých letech. Po nové generaci Cromy je zde konečně také nový masově vyráběný model, který by měl automobilce přinést potřebný tok příjmů. Definitivním zachráncem italského autoprůmyslu by se mohl stát očekávaný nástupce řady Stilo.

Segment malých vozů představuje v Evropě asi čtvrtinu prodejů, absolutně pak asi 3,75 milionu vozů ročně. Na domácím italském trhu tvoří vznětové motory v této třídě již 44% objemu obchodů, takže není divu, že při náběhu výroby Grande Punta jsou k dispozici hned čtyři verze turbodieselů, které také zatím zaujímají postavení nejsilnějších motorových alternativ.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme Vždy když Fiat představil nějaký lidový model, znamenalo to, že porota ankety Car of the Year měla snazší práci. Italská automobilka sice nepřináší high-tech novinky ve stylu luxusních prémiových značek, ale její přínos spočívá ve zvyšování standardu běžných automobilů, které jsou cenově přístupné široké veřejnosti, a na to sudí slyší. Výhodný poměr cena/nabízená hodnota bude bezesporu trumfem také Grande Punta. Protože Fiat nebyl připraven splnit podmínky pro zařazení do letošní ankety (zařazen je však Fiat Croma), lze očekávat útok na nejvyšší příčky v příštím roce, kdy se bude rozhodovat o titulu Car of the Year 2007.

Slušná řada těchto titulů obsahuje také většinu předchůdců nejnovějšího Fiatu. Evropskými vozy roku byly následující modely: Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970), Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo (1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996) a Fiat Panda (1995).

Fiatovy malé modely: malý, větší, XXL

Zajímavým pohledem do historie nechť je srovnání základních rozměrů Una (1983), o deset let staršího Punta a nejnovějšího Grande Punta. Jeho rozměry jsou velkorysé a mohou se směle rovnat s nejmenšími zástupci „čtyřmetrové“ nižší střední třídy. Vždyť Golf IV nebo první Octavia jezdí na rozvoru jen o několik milimetrů větším! Více než dvacetiletý skok mezi Unem a Grande Puntem je vidět nejen na rozměrech, ale i na pohotovostní hmotnosti, která se mezitím zvýšila o celých 300 kg! Pětihvězdičkový výsledek crash-testu Euro NCAP ale hovoří jednoznačně pro tuto cestu.

Fiat Grande Punto a jeho předchůdci (základní verze) Grande Punto (2005) Punto (1993) Uno (1983)
Karosérie
Délka [mm] 4030 3760 3644
Šířka [mm] 1687 1626 1548
Výška [mm] 1490 1450 1425
Rozvor [mm] 2510 2450 2362
Rozchod kol vpředu [mm] 1473 1369 1330
Rozchod kol vzadu [mm] 1466 1352 1300
Poh. hmotnost [kg] 1015 840 700
Motor
Označení 1.2 8V Punto 55 UNO 1.0 i.e.
Zdvihový objem [cm3] 1242 1108 999
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 48/5500 40/5500 37/5200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 102/3000 85/3500 84/3000
Max. rychlost [km/h] 155 150 145
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 16,5 17,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 6,4 5,9

Grande Punto: ofenzíva začíná

Srovnání s velkými zástupci třídy malých vozů ukazuje, že s velkým Puntem je schopen držet krok snad jen nový Renault Clio, dlouho vedoucí, „o půl třídy větší“, Škoda Fabia, ztrácí ve všech vnějších mírách…

Fiat Grande Punto a konkurence - srovnání základních rozměrů
Fiat Grande Punto Škoda Fabia Ford Fiesta Renault Clio
Délka [mm] 4030 3970 3916 3986
Šířka [mm] 1687 1646 1683 1707
Výška [mm] 1490 1451 1432 1496
Rozvor [mm] 2510 2462 2486 2575
Rozchod kol vpředu [mm] 1473 1435 1464 1472
Rozchod kol vzadu [mm] 1466 1424 1434 1470
Poh. hmotnost [kg] 1030 1010 1112 1090
Zavazadlový prostor [l] 275 260 284 288

Grande Punto: Krásné

Fiat přichází s novým modelem, který charakterizuje třemi přívlastky: Krásné, Solidní, Brilantní.

Krása se tradičně snoubí se vším italským a ve světě aut bývá toto tvrzení i dnes italskými značkami velmi často dokazováno. Grande Punto vzniklo ve spolupráci designérského centra Fiatu a mistra svého řemesla, Giugiara. Prostorový koncept velkého Punta byl oděn do obleku, který překvapivě vůbec nepůsobí těžkopádně. V půdorysu extrémně zkosená příď nese dva rozměrné kryty sdružených světlometů, připomínající podobné tvary luxusních kupé Maserati. Silueta se přibližuje proporcím velkoprostorového vozu, kdy kapota motoru takřka plynule navazuje na čelní sklo. Jeho začátek sahá až ke kótě osy přední nápravy, kapota je tak kratší a prostor pro cestující delší. Z velkoprostorových rodinných vozů si designéři vypůjčili také první boční trojúhelníkové okno tvořící A-sloupek.

Čistě zpracovaná záď má svítilny integrované do sloupků karosérie a tvoří optický celek se zadním oknem. Vyniká tak nově stylizované logo modelu Punto na zádi.

Grande Punto: Velké

fiat predstavujeme fiat predstavujeme Evropané jsou v průměru stále větší a větší a tak se Fiat rozhodl zásadně zlepšit prostorovou nabídku v interiéru. Rozvor 2510 mm je bezezbytku využit ve prospěch cestujících, když vpředu se pohodlně usadí i nadprůměrně vzrostlí jedinci, pro něž dnešní automobily zpravidla nebývají dimenzovány. Fiat ve svých materiálech uvádí, že se v Grande Punto mohou za sebou pohodlně usadit cestující s výškou 186 a 182 cm. V zádi přitom zůstává za všech okolností 275 litrů pro zavazadla.

Grande Punto: Solidní

Solidnost má v případě nového Punta řadu významů. Nedávno zveřejněný výsledek testů Euro NCAP prokázal, že snaha o maximální bezpečí v této třídě byla úspěšná. Na palubě Grande Punta najdeme v nižší střední třídě obvyklou sadu airbagů (přední, boční, okenní) a dalších zádržných systémů (předepínače a omezovače síly bezpečnostních pásů), Fiat nabízí ale také kolenní airbag. Přední airbagy jsou dvoufázové, takže dovedou přizpůsobit rychlost a objem naplnění síle nárazu.

Aktivní bezpečnost vylepšuje sada systémů s názvy zakódovanými do známých zkratek: ABS, EBD, ESP, ASR, MSR. Mezi malými vozy není stále ještě běžná položka příplatkové výbavy asistent pro rozjezd do kopce (zde součást systému ESP). Tradičně vysoká pozornost byla věnována prevenci vzniku požáru při nehodě (systém FPS).

Solidnost má podle výrobce Grande Punta také obtížně měřitelnou složku, která je však velmi důležitá pro řadu zákazníků. Jde o tzv. vnímanou kvalitu, tedy soubor pocitů a dojmů, které si člověk udělá při kontaktu s vozem. V tomto vytváření má význam design, volba materiálů, zpracování dílů i finální montáž, záleží na mnoha detailech, které nakonec jako celek mohou vytvořit ten správný dojem, dříve tak typický pro německé vozy. Fiat si sebevědomě ustavil ambiciózní kvalitativní cíl a naše krátké první dojmy ukazují, že by tentokrát nemuselo jít jen o další sliby příliš vzdálené od reality. Více v tomto směru prozradí první test, definitivní pravdu prokáže až skutečný provoz.

Grande Punto: Palubní komfort

fiat predstavujeme fiat predstavujeme Součástí příplatkové výbavy nového velkého Punta je mj. automatická dvouzónová klimatizace, CD přehrávač schopný pracovat s formátem MP3, integrovaná hands-free sada s Bluetooth, designérskou lahůdkou je panoramatické střešní okno, sestavené ze dvou dílů (jeden z nich je otevíratelný). Palubní systém lze v mnoha směrech personalizovat, k dispozici je také 8 jazykových mutací (bez češtiny).

Grande Punto: klasický podvozek

Nákladový diktát nepovolil výrobci příliš velké experimenty v oblasti techniky podvozku, takže se v Grande Puntu setkáme s modifikací nápravy McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Větší rozchody kol a rozvor náprav jsou prvním předpokladem ke stabilnějšímu chování vozu a vyššímu komfortu na palubě. Ačkoli základní prvky podvozku vycházejí ze známé konstrukce, detailní naladění bylo provedeno s pomocí řady drobných vylepšení. Na přední nápravě jsou nyní ramena lisovaná z plechu (místo původních těžších odlitků), pozornost byla věnována elastokinematice nápravy, která pozitivně ovlivňuje pocity z chování vozu a z řízení, pomáhá eliminovat vibrace při jízdě na nerovném povrchu.

Řízení s elektrickým posilovačem má dva režimy (Dualdrive), mezi nimiž může řidič přepínat stiskem tlačítka na přístrojové desce. Ačkoli Fiat uvádí tento prvek jako nadstandardní položku sériové výbavy, konkurence obvykle volí cestu samočinného přizpůsobení účinku posilovače, protože funkce „city“, bude zpravidla využívána při parkování, které lze díky palubní datové síti relativně snadno rozpoznat a přepínání režimu posilovače pak snadno zautomatizovat.

Zadní náprava nemá samostatný stabilizátor, místo toho je pro každý model dodávána jiná torzně poddajná příčka, spojující ramena nápravy.

Grande Punto vyjede za zákazníky s pneumatikami o rozměrech 175/65 R15, 185/65 R15, 195/55 R16 nebo 205/45 R17. Slabší modely mají vpředu vnitřně chlazené kotoučové brzdy o rozměru kotoučů 257 x 22 mm, silnější modely dostávají kotouče o rozměru 284 x 22 mm. Vzadu jsou převážně bubnové brzdy (průměr 228 mm), nejsilnější modely mají kotoučové brzdy.

Grande Punto: Brilantní

fiat predstavujeme fiat predstavujeme Dlouhá léta vyráběný čtyřválec 1.2 Fire se dočkal další evoluce. V Grande Puntu má nyní 48 kW při 5500 ot./min, více se ale inženýři Fiatu chlubí plochou křivkou točivého momentu, která vrcholí hodnotou 102 Nm při 3000 ot./min, což je předpoklad nízké spotřeby v běžném provozu. Proti předchozímu provedení byly optimalizovány sací a výfukové trakty, nově je tvarován spalovací prostor s kompresním poměrem 11:1, vačky v hlavě válců mají nyní nový profil.

Ke snížení spotřeby paliva a zvýšení účinnosti přispívá mj. nový aktivní senzor klepání motoru, sekvenční vstřikování Magnetti Marelli, donedávna používané jen u mnohem sofistikovanějších motorů. Ovládání škrtící klapky již postrádá pevnou vazbu na pohyb pedálu akcelerátoru a usnadňuje tak elektronické řídící jednotce regulaci komplexního systému, jakým spalovací motor je.

Druhým zážehovým motorem v nabídce Grande Punta je nový motor o objemu 1368 cm3, o výkonu 57 kW. Pozornost byla i zde zaměřena především na točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Agregát je vybaven variabilním časováním ventilů, elektronickým ovládáním škrtící klapky a recirkulací výfukových plynů, která vrací při částečných zatíženích do spalovacího prostoru asi 25 % původní náplně, kvůli snížení emisí a spotřeby paliva. Všechny motory plní emisní normu Euro IV, zajímavostí motoru 1.4 8V Fire je katalyzátor umístěný v motorovém prostoru. Toto řešení výrazně urychluje jeho zahřátí na pracovní teplotu a radikálně snižuje množství emisí, vypouštěných krátce po studeném startu.

Další zážehové motory mají následovat během roku 2006, hovoří se o šestnáctiventilové verzi motoru 1.4 Fire, je pravděpodobné, že se časem dočkáme i sportovních verzí Abarth s ještě výkonnějšími motory.

Fiat Grande Punto - zážehové motory
Motor 1.2 8V 1.4 8V
Zdvihový objem [cm3] 1242 1368
Válce/ventily 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 48/5500 57/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 102/3000 115/3000
Max. rychlost [km/h] 155 165
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 13,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 6,1
Pohot. hmotnost [kg] 3/5 dv. 1015/1030 1025/1040

Nafta má u Fiatu zelenou. Malý vznětový čtyřválec (všimněte si, že Fiat zatím ani v kategorii nejmenších vozů nepřešel na tříválcové agregáty) 1248 cm3, který se vyrábí v Polsku již září v několika Fiatech, ale také v Opelech a Suzuki. Grande Punto dostává hned zpočátku dvě výkonové verze. Základním rozdílem mezi nimi je přítomnost variabilní geometrie rozvaděcích lopatek u silnější z nich. Ale nejedná se o změnu jedinou. Jiný je mj. EGR ventil, kompresní poměr (17,6 místo 18:1) a také výsledný vír tvořící spalitelnou směs ve spalovacím prostoru.

fiat predstavujeme fiat predstavujeme

Životnost všech mechanických dílů je plánována na 250 tisíc km, teprve pak je třeba zasahovat do mechaniky motoru, interval výměny oleje činí 30 tisíc kilometrů.

Zatím největším a nejsilnějším agregátem v Grande Puntu je turbodiesel se vstřikováním common-rail o objemu 1910 cm3. V nabídce jsou dvě výkonové verze 88 a 96 kW, později má přijít ještě verze 110 kW, známá z jiných modelů značek spadajících do skupiny Fiat Auto.

Fiat Grande Punto - vznětové motory
Motor 1.3 16V Multijet (75) 1.3 16V Multijet (90) 1.9 8V Multijet (120) 1.9 8V Multijet (130)
Zdvihový objem [cm3] 1248 1248 1910 1910
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 55/4000 66/4000 88/4000 96/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 190/1750 200/1750 280/2000 280/2000
Max. rychlost [km/h] 165 175 190 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,6 11,9 10 9,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,6 5,6 5,7
Pohot. hmotnost [kg] 3/5 dv. 1090/1105 1130/1145 1205/1220 1205/-

Slabší čtyřválce jsou dodávány s pětistupňovými převodovkami (diesel 1.3 16V Multijet má převodovku odlišné konstrukce než zážehové motory), turbodiesely 1.9 Multijet je dodáván s tříhřídelovou šestistupňovou převodovkou.

Naše subjektivní hodnocení Fiatu Grande Punto najdete v článku Fiat Grande Punto-první jízdní dojmy.

Fiat Punto - Výsledky crash-testu Euro NCAP (2005).

Ondřej Láník