reklama


Fiat Grande Punto - Big Brother

Fiat Grande Punto - Big Brother

 
 

Italský automobilový koncern připravil konkurentům nepříjemné překvapení: nové Grande Punto. Automobil, který nahrazuje Punto ve třídě malých vozů, klepe svými rozměry na dveře nižší střední třídy. Není pochyb o tom, že nový model v příštím roce ovládne nejeden trh, velmi pravděpodobný je také útok na titul Auto roku 2007.

Italský automobilový gigant Fiat Auto se krok za krokem dostává ze závažných ekonomických problémů, které jej postihly v minulých letech. Po nové generaci Cromy je zde konečně také nový masově vyráběný model, který by měl automobilce přinést potřebný tok příjmů. Definitivním zachráncem italského autoprůmyslu by se mohl stát očekávaný nástupce řady Stilo.

Segment malých vozů představuje v Evropě asi čtvrtinu prodejů, absolutně pak asi 3,75 milionu vozů ročně. Na domácím italském trhu tvoří vznětové motory v této třídě již 44% objemu obchodů, takže není divu, že při náběhu výroby Grande Punta jsou k dispozici hned čtyři verze turbodieselů, které také zatím zaujímají postavení nejsilnějších motorových alternativ.

obrázek [300 x 221] Vždy když Fiat představil nějaký lidový model, znamenalo to, že porota ankety Car of the Year měla snazší práci. Italská automobilka sice nepřináší high-tech novinky ve stylu luxusních prémiových značek, ale její přínos spočívá ve zvyšování standardu běžných automobilů, které jsou cenově přístupné široké veřejnosti, a na to sudí slyší. Výhodný poměr cena/nabízená hodnota bude bezesporu trumfem také Grande Punta. Protože Fiat nebyl připraven splnit podmínky pro zařazení do letošní ankety (zařazen je však Fiat Croma), lze očekávat útok na nejvyšší příčky v příštím roce, kdy se bude rozhodovat o titulu Car of the Year 2007.

Slušná řada těchto titulů obsahuje také většinu předchůdců nejnovějšího Fiatu. Evropskými vozy roku byly následující modely: Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970), Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo (1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996) a Fiat Panda (1995).

Fiatovy malé modely: malý, větší, XXL

Zajímavým pohledem do historie nechť je srovnání základních rozměrů Una (1983), o deset let staršího Punta a nejnovějšího Grande Punta. Jeho rozměry jsou velkorysé a mohou se směle rovnat s nejmenšími zástupci „čtyřmetrové“ nižší střední třídy. Vždyť Golf IV nebo první Octavia jezdí na rozvoru jen o několik milimetrů větším! Více než dvacetiletý skok mezi Unem a Grande Puntem je vidět nejen na rozměrech, ale i na pohotovostní hmotnosti, která se mezitím zvýšila o celých 300 kg! Pětihvězdičkový výsledek crash-testu Euro NCAP ale hovoří jednoznačně pro tuto cestu.

Fiat Grande Punto a jeho předchůdci (základní verze)Grande Punto (2005)Punto (1993)Uno (1983)
Karosérie
Délka [mm]403037603644
Šířka [mm]168716261548
Výška [mm]149014501425
Rozvor [mm]251024502362
Rozchod kol vpředu [mm]147313691330
Rozchod kol vzadu [mm]146613521300
Poh. hmotnost [kg] 1015840700
Motor
Označení1.2 8VPunto 55UNO 1.0 i.e.
Zdvihový objem [cm3]12421108999
Válce/ventily 4/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]48/550040/550037/5200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]102/300085/350084/3000
Max. rychlost [km/h]155150145
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,216,517,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,16,45,9

Grande Punto: ofenzíva začíná

Srovnání s velkými zástupci třídy malých vozů ukazuje, že s velkým Puntem je schopen držet krok snad jen nový Renault Clio, dlouho vedoucí, „o půl třídy větší“, Škoda Fabia, ztrácí ve všech vnějších mírách…

Fiat Grande Punto a konkurence - srovnání základních rozměrů
Fiat Grande PuntoŠkoda FabiaFord FiestaRenault Clio
Délka [mm]4030397039163986
Šířka [mm]1687164616831707
Výška [mm]1490145114321496
Rozvor [mm]2510246224862575
Rozchod kol vpředu [mm]1473143514641472
Rozchod kol vzadu [mm]1466142414341470
Poh. hmotnost [kg] 1030101011121090
Zavazadlový prostor [l]275260284288

Grande Punto: Krásné

Fiat přichází s novým modelem, který charakterizuje třemi přívlastky: Krásné, Solidní, Brilantní.

Krása se tradičně snoubí se vším italským a ve světě aut bývá toto tvrzení i dnes italskými značkami velmi často dokazováno. Grande Punto vzniklo ve spolupráci designérského centra Fiatu a mistra svého řemesla, Giugiara. Prostorový koncept velkého Punta byl oděn do obleku, který překvapivě vůbec nepůsobí těžkopádně. V půdorysu extrémně zkosená příď nese dva rozměrné kryty sdružených světlometů, připomínající podobné tvary luxusních kupé Maserati. Silueta se přibližuje proporcím velkoprostorového vozu, kdy kapota motoru takřka plynule navazuje na čelní sklo. Jeho začátek sahá až ke kótě osy přední nápravy, kapota je tak kratší a prostor pro cestující delší. Z velkoprostorových rodinných vozů si designéři vypůjčili také první boční trojúhelníkové okno tvořící A-sloupek.

Čistě zpracovaná záď má svítilny integrované do sloupků karosérie a tvoří optický celek se zadním oknem. Vyniká tak nově stylizované logo modelu Punto na zádi.

Grande Punto: Velké

obrázek [300 x 220] Evropané jsou v průměru stále větší a větší a tak se Fiat rozhodl zásadně zlepšit prostorovou nabídku v interiéru. Rozvor 2510 mm je bezezbytku využit ve prospěch cestujících, když vpředu se pohodlně usadí i nadprůměrně vzrostlí jedinci, pro něž dnešní automobily zpravidla nebývají dimenzovány. Fiat ve svých materiálech uvádí, že se v Grande Punto mohou za sebou pohodlně usadit cestující s výškou 186 a 182 cm. V zádi přitom zůstává za všech okolností 275 litrů pro zavazadla.

Grande Punto: Solidní

Solidnost má v případě nového Punta řadu významů. Nedávno zveřejněný výsledek testů Euro NCAP prokázal, že snaha o maximální bezpečí v této třídě byla úspěšná. Na palubě Grande Punta najdeme v nižší střední třídě obvyklou sadu airbagů (přední, boční, okenní) a dalších zádržných systémů (předepínače a omezovače síly bezpečnostních pásů), Fiat nabízí ale také kolenní airbag. Přední airbagy jsou dvoufázové, takže dovedou přizpůsobit rychlost a objem naplnění síle nárazu.

Aktivní bezpečnost vylepšuje sada systémů s názvy zakódovanými do známých zkratek: ABS, EBD, ESP, ASR, MSR. Mezi malými vozy není stále ještě běžná položka příplatkové výbavy asistent pro rozjezd do kopce (zde součást systému ESP). Tradičně vysoká pozornost byla věnována prevenci vzniku požáru při nehodě (systém FPS).

Solidnost má podle výrobce Grande Punta také obtížně měřitelnou složku, která je však velmi důležitá pro řadu zákazníků. Jde o tzv. vnímanou kvalitu, tedy soubor pocitů a dojmů, které si člověk udělá při kontaktu s vozem. V tomto vytváření má význam design, volba materiálů, zpracování dílů i finální montáž, záleží na mnoha detailech, které nakonec jako celek mohou vytvořit ten správný dojem, dříve tak typický pro německé vozy. Fiat si sebevědomě ustavil ambiciózní kvalitativní cíl a naše krátké první dojmy ukazují, že by tentokrát nemuselo jít jen o další sliby příliš vzdálené od reality. Více v tomto směru prozradí první test, definitivní pravdu prokáže až skutečný provoz.

Grande Punto: Palubní komfort

obrázek [300 x 222] Součástí příplatkové výbavy nového velkého Punta je mj. automatická dvouzónová klimatizace, CD přehrávač schopný pracovat s formátem MP3, integrovaná hands-free sada s Bluetooth, designérskou lahůdkou je panoramatické střešní okno, sestavené ze dvou dílů (jeden z nich je otevíratelný). Palubní systém lze v mnoha směrech personalizovat, k dispozici je také 8 jazykových mutací (bez češtiny).

Grande Punto: klasický podvozek

Nákladový diktát nepovolil výrobci příliš velké experimenty v oblasti techniky podvozku, takže se v Grande Puntu setkáme s modifikací nápravy McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Větší rozchody kol a rozvor náprav jsou prvním předpokladem ke stabilnějšímu chování vozu a vyššímu komfortu na palubě. Ačkoli základní prvky podvozku vycházejí ze známé konstrukce, detailní naladění bylo provedeno s pomocí řady drobných vylepšení. Na přední nápravě jsou nyní ramena lisovaná z plechu (místo původních těžších odlitků), pozornost byla věnována elastokinematice nápravy, která pozitivně ovlivňuje pocity z chování vozu a z řízení, pomáhá eliminovat vibrace při jízdě na nerovném povrchu.

Řízení s elektrickým posilovačem má dva režimy (Dualdrive), mezi nimiž může řidič přepínat stiskem tlačítka na přístrojové desce. Ačkoli Fiat uvádí tento prvek jako nadstandardní položku sériové výbavy, konkurence obvykle volí cestu samočinného přizpůsobení účinku posilovače, protože funkce „city“, bude zpravidla využívána při parkování, které lze díky palubní datové síti relativně snadno rozpoznat a přepínání režimu posilovače pak snadno zautomatizovat.

Zadní náprava nemá samostatný stabilizátor, místo toho je pro každý model dodávána jiná torzně poddajná příčka, spojující ramena nápravy.

Grande Punto vyjede za zákazníky s pneumatikami o rozměrech 175/65 R15, 185/65 R15, 195/55 R16 nebo 205/45 R17. Slabší modely mají vpředu vnitřně chlazené kotoučové brzdy o rozměru kotoučů 257 x 22 mm, silnější modely dostávají kotouče o rozměru 284 x 22 mm. Vzadu jsou převážně bubnové brzdy (průměr 228 mm), nejsilnější modely mají kotoučové brzdy.

Grande Punto: Brilantní

obrázek [300 x 210] Dlouhá léta vyráběný čtyřválec 1.2 Fire se dočkal další evoluce. V Grande Puntu má nyní 48 kW při 5500 ot./min, více se ale inženýři Fiatu chlubí plochou křivkou točivého momentu, která vrcholí hodnotou 102 Nm při 3000 ot./min, což je předpoklad nízké spotřeby v běžném provozu. Proti předchozímu provedení byly optimalizovány sací a výfukové trakty, nově je tvarován spalovací prostor s kompresním poměrem 11:1, vačky v hlavě válců mají nyní nový profil.

Ke snížení spotřeby paliva a zvýšení účinnosti přispívá mj. nový aktivní senzor klepání motoru, sekvenční vstřikování Magnetti Marelli, donedávna používané jen u mnohem sofistikovanějších motorů. Ovládání škrtící klapky již postrádá pevnou vazbu na pohyb pedálu akcelerátoru a usnadňuje tak elektronické řídící jednotce regulaci komplexního systému, jakým spalovací motor je.

Druhým zážehovým motorem v nabídce Grande Punta je nový motor o objemu 1368 cm3, o výkonu 57 kW. Pozornost byla i zde zaměřena především na točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Agregát je vybaven variabilním časováním ventilů, elektronickým ovládáním škrtící klapky a recirkulací výfukových plynů, která vrací při částečných zatíženích do spalovacího prostoru asi 25 % původní náplně, kvůli snížení emisí a spotřeby paliva. Všechny motory plní emisní normu Euro IV, zajímavostí motoru 1.4 8V Fire je katalyzátor umístěný v motorovém prostoru. Toto řešení výrazně urychluje jeho zahřátí na pracovní teplotu a radikálně snižuje množství emisí, vypouštěných krátce po studeném startu.

Další zážehové motory mají následovat během roku 2006, hovoří se o šestnáctiventilové verzi motoru 1.4 Fire, je pravděpodobné, že se časem dočkáme i sportovních verzí Abarth s ještě výkonnějšími motory.

Fiat Grande Punto - zážehové motory
Motor1.2 8V1.4 8V
Zdvihový objem [cm3]12421368
Válce/ventily 4/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]48/550057/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]102/3000115/3000
Max. rychlost [km/h]155165
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,213,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,16,1
Pohot. hmotnost [kg] 3/5 dv.1015/10301025/1040

Nafta má u Fiatu zelenou. Malý vznětový čtyřválec (všimněte si, že Fiat zatím ani v kategorii nejmenších vozů nepřešel na tříválcové agregáty) 1248 cm3, který se vyrábí v Polsku již září v několika Fiatech, ale také v Opelech a Suzuki. Grande Punto dostává hned zpočátku dvě výkonové verze. Základním rozdílem mezi nimi je přítomnost variabilní geometrie rozvaděcích lopatek u silnější z nich. Ale nejedná se o změnu jedinou. Jiný je mj. EGR ventil, kompresní poměr (17,6 místo 18:1) a také výsledný vír tvořící spalitelnou směs ve spalovacím prostoru.

obrázek [450 x 240]

Životnost všech mechanických dílů je plánována na 250 tisíc km, teprve pak je třeba zasahovat do mechaniky motoru, interval výměny oleje činí 30 tisíc kilometrů.

Zatím největším a nejsilnějším agregátem v Grande Puntu je turbodiesel se vstřikováním common-rail o objemu 1910 cm3. V nabídce jsou dvě výkonové verze 88 a 96 kW, později má přijít ještě verze 110 kW, známá z jiných modelů značek spadajících do skupiny Fiat Auto.

Fiat Grande Punto - vznětové motory
Motor1.3 16V Multijet (75)1.3 16V Multijet (90)1.9 8V Multijet (120)1.9 8V Multijet (130)
Zdvihový objem [cm3]1248124819101910
Válce/ventily 4/44/44/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/400066/400088/400096/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]190/1750200/1750280/2000280/2000
Max. rychlost [km/h]165175190200
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,611,9109,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,65,65,7
Pohot. hmotnost [kg] 3/5 dv.1090/11051130/11451205/12201205/-

Slabší čtyřválce jsou dodávány s pětistupňovými převodovkami (diesel 1.3 16V Multijet má převodovku odlišné konstrukce než zážehové motory), turbodiesely 1.9 Multijet je dodáván s tříhřídelovou šestistupňovou převodovkou.

Naše subjektivní hodnocení Fiatu Grande Punto najdete v článku Fiat Grande Punto-první jízdní dojmy.

Fiat Punto - Výsledky crash-testu Euro NCAP (2005).

Video:

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus

Pokyn zavraždit dlouholetého černohorského premiéra Mila…

Mrazy loni zničily pětinu ze sklizně ovoce, nejhůře dopadly meruňky a broskve Mrazy loni zničily pětinu ze sklizně ovoce, nejhůře dopadly meruňky a broskve

Sklizeň ovoce loni klesla o 20 procent na 150 100 tun.…

UniCredit vyšla z průzkumu jako nejlepší poskytovatel obchodního financování UniCredit vyšla z průzkumu jako nejlepší poskytovatel obchodního financování

Skupina UniCredit si vysloužila titul nejlepšího…

Turecká policie zadržela podezřelého z atentátu v Istanbulu Turecká policie zadržela podezřelého z atentátu v Istanbulu

Turecká policie v pondělí skutečně zadržela muže…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii

Současná generace Fiatu Punto se prodává již od roku…

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Řidič autobusu příměstské linky zastavil jako obvykle na benzince ve Slánské ulici v Praze 17. Poté natankoval,…

Dívka (6) si rozdrtila prsty v mlýnku na maso, hrozí jí ztráta celé ruky

Dívka (6) si rozdrtila prsty v mlýnku na maso, hrozí…

Zvědavost ji stála všechny prsty na pravé ruce. Čínská dívenka (6) si hrála ve městě Sia-men ve stánku s masem,…

 

iSport.cz

Fenomén Lavický! Limberský mu poslal vzkaz, Váchu baví. Co další?

Fenomén Lavický! Limberský mu poslal vzkaz, Váchu…

Seriál Vyšehrad s hlavním aktérem Juliusem Lavickým zcela pohltil fotbalové fanoušky. A nejen ty. Velkou oblibu…

Štěpánek, Plíšková, Šafářová i Strýcová slaví, končí Veselý i Allertová

Štěpánek, Plíšková, Šafářová i Strýcová slaví, končí…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN | Čtyři čeští tenisté dnes postoupili do druhého kola Australian Open. Karolína…

 

Reflex.cz

Obří asiat ovládl Prahu. Reklama na čínský telefon natáčená v Česku budí rozpaky

Obří asiat ovládl Prahu. Reklama na čínský telefon…

V kulisách staré Prahy či v historickém jádru Kolína se prochází obří asijský mladík. Zdobí historické dominanty…

MH370: Skončilo pátrání, záhada zmizelého malajsijského letadla nejpíš zůstane neobjasněna

MH370: Skončilo pátrání, záhada zmizelého…

Téměř po třech letech ukončily dnes Austrálie, Malajsie a Čína pátrání po zmizelém letadle společnosti Malaysia…

 
 
reklama