Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda třetí generace oficiálně: Technická data a velká fotogalerie

Aleš Dragoun
Diskuze (310)
Italská automobilka uvolnila informace o své nejočekávanější novince: třetí generaci minivozu Panda. Pojďme se na ní podívat podrobněji.

Představení nové generace oficiálně proběhlo už ve Frankfurtu. Panda navazuje nejen na předchozí dvě řady stejného jména, obzvláště na tu, kterou střídá, ale sdílí tak trochu i něco z odkazu starších vozů značky podobných nebo menších rozměrů. Ať už si vzpomeneme na Fiaty 600 a 500 z padesátých let, i u nás rozšířený 126, modernější Cinquecento a Seicento či moderní pětistovku v retro designu. Byť současné modely vyrostly, maličké, lehce přes tři metry dlouhé autíčko Fiat nyní v portfoliu nemá. Minivozy, jejichž kořeny sahají až k předválečné 500 alias Topolinu, zkrátka a dobře v Turíně vždy uměli excelentně.

Motory

Novinka dostává na startu své kariéry pod krátké kapoty čtveřici motorů. Základní modifikovaný čtyřválec 1,2 Fire druhé evoluce nabídne 51 kW (69 k)/5500 min-1 a 102 Nm/3000 min-1. Na stovku kilometrů žádá jen 5,2 l benzinu, ekvivalent ve vypouštěných emisích CO2 představuje údaj 102 g/km. Víte, že motorů Fire vzniklo od dob jejich premiéry v Unu už přes 10 milionů? Název neznamená oheň, ale jedná se o zkratku z Fully Integrated Robotized Engine.

Přeplňovaný dvouválec 0,9 l/63 kW (85 k)/5500 min-1 velmi dobře známe, vyrábí se přes dva roky. Na přední nápravu putuje celých 145 Nm/1900-3000 min-1. Jeho největší konstrukční zvláštností bylo a je elektrohydraulické ovládání sacích ventilů MultiAir bez mechanické vazby na plynový pedál. Nově jej doplňuje nepřeplňovaná varianta s 48 kW (65 k)/6250 min-1 a 88 Nm/3500 min-1. Má vyšší objem (964 oproti 875 cm3) a MultiAir prošel drobnými změnami, nechybí ani EGR. Spotřeba a emise jsou díky vylepšenému spalování reprezentovány údaji 4,2 l/100 km a 99 g/km.

Turbodiesel je k dispozici jediný: 1,3 Multijet II s výkonem 55 kW (75 k)/4000 min-1 a točivým momentem 190 Nm při pouhých 1500 min-1. Kompaktní agregát váží jen 140 kg a samozřejmě disponuje všemi moderními vychytávkami, například filtrem pevných částic a recirkulací výfukových plynů. Druhá generace Multijetu má rychlejší vstřikovače (až 8 vstřiků na cyklus). V kombinaci spotřebuje takto motorizovaná Panda pouhých 3,9 l nafty na 100 km (emise CO2 104 g/km).

Fiat Panda – technické údaje
Motor 1,2 8V 1,3 MultiJet 0,9 85 HP TwinAir 0,9 65 HP TwinAir
Převodovka 5M 5A 5A (5M) 5M
Zdvihový objem [cm3] 1242 1248 875 964
Válce/ventily 4/2 4/4 2/4 2/4
Největší výkon [kW/ot/min] 51/5500 55/4000 63/5500 48/6250
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 102/3000 190/1500 145/1900-3000 88/3500
Max. rychlost [km/h] 164 168 177 159
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 12,8 11,2 15,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 3,9 4,2 (4,1) 4,2
Pohotovostní hmotnost [kg] 940 1035 975 -

S menšími náklady

Tlačítkem vypínatelná funkce Start&Stop je standardem pro oba dvouválce a naftovou jednotku.

Fiat je znám také svou aktivitou v oblasti alternativních paliv. Dvouválec s turbem bude tak možné koupit i coby Natural Power (na CNG, tedy zemní plyn), dvanáctistovka bude pro změnu k dispozici ve verzi Easy Power spalující LPG (propan-butan).

Poháněna jsou vždy přední kola, ale verze 4x4 nebude ani v nové řadě chybět. Zda se dočkáme i ekvivalentu výkonné 100 HP, není dosud jasné, spekuluje se ale dokonce o logu Abarthu. Převodovky nyní představovaných modelů mají vesměs pět stupňů, motory TwinAir jsou kombinovány s robotizovaným ústrojím Dualogic, které obsahuje i indikátor zařazeného rychlostního stupně na přístrojovém štítu. Aplikace eco:Drive pomáhá řidiči jezdit s minimálními náklady. Verze s přeplňovaným motorem TwinAir 0,9 l/63 kW je vybavena tlačítkem Eco. Výkon se sníží na 57 kW (77 k) a točivý moment tehdy klesne ze 145 Nm na maximálních 100 Nm/2000 min-1, což také pochopitelně šetří palivo. V jeho případě jsou základní čísla stejná jako u kolegy bez turbodmychadla: 4,2 l/100 km a 99 g/km.

Podvozek a karoserie

Podvozek má rozvor 2300 mm. Přední kola jsou zavěšena nezávisle. Klasické vzpěry McPherson mají nová lehčí spodní ramena, na která navazuje křížový člen. Úpravami prošly i tlumiče a stabilizátor. Zadní kola jsou propojena torzní příčkou. Rozchod činí 1409, respektive 1407 mm. V pořadí třetí Panda je mrštná, otočí se na 9,3 m. Hřebenové řízení má elektrický posilovač, brzdy jsou vpředu kotoučové s průměrem 257 mm, vzadu stačí vždy menší bubny (203 mm). Verze s agregáty 0,9 TwinAir Turbo a 1,3 MultiJet mají navíc kotouče s vnitřním chlazením.

Stejně jako druhá Panda, i třetí má praktickou pětidveřovou karoserii, ovšem kulatějších tvarů a se zvýšenou torzní tuhostí. Design je dílem vlastního firemního Centro Stile, součinitel odporu vzduchu 0,32 je na tuto kategorii velmi nízký. Předek připomíná novou 500, boční partie skeletu vycházejí z brazilského Una, ale Pandě zůstalo třetí boční okno. Je také kratší než její starší jihoamerický sourozenec: na délku má 3653, do šířky 1643 a na výšku 1551 mm. Proporce tedy zůstaly podobné předchozí generaci, jen délka se zvětšila o zhruba 11 cm. Profituje z toho zavazadelník, který narostl o 10 l na 225 l, po sklopení zadních sedadel nabídne 870 l (+36 l). Panda je v základu pouze čtyřmístná, lavice je tak dělená v polovině a může být i posuvná, pak se kufr zvětší na 260 l. Pětimístné provedení nabídne asymetrii a poměr 60:40.Také interiér se mírně rozšířil a díky lepší izolaci klesla vnitřní hlučnost. Novinka váží minimálně 940 kg.

Výbava

Výbava bude mít tři stupně: Pop, Easy a Lounge. Zákazníci mohou vybírat z desítky laků karoserie, devíti provedení interiéru, ocelových a litých kol o rozměrech 14 a 15 palců. Specifikace pro italský trh (nepřeplňovaný TwinAir se doma nabízet nebude) obsahuje v základu například čtveřici airbagů, ABS s brzdovým asistentem, přední bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, opěrky pro řidiče a spolujezdce omezující riziko zranění krční páteře, úchyty Isofix pro dětské sedačky či světlomety pro použití ve dne. Stabilizace a hill holder budou v základu jen na některých trzích. Z nárazových testů si Panda odnesla v listopadu 2011 bohužel jen čtyři hvězdičky z pěti možných. Nedostatky byly zjištěny právě v ochraně dětí a elektronických asistentech.

Pro dvouválcové varianty určený brzdový systém LSCM (Low Speed Collision Mitigation) ve spolupráci s AEB (Automatic Emergency Braking) umí předcházet kolizím do rychlosti 30 km/h nebo alespoň mírnit jejich následky, je-li již pozdě. Posilovač řízení Dualdrive s funkcí City známe již delší dobu, pokud překročíme 35 km/h, funkce se automaticky deaktivuje. Zákazníci mohou zvolit i informační systém s navigací Blue&Me TomTom 2 Live a 4,3-palcovou obrazovkou , elektrickou panoramatickou střechu Skydome nebo hi-fi s CD a MP3. Přehrávat lze také další digitální formáty WAV, WMA a AAC, podpora externích zdrojů přes AUX a USB je samozřejmostí. Úplně nový interiér s dvoubarevnou přístrojovou deskou nabídne až 14 odkládacích schránek, řidičovo sedadlo lze ve vyšších stupních nastavovat také výškově. Praktické detaily typu vyvýšené řadicí páky zůstaly. Auto bude pochopitelně možné individualizovat, podrobnosti ale dosud neznáme.

Z Polska domů

Výroba novinky se stěhuje z polských Tych do továrny v Pomigliano d'Arco nedaleko Neapole. Závod nesoucí jméno Giambattisty Vica byl během pouhých dvanácti měsíců (!) patřičně zmodernizován, investice spolykaly 800 milionů eur. Provoz ve všech halách je prakticky plně automatizován a nová Panda je mimochodem z 95 % recyklovatelná. Každý rok by mělo na silnice vyrazit na 260 tisíc exemplářů, alespoň tak hovoří plány.

Stručné ohlédnutí zpět

Až dosud vzniklo 6,4 milionu vozů předchozích dvou generací. Na projektu nového jednoduchého miniauta pro široké masy se začalo pracovat již v roce 1976. Jeho výsledek s Giugiarovou hranatou karoserií se poprvé představil o čtyři roky později a dostal do vínku jméno oblíbené medvědovité šelmy. Postupně se dočkal plátěné shrnovací střechy, v roce 1983 pohonu všech kol a na dlouhá léta se stala nejprodávanějším autem s tímto znakem náprav v Evropě. Milion Pand vznikl za první čtyři léta.

V šestaosmdesátém společně s druhou sérií (inovace probíhaly průběžně už od konce roku 1982) následoval diesel. Také zážehové motory s objemy 0,65 a 0,9 l se rozloučily ve prospěch agregátů Fire 0,77 l/25 kW a 1,0 l/33 kW. Nesmrtelná devítistovka se ovšem později vrátila. Hranice dvou milionů byla pokořena v roce 1988. V úvodu poslední dekády minulého století jste si mohli koupit dokonce sériový (!) elektromobil Elettra.

Produkce skončila po dnes jen těžko uvěřitelných 23 letech a na podzim 2003 na ní okamžitě navázala mnohem modernější druhá generace. Vyrostla o 13 cm, rozšířila se a výškou připomínala MPV. Místo výhradně třídveřového provedení bylo k mání jen praktické pětidveřové. Ostatně, známe ji velmi dobře i z našich silnic, vždyť byla v České republice donedávna nejprodávanějším mini vůbec.

Druhá Panda získala prestižní evropský titul Vůz roku (Car Of The Year) 2004 a tehdy se také vyšplhala do základního tábora na nejvyšší horu světa Mount Everest. Nadmořská výška 5200 m hovoří za vše. Milion vozů končící řady byl překonán v roce 2007.

Aleš Dragoun
Diskuze (310)
17. 12. 2011 19:47
Re: O Pandě se nepochybuje
O tom že Punto potřebuje a brzy dostane nástupce není pochyb. A to že starší modely se prodávají hůř než nové konkurenční, to taky není nic nového. Však na začátku kariéry bylo (tehdy jako Grande) Punto dokonce chvíli nejprodávanější auto v Evropě:
[odkaz]

Ale přes tenhle logický pokles je Punto pořád pro Fiat zásadní model.
17. 12. 2011 18:07
Re: O Pandě se nepochybuje
Protože celoevropsky ztrácí a už je přestárlé. Ani druhý FL mu nepomůže. To chce nástupce. Podívej, jak celoevropsky to tvoje Punto vymazala Fiesta s Polem.

Tabulka do září jasně ukazuje. Fiesta druhá s 264 tis Polo třetí s 263 tis kusů (první je Golf). Punto je na 11 místě se 162 tis. Přeskočili ho všichni konkurenti jako Clio, 207, Corsa...
17. 12. 2011 17:21
Re: O Pandě se nepochybuje
A proč mezi nosné modely Fiatu neřadíš Punto (Evo), kterého se v Itálii letos prodalo zatím víc než Pandy, konkrétně do listopadu včetně přes 113 tisíc kusů?
[odkaz]
17. 12. 2011 17:00
Re: Jinej pohled
Ani nemáš odvahu to tu napsat, sklidil bys posměch i od pand...
17. 12. 2011 16:58
Re: Ze vas to vsechny bavi
Nenazýval bych fanoušky pand potrefené husy, je to sice poměrně vyosená diskusní skupina, ale dopřejme ji alespoň status diskusního... POLOrealismu ;-)

Jinak panda jako taková, to je labutí píseň, konečný záškub, předpokládám, že tohle víš i ty. Akorát ještě není čas na to, abys to tu napsal, viď... ;-)