Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

 
 

Italský Fiat se v posledních letech potýká s ekonomickými potížemi a intenzivně se snaží najít cestu do černých čísel. Nový Fiat Sedici by se měl stát jedním z vůdců tažení správným směrem.

Fiat se v posledních 10ti letech díky nepříliš šťastné modelové politice dostal do velkých ekonomických potíží. Nyní se snaží za každou cenu dostat zpět do kladných čísel a společně s novým Grande Punto by mu v tom měl pomoci i malý SUV Fiat Sedici. Již samotný název v sobě šifruje hlavní vlastnost tohoto vozu – pohon všech kol, jelikož 4x4=16. Právě číslice 16 se italsky řekne sedici. Přestože Fiat již dlouhé roky nabízí pohon všech kol ve svém nejmenším modelu Panda, při vývoji novinky uzavřel partnerství s firmou Suzuki, jejíž modely Vitara, Samurai či Jimmy patří ve svých třídách k nejlepším. Výsledkem této spolupráce jsou dvojčata Fiat Sedici a Suzuki S4X. Velké slovo ve vývoji měl také italský designérský dům Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara, kterému byl svěřen tvarový návrh.

Cílem projektu byl návrh vzhledově atraktivního kompaktního SUV, které se bude svým vzhledem blížit více malým rodinným MPV než klasickému off-roadu. Jak je vidět na snímcích, zadání se podařilo splnit, protože výsledek se opravdu více blíží silničnímu vozu. Při pohledu z boku je jasně patrný klínovitý profil celé karosérie podtržený prudce se zvedající spodní hranou oken. Zajímavým prvkem je opačným směrem zalomená spodní hrana malého trojúhelníkového okénka odlehčujícího první sloupek karosérie. Dynamiku profilu podporuje výrazně vpřed skloněná zadní výklopná stěna. Naopak prvky terénního vozu najdeme ve spodní části pontonu karosérie, kde hrají prim mohutně vytažené lemy blatníků a vysoká plastová ochranná lišta na prazích a dveřích chránící je před drobnými oděrkami. Příď vozu se jednoznačně hlásí k nové generaci vozů Fiat. Mohutná maska ohraničená širokými svislými nosníky je dole zakončena šedou částí imitující ochrannou lyžinu, která vozu dodává na terénním vzhledu. Vzad a vzhůru se zvedající hlavní světlomety vozu dodávají přátelštější výraz. Při pohledu zezadu napovídá o terénních možnostech vozu snad jen vyšší světlá výška (190 mm) a opět v šedé barvě vyvedený střed spodní části nárazníku opět evokující ochranný plech. Jinak působí záď možná až příliš uhlazeně a městsky. Celkově však karosérie působí díky kompaktním rozměrům poměrně lehce. Ačkoli má váz větší světlou výšku, jeho celková výška 1620 mm je poměrně nízká díky čemuž šířkou 1760 mm opravdu působí více jako silniční, protože většina SUV má výšku téměř shodnou se šířkou. Také délka 4110 mm je citelně kratší než je v segmentu obvyklé, protože rozvor zůstal na standardních 2500 mm. Díky tomu se velká 16“ kola dostala až téměř do rohů karosérie. To má mimo vzhledového efektu také přínos pro terénní vlastnosti,protože se tak vylepšují hodnoty nájezdových úhlů. Vpředu má hodnotu 20,3°, mezi nápravami 18,1° a nejvíce je vzadu, plných 31,1°.

Pořádné SUV však nedělá jen vzhled, ale hlavně jeho technické vybavení umožňující jeho využití. Zde se Fiat snaží nabídnout to nejlepší co má k dispozici. O pohon se starají alternativně dva motory. Zážehový 1,6 l se 107 koníky (79 kW) a vznětový 1.9 Multijet se 120 koňmi (88 kW). Hlavně vznětový motor je chloubou značky, protože se jedná o druhou generaci jeho motorů JTD, která prošla náročným a dlouhým vývojem. Výsledkem je zcela nová řídící jednotka, která společně s novými vstřikovači dávkuje palivo v několika vstřicích na jeden zdvih a jejich pořadí a velikost se navíc mění podle zatížení a otáček. Výsledkem je nejen výrazné zlepšení emisních vlastností ale i nižší hlučnost a zvýšení výkonu o 6-7%. Vznětový motor je osazen také filtrem pevných částic. Oba motory samozřejmě splňují emisní limity Euro 4.

Motory jsou přes pětistupňovou, resp. šestistupňovou převodovku propojeny s elektronicky řízeným pohonem všech kol. Ten může pracovat ve třech režimech. Základní je 2WD, tedy pohon pouze předních kol určený pro běžný provoz, který má za úkol na kvalitním povrchu především šetřit palivo. Druhý režim je AUTO, jež díky elektronicky řízené a elektromagneticky ovládané vícelamelové mezinápravové spojce dokáže měnit rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Po většinu času však i v tomto režimu upřednostňuje přední nápravu. Třetí je režim LOCK, který trvale dělí moment v poměru 50/50 a je určen pro jízdy v terénu či na povrchu se zhoršenou přilnavostí. Tento režim se automaticky vypíná po překročení rychlosti 60 km/h. Kvalitní sezení vozu zajišťují závěsy McPherson vpředu a kliková náprava se zkrutnou příčkou vzadu, osazené koly s pneumatikami 205/60 R 16. Kinetickou energii maří kotoučové brzdy (280 mm) vpředu a bubny (220 mm) vzadu. Podvozek je osazen ABS, rozdělovačem brzdného tlaku EBD a stabilizačním systémem.

Interiér vozu se na italské poměry hodně zjednodušil. Přístrojová deska působí až téměř příliš stroze,což ovšem u vozu určeného i pro jízdy v terénu nemusí být nedostatkem. Ve výbavě naopak nechybí klimatizace, elektrický posilovač řízení či elektricky ovládaná okna i zrcátka již v základní výbavě Dynamic. Lépe vybavená verze Emotion nabízí mimo jiné i kožené čalounění. O bezpečí posádky se v případě kolize stará šestice airbagů. Zavazadlový prostor o velikosti 270 litrů je možno sklopením zadních dělených sedadel zvětšit na 670 litrů.

Do jaké míry se novému Fiatu podaří naplnit očekávání je otázkou, protože vstupuje do segmentu nabitého již zavedenou konkurencí a to i přesto, že přímého konkurenta v podstatě ani nemá (samozřejmě kromě sourozence Suzuki S4X). Je otázkou jak jej veřejnost přijme, když se na první pohled tváří jako by nepatřil do žádné běžné skupiny vozů.

Fiat Sedici - tech. data
Sedici 1,6Sedici 1,9 Multijet
Délka [mm]41154115
Šířka [mm]17551755
Výška [mm]16201620
Rozvor [mm]25002500
Rozchod vpředu [mm]14951495
Rozchod vzadu [mm]14951495
Počet míst55
Pohotovostní hmotnost [kg]12501350
Palivová nádrž [l]5050
Motoryzážehovýpř. vznětový
Zdvihový objem [cm3]15861910
vrtání/zdvih [mm]78/8382/90,4
Válce/ventily4/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/560088/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4000280/2050
Max. rychlost [km/h]170180
Zrychlení 0-100 km/h [s]neudánoneudáno
Komb. spotřeba [l/100 km]7,1neudáno
Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně

Poslední dny jsou pro britskou politiku turbulentní, a…

V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová v pátek během návštěvy…

Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym

Andreji Babišovi mladšímu hrozí za pobyt na Krymu zákaz…

Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii

S českým plánem na postavení školky a školy pro zhruba…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

 



Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru

Suzuki SX4 nebo Fiat Sedici? Oba vozy se liší více než…

Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover

Vzhled Fiatu Sedici pro modelový rok 2012 byl lehce…

 



 
Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Včera

Mnoho sběratelů klasických aut vám potvrdí, že některá renovovaná auta jsou ve výsledku lepší, než když byla nová. Třeba tato zrenovovaná Panda 4x4…




Blesk.cz

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár chvil a hrát ji lze jedním tlačítkem na mobilu

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár…

Videohry ze série PlayLink pro PlayStation 4 jsou snadno přístupné a srozumitelné. To platí i o šimpanzí…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Trenér Pardubic se zlobil: První utkání, které jsme neodehráli dobře

Trenér Pardubic se zlobil: První utkání, které jsme…

Kráter na desáté místo se začíná zvětšovat. Pardubice padly doma po nájezdech s Plzní 2:3 a na pozici, která…

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav porazila Liberec 5:2

SESTŘIHY: Chomutov rozdrtil Spartu 5:0. Boleslav…

Přední tým tabulky dostal nařezáno od posledního mužstva. Hokejisté Sparty nezvládli duel v Chomutově a schytali…

 

Reflex.cz

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše soukromí bude taky věc veřejná

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše…

Šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl se pustil do majitele Seznamu a miliardáře Iva Lukačoviče. V reakci na kauzu…

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný fotografický talent byl objeven až po její smrti

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný…

Vivian Maierová se narodila v roce 1926 francouzské matce a rakouskému otci v New Yorku. Dětství trávila…