Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

 
 

Italský Fiat se v posledních letech potýká s ekonomickými potížemi a intenzivně se snaží najít cestu do černých čísel. Nový Fiat Sedici by se měl stát jedním z vůdců tažení správným směrem.

Fiat se v posledních 10ti letech díky nepříliš šťastné modelové politice dostal do velkých ekonomických potíží. Nyní se snaží za každou cenu dostat zpět do kladných čísel a společně s novým Grande Punto by mu v tom měl pomoci i malý SUV Fiat Sedici. Již samotný název v sobě šifruje hlavní vlastnost tohoto vozu – pohon všech kol, jelikož 4x4=16. Právě číslice 16 se italsky řekne sedici. Přestože Fiat již dlouhé roky nabízí pohon všech kol ve svém nejmenším modelu Panda, při vývoji novinky uzavřel partnerství s firmou Suzuki, jejíž modely Vitara, Samurai či Jimmy patří ve svých třídách k nejlepším. Výsledkem této spolupráce jsou dvojčata Fiat Sedici a Suzuki S4X. Velké slovo ve vývoji měl také italský designérský dům Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara, kterému byl svěřen tvarový návrh.

Cílem projektu byl návrh vzhledově atraktivního kompaktního SUV, které se bude svým vzhledem blížit více malým rodinným MPV než klasickému off-roadu. Jak je vidět na snímcích, zadání se podařilo splnit, protože výsledek se opravdu více blíží silničnímu vozu. Při pohledu z boku je jasně patrný klínovitý profil celé karosérie podtržený prudce se zvedající spodní hranou oken. Zajímavým prvkem je opačným směrem zalomená spodní hrana malého trojúhelníkového okénka odlehčujícího první sloupek karosérie. Dynamiku profilu podporuje výrazně vpřed skloněná zadní výklopná stěna. Naopak prvky terénního vozu najdeme ve spodní části pontonu karosérie, kde hrají prim mohutně vytažené lemy blatníků a vysoká plastová ochranná lišta na prazích a dveřích chránící je před drobnými oděrkami. Příď vozu se jednoznačně hlásí k nové generaci vozů Fiat. Mohutná maska ohraničená širokými svislými nosníky je dole zakončena šedou částí imitující ochrannou lyžinu, která vozu dodává na terénním vzhledu. Vzad a vzhůru se zvedající hlavní světlomety vozu dodávají přátelštější výraz. Při pohledu zezadu napovídá o terénních možnostech vozu snad jen vyšší světlá výška (190 mm) a opět v šedé barvě vyvedený střed spodní části nárazníku opět evokující ochranný plech. Jinak působí záď možná až příliš uhlazeně a městsky. Celkově však karosérie působí díky kompaktním rozměrům poměrně lehce. Ačkoli má váz větší světlou výšku, jeho celková výška 1620 mm je poměrně nízká díky čemuž šířkou 1760 mm opravdu působí více jako silniční, protože většina SUV má výšku téměř shodnou se šířkou. Také délka 4110 mm je citelně kratší než je v segmentu obvyklé, protože rozvor zůstal na standardních 2500 mm. Díky tomu se velká 16“ kola dostala až téměř do rohů karosérie. To má mimo vzhledového efektu také přínos pro terénní vlastnosti,protože se tak vylepšují hodnoty nájezdových úhlů. Vpředu má hodnotu 20,3°, mezi nápravami 18,1° a nejvíce je vzadu, plných 31,1°.

Pořádné SUV však nedělá jen vzhled, ale hlavně jeho technické vybavení umožňující jeho využití. Zde se Fiat snaží nabídnout to nejlepší co má k dispozici. O pohon se starají alternativně dva motory. Zážehový 1,6 l se 107 koníky (79 kW) a vznětový 1.9 Multijet se 120 koňmi (88 kW). Hlavně vznětový motor je chloubou značky, protože se jedná o druhou generaci jeho motorů JTD, která prošla náročným a dlouhým vývojem. Výsledkem je zcela nová řídící jednotka, která společně s novými vstřikovači dávkuje palivo v několika vstřicích na jeden zdvih a jejich pořadí a velikost se navíc mění podle zatížení a otáček. Výsledkem je nejen výrazné zlepšení emisních vlastností ale i nižší hlučnost a zvýšení výkonu o 6-7%. Vznětový motor je osazen také filtrem pevných částic. Oba motory samozřejmě splňují emisní limity Euro 4.

Motory jsou přes pětistupňovou, resp. šestistupňovou převodovku propojeny s elektronicky řízeným pohonem všech kol. Ten může pracovat ve třech režimech. Základní je 2WD, tedy pohon pouze předních kol určený pro běžný provoz, který má za úkol na kvalitním povrchu především šetřit palivo. Druhý režim je AUTO, jež díky elektronicky řízené a elektromagneticky ovládané vícelamelové mezinápravové spojce dokáže měnit rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Po většinu času však i v tomto režimu upřednostňuje přední nápravu. Třetí je režim LOCK, který trvale dělí moment v poměru 50/50 a je určen pro jízdy v terénu či na povrchu se zhoršenou přilnavostí. Tento režim se automaticky vypíná po překročení rychlosti 60 km/h. Kvalitní sezení vozu zajišťují závěsy McPherson vpředu a kliková náprava se zkrutnou příčkou vzadu, osazené koly s pneumatikami 205/60 R 16. Kinetickou energii maří kotoučové brzdy (280 mm) vpředu a bubny (220 mm) vzadu. Podvozek je osazen ABS, rozdělovačem brzdného tlaku EBD a stabilizačním systémem.

Interiér vozu se na italské poměry hodně zjednodušil. Přístrojová deska působí až téměř příliš stroze,což ovšem u vozu určeného i pro jízdy v terénu nemusí být nedostatkem. Ve výbavě naopak nechybí klimatizace, elektrický posilovač řízení či elektricky ovládaná okna i zrcátka již v základní výbavě Dynamic. Lépe vybavená verze Emotion nabízí mimo jiné i kožené čalounění. O bezpečí posádky se v případě kolize stará šestice airbagů. Zavazadlový prostor o velikosti 270 litrů je možno sklopením zadních dělených sedadel zvětšit na 670 litrů.

Do jaké míry se novému Fiatu podaří naplnit očekávání je otázkou, protože vstupuje do segmentu nabitého již zavedenou konkurencí a to i přesto, že přímého konkurenta v podstatě ani nemá (samozřejmě kromě sourozence Suzuki S4X). Je otázkou jak jej veřejnost přijme, když se na první pohled tváří jako by nepatřil do žádné běžné skupiny vozů.

Fiat Sedici - tech. data
Sedici 1,6Sedici 1,9 Multijet
Délka [mm]41154115
Šířka [mm]17551755
Výška [mm]16201620
Rozvor [mm]25002500
Rozchod vpředu [mm]14951495
Rozchod vzadu [mm]14951495
Počet míst55
Pohotovostní hmotnost [kg]12501350
Palivová nádrž [l]5050
Motoryzážehovýpř. vznětový
Zdvihový objem [cm3]15861910
vrtání/zdvih [mm]78/8382/90,4
Válce/ventily4/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/560088/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4000280/2050
Max. rychlost [km/h]170180
Zrychlení 0-100 km/h [s]neudánoneudáno
Komb. spotřeba [l/100 km]7,1neudáno
Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento

Vystoupení Británie z Evropské unie bez dohody by mohlo…

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec

Ford má zřejmě v plánu doplnit nabídku motorizací…

 



Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru

Suzuki SX4 nebo Fiat Sedici? Oba vozy se liší více než…

Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover

Vzhled Fiatu Sedici pro modelový rok 2012 byl lehce…

 



 
Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je lídrem Švédské rallye, druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na začátku sobotního programu se dostal na první místo, vyhrál čtytři měřené testy a suverénně kraluje severské soutěži.




Blesk.cz

Česko-Slovenský ples: Návrhářka Kovaříková přivedla partnera, který si rozmýšlí svatbu!

Česko-Slovenský ples: Návrhářka Kovaříková přivedla…

Už šestý ročník Česko-Slovenského plesu hostí pražský Obecní dům. „Jeho tématem je 30 let od sametové revoluce,“…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se ONLINE Karlose Vémoly

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se…

Svým přestupem z organizace XFN pod hlavičku společnosti OKTAGON MMA způsobil poprask, jaký česká MMA scéna…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se nepoučila, chyby se hledají všude jinde

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se…

KDU-ČSL se v nadcházejících eurovolbách bude o hlasy voličů ucházet v alianci s menšími konzervativními…

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Tak skvěle se nám ještě nežilo. Občan vidí, že mu roste plat, v obchodech najde lákavé zboží, zaletí si na…