reklama


Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

Fiat Sedici – Italové útočí na trh SUV

 
 

Italský Fiat se v posledních letech potýká s ekonomickými potížemi a intenzivně se snaží najít cestu do černých čísel. Nový Fiat Sedici by se měl stát jedním z vůdců tažení správným směrem.

Fiat se v posledních 10ti letech díky nepříliš šťastné modelové politice dostal do velkých ekonomických potíží. Nyní se snaží za každou cenu dostat zpět do kladných čísel a společně s novým Grande Punto by mu v tom měl pomoci i malý SUV Fiat Sedici. Již samotný název v sobě šifruje hlavní vlastnost tohoto vozu – pohon všech kol, jelikož 4x4=16. Právě číslice 16 se italsky řekne sedici. Přestože Fiat již dlouhé roky nabízí pohon všech kol ve svém nejmenším modelu Panda, při vývoji novinky uzavřel partnerství s firmou Suzuki, jejíž modely Vitara, Samurai či Jimmy patří ve svých třídách k nejlepším. Výsledkem této spolupráce jsou dvojčata Fiat Sedici a Suzuki S4X. Velké slovo ve vývoji měl také italský designérský dům Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara, kterému byl svěřen tvarový návrh.

Cílem projektu byl návrh vzhledově atraktivního kompaktního SUV, které se bude svým vzhledem blížit více malým rodinným MPV než klasickému off-roadu. Jak je vidět na snímcích, zadání se podařilo splnit, protože výsledek se opravdu více blíží silničnímu vozu. Při pohledu z boku je jasně patrný klínovitý profil celé karosérie podtržený prudce se zvedající spodní hranou oken. Zajímavým prvkem je opačným směrem zalomená spodní hrana malého trojúhelníkového okénka odlehčujícího první sloupek karosérie. Dynamiku profilu podporuje výrazně vpřed skloněná zadní výklopná stěna. Naopak prvky terénního vozu najdeme ve spodní části pontonu karosérie, kde hrají prim mohutně vytažené lemy blatníků a vysoká plastová ochranná lišta na prazích a dveřích chránící je před drobnými oděrkami. Příď vozu se jednoznačně hlásí k nové generaci vozů Fiat. Mohutná maska ohraničená širokými svislými nosníky je dole zakončena šedou částí imitující ochrannou lyžinu, která vozu dodává na terénním vzhledu. Vzad a vzhůru se zvedající hlavní světlomety vozu dodávají přátelštější výraz. Při pohledu zezadu napovídá o terénních možnostech vozu snad jen vyšší světlá výška (190 mm) a opět v šedé barvě vyvedený střed spodní části nárazníku opět evokující ochranný plech. Jinak působí záď možná až příliš uhlazeně a městsky. Celkově však karosérie působí díky kompaktním rozměrům poměrně lehce. Ačkoli má váz větší světlou výšku, jeho celková výška 1620 mm je poměrně nízká díky čemuž šířkou 1760 mm opravdu působí více jako silniční, protože většina SUV má výšku téměř shodnou se šířkou. Také délka 4110 mm je citelně kratší než je v segmentu obvyklé, protože rozvor zůstal na standardních 2500 mm. Díky tomu se velká 16“ kola dostala až téměř do rohů karosérie. To má mimo vzhledového efektu také přínos pro terénní vlastnosti,protože se tak vylepšují hodnoty nájezdových úhlů. Vpředu má hodnotu 20,3°, mezi nápravami 18,1° a nejvíce je vzadu, plných 31,1°.

Pořádné SUV však nedělá jen vzhled, ale hlavně jeho technické vybavení umožňující jeho využití. Zde se Fiat snaží nabídnout to nejlepší co má k dispozici. O pohon se starají alternativně dva motory. Zážehový 1,6 l se 107 koníky (79 kW) a vznětový 1.9 Multijet se 120 koňmi (88 kW). Hlavně vznětový motor je chloubou značky, protože se jedná o druhou generaci jeho motorů JTD, která prošla náročným a dlouhým vývojem. Výsledkem je zcela nová řídící jednotka, která společně s novými vstřikovači dávkuje palivo v několika vstřicích na jeden zdvih a jejich pořadí a velikost se navíc mění podle zatížení a otáček. Výsledkem je nejen výrazné zlepšení emisních vlastností ale i nižší hlučnost a zvýšení výkonu o 6-7%. Vznětový motor je osazen také filtrem pevných částic. Oba motory samozřejmě splňují emisní limity Euro 4.

Motory jsou přes pětistupňovou, resp. šestistupňovou převodovku propojeny s elektronicky řízeným pohonem všech kol. Ten může pracovat ve třech režimech. Základní je 2WD, tedy pohon pouze předních kol určený pro běžný provoz, který má za úkol na kvalitním povrchu především šetřit palivo. Druhý režim je AUTO, jež díky elektronicky řízené a elektromagneticky ovládané vícelamelové mezinápravové spojce dokáže měnit rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Po většinu času však i v tomto režimu upřednostňuje přední nápravu. Třetí je režim LOCK, který trvale dělí moment v poměru 50/50 a je určen pro jízdy v terénu či na povrchu se zhoršenou přilnavostí. Tento režim se automaticky vypíná po překročení rychlosti 60 km/h. Kvalitní sezení vozu zajišťují závěsy McPherson vpředu a kliková náprava se zkrutnou příčkou vzadu, osazené koly s pneumatikami 205/60 R 16. Kinetickou energii maří kotoučové brzdy (280 mm) vpředu a bubny (220 mm) vzadu. Podvozek je osazen ABS, rozdělovačem brzdného tlaku EBD a stabilizačním systémem.

Interiér vozu se na italské poměry hodně zjednodušil. Přístrojová deska působí až téměř příliš stroze,což ovšem u vozu určeného i pro jízdy v terénu nemusí být nedostatkem. Ve výbavě naopak nechybí klimatizace, elektrický posilovač řízení či elektricky ovládaná okna i zrcátka již v základní výbavě Dynamic. Lépe vybavená verze Emotion nabízí mimo jiné i kožené čalounění. O bezpečí posádky se v případě kolize stará šestice airbagů. Zavazadlový prostor o velikosti 270 litrů je možno sklopením zadních dělených sedadel zvětšit na 670 litrů.

Do jaké míry se novému Fiatu podaří naplnit očekávání je otázkou, protože vstupuje do segmentu nabitého již zavedenou konkurencí a to i přesto, že přímého konkurenta v podstatě ani nemá (samozřejmě kromě sourozence Suzuki S4X). Je otázkou jak jej veřejnost přijme, když se na první pohled tváří jako by nepatřil do žádné běžné skupiny vozů.

Fiat Sedici - tech. data
Sedici 1,6Sedici 1,9 Multijet
Délka [mm]41154115
Šířka [mm]17551755
Výška [mm]16201620
Rozvor [mm]25002500
Rozchod vpředu [mm]14951495
Rozchod vzadu [mm]14951495
Počet míst55
Pohotovostní hmotnost [kg]12501350
Palivová nádrž [l]5050
Motoryzážehovýpř. vznětový
Zdvihový objem [cm3]15861910
vrtání/zdvih [mm]78/8382/90,4
Válce/ventily4/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/560088/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4000280/2050
Max. rychlost [km/h]170180
Zrychlení 0-100 km/h [s]neudánoneudáno
Komb. spotřeba [l/100 km]7,1neudáno
Rallye Dakar 2017
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru Ojeté Suzuki SX4/Fiat Sedici (2005 - 2014): Značku podle motoru

Suzuki SX4 nebo Fiat Sedici? Oba vozy se liší více než…

Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover Fiat Sedici (2012): Malý facelift pro malý crossover

Vzhled Fiatu Sedici pro modelový rok 2012 byl lehce…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama