Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Stilo - stylový nástupce Bravo a Brava

Jiří Štacha
Letošní autosalon v Ženevě byl pro italskou automobilku Fiat obzvláště významný. Kromě jiného byl totiž představen nový zástupce Fiatu v nižší střední třídě. Po pětiletém prodeji modelů Bravo a Brava, přichází nástupce s názvem Stilo. Již samotný...

Na rozdíl od předchozí generace se Fiat u nového modelu rozhodl, že třídveřová i pětidveřová verze ponese stejný název. Obě verze jsou postaveny na shodném podvozku, ale svým pojetím se výrazně liší. Fiat se tak snaží co nejvíce se přiblížit potenciálním zákazníkům.

Charakter těchto verzí je ovšem na první pohled patrný nejen podle počtu dveří, ale i podle výšky vozu. Třídveřové Stilo je výrazně nižší (1460 mm), než pětidveřové (1510 mm). Rozvor (2600 mm) a šířka (1760 mm) je u obou verzí stejná jen na délku je třídveřové Stilo (4180 mm) nepatrně kratší než pětidveřové (4250 mm). Která skupina zákazníků zvolí raději třídveřovou verzi a která pětidveřovou je však více než jasné.

Třídveřové Stilo potěší zejména individualisty se zaměřením na sportovnější styl jízdy. Obzvláště při výběru některého z výkonnějších motorů a šestistupňové převodovky nebo převodovky Selespeed (možnost řazení tlačítky na volantu), by tento vůz mohl nabízet velmi dobré požitky z jízdy.

Pětidveřové Stilo naopak vychází vstříc spíše rodinám, které samozřejmě upřednostní větší vnitřní prostor, komfort a variabilní využití interiéru. Praktickou zajímavostí je například vpřed sklopné opěradlo spolujezdce, které spolu s dvoudílným sklopným zadním sedadlem umožňuje přepravu i delších předmětů.

Obě verze Fiatu Stilo samozřejmě nesází jen na odlišné stylové zaměření obou verzí a nezaměnitelný design vynikajících italských návrhářů. Stilo se může pochlubit i nejnovějšími technologiemi stanovujícími nová měřítka ve své kategorii. V nabídce je například pozoruhodných osm airbagů z nichž dva čelní jsou vybaveny systémem postupného plnění. Velmi dobrá je i úroveň aktivní bezpečnosti, která zahrnuje systémy ABS se systémem brzdového asistenta EBD, systém jízdní stability VDC, protiprokluzový systém ASR a součástí výbavy mohou být i xenonové světlomety.

Pozadu nezůstaly ani technologie ulehčující a zpříjemňující cestování. Řidič Fiatu Stilo tak již nepotřebuje k otevření a nastartování vozu klíček, stačí mít v kapse elektronický "klíč". Zatím však není jasné, zda toto pokrokové řešení bude součástí standardní výbavy nebo ne. Jízdu po dálnici usnadní tempomat vybavený tzv. inteligentním radarem, který samočinně zrychluje nebo brzdí vůz v závislosti na provozu před automobilem. Samočinné rozsvěcování a spouštění stěračů je pro Fiat Stilo již maličkost. Aby si řidič ještě více zpříjemnil cestování může si například pustit audiosystém s CD nebo MP3. Využít může i navigační systém, případně se připojit na internet pomocí GSM telefonu a systému WAP. Všechny tyto funkce lze ovládat hlasem a obrazové údaje sledovat na sedmipalcovém displeji.

Fiat Stilo bude mít v nabídce zřejmě šest pohonných jednotek. S největší pravděpodobností půjde o čtyři zážehové motory a dva přeplňované vznětové se systémem přímého vstřikování paliva Common-rail. Na výběr tak bude z motorů 1,2 l s výkonem 59 kW a 1,6 l/76 kW z modelu Brava, dále motor 1,8 litru s výkonem 96 kW a vrcholem nabídky bude asi pětiválec 2,4 HGT s výkonem 125 kW. Vznětový 1,9 JTD bude mít zřejmě dvě výkonové varianty - 81 kW a 103 kW (se čtyřventilovým rozvodem). Později přibude i velmi ekonomický turbodiesel s menším objemem. Převodovku bude možné zvolit pětistupňovou, šestistupňovou nebo Selespeed v závislosti na použitém motoru.



Jiří Štacha