Fiat turboéra nezajímá. Představuje nové atmosférické motory. I pro Evropu
Trendem automobilů pro evropské trhy jsou aktuálně především přeplňované motory, vždyť atmosfér se začíná zbavovat také třeba Hyundai, který na ně ještě nedávno hojně sázel. Najdou se ale i výjimky. Renault nedávno představil nový 1.6 SCe, Fiat se pak nyní pochlubil novou rodinou atmosférických jednotek FireFly.
Nová rodina v tuto chvíli čítá dva benzinové agregáty, které nahrazují dosavadní dvanáctistovku s 51 kW a čtrnáctistovku s 70 kW. Základem je litrový tříválec, který dosahuje výkonu 53 kW a točivého momentu 102 N.m v 3250 otáčkách. Nad ním pak stojí čtyřválec o objemu 1,3 litru, který se chlubí 74 kW a 134 N.m v 3500 otáčkách.
Jak už to tak dnes bývá, představené agregáty jsou kvůli snížení výrobních nákladů modulární. To znamená, že tříválec i čtyřválec mají shodný základ, rozdílem je vlastně jen válec navíc u třináctistovky, která vedle toho standardně disponuje start-stop systémem.
Jednotky s dvěma ventily na válec (s variabilním časováním) mají shodný hliníkový blok, stejné vrtání a zdvih nebo totožný kompresní poměr s hodnotou 13,2:1. Ve výbavě nechybí ani „chytrý“ alternátor dobíjející baterii při brzdění.
Fiat tvrdí, že motory byly vyvinuty hlavně s ohledem na snížení spotřeby paliva. Proto se myslelo na vylepšení křivky točivého momentu, aby měly agregáty dostatek síly i v nízkých otáčkách a nemusely se tolik vytáčet. Jelikož jsou jednotky určeny pro jihoamerický trh, zvládnou vedle benzinu spalovat také ethanol, který je tam velice oblíbené palivo. Důležitá byla i snaha o výdrž, nové motory mají dle italského výrobce vydržet porci 240.000 kilometrů.
Motory FireFly v tuto chvíli debutují v Jižní Americe, a to v rámci příchodu modernizovaného Fiatu Uno, 3,8 metru dlouhého pětidveřového hatchbacku navrženého pro jihoamerické trhy. Automobilka ale počítá i s jejich nasazením v Evropě, splňují totiž emisní normu Euro 6. Je tak nasnadě, že se objeví v modelech 500 nebo panda.