Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat turboéra nezajímá. Představuje nové atmosférické motory. I pro Evropu

David Bureš
Diskuze (70)
Atmosférické motory z nové rodiny zatím debutují ve Fiatu Uno pro Jižní Ameriku. Později ale dorazí i do Evropy.

Trendem automobilů pro evropské trhy jsou aktuálně především přeplňované motory, vždyť atmosfér se začíná zbavovat také třeba Hyundai, který na ně ještě nedávno hojně sázel. Najdou se ale i výjimky. Renault nedávno představil nový 1.6 SCe, Fiat se pak nyní pochlubil novou rodinou atmosférických jednotek FireFly.

Nová rodina v tuto chvíli čítá dva benzinové agregáty, které nahrazují dosavadní dvanáctistovku s 51 kW a čtrnáctistovku s 70 kW. Základem je litrový tříválec, který dosahuje výkonu 53 kW a točivého momentu 102 N.m v 3250 otáčkách. Nad ním pak stojí čtyřválec o objemu 1,3 litru, který se chlubí 74 kW a 134 N.m v 3500 otáčkách.

Jak už to tak dnes bývá, představené agregáty jsou kvůli snížení výrobních nákladů modulární. To znamená, že tříválec i čtyřválec mají shodný základ, rozdílem je vlastně jen válec navíc u třináctistovky, která vedle toho standardně disponuje start-stop systémem.

Jednotky s dvěma ventily na válec (s variabilním časováním) mají shodný hliníkový blok, stejné vrtání a zdvih nebo totožný kompresní poměr s hodnotou 13,2:1. Ve výbavě nechybí ani „chytrý“ alternátor dobíjející baterii při brzdění.

Fiat tvrdí, že motory byly vyvinuty hlavně s ohledem na snížení spotřeby paliva. Proto se myslelo na vylepšení křivky točivého momentu, aby měly agregáty dostatek síly i v nízkých otáčkách a nemusely se tolik vytáčet. Jelikož jsou jednotky určeny pro jihoamerický trh, zvládnou vedle benzinu spalovat také ethanol, který je tam velice oblíbené palivo. Důležitá byla i snaha o výdrž, nové motory mají dle italského výrobce vydržet porci 240.000 kilometrů.

Motory FireFly v tuto chvíli debutují v Jižní Americe, a to v rámci příchodu modernizovaného Fiatu Uno, 3,8 metru dlouhého pětidveřového hatchbacku navrženého pro jihoamerické trhy. Automobilka ale počítá i s jejich nasazením v Evropě, splňují totiž emisní normu Euro 6. Je tak nasnadě, že se objeví v modelech 500 nebo panda.

David Bureš
Diskuze (70)
Avatar -
anonym
6. 6. 2017 14:42
A KTERÝ ZNAČKY TY MOTORY BUDOU POUŽÍVAT?
Z Fiatu se stává sice největší dodavatel agregátů na světě, ale za posledních 10 let představili zhruba stejnou paletu osobních automobilů, jako běžná automobilka za 3 roky.
Nejsem si úplně jist, jestli majitel starého Fiata Punto prodá svoji ojetinu a koupí zbrusu nového ÚPLNĚ STEJNÉHO Fiata Punto jen proto, že má nový a ještě lepší (bez ironie) motor. Podle mého asi ne. A prodejní čísla Fiatu v Evropě to tak nějak potvrzují.
Úroveň motorů na prodejích je nulová, nejprodávanější auta na našem trhu jsou Škod/VW, které mají asi nejhorší motory na světě a druhou příčku zabírá Hyundai s průserem GDI. Obávám se, že inženýři Fiatu své zákazníky těžce přeceňují. Zákazníkovi je motor úplně fuk, mnohem důležitější je parkovací kamera, připojení Androida, škrabka v nádrži nebo 35litrová flaška ve dveřích.
V 80. letech VW jako druhý největší výrobce automobilů v Evropě záviděl Fiatu, jako největšímu výrobci osobních automobilů v Evropě, ucelené typové řady s pestrou nabídkou motorizací a variant. Dneska je to opačně, akorát Fiat je v produkci v Evropě možná skutečně druhý, ale od konce.
Avatar - michal.t
20. 9. 2016 23:29
downsizing nemusí být navždy samospásný
Možná že si jen dal Fiat s tou sázkou na atmosféry jen jedna a jedna dohromady – ano máme tady sice trvající vlnu downsizingu, ale použití turba je technicky (i ekonomiky) dosti kompromisní záležitostí. Využití zbylé tepelné energie spalin je vcelku zanedbatelné, turbo spíš využívá tlakovou energii spalin, která se musí hradit obtížnějším vytlačováním spalin z válců a tedy i výkonem na klikovce… a k tomu se přidávají ještě samotné ztráty vířením plynu v turbu/kompresoru s jejich nízkou termodynamickou účinností… S ohledem na dnešní emisní testy a současný stav techniky klady turba mírně převažují nad jeho negativy… ale to za pár let může být jinak – podaří li se např. udělat další pokrok v tribologii a snížit třecí ztráty v motoru, přínos downsizingu tím poklesne a smysluplnost použití tureb možná taky. Možná to Fiatu docvaklo (a nejen jemu), že nebude od věci nezahazovat vývoj atmosfér…
20. 9. 2016 22:26
Re: Turbodoba
Pises jako by 100HP bylo kdovi co. Navic Abrarth 500 vypada spis jako rychlejsi auto, takze jen blbec by ocekaval, ze to moc nepojede. I kdyz svagrova tomu moc nerozumi a kdyz ji nekdo zdrzuje, tak ho predjede bez ohledu na to zda prilezitostne vyckavas a chces zdrzovat lidi co jedou trochu jinym tempem nez ty.
20. 9. 2016 22:16
Re: Turbodoba
Neznam nikoho kdo by mel problem s TSI. Krome mistnich diskuteru. Pokud se dobre pamatuji, tak na 1.2tsi vydali opravnou sadu za par kacek. Jen ignorant by si nevymenil rozvody kdyz mel problemovou radu. Porat levnejsi nez drzet pri zivote fiata. Reci o tsi jsi nechte od cesty. Mel jsem dva fiaty a vetsi pokladnicku jsem nezazil. Kolega z prace ma tri roky noveho fiata a kdyz prijede tramvajkou, tak si z nej utahujeme. Posledni dobou docela pravidelne.
20. 9. 2016 22:02
Re: FIAT motory umí ...
Nevim o jake zivotnosti tu mluvis. Spousta lidi kolem ma turbo a nikdo nema problem. Ted jsem se zbavil jedne atmosfery v malem aute a zvykat si uz na ni nechci. Zena ma uz leta 1.4tsi 103kw a jestli ma neco linearni prubeh, tak prave tohle tsi. Nevim co tu porad melete o vyhodach atmosfery. Kolega z prace na Fiatu Bravo 1.4 70kw pri 60tkm uz menil kde co. Line je to az hruza a spotreba zalostna. Dnesni male atmosfery jsou opravdu nouzovky. Na par km kolem komina dobre. Lepsi nez jit pesky, ale vyhody tam krome ceny nejsou zadne.