Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finská rallye po 1. dnu: Ogier boural, vede Lappi

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Esapekka Lappi na Toyotě má náskok 4,4 sekundy na druhého v pořadí, kterým je jeho týmový kolega a krajan Jari-Matti Latvala.

Fin Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC) vede po prvním dnu Finskou rallye, devátý podnik letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. V pátek vyhrál osm z dvanácti rychlostních zkoušek. Má náskok 4,4 sekundy na druhého v pořadí, kterým je týmový kolega a krajan Jari-Matti Latvala. Obhájce titulu a lídr mistrovství světa Francouz Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC´17) havaroval na čtvrtém měřeném testu.

Nejrychlejší soutěž ve světovém šampionátu se pokoušeli organizátoři zpomalit retardéry, které se objevily na téměř všech rychlostních zkouškách: Nesetkaly se však s pozitivním ohlasem. „Funkcionáři by se měli srovnat s tím, že auta jsou rychlejší, ale také stabilnější. Máme v nich větší bezpečnostní standard. Retardéry jsou hloupost a rozhodně nedělají rallye bezpečnější,“ tvrdí Kris Meeke, britský pilot továrního týmu Citroën.

Ani čtyřnásobný mistr světa Sebastien Ogier není z novinky příliš nadšený. „Musíme se srovnat s tím, že jezdíme rychleji. Retardéry pomohou snížit průměrnou rychlost, ale osobně si myslím, že nijak neomezí riziko spojené s rallye jako takovou,“ domnívá se francouzský pilot.

Co bude s Ogierem?

Zásadní události pro vývoj letošního ročníku severské rallye se odehrály na čtvrté rychlostní zkoušce. Krátce před jejím koncem totiž havaroval Ogier a ocitl se tak mimo hru o mistrovské body. „Po skoku jsme tvrdě dopadli a praskl pravý zadní tlumič. Auto se začalo chovat nervózně a to mě dost vyvedlo z míry. Začal jsem před zatáčkou později brzdit, což mělo v souvislosti s tlumičem za následek, že mi utekl zadek a auto bokem trefilo strom,“ popsal situaci Ogier.

On i jeho spolujezdec Julien Ingrassia podstoupili vyšetření v nemocnici, které nepotvrdilo žádná zranění. „Julien byl hodně potlučený, tak uvidíme, zda budeme schopni pokračovat,“ uvedl Seb. Ogier již nemůže bodovat v absolutním hodnocení. Pokud se však dostane do závěrečné zkoušky soutěže (Power Stage), bude ve hře o body rozdělované v tomto speciálním měřeném testu. V čele šampionátu má náskok jedenácti bodů a každý další by se mu v souboji o titul mohl hodit.

Rychleji už nejde

Když vypadl Ogier ze hry, začaly úřadovat persony továrního týmu Toyota. V soutěži sice vedl Latvala, ale režii převzal Lappi, který jede teprve čtvrtý podnik za volantem speciálu WRC. Vyhrával erzety jako na běžícím pásu a po RZ10 se dostal poprvé v kariéře na první místo v podniku světového šampionátu.

„Jedu nejlépe ve svém životě, nikdy se mi to tak dobře nevedlo. Předposlední páteční test jsem jel úplně na hraně, místy se dotýkal stromů. Rychleji to už opravdu nešlo,“ hodnotil šestadvacetiletý Lappi svůj výkon a dodal: „Nemám slov, jsou to silné zážitky. Jestli mohu vyhrát? Nevím. Musím se soustředit. Nechci se nutit do souboje s Jarim-Mattim. Mým cílem bylo pódium, a tak je to nadále.“

Výraznou postavou úvodního dne soutěže byl Estonec Ott Tänak z továrního týmu Ford. Vedl do druhého testu, ale ve čtvrtém měl hned v první zatáčce defekt pravého zadního kola. Absolvoval s ním 21 kilometrů zkoušky, ztratil 96 sekund a propadl se na třinácté místo. Jeho problémy neustávaly. „Na páté erzetě se mi zasekl stěrač uprostřed okna, dost mě to rušilo,“ propisoval Tänak situaci a své další působení v soutěži hodnotil následovně: „Snažím se neriskovat, ale zase není lehké jet na pohodu. Nejedu už o vítězství, ale stále dělám svoji práci.“ Aktuálně uzavírá desítku nejlepších.

Dva nejistí kluci

Poté, co musel Kris Meeke na příkaz továrního týmu Citroën vynechat Polskou rallye, vrátil se v zemi tisíců jezer opět do šampionátu. Neskrýval však své rozčarování z mizivé podpory ze strany francouzského zaměstnavatele. První den ve Finsku bojoval především s tím, jak se jeho C3 WRC chová. „Nemohu ovládat auto, jak bych si představoval. Nevěřím gripu (adhezní schopnosti auta) a pak se jede těžce. Co s tím mohu dělat? Nevím. Jedno mi je jasné, že to nesmím zahodit do lesa. Bohužel jsem na předposledním testu ohnul řízení. Naštěstí se mi povedlo dojet do dnešního cíle,“ prohlásil Meeke. O jeho přístupu svědčí skutečnost, že balancuje na hranici první desítky a tudíž i na hraně bodového zisku.

Jen o jednu příčku před ním je Belgičan Thierry Neuville, který může po havárii Ogiera převzít vedení v šampionátu. Vyhrál sice poslední test pátečního programu, ale na vedoucího Lappiho ztrácí téměř minutu. „Náš hlavní soupeř Ogier je mimo a naším cílem je dojet mezi nejlepšími pěti. Tempo je dobré, ale nedaří se mi udržet zadek ve stopě. Auto prostě není dost dobré a na širokých zablácených cestách se nechová stabilně,“ komentoval Neuville úvodní etapu Finské rallye.

Průběžné pořadí (po 13 z 25 RZ): 1. Lappi, Fern (Fin./Toyota Yaris WRC) 1:11:36,4; 2. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +4,4 s; 3. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta R5) +19,0; 4. Breen, Martin (Irl./Citroën C3 WRC) +33,0; 5. Hänninen, Lindström (Fin./Toyta Yaris WRC) +39,1; 6. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +45,0; 7. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) +45,1; 8. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +58,0; 9. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +1:07,6; 10. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) +1:50,2.

Zbývající program Finské rallye:

Sobota – 8.58 RZ14 (14,90 km); 10.06 RZ15 (22,68 km); 10.49 RZ16 (24,38 km); 12.02 RZ17 (4,21 km); 14.55 RZ18 (4,21 km), 16.08 RZ19 (24,38 km); 17.16 RZ20 (14,90 km); 18.24 RZ21 (22,68 km).

Neděle – 9.25 RZ22 (6,80 km); 10.08 RZ23 (10,12 km); 11.47 RZ24 (6,80 km); 13.18 RZ25 (10,12 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - speedfred
29. 7. 2017 07:19
Pekne
chlapci to tam sypete po lese,niečo krásne.
No a tohtoročný šampionát je hodne vyrovnaný a zaujmavý.