Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Courier: Benjamínek

Ladislav Černý
Diskuze (8)
Ofenzíva Fordu v užitkových vozidlech přinesla nový a nejmenší model Courier. Vyzkoušeli jsme jej na německých silnicích.

Po usednutí do nejmenšího vanu Fordu jsme hned byli jako doma. Středová konzole s ovládáním rádia, navigace, telefonu a dalších připomínala podobnou koncepci ve větších modelech Connect, Custom a Transit. Proti nim však bylo ve všech směrech poněkud méně místa, protože Courier s délkou 4157 mm zamířil do segmentu minidodávek. Navzdory tomu jsme za volantem měli pohodu, protože kombinace všestranně stavitelného volantu a výškově seřiditelného sedadla nám dovolila pohodlnou polohu za volantem.

Tichoučko

Před jízdními testy nového modelu jsme prováděli test obou provedení větší řady Ford Connect. Ještě jsme měli v mysli uchvácení tichostí provozu posledního vydání Connectu. Jízdy Courierem tento razantní trend Fordu potvrdily, protože ani při rychlosti 100 km/h nebylo třeba při komunikaci zvyšovat hlas. Připomeňme, že jsme řídili furgon, který je na rozdíl od osobního Tournea Courier na hlučnost náchylnější. Kromě dvojice zadních křídlových dveří u něj dochází k přenosu hluku od podběhů zadních kol. Ta jsou standardně patnáctipalcová, takže i nerovnosti městských komunikací zvládala dobře. K dobré ovladatelnosti ve městě i při stokilometrové rychlosti pomáhal elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem.

Automobil se na vozovce nesl s grácií, protože měl v nákladovém prostoru naloženo několik metrických centů v dřevotřískové bedně. Celková nosnost vanu 650 kg stačí i při převážení těžkých předmětů, i když Courier vyšel vstříc spíše rozvážkovým městským službám a živnostníkům. Přesto by bylo možné do ložného prostoru umístit například 22 pytlů cementu o hmotnosti pětadvaceti kilogramů a za volant by si mohl sednout velmi dobře živený řidič. To je na cca čtyřmetrový furgon hodně.

Tři přepážky

Nákladový prostor dvoumístného vanu dosahuje velmi slušné délky 1620 mm. To však ještě nemusí být konec. Ve spojení s dělenou a v pravé části otočnou přepážkou lze převážet předmět delší o téměř jeden metr (2,59 m). Podmínku samozřejmě tvoří sklopné sedadlo spolujezdce, které spolu s dělenou mřížovou přepážkou přijde v rámci příplatku na 7500 korun.

Další dva druhy přepážek tvoří plná a se zamřížovaným okénkem. To se hodí zejména v případě, kdy si někdo pořídí Courier furgon s příplatkovými prosklenými zadními dveřmi. Standardně jsou celoplechové.

Dva motory – zatím

Courier je dostupný se dvěma motorizacemi. Vznětovou jednotku tvoří známý agregát 1.6 TDCi o výkonu 71 kW. V kopcovitém testovacím okruhu poskytoval dostatek síly i několika metrickými centy nákladu. Potěšil nás tah již od 1500 min-1, takže jsme mohli jet svižně i ekonomicky. Průměrná spotřeba dynamické jízdy se ustálila na 5,4 l/100 km. Motor byl spojený s pětistupňovou převodovkou, která do městského provozu zcela

stačí. Vyhovovala i mezi německými městy, protože tamní limit 100 km/h si na nejvyšší stupeň vyžadoval kolem dvou tisíc otáček motoru. Zážehovou alternativu tvoří litrový tříválec Ecoboost s pěkným výkonem 74 kW. Tichá jednotka se odvděčí velmi rychlým zahřátím a odvodem tepla do interiéru v zimě, po celý rok pak příznivou spotřebou. Výrobce udává kombinovaných 5,2 litru. Pro zájemce o Courier nastane dilema, zda se vyplatí za úspornější turbodiesel připlatit 52 000 korun. V Česku se malé dodávky prodávají téměř výhradně s levnějšími zážehovými motory. Litrový agregát s olejem specifikace 0W-20 se pro městské popojíždění a časté starty jeví ideální.

K oběma motorům je k mání za 6100 korun start-stop systém, jehož návratnost se dá uvažovat po cca padesáti tisících kilometrech. Je tedy otázka, zda se vyplatí, když bude po třech čtyřech letech třeba kupovat velkokapacitní akumulátor.

Na podzim přijde nový turbodiesel 1.5 TDCi, který má být připravený na plnění emisní normy Euro 6.

Šest ok

Nákladový prostor o objemu 2,6 m3 nás potěšil šesticí kotvicích bodů, z nichž boční se podle vozu velkého Transitu nacházejí mírně nad úrovní podlahy. Ta byla opatřena plastovou vanou s přesahem cca tří centimetrů i do boků. Opatrné vymytí ložné plochy proudem vody nemusí zanechat v záhybech ani kapku rez podporující vody.

Vzhledem k délce ložné plochy 162 cm se do standardní výbavy nedostaly ani jedny boční posuvné dveře. Objednat lze však jedny či dokonce dvoje, což u některých konkurentů vůbec nelze.

Ladislav Černý
Diskuze (8)
22. 9. 2014 18:12
Re: to to Fordu trvalo
Souhlas s tebou, měl jsem na mysli jen vnější rozměry :-) . U užitkáče jsou ale vnitřní rozměry zásadní. Jedničkový Berlingo mělo vnitřní objem 2,8 m3. Naživo jsem viděl jen Tourneo Courier, což je něco jako bylo Berlingo Multispace a zvenku to jako úplnej prcek nepůsobilo.
S těmi cenami uvidíme, co vymyslej za půl roku, za rok...
22. 9. 2014 15:18
Re: to to Fordu trvalo
Podle toho co jsem našel má Courier 2,6m3 a Fiorino 2,5m3. Porovnání rozměrů Courier/Fiorino - délka nákladového prostoru: 1358/1523, šířka np: 1488/1473, výška np: 1244/1205. Takže Fiorino má nákladový prostor delší o 165mm a je nižší o 39 mm. Mě tedy připadá rozměrově podobné.
Ad cena: Ford je se všemi novými Transity někdě ulítnutej. Jako u velkýho pochopim, že můžou dát slušnou slevu ale Courier nezlevněj z 330 na 230 8-s
22. 9. 2014 14:04
Re: to to Fordu trvalo
Courier až tak malý jako Nemo zase není. Je dokonce větší než Berlingo 1. generace. Cena je ale dost vysoko, o tom žádná.
22. 9. 2014 14:03
Re: to to Fordu trvalo
22. 9. 2014 13:18
Re: to to Fordu trvalo
Jen ho trochu zmenšili. Courier je stejná velikost jako Nemo. Jenže k tomu zase nepasuje cena, která je u naftové verze o více jak 100k Kč vyšší >:-[]